Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wat is de zuinigste manier van rijden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli Bekijk Berichten
    Inderdaad, alle bovenstaande antwoorden kloppen zowat...

    Ik heb de indruk dat vooral oudere mensen vroeger werden aangeleerd van onmiddellijk die koppelingspedaal in de drukken bij het remmen, zelfs wanneer ze snel rijden en aan hoog toerental...

    Ik verschiet er ook niet van dat je omwille van dat kan gebuisd zijn op je praktisch rij-examen...
    Vroeger hadden auto's ook carburators, daar heb je minder motorrem en blijven benzine aanzuigen.

    Comment


    • #22
      Op autostrade gewoon 105-110 rijden ipv 120 (op teller) bij mijn ouders hun Avensis 1.6 benzine
      is 105 een verbruik van ~5,5 liter terwijl 120 op teller ~7 liter hangt..

      En gewoon zoveel mogelijk laten uitbollen, als je ver moet kunnen bollen in neutraal en anders in vitesse (dit is het zuinigst).

      Wanneer het niet nodig is om door te trekken zo vroeg als mogelijk voor motor schakelen (bij mij 2000 rpm, benzinewagen). Onnodig gewicht (werkschoenen, rommel in koffer) uit wagen halen.

      Op autostrade constant zelfde gas geven, niet voor bergop zitten gas bijgeven, bergaf gas minderen mag wel natuurlijk maar dan niet tot 90 vertragen ofzo want dan moet je terug optrekken..

      Ronde punten/bochten zo snel als dat het veilig kan nemen, dan moet je niet opnieuw versnellen daarna.

      Zo zijn er nog vele manieren maar dit zijn de eerste die in mij opkomen
      - Daily driver: 2015 Suzuki Swift 1.2i 16v GL:
      - Weekend/fun: 1984 Honda Civic CRX 1.5i 12v 1st gen.


      - 1994 Suzuki swift 1.0: sold - 2003 Peugeot 106 1.4 XS: RIP - 1997 Shitro?n Saxo 1.1: sold - 1993 VW Golf III 1.8 90pk: sold - 2001 Toyota Avensis 1.6 vvt-i: sold - 1995 Honda CRX DelSol 1.6 ESI: sold

      Comment


      • #23
        Btw, cruise control is niet altijd zuiniger dan zelf gas geven, omdat de motor dan constant aan een bepaalde snelheid moet zitten en dus constant gas bij geeft en gas lost.. Hangt waarschijnlijk van wagen tot wagen af
        - Daily driver: 2015 Suzuki Swift 1.2i 16v GL:
        - Weekend/fun: 1984 Honda Civic CRX 1.5i 12v 1st gen.


        - 1994 Suzuki swift 1.0: sold - 2003 Peugeot 106 1.4 XS: RIP - 1997 Shitro?n Saxo 1.1: sold - 1993 VW Golf III 1.8 90pk: sold - 2001 Toyota Avensis 1.6 vvt-i: sold - 1995 Honda CRX DelSol 1.6 ESI: sold

        Comment


        • #24
          waarom zou je met CC niet kunnen anticiperen: bij mij is het één druk op de knop. Sneller, trager of afzetten, en de voet staat altijd klaar om te kunnen remmen. Ik gebruik het evengoed in druk verkeer en dan is mijn gemiddeld verbruik een pak lager. Zelfs bij 50 km/h gebruik ik het en dan zit mijn verbruik rond de 2.5 liter. Iets waar ik bij manueel rijden alleen maar van kan dromen. Met de CC kan ik door gewoon me aan de geldende snelheidslimiet te houden 0.2 liter minder verbruiken dan het normverbruik.
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door zippo Bekijk Berichten
            Btw, cruise control is niet altijd zuiniger dan zelf gas geven, omdat de motor dan constant aan een bepaalde snelheid moet zitten en dus constant gas bij geeft en gas lost.. Hangt waarschijnlijk van wagen tot wagen af
            rij maar eens op de autostrade 120 km/h met CC, dan ziet ge pas wie er zonder rijdt omdat die altijd zitten gas te geven en te lossen. Ik steek soms 10 keer dezelfde auto voorbij omdat die zijn snelheid manueel niet aanhoudt. Een moderne CC rijdt heel precies en kan evengoed bij bergaf een nul verbruik geven.
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • #26
              ik heb zelf cc op mijn smart en 260 laten installeren

              cc op zich vermindert uw verbruik niet, het kan alleen maar helpen rustiger te rijden, volgens mij

              Comment


              • #27
                toch wel, omdat je het jojo effect (gas geven, gas lossen) vermijdt. Ik heb de test al verschillende keren gedaan: 120 km/h manueel of CC en met CC altijd een halve liter minder.
                www.peugeotforum.be

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                  ik dacht dat zo rijden = gebuisd op het examen

                  lees hierboven even, een auto in vitesse uitbollen is 0 verbruik, tenzij een heel oude carburateur
                  bijkomend is dat, nu wel uitgevlakt met allerlei rijhulpsystemen je minder kans op slippen hebt met gesloten koppeling
                  Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                  Erg ongezonde rijgewoonte, die genoeg is om op het examen gebuisd te worden.

                  Een auto heeft altijd tractie nodig. Enige moment dat je continu je koppelingspedaal ingeduwd houdt, is als je stil staat.
                  Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli Bekijk Berichten
                  Inderdaad, alle bovenstaande antwoorden kloppen zowat...

                  Ik heb de indruk dat vooral oudere mensen vroeger werden aangeleerd van onmiddellijk die koppelingspedaal in de drukken bij het remmen, zelfs wanneer ze snel rijden en aan hoog toerental...

                  Ik verschiet er ook niet van dat je omwille van dat kan gebuisd zijn op je praktisch rij-examen...

                  Hmm...
                  Dus toch maar beter afleren, en vanaf nu op de motor beginnen remmen?

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                    waarom zou je met CC niet kunnen anticiperen: bij mij is het één druk op de knop. Sneller, trager of afzetten, en de voet staat altijd klaar om te kunnen remmen. Ik gebruik het evengoed in druk verkeer en dan is mijn gemiddeld verbruik een pak lager. Zelfs bij 50 km/h gebruik ik het en dan zit mijn verbruik rond de 2.5 liter. Iets waar ik bij manueel rijden alleen maar van kan dromen. Met de CC kan ik door gewoon me aan de geldende snelheidslimiet te houden 0.2 liter minder verbruiken dan het normverbruik.
                    Teach me

                    Comment


                    • #30
                      gewoon laten bollen is al genoeg, tot relantie, en dan pas terugschakelen cosworth

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                        toch wel, omdat je het jojo effect (gas geven, gas lossen) vermijdt. Ik heb de test al verschillende keren gedaan: 120 km/h manueel of CC en met CC altijd een halve liter minder.
                        ik merk over-all, just nix verschil

                        jojo vlakt zichzelf ook uit

                        Comment


                        • #32
                          in 4de aan 1200 rpm: rijsensatie nul komma nul natuurlijk
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                            rij maar eens op de autostrade 120 km/h met CC, dan ziet ge pas wie er zonder rijdt omdat die altijd zitten gas te geven en te lossen. Ik steek soms 10 keer dezelfde auto voorbij omdat die zijn snelheid manueel niet aanhoudt. Een moderne CC rijdt heel precies en kan evengoed bij bergaf een nul verbruik geven.
                            Da's omdat hij zit te remmen terwijl hij in de juiste vitesse zit ... dan heb je idd. nul verbruik.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                              ik merk over-all, just nix verschil

                              jojo vlakt zichzelf ook uit
                              hoe gaat gij de jojo uitvlakken: als ge gas geeft houdt dat automatisch een versnelling in en daardoor verbruikt ge meer. Of ge dat nu corrigeert door uw gas te lossen is verwaarloosbaar. Hoe constanter ge rijdt hoe minder energie ge verbruikt.
                              www.peugeotforum.be

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                waarom zou je met CC niet kunnen anticiperen: bij mij is het één druk op de knop. Sneller, trager of afzetten, en de voet staat altijd klaar om te kunnen remmen.
                                Omdat je meer nuance hebt met een pedaal, dan met een knopje + en -
                                Uw voet staat toch al op dat pedaal (neen ?), dus waarom een knopje plaatsen om diezelfde functie dan nog eens uit te voeren, en dan nog minder genuanceerd ?

                                En dan spreek ik nog niet van de CC's die geen knopje + en - hebben, die enkel uit of aan kunnen staan, die zijn ronduit gevaarlijk. Daarom hebben ze ook van die borden gemaakt waar je op bepaalde plaatsen niet met CC mag rijden ...

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door gebruiker67982 Bekijk Berichten
                                  Da's omdat hij zit te remmen terwijl hij in de juiste vitesse zit ... dan heb je idd. nul verbruik.
                                  mijn CC remt niet af, maar ik voel de motor wel moeite doen bergaf om de aangegeven snelheid aan te houden. Maar da's evengoed 0.0l verbruik. Bij te stijl bergaf kan de CC het niet houden en laat hij de auto bollen (baraque fraiture bijvoorbeeld).
                                  www.peugeotforum.be

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door gebruiker67982 Bekijk Berichten
                                    Omdat je meer nuance hebt met een pedaal, dan met een knopje + en -
                                    Uw voet staat toch al op dat pedaal (neen ?), dus waarom een knopje plaatsen om diezelfde functie dan nog eens uit te voeren, en dan nog minder genuanceerd ?

                                    En dan spreek ik nog niet van de CC's die geen knopje + en - hebben, die enkel uit of aan kunnen staan, die zijn ronduit gevaarlijk. Daarom hebben ze ook van die borden gemaakt waar je op bepaalde plaatsen niet met CC mag rijden ...
                                    Vind ik niet waar. Met een degelijke CC kan je evengoed gewoon gas geven / lossen door op een knopje te duwen / pookje te manipuleren. Verder kan je dan bij het op CC rijden al je voet klaarhouden om te remmen (zonder hem op het rempedaal te laten rusten!), zodat je (in een noodsituatie) al iets sneller kan reageren.

                                    En elke CC schakelt volgens mij uit bij remmen/ontkoppelen, dus waarom dat gevaarlijker is dan zelf op het gas duwen ...
                                    Opel Astra Sports Tourer, 1.3CDTi ecoFLEX:
                                    BMW E90 320d:

                                    Comment


                                    • #38
                                      De onbetwistbaar zuinigste manier blijft ........(klik op de foto om de nodige details te zien).
                                      Bijgevoegde Bestanden

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door zippo Bekijk Berichten
                                        Op autostrade gewoon 105-110 rijden ipv 120 (op teller) bij mijn ouders hun Avensis 1.6 benzine
                                        is 105 een verbruik van ~5,5 liter terwijl 120 op teller ~7 liter hangt..

                                        En gewoon zoveel mogelijk laten uitbollen, als je ver moet kunnen bollen in neutraal en anders in vitesse (dit is het zuinigst).

                                        Wanneer het niet nodig is om door te trekken zo vroeg als mogelijk voor motor schakelen (bij mij 2000 rpm, benzinewagen). Onnodig gewicht (werkschoenen, rommel in koffer) uit wagen halen.

                                        Op autostrade constant zelfde gas geven, niet voor bergop zitten gas bijgeven, bergaf gas minderen mag wel natuurlijk maar dan niet tot 90 vertragen ofzo want dan moet je terug optrekken..

                                        Ronde punten/bochten zo snel als dat het veilig kan nemen, dan moet je niet opnieuw versnellen daarna.

                                        Zo zijn er nog vele manieren maar dit zijn de eerste die in mij opkomen
                                        Nog wat tips voor de profs:
                                        - Gas lossen bergaf, als er na de bergaf direkt een bergop komt gas bijgeven net voor einde bergaf om geen snelheid te verliezen op volgende bergop
                                        - Bergop versnelling kiezen zodat je toerental dicht bij dat van maximaal koppel ligt, daar is de motor meest efficient onder de hogere belasting dat een bergop meebrengt
                                        - Juist voor de top gas minderen of lossen (gewoonlijk doet men dat na de top)
                                        - doe alsof je fietst en je je krachten moet spreiden, alsof het lastig is het gaspedaal in te drukken, zo te zeggen...

                                        Voor de freaks:
                                        - Bij konstante snelheid op bv. lange autostraderitten: binnen een bereik van pakweg 2-3km/h steeds zachtjes versnellen en gas lossen en uitbollen. Een soort pulserend gas geven dat snel een gewoonte wordt. Bijna gelijk fietsen. Zuiniger omdat een verbrandingsmotor relatief efficienter is op iets hogere belasting. Al verbruik je meer op het moment dat je licht versnelt, dat wordt overgecompenseerd door nulverbruik bij het gas lossen.
                                        Zo goed als niet storend voor ander verkeer omdat je met relatief hoge frequentie je snelheid varieert binnen een klein snelheidsbereik (bv. 100 <=> 102,5 km/h). Niet aangeraden voor hybrides en auto's met energierecuperatie (bv. nieuwere Bmw's met ED). Niet tevreden, geld terug! YMMV
                                        ST Cupra 290 PP - GT86+

                                        Comment


                                        • #40
                                          en de belangrijkste is nog vergeten:

                                          een goed onderhouden auto, goede banden, juiste bandenspanning, goede uitlijning, niet onnodig energieverbruikers inschakelen,...
                                          www.peugeotforum.be

                                          Comment

                                          Working...
                                          X