Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
wat is de zuinigste manier van rijden?
Collapse
X
-
Op autostrade gewoon 105-110 rijden ipv 120 (op teller) bij mijn ouders hun Avensis 1.6 benzine
is 105 een verbruik van ~5,5 liter terwijl 120 op teller ~7 liter hangt..
En gewoon zoveel mogelijk laten uitbollen, als je ver moet kunnen bollen in neutraal en anders in vitesse (dit is het zuinigst).
Wanneer het niet nodig is om door te trekken zo vroeg als mogelijk voor motor schakelen (bij mij 2000 rpm, benzinewagen). Onnodig gewicht (werkschoenen, rommel in koffer) uit wagen halen.
Op autostrade constant zelfde gas geven, niet voor bergop zitten gas bijgeven, bergaf gas minderen mag wel natuurlijk maar dan niet tot 90 vertragen ofzo want dan moet je terug optrekken..
Ronde punten/bochten zo snel als dat het veilig kan nemen, dan moet je niet opnieuw versnellen daarna.
Zo zijn er nog vele manieren maar dit zijn de eerste die in mij opkomen- Daily driver: 2015 Suzuki Swift 1.2i 16v GL:
- Weekend/fun: 1984 Honda Civic CRX 1.5i 12v 1st gen.
- 1994 Suzuki swift 1.0: sold - 2003 Peugeot 106 1.4 XS: RIP - 1997 Shitro?n Saxo 1.1: sold - 1993 VW Golf III 1.8 90pk: sold - 2001 Toyota Avensis 1.6 vvt-i: sold - 1995 Honda CRX DelSol 1.6 ESI: sold
Comment
-
Btw, cruise control is niet altijd zuiniger dan zelf gas geven, omdat de motor dan constant aan een bepaalde snelheid moet zitten en dus constant gas bij geeft en gas lost.. Hangt waarschijnlijk van wagen tot wagen af- Daily driver: 2015 Suzuki Swift 1.2i 16v GL:
- Weekend/fun: 1984 Honda Civic CRX 1.5i 12v 1st gen.
- 1994 Suzuki swift 1.0: sold - 2003 Peugeot 106 1.4 XS: RIP - 1997 Shitro?n Saxo 1.1: sold - 1993 VW Golf III 1.8 90pk: sold - 2001 Toyota Avensis 1.6 vvt-i: sold - 1995 Honda CRX DelSol 1.6 ESI: sold
Comment
-
waarom zou je met CC niet kunnen anticiperen: bij mij is het één druk op de knop. Sneller, trager of afzetten, en de voet staat altijd klaar om te kunnen remmen. Ik gebruik het evengoed in druk verkeer en dan is mijn gemiddeld verbruik een pak lager. Zelfs bij 50 km/h gebruik ik het en dan zit mijn verbruik rond de 2.5 liter. Iets waar ik bij manueel rijden alleen maar van kan dromen. Met de CC kan ik door gewoon me aan de geldende snelheidslimiet te houden 0.2 liter minder verbruiken dan het normverbruik.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door zippo Bekijk BerichtenBtw, cruise control is niet altijd zuiniger dan zelf gas geven, omdat de motor dan constant aan een bepaalde snelheid moet zitten en dus constant gas bij geeft en gas lost.. Hangt waarschijnlijk van wagen tot wagen af
Comment
-
toch wel, omdat je het jojo effect (gas geven, gas lossen) vermijdt. Ik heb de test al verschillende keren gedaan: 120 km/h manueel of CC en met CC altijd een halve liter minder.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenik dacht dat zo rijden = gebuisd op het examen
lees hierboven even, een auto in vitesse uitbollen is 0 verbruik, tenzij een heel oude carburateur
bijkomend is dat, nu wel uitgevlakt met allerlei rijhulpsystemen je minder kans op slippen hebt met gesloten koppelingOorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenErg ongezonde rijgewoonte, die genoeg is om op het examen gebuisd te worden.
Een auto heeft altijd tractie nodig. Enige moment dat je continu je koppelingspedaal ingeduwd houdt, is als je stil staat.Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli Bekijk BerichtenInderdaad, alle bovenstaande antwoorden kloppen zowat...
Ik heb de indruk dat vooral oudere mensen vroeger werden aangeleerd van onmiddellijk die koppelingspedaal in de drukken bij het remmen, zelfs wanneer ze snel rijden en aan hoog toerental...
Ik verschiet er ook niet van dat je omwille van dat kan gebuisd zijn op je praktisch rij-examen...
Hmm...
Dus toch maar beter afleren, en vanaf nu op de motor beginnen remmen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenwaarom zou je met CC niet kunnen anticiperen: bij mij is het één druk op de knop. Sneller, trager of afzetten, en de voet staat altijd klaar om te kunnen remmen. Ik gebruik het evengoed in druk verkeer en dan is mijn gemiddeld verbruik een pak lager. Zelfs bij 50 km/h gebruik ik het en dan zit mijn verbruik rond de 2.5 liter. Iets waar ik bij manueel rijden alleen maar van kan dromen. Met de CC kan ik door gewoon me aan de geldende snelheidslimiet te houden 0.2 liter minder verbruiken dan het normverbruik.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtentoch wel, omdat je het jojo effect (gas geven, gas lossen) vermijdt. Ik heb de test al verschillende keren gedaan: 120 km/h manueel of CC en met CC altijd een halve liter minder.
jojo vlakt zichzelf ook uit
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenrij maar eens op de autostrade 120 km/h met CC, dan ziet ge pas wie er zonder rijdt omdat die altijd zitten gas te geven en te lossen. Ik steek soms 10 keer dezelfde auto voorbij omdat die zijn snelheid manueel niet aanhoudt. Een moderne CC rijdt heel precies en kan evengoed bij bergaf een nul verbruik geven.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenik merk over-all, just nix verschil
jojo vlakt zichzelf ook uit
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenwaarom zou je met CC niet kunnen anticiperen: bij mij is het één druk op de knop. Sneller, trager of afzetten, en de voet staat altijd klaar om te kunnen remmen.
Uw voet staat toch al op dat pedaal (neen ?), dus waarom een knopje plaatsen om diezelfde functie dan nog eens uit te voeren, en dan nog minder genuanceerd ?
En dan spreek ik nog niet van de CC's die geen knopje + en - hebben, die enkel uit of aan kunnen staan, die zijn ronduit gevaarlijk. Daarom hebben ze ook van die borden gemaakt waar je op bepaalde plaatsen niet met CC mag rijden ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gebruiker67982 Bekijk BerichtenDa's omdat hij zit te remmen terwijl hij in de juiste vitesse zit ... dan heb je idd. nul verbruik.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gebruiker67982 Bekijk BerichtenOmdat je meer nuance hebt met een pedaal, dan met een knopje + en -
Uw voet staat toch al op dat pedaal (neen ?), dus waarom een knopje plaatsen om diezelfde functie dan nog eens uit te voeren, en dan nog minder genuanceerd ?
En dan spreek ik nog niet van de CC's die geen knopje + en - hebben, die enkel uit of aan kunnen staan, die zijn ronduit gevaarlijk. Daarom hebben ze ook van die borden gemaakt waar je op bepaalde plaatsen niet met CC mag rijden ...
En elke CC schakelt volgens mij uit bij remmen/ontkoppelen, dus waarom dat gevaarlijker is dan zelf op het gas duwen ...
Comment
-
De onbetwistbaar zuinigste manier blijft ........(klik op de foto om de nodige details te zien).Bijgevoegde Bestanden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door zippo Bekijk BerichtenOp autostrade gewoon 105-110 rijden ipv 120 (op teller) bij mijn ouders hun Avensis 1.6 benzine
is 105 een verbruik van ~5,5 liter terwijl 120 op teller ~7 liter hangt..
En gewoon zoveel mogelijk laten uitbollen, als je ver moet kunnen bollen in neutraal en anders in vitesse (dit is het zuinigst).
Wanneer het niet nodig is om door te trekken zo vroeg als mogelijk voor motor schakelen (bij mij 2000 rpm, benzinewagen). Onnodig gewicht (werkschoenen, rommel in koffer) uit wagen halen.
Op autostrade constant zelfde gas geven, niet voor bergop zitten gas bijgeven, bergaf gas minderen mag wel natuurlijk maar dan niet tot 90 vertragen ofzo want dan moet je terug optrekken..
Ronde punten/bochten zo snel als dat het veilig kan nemen, dan moet je niet opnieuw versnellen daarna.
Zo zijn er nog vele manieren maar dit zijn de eerste die in mij opkomen
- Gas lossen bergaf, als er na de bergaf direkt een bergop komt gas bijgeven net voor einde bergaf om geen snelheid te verliezen op volgende bergop
- Bergop versnelling kiezen zodat je toerental dicht bij dat van maximaal koppel ligt, daar is de motor meest efficient onder de hogere belasting dat een bergop meebrengt
- Juist voor de top gas minderen of lossen (gewoonlijk doet men dat na de top)
- doe alsof je fietst en je je krachten moet spreiden, alsof het lastig is het gaspedaal in te drukken, zo te zeggen...
Voor de freaks:
- Bij konstante snelheid op bv. lange autostraderitten: binnen een bereik van pakweg 2-3km/h steeds zachtjes versnellen en gas lossen en uitbollen. Een soort pulserend gas geven dat snel een gewoonte wordt. Bijna gelijk fietsen. Zuiniger omdat een verbrandingsmotor relatief efficienter is op iets hogere belasting. Al verbruik je meer op het moment dat je licht versnelt, dat wordt overgecompenseerd door nulverbruik bij het gas lossen.
Zo goed als niet storend voor ander verkeer omdat je met relatief hoge frequentie je snelheid varieert binnen een klein snelheidsbereik (bv. 100 <=> 102,5 km/h). Niet aangeraden voor hybrides en auto's met energierecuperatie (bv. nieuwere Bmw's met ED). Niet tevreden, geld terug! YMMVST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
en de belangrijkste is nog vergeten:
een goed onderhouden auto, goede banden, juiste bandenspanning, goede uitlijning, niet onnodig energieverbruikers inschakelen,...
Comment
Comment