Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wat is de zuinigste manier van rijden?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door ferdinand Bekijk Berichten
    Met mijn A3 1.9 tdi zit ik aan 3.5-4 l / 100 km. Zachtjes gas geven , toerentallen boven de 2000 vermijden en op de autoweg zoveel mogelijk in het zog van een vrachtwagen hangen.
    met een Skoda Fabia zou dat 3.2-3.7l zijn.

2015 Volvo V60 D2 aut.
    2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ferdinand Bekijk Berichten
      Met mijn A3 1.9 tdi zit ik aan 3.5-4 l / 100 km. Zachtjes gas geven , toerentallen boven de 2000 vermijden en op de autoweg zoveel mogelijk in het zog van een vrachtwagen hangen.
      hoeveel afstand laat je dan zo tussen?
      dus jij rijdt altijd 90?

en is dat dan niet gevaarlijk zo achter een vrachtwagen rijden, als die plots remt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
        zeg toogzeiker het gaat hier over zuinig rijden en wat iedereen zijn bevinden daaromtrent zijn. Ik kan alleen maar vaststellen dat met CC het zuiniger is en ik zonder problemen minder verbruik dat het normverbruik dat hier door zovelen als onhaalbaar wordt aanzien. Hoeveel zit gij trouwens met uwen dikken bak boven het normverbruik?
        flappy, met auto's ouder dan pakweg 2007 is't vrij normaal, dat je onder je cijfer geraakt
        tis pas daarna dat de cijfers naar beneden zijn gegeaan, maar daarom het effectieve verbruik - niet altijd

Comment

zeg toogzeiker het gaat hier over zuinig rijden en wat iedereen zijn bevinden daaromtrent zijn. Ik kan alleen maar vaststellen dat met CC het zuiniger is en ik zonder problemen minder verbruik dat het normverbruik dat hier door zovelen als onhaalbaar wordt aanzien. Hoeveel zit gij trouwens met uwen dikken bak boven het normverbruik?
          Als je zoals Naish af en toe een caravan moet trekken zal hij wellicht het normverbruik niet halen.
          Bovendien is het niet zo dat jij met je 607 op cc minder dan het normverbruik haalt dat daardoor iedereen het normverbruik niet haalt. Maar zoals bobo zegt zijn de normverbruiken van de laatste twee-drie jaar hallucinant laag.

Comment

Comment

waarom zou je het moderne normverbruik niet halen? Als een constructeur een motor zuiniger maakt door een betere interne verbranding dan mag je gerust stellen dat het normverbruik daalt. Als je dan op een zelfde manier rijdt met deze nieuwe motor als met je vorige dan zul je ook het normverbruik halen. Enkel met de eco modellen heb ik ook een probleem omdat daar vaak naar middelen wordt gegrepen die in het dagdagelijks gebruik net het omgekeerde effect hebben: ellenlange verhoudingen van de versnellingsbak zullen bij constante snelheid wel hun effect hebben maar bij gevarieerde rijstijl verliezen ze dat voorbeeld sneller. Net hetzelfde met een stop en start systeem: dat heeft enkel nut als je veel tot stilstand komt (stadsverkeer, file,...). Bij een continue rijstijl is het enkel een gadget.
              Betreffende de caravan: logisch toch. Uw normverbruik wordt niet gemeten met een caravan en ik veronderstel dat mijnheer 'nutteloze commentaar' niet continu met zijn caravan rondrijdt, evenmin zoals ik altijd met mijn aanhangwagen rondbol.
              Naar CC toe: het is hoe ge het gebruikt en mits wat oefening zult ge zien dat uw verbruik wel zakt. Blindelings vertrouwen in de CC doe ik niet, maar het laat me gewoon toe om een constantere snelheid te hebben en minder jojo effect te hebben.
              Rijdt ge continu rond in bergachtig gebied (wat we dus niet hebben in belgië) zou ik het ook minder gebruiken.
              En dat alles resulteert bij mij in 5.9l/100 km tegenover 6.4l/100km zonder CC (normverbruik 6.1). Geen wereld van verschil dus. Maar als ge het in afstand rekent, toch een goede 100 km meer per tankbeurt.
              Maar dat alles valt en staat met de staat waarin je auto zich bevindt. Volgens Naish ook een nutteloze bijdrage, maar een auto die niet de juiste bandenspanning (vooral dan te lage spanning) heeft nog het juiste onderhoud heeft gekregen gaat meer verbruiken. Net zoals het onoordeelkundig gebruik van electrische verbruikers.
              www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                moet gij u kastijden om zuiniger te rijden misschien
                www.peugeotforum.be

Comment

moet gij u kastijden om zuiniger te rijden misschien
                  Kan misschien ook werken, maar jij neemt alleszins de zweep ter hand. Ik kijk al uit naar Naish's reply.

Comment

ik sta op zijn negeer lijst: veel beloven ja, maar doen...
                    www.peugeotforum.be

Comment

flappy, spritmonitort nu eens zelf naar nieuwe modellen, hoeven geen ecodingen te zijn zelfs

het opgegeven verbruik is op enkele uitzonderingen, kweezelfniwelke maar kom, niet meer te halen

en ga dan naar modellen van 10 jaar terug, zitten er tig paginas mensen onder het normverbruik
                      de fiscus kan er maar slecht van worden

en wij blijken dat allemaal oke te vinden omdat het ons ewa sust

Comment

en ik geef toe dat een cc zuiniger kan zijn, alleen zag ik het niet bij lezelf omdat ik ervoor ook al vrij hard mee bezig was...efficient rijden

Comment

ik weet niet of ge de autogids af en toe koopt. Daar stond in de editie van 28 april een artikel in over de Peugeot Eco Cup. Daar heeft een ploeg van de autogids 0.3 liter meer verstookt dan het normvebruik, zijnde 5.66l/100km en met een gemiddelde snelheid van 78km/h. De auto een 5008 met 1.6 hdi waar 4 personen inzaten plus bagage (waar het normverbruik wordt berekend met een lichtere auto). Zij concluderen dat, en ik citeer:

Toegegeven, een aanzienlijk deel van het wedstrijdtraject liep over Franse snelwegen, maar ons eindresultaat geeft toch wel aan dat de vergruisde normverbruikcijfers in een pan-Europese verkeerscontext misschien niet zo onrealistisch zijn als sommigen ons willen doen geloven.
                          Ook niet vergeten dat de motormanagement systemen steeds verfijnder worden en dat die een constante snelheid nu wel opmerken en het de inspuiting van de brandstof navenant aanpassen.
                          Ik zit met een franse wagen en PPE kon dit heel makkelijk in de programmatie opmerken: bij 130 km/h was er een dipje in geprogrammeerd om een lager verbruik te verkrijgen bij die constante snelheid, wat ik zelf ook opmerk omdat ik bij 130 km/h niet zo gek veel meer verbruik dan bij 120 km/h. Ongetwijfeld ook toegepast bij andere merken.

Nu laat diezelfde autogids ook een test zien met eco modellen en daarvan haalt geen enkele tijdens de test het normverbruik: minstens 0.8 liter meer dan voorgeschreven. Reken je dat om naar CO2 dan heeft geen enkele van die auto's nog recht op de korting van 15%...

Wel knap dat het u lukt zonder CC. Ik heb meerdere keren geprobeerd maar ik blijf met een verschil van 0.4 tot 0.5 liter per 100 km.
                          www.peugeotforum.be

Comment

Klein vraagje in de marge :

Al jaren tank ik voor vaste bedragen. Eerst door blijven tanken tot de klik gaat en dan nog een euro of twee erbij om tot een rond bedrag te komen.

Nu vraag ik mij af als je dan die laatste beetjes erbij doet met het pistool, of er dan werkelijk nog veel uitkomt uit de slang? Dat kan toch nooit juist afgemeten zijn of wel?

Wie heeft dat al is uitgetest?

Comment

ik snap de vraag niet. Wat eruit komt wordt gemeten, en als je twijfelt of er iets uitkomt, moet je 'm maar eens wat meer uit 't gaatje halen vooraleer te vullen.

Ik tank altijd tot er niets meer bij kan. Ik ben genen plezanten om voor je te hebben
                              En 't is een tank van 70l bovendien. Maar ik doe te veel kilometers om niet volledig te vullen. Die paar extra liter maken wel 't verschil uit tussen vandaag en morgen tanken.

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
                                ik snap de vraag niet. Wat eruit komt wordt gemeten, en als je twijfelt of er iets uitkomt, moet je 'm maar eens wat meer uit 't gaatje halen vooraleer te vullen.
                                Wel ja dat laatste beetje, als je nu nog tankt voor die paar cent. Zou er dan effectief nog iets uitkomen. Ik zal volgende keer is checken! Straks heel dat station onder de benzine

Comment

Ah ok, als dat je vraag is: elke keer als ik hem tot het boordje vul, moet ik hem er uit halen of hij slaat altijd af.
                                  En dan komt daar effectief druppelsgewijs als het ware iets uit.
                                  Is wettelijk verplicht ook. De pompen moeten allemaal gekeurd worden door het NMI om juist bedrog uit te sluiten.

What you pay is what you get.

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
                                    Ah ok, als dat je vraag is: elke keer als ik hem tot het boordje vul, moet ik hem er uit halen of hij slaat altijd af.
                                    En dan komt daar effectief druppelsgewijs als het ware iets uit.
                                    Is wettelijk verplicht ook. De pompen moeten allemaal gekeurd worden door het NMI om juist bedrog uit te sluiten.

What you pay is what you get.
                                    Oké ik wil niet achter u staan wachten om te tanken Bedankt voor de info trouwens!

Comment

meestal zet ik me achter iemand die nog maar pas begonnen is of zodanig dat ze eerder voor mij gaan staan dan achter mij hoor
                                      (vind het zelf wat ambetant dat ze zo lang zouden moeten wachten)

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Enkele vraagjes hieromtrent:
                                        - Wat is de invloed van accelereren vanuit lage toeren, of dus een te hoge versnelling?
                                        - Als je in een grote put rijdt (bvb. in Gavere-dorp) wat is dan het zuinigst (grote discussie met mijn schoonvader): bergaf ontkoppeld laten uitbollen of op de motor laten uitbollen (diesel, dus niet zoveel vertraging)? Je weet dat je erna weer bergop gaat moeten rijden.
                                        - Bij het stoppen voor een rood licht: gewoon in 1 versnelling blijven tot je bijna stilstaat of telkens zakken van versnelling?

Comment

ja das moeilijk antwoorden, freewheelen is mss verder bollen dan uitrollen op de motor...

een autobak gaat bij uitrollen tot aan relantie, en schakelt dan een vitesse lager tot stilstand, ook weer afwegen of je best verder bolt op koppeling, of nix verbruikt en sneller stilstaat door motor-rem

Comment

Working...
                                          X