Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wat is de zuinigste manier van rijden?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

ik vind ontkoppeld uitbollen:
    - zinloos
    - niet zuiniger
    - gevaarlijk

Dus mijn antwoord ken je dan al.

Voor rood licht: in 1 versnelling blijven tot je stilstaat impliceert dat je ook ontkoppeld bolt. Not done.
    Verder: zie antwoord bobo: sommige automaten schakelen pas lager bij zeer laag toerental, maar ik vind nog altijd mooi 't rijtje van de versnellingen afgaan 't best. Wanneer het plots nodig zou zijn kan je zo weer gas geven en vertrekken. Je weet maar nooit. En 't is leuker.
    En als je niet wil afremmen, maar gewoon uitbollen in versnelling, én je kent je auto een beetje, kan je mits miniem gas bijgeven en gestadig mee te lossen, mooi uitbollen. Meer verbruiken dan ontkoppeld te bollen zal je niet echt doen want je trekt je auto niet vooruit, je houdt hem gewoon op z'n 'natuurlijk' toerental.
    Last edited by Bompa; 03/06/2010, 10:07.

2015 Volvo V60 D2 aut.
    2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
      ik vind ontkoppeld uitbollen:
      - zinloos
      - niet zuiniger
      - gevaarlijk

Dus mijn antwoord ken je dan al.

Voor rood licht: in 1 versnelling blijven tot je stilstaat impliceert dat je ook ontkoppeld bolt. Not done.
      Verder: zie antwoord bobo: sommige automaten schakelen pas lager bij zeer laag toerental, maar ik vind nog altijd mooi 't rijtje van de versnellingen afgaan 't best. Wanneer het plots nodig zou zijn kan je zo weer gas geven en vertrekken. Je weet maar nooit. En 't is leuker.
      Ontkoppelen en uitbollen is idd zot, en al zeker bij het remmen.

Voor zij die overtuigd willen worden: stap op een moto, rij aan 70km/u in een lange bocht, en trek de koppeling in.

Comment

Mijn A2 ontkoppelt automatisch als je het gaspedaal loslaat in eco-mode. Ik vind het ook ambetant soms. Op lange ritten laat ik dat wel toe.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
          Mijn A2 ontkoppelt automatisch als je het gaspedaal loslaat in eco-mode. Ik vind het ook ambetant soms. Op lange ritten laat ik dat wel toe.
          de smart ontkoppelt - vreemd genoeg - als je je voet lichtjes op de rem (stoplichten aan) zet zonder effectief te remmen
          als je normaal remt, remt de motor mee af

Comment

Verder: zie antwoord bobo: sommige automaten schakelen pas lager bij zeer laag toerental, maar ik vind nog altijd mooi 't rijtje van de versnellingen afgaan 't best.
            Ik bedoelde het anders: je rijdt bvb 70 in vierde, ziet een rood licht in de verte, laat je gas los en gaat bijremmen met het rempedaal wanneer je het rood licht nadert. Op het allerlaatste moment druk je dan de ontkoppeling pas in.

In het andere geval moet je meer moeite doen en belast je je versnellingsbak meer.

Ik vraag mij dus af of die eerste methode slechter is voor het verbruik of de techniek.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wotr Bekijk Berichten
              Ik bedoelde het anders: je rijdt bvb 70 in vierde, ziet een rood licht in de verte, laat je gas los en gaat bijremmen met het rempedaal wanneer je het rood licht nadert. Op het allerlaatste moment druk je dan de ontkoppeling pas in.

In het andere geval moet je meer moeite doen en belast je je versnellingsbak meer.

Ik vraag mij dus af of die eerste methode slechter is voor het verbruik of de techniek.
              Ontkoppeld uitbollen verbruikt meer brandstof dan gekoppeld.
              Qua belasting in techniek denk ik niet dat er veel verschil is, behalve dat je het bij ontkoppeld uitbollen alleen van de remmen moet hebben -> meer slijtage.

Het gaat vooral om de stabiliteit van de wagen. Cfr mijn voorbeeld over motorrijden, en ik zou niet het lef hebben aan bv 200km/u te ontkoppelen en aan m'n stuur te draaien.

Comment

Als je wat kan rijden is dat niet slecht voor de techniek. Als je niet kan rijden ga je meer koppelingen verslijten dan remmen.

Maar ik rem veel op de motor en m'n vorige wagen had aan 280 000 km nog z'n originele koppeling en niks anders aan de aandrijflijn was kapotgegaan dus zoooo erg is dat zeker niet.
                Bij uw voorbeeld van hierboven schakel ik ook steeds naar lagere versnellingen om zoals gezegd te kunnen hernemen indien nodig.
                Dus ik laat gas los en laat uitbollen, en rem op de motor wanneer het moment van lager schakelen er is. Als het moet rem ik bij tegelijkertijd.

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Als je wat kan rijden is dat niet slecht voor de techniek. Als je niet kan rijden ga je meer koppelingen verslijten dan remmen.

Maar ik rem veel op de motor en m'n vorige wagen had aan 280 000 km nog z'n originele koppeling en niks anders aan de aandrijflijn was kapotgegaan dus zoooo erg is dat zeker niet.
                  Bij uw voorbeeld van hierboven schakel ik ook steeds naar lagere versnellingen om zoals gezegd te kunnen hernemen indien nodig.
                  Dus ik laat gas los en laat uitbollen, en rem op de motor wanneer het moment van lager schakelen er is. Als het moet rem ik bij tegelijkertijd.
                  Dat hangt van de situatie af vind ik. Als je aan 50 in vierde komt aangereden en twordt rood, waarbij je weet dat je sowieso zal stilstaan, dan rem je, en duw je de koppeling in net voor uw motor zal tegensputteren.

Als je in een verkeersstroom zit op een ringbaan bijvoorbeeld waar je 90 mag en je moet vertragen naar 40, maar het zou kunnen dat je weer moet accelereren, dan schakel ik terug naar de gepaste versnelling en rem ik dus op de motor zoveel als mogelijk.

Het feit is dat je altijd iets belast:
                  -enkel remmen: positief: geen verbruik tot je ontkoppeld (wegens geen inspuiting). Negatief: remmen worden meer belast dan bij terugschakelen.
                  -terugschakelen: positief: je kan terug accelereren wanneer het moet, je belast de remmen minder. Negatief: telkens je ontkoppeld verbruik je wat brandstof, want de motor moet opnieuw inspuiten om het draaiende te houden.

Comment

- Wat is de invloed van accelereren vanuit lage toeren, of dus een te hoge versnelling?
                    Vaak een vergelijkbaar gebruik als accelereren met genoeg toeren, maar omdat het langer duurt om op snelheid te raken, verbruik je meer.

- Als je in een grote put rijdt (bvb. in Gavere-dorp) wat is dan het zuinigst (grote discussie met mijn schoonvader): bergaf ontkoppeld laten uitbollen of op de motor laten uitbollen (diesel, dus niet zoveel vertraging)? Je weet dat je erna weer bergop gaat moeten rijden.
                    Ontkoppeld rijden = ralenti verbruik. In aangepaste versnelling dalen = geen verbruik. Snelheid aanhouden = erg laag verbruik, en die snelheid kan je dan progressief kwijt spelen bij de klim, zodat je daar ook minder energie moet verbruiken dan vanuit lage snelheid gaan klimmen.

- Bij het stoppen voor een rood licht: gewoon in 1 versnelling blijven tot je bijna stilstaat of telkens zakken van versnelling?
                    Je hebt meer controle als je je versnellingen mee volgt met je snelheid, maar verbruik zal ietsje hoger zijn. Niemand zal je kwaad bekijken als je van 6e naar 4 en dan naar 2e gaat schakelen.

Comment

Misschien off-topic, misschien niet: is het beter om voor het rode licht je koppeling in te duwen (en dus in eerste blijven staan) en te remmen OF om te ontkoppelen naar neutraal en je handrem op te trekken?

Comment

Maakt voor verbruik weinig verschil. Als er nog niemand achter je staat, is het wel aan te raden om de voetrem te gebruiken zodat je remlichten oplichten en achteropkomend verkeer je sneller opmerken. En om zo snel mogelijk te vertrekken ben/blijf je best ook in eerste versnelling.

Wat ik vaak doe is als ik halverwege een rij wachtenden sta, ik 'm in neutraal zet met handrem als er iemand achter mij staat (de hele tijd turen naar drie remlichten is ook niet leuk). Sta ik vooraan, let ik erg goed op naar de lichten voor het kruisend verkeer, zodat ik 'm in versnelling kan zetten wanneer het kruisend verkeer oranje licht krijgt en ik dus kan verwachten dat ik groen ga krijgen.

Comment

Trouwens, EcoModder Website . Staan veel nuttige tips op, alsook subtiele en (veel) minder
                          subtiele aanpassingen die je aan je wagen kan doen om zuiniger te rijden. Check ook het
                          forum eens, toch wel nog fijne dingen om te lezen soms
                          - Daily driver: 2015 Suzuki Swift 1.2i 16v GL:
                          - Weekend/fun: 1984 Honda Civic CRX 1.5i 12v 1st gen.

- 1994 Suzuki swift 1.0: sold - 2003 Peugeot 106 1.4 XS: RIP - 1997 Shitro?n Saxo 1.1: sold - 1993 VW Golf III 1.8 90pk: sold - 2001 Toyota Avensis 1.6 vvt-i: sold - 1995 Honda CRX DelSol 1.6 ESI: sold

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            de smart ontkoppelt - vreemd genoeg - als je je voet lichtjes op de rem (stoplichten aan) zet zonder effectief te remmen
                            als je normaal remt, remt de motor mee af
                            Hier net het tegenovergestelde. Vanaf dat je de rem eventjes aanraakt begin je af te remmen op de motor en uit te bollen.

Comment

- Als je in een grote put rijdt (bvb. in Gavere-dorp) wat is dan het zuinigst (grote discussie met mijn schoonvader): bergaf ontkoppeld laten uitbollen of op de motor laten uitbollen (diesel, dus niet zoveel vertraging)?
                              Waarom remt een diesel minder op de motor dan een benzine ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
                                Hier net het tegenovergestelde. Vanaf dat je de rem eventjes aanraakt begin je af te remmen op de motor en uit te bollen.
                                ik denk dat het een bewuste keuze is, de auto pas te laten freeweelen bij een actie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
                                  een diesel remt méér af op de motor

Comment

door zijn eigenheid, diesel zijn en meer kompres hebben

Comment

Dat dacht ik ook...maar begon te twijfelen omdat het al verschillende keren anders verkondigd is.

Comment

door zijn eigenheid, diesel zijn en meer kompres hebben
                                        Dat dacht ik ook...maar begon te twijfelen omdat het al verschillende keren anders verkondigd is.
                                        awel, ik heb me eens even stil gehouden om niet weer in een eindeloze discussie te geraken, en kijk, 't antwoord komt toch

Jij hebt inderdaad zo een van die wagens waarmee je van 80 naar 5 km/u kunt gaan op aannemelijke afstand en tijd, zonder te remmen, ksirk.
                                        En da's zeker niet de enige ...

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

• ik vond het al wa raar..

alle benzine wagens waar ik mee heb gereden remden voor gene meter op de motor in vergelijking met de diesels dat ik met heb gereden.

kan der ook aan liggen dat elke benzine wagen waar ik me gereden heb, zo goed als versleten was

Comment

Working...
                                          X