Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wat is de zuinigste manier van rijden?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
    Vaak een vergelijkbaar gebruik als accelereren met genoeg toeren, maar omdat het langer duurt om op snelheid te raken, verbruik je meer.

Ontkoppeld rijden = ralenti verbruik. In aangepaste versnelling dalen = geen verbruik. Snelheid aanhouden = erg laag verbruik, en die snelheid kan je dan progressief kwijt spelen bij de klim, zodat je daar ook minder energie moet verbruiken dan vanuit lage snelheid gaan klimmen.
    Thx voor de verhelderende uitleg.

Oorspronkelijk geplaatst door J3nkins Bekijk Berichten
    Misschien off-topic, misschien niet: is het beter om voor het rode licht je koppeling in te duwen (en dus in eerste blijven staan) en te remmen OF om te ontkoppelen naar neutraal en je handrem op te trekken?
    Ik rijd doorgaans op vlakke stukken en ontkoppel maar gebruik mijn handrem niet. Is dat dan onveilig?

Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
    Dat dacht ik ook...maar begon te twijfelen omdat het al verschillende keren anders verkondigd is.
    Het enige wat ik ervan wist is wat ik er hierover gelezen heb. Ik heb het dan ook fout herhaald. We leren elke dag bij

Comment

• wat is het nu eigenlijk? remt een diesel nu meer af op de motor dan een benzine of andersom? er wordt hier beiden verkondigd...

Comment

• Dat hangt van de motor af...

Een 320d remt harder af dan een Ford Fiesta 1.3i, maar een Z4M remt ook harder af dan die Fiesta, en een 120d even hard .

Mijn motorfiets remt nog harder af

Comment

• just, en ik denk dat een range rover diesel van 2.5 ton ook wat minder motorrem heeft als een klein licht gemotoriseerd benzinewagen

Comment

• Iedere wagen remt anders af. Het is aan de bestuurder om het juiste moment te vinden waarop hij moet beginnen afremmen op de motor zodat hij zo weinig mogelijk verbruikt en tegelijk de andere weggebruikers zo weinig mogelijk hindert. Dat is toch wat ik erover denk.

Comment

• alé:

zelfde bestuurder, zelfde wagen.
              Ene met 2.0 benzine, 4 cil.
              Andere met 2.0 diesel, 4 cil.

De diesel remt dan toch beter af, ben er zo goed als zeker van.

2015 Volvo V60 D2 aut.
              2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

• ik ook nik

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
                  alé:

Hangt ook nog af van de versnellingsbakverhoudingen. Een diesel zal voor dezelfde snelheid minder toeren doen. Dus bij remmen op de motor zullen er minder compressieslagen zijn dan bij een benzine. Maar die minder compressieslagen wegen volgens mij niet door op de hogere benodigde compressie-energie van een diesel.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
                    Hangt ook nog af van de versnellingsbakverhoudingen. Een diesel zal voor dezelfde snelheid minder toeren doen. Dus bij remmen op de motor zullen er minder compressieslagen zijn dan bij een benzine. Maar die minder compressieslagen wegen volgens mij niet door op de hogere benodigde compressie-energie van een diesel.
                    Zou het ook kunnen afhangen van hoogtoerige diesel t.o.v. laagtoerige diesel. Met mijn wagen kan ik op 300m van 50 naar 5 km/u gaan enkel en alleen op motorrem, terwijl als ik dat probeer met een recentere diesel (laagtoerig :vb. 2.0 DTI (100 pk) of 1.7 CDTI (100 pk) beiden Opel) lukt dat veel minder goed (zeker die 1.7). Ok, die wagens met die laatstgenoemde motoren wegen wel meer (denk 200 à 300 kg).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
                      Lijkt mij de meest evidente uitleg ... de diesel draait gemiddeld lagere toeren, en de mate van afremming (voor zover je dat kan uitdrukken) is relatief hoger per toer dat ie draait. Denk dat je het niet verder moet zoeken. En de motor van een diesel is ook letterlijk zwaarder, wat ook niet echt een voordeel is als je wilt uitbollen. Hang eens een parachute achter uw auto, je zal ook snel afremmen, diesel of benzine

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
                        Zou het ook kunnen afhangen van hoogtoerige diesel t.o.v. laagtoerige diesel. Met mijn wagen kan ik op 300m van 50 naar 5 km/u gaan enkel en alleen op motorrem, terwijl als ik dat probeer met een recentere diesel (laagtoerig :vb. 2.0 DTI (100 pk) of 1.7 CDTI (100 pk) beiden Opel) lukt dat veel minder goed (zeker die 1.7). Ok, die wagens met die laatstgenoemde motoren wegen wel meer (denk 200 à 300 kg).
                        Met die versnellingsbakverhouding bedoel ik inderdaad het "hoogtoerig" karakter van een oudere diesel. + een oudere diesel heeft een hogere compressieverhouding dan een moderne diesel; dus meer motorrem.

Comment

maar ik vind nog altijd mooi 't rijtje van de versnellingen afgaan 't best. Wanneer het plots nodig zou zijn kan je zo weer gas geven en vertrekken. Je weet maar nooit. En 't is leuker.
                          What he said.

Zo rij ik dus ook altijd. Lekker rustig de versnellingen afgaan. Met dezelfde uitleg: als je dan plots nog moet manoeuvreren of vertrekken, dan kan je dat meteen doen indien nodig.

Het is mij door mijn moeder trouwens ook allemaal verkeerd aangeleerd in het begin (ontkoppelen, dan remmen) maar nét voor mijn examen paar jaar geleden had ik een praktijkboek gelezen en daar stond dus dat dat absoluut niet mocht, heb ik het mezelf dan net voor het examen anders aangeleerd. Vrouwen/moeders en autorijden, hé
                          2015 Renault Mégane Coupe GTI - Blauw - 1.5 dCI 110 pk

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gebruiker67982 Bekijk Berichten
                            (...)
                            En de motor van een diesel is ook letterlijk zwaarder, wat ook niet echt een voordeel is als je wilt uitbollen.
                            Meneer Newton beweerde een tijdje geleden het tegendeel.

Comment

• Ik weet oude toppic maar wat mijns inziens wel helpt voor lager verbruik:

- Ogenblikkelijk verbruik ik in oog houden via verbruiksmeter
                              - Bij elke tankbeurt het gemiddeld verbruik resetten en als doel vooropstellen dat dit vb onder de 6.0L/100km blijft
                              - Banden op de juiste spanning
                              - Geen brede banden
                              - Lichte velgen
                              - Bij constante snelheid een zo hoog mogelijke vitesse nemen
                              - Cruise Control, zoveel mogelijk, ook voor optrekken en afremmen, zoveel mogelijk constante snelheid houden
                              - Zo weinig mogelijk de rem gebruiken
                              - Ruiten niet volledig open zetten
                              - Airco/Lichten/Zetelverwarming alleen wanneer nodig
                              - Beter met een legere tank rijden dan telkens je tank voltanken
                              - Dicht achter vrachtwagens rijden (autostrade, indien je tijd genoeg hebt)
                              - Bij druk verkeer op autostrade het rechterbaanvak gebruiken (constantere snelheid)
                              - Indien er geen haast is niet te snel rijden
                              - Altijd zelfde tankstation nemen waar ook veel getankt wordt zodat je goede en dezelfde kwaliteit tankt
                              - Verbruik bijhouden, beoordelen en vergelijken met anderen op vb spritmonitor.de
                              Last edited by ; 19/06/2010, 01:12.

Comment

• dicht achter vrachtwagens rijden is wel goed voor je consumatie, maar gaat dan weer in tegen de veiligheid
                                en dat zou toch het hoogste goed mogen blijven

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk Berichten
                                  - Airco/Lichten/Zetelverwarming alleen wanneer nodig
                                  Hebben lichten en zetelverwarming een invloed op het verbruik? ^^

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk Berichten
                                    - Bij druk verkeer op autostrade het rechterbaanvak gebruiken (constantere snelheid)

1. niet alleen bij druk verkeer
                                    2. altijd en overal constante snelheid mogelijk behalve file. Geen constante snelheid mogelijk = te weinig bezig met het rijden (mits enkele uitzonderingen)

Oorspronkelijk geplaatst door wotr Bekijk Berichten
                                    van waar komt de energie denk je?

2015 Volvo V60 D2 aut.
                                    2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

1. niet alleen bij druk verkeer
                                      2. altijd en overal constante snelheid mogelijk behalve file. Geen constante snelheid mogelijk = te weinig bezig met het rijden (mits enkele uitzonderingen)
                                      Met druk verkeer bedoel ik dan ook een bijna-file.

In bepaalde gevallen is het zo druk op de autostrade (E313 Antw Hasselt 2 vakken) dat je wel gemiddeld 100 kan rijden op het linkerbaanvak maar niet sneller. Dan krijg je een soort accordeon-effect wanneer er een vrachtwagen ergens voor je gaat inhalen, of wanneer er auto's invoegen, waardoor je altijd weer moet remmen en gas geven. Dan is het beter om gewoon 90 te rijden op het rechterbaanvak, achter de vrachtwagens. Behalve als je echt gehaast bent.

Hebben lichten en zetelverwarming een invloed op het verbruik?
                                      De waardes in deze tabel zijn volgens mij wel overdreven maar toch

dicht achter vrachtwagens rijden is wel goed voor je consumatie, maar gaat dan weer in tegen de veiligheid
                                      en dat zou toch het hoogste goed mogen blijven
                                      Een vrachtwagen remt veel trager dan een personenwagen dus als je CC rijdt met je rechtervoet voor het rempedaal dan ben je altijd wel op tijd.
                                      Oke als die vrachtwagen achterin een file oprijdt dan heb je misschien wat meer problemen.
                                      Last edited by ; 19/06/2010, 13:35.

Comment

alé:

+1

voor de motorrem op diesel

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wotr Bekijk Berichten
                                          tuurlijk die eli komt van alternator en die draait omdat motor draait en dan verbruikt die benzine of diesel

Comment

Working...
                                          X