Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Draairichting banden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Draairichting banden

Hello,

Ik heb me in de zomer een paar winterbanden (op velg) aangeschaft.

Nu wil ik deze monteren maar blijkt dat ik 4 identieke banden heb. De "buitenkant" zit op alle velgen langs buiten. Maar ik heb geen linkse of rechtse band.

Hebben deze banden geen looprichting? (mijn vorig winterbanden hadden altijd een specifieke looprichting). Er staat wel iets pijlachtigs op, maar geen "rotation". De pijl is ook niet echt duidelijk en kan evengoed deel uitmaken van het logo.

Kan iemand mij helpen? Hebben deze banden een looprichting? Ik heb al zitten zoeken op het net, maar kan het niet vinden.

Bridgestone blizzak LM-30

alvast bedankt,

Tim

Neen, Blizzak LM30 zijn hebben geen richtinggebonden profiel, wel verplichte montage volgens binnen/buitenflank.

Op de foto hier zie je ook de vermelding "outside" op de flank staan.

Als je 't profiel goed bekijkt, zie je duidelijk dat het geen symmetrisch profiel is, zoals b.v. bij de Dunlop SP Winter Sport 3D, die wel een richtinggebonden profiel heeft.

Die z'n profiel is wel symmetrisch (links en rechts van de middellijn).

Die band van jou heeft 3 grote/brede langsgroeven, waarnaar 'ie 't water afvoert. 't Klopt inderdaad dat de groever maar op één manier scheef staan, en dat het profiel bij regen dus bij de twee linkerbanden anders zal moeten werken dan bij de twee rechterbanden ... maar da's helemaal niet abnormaal, heel wat banden zijn zo (niet alleen winterbanden, ook zomerbanden).

Als je 'n richtinggebonden profiel hebt, staat er een zeer duidelijke pijl per flank, met (verplicht) het woord "rotation" erbij.

Als je links/rechts ziet staan (meestal de vermelding "outside" op de buitenflank), zal je zo goed als zeker geen richtinggebonden profiel hebben, indien dat wel zo was dan moet de constructeur twee versies van één band maken, een linkse en een rechtse (en dat heb je nu eigenlijk enkel bij zeer sportieve zomerbanden).
    Last edited by ; 14/11/2010, 11:15.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
      Als je links/rechts ziet staan (meestal de vermelding "outside" op de buitenflank), zal je zo goed als zeker geen richtinggebonden profiel hebben, indien dat wel zo was dan moet de constructeur twee versies van één band maken, een linkse en een rechtse (en dat heb je nu eigenlijk enkel bij zeer sportieve zomerbanden).
      Maken ze dan wel banden die links of rechts moeten staan? Volgens mij zijn er gewoon 3 types banden

1) Asymetrische banden (zoals een Pilot Sport PS2 of die Blizak) met een inside/outside
      2) Richtingsgebonden banden (zoals een Alpin A4 of die Dunlop SP Winter) met een pijl en de markering "rotation"
      3) Banden waar het niet uitmaakt (zoals de Pirelli P6000). Maakt niet uit welke kant waar gemonteerd wordt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frigobox Bekijk Berichten
        Maken ze dan wel banden die links of rechts moeten staan? Volgens mij zijn er gewoon 3 types banden

1) Asymetrische banden (zoals een Pilot Sport PS2 of die Blizak) met een inside/outside
        2) Richtingsgebonden banden (zoals een Alpin A4 of die Dunlop SP Winter) met een pijl en de markering "rotation"
        3) Banden waar het niet uitmaakt (zoals de Pirelli P6000). Maakt niet uit welke kant waar gemonteerd wordt
        Er zijn banden die specifiek zijn ontworpen voor aan de linkerkant van een wagen, en hetzelfde voor de rechterkant, maar dat zijn er maar enkele (kan er niet echt een voorbeeld van geven).

Wat Toyo bvb doet met zijn Proxes T1R is valsspelen, ipv rotatierichting zetten die langs een kant Links en langs de andere kant Rechts op de band, maar in principe is dat gewoon een richtingsgebonden band.

Comment

Working...
        X