the 24h greatest switch is begonnen op stubru
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het achtste muziek-topic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk BerichtenVinyl roept inderdaad nostalgische gevoelens op, maar nu gaan beweren dat de kwaliteit top is zou ik nu ook niet doen.
5.1 geluidsweergave van muziek die opgenomen is om stereo af te spelen is helemaal not done: ik zou dat kunstmatig gemanipuleer van het oorspronkelijk signaal eerder verkrachting noemen.
Mij niet gelaten dat sommige mensen dit fantastisch vinden, maar dit is geen natuurgetrouwe weergave dat uit die Sonos-spullen komt.
Een goede high-end versterker van Denon, Marantz, Nakamichi, Rotel of aanverwanten met een koppel uitstekende speakers van B&W, Wharfedale, Dali of consoorten: dat is wat je nodig hebt. Eens dat in huis dan zwiert ge al die Sonos en Bose surroundprutsen de vuilcontainer op.
P.S.: de opgesomde merken zijn slechts als voorbeeld bedoeld en dus niet limitatief.
Ook voor het gemak eigenlijk, thuis een server staan die verbonden is met de Sonos, dus alle muziek snel via smartphone afspelen en dan voor films en games... alles in een ding en dat via wifi.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
Tis daje het nog ni gehoord hebt wsl... zelf nooit gedacht, maar die vinyl speelt zuiverder dan een mp3/cd. Ik hoor details op da spel die ik nergens anders hoor en gitaren klinken echt vet.
Ook voor het gemak eigenlijk, thuis een server staan die verbonden is met de Sonos, dus alle muziek snel via smartphone afspelen en dan voor films en games... alles in een ding en dat via wifi.
Het gaat ons hier te veel doen afwijken, ik ga dus niet té veel in detail treden.
Termen als 'zuiverder' spelen dat slaat nergens op en is uitermate subjectief.
Er is een groot verschil tussen een MP3 en CD: MP3 is een (relatief slechte) Compressietechniek die inderdaad veel detail doet verliezen.
Er zijn betere systemen dan MP3 hoor: zoek maar eens op FLAC.
Een vinyl plaat is iets dat door een mechanisch systeem terug wordt omgezet in een elektrisch signaal. Je hoeft geen universitaire studies gedaan te hebben om te begrijpen dat dit toch wel ernstige beperkingen geeft wat frequentiebereik, vervorming en dynamiek betreft.
Bovendien heb je voor een vinyl plaat een voorversterker nodig die het aangeboden signaal door een correctiefilter dient te sturen (RIAA genaamd) die door zijn analoge karakter ook op zijn beperkingen stuit.
Het gebruik van een muziekserver (al of niet via Wi-Fi)kan ook op top-hifi hoor: kijk bijvoorbeeld maar in het Denon gamma, inclusief multiroom... Dat is echt geen exclusiviteit van Sonos en aanverwanten.
Bovendien zijn daar ook niet te versmaden video-mogelijkheden dankzij HDMI-aansluitingen, net als behalve multi-stereo eveneens 5.1 tot zelfs 13.2-surround, Dolby Atmos, en zelfs Imax.
Wat niet wegneemt dat het een nostalgisch genoegen kan zijn om nog eens een lp op te leggen!Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 19/10/2019, 20:00.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
Ik nog niet gehoord???? 'k Heb nog een direct drive turntable staan met tangentiele arm, uitgerust met een professioneel Shure-element, ik weet dus zéér goed hoe vinylplaten moeten klinken
Het gaat ons hier te veel doen afwijken, ik ga dus niet té veel in detail treden.
Er is een groot verschil tussen een MP3 en CD: MP3 is een (relatief slechte) Compressietechniek die inderdaad veel detail doet verliezen.
Een vinyl plaat is iets dat door een mechanisch systeem terug wordt omgezet in een elektrisch signaal. Je hoeft geen universitaire studies gedaan te hebben om te begrijpen dat dit toch wel ernstige beperkingen geeft wat frequentiebereik, vervorming en dynamiek betreft.
Bovendien heb je voor een vinyl plaat een voorversterker nodig die het aangeboden signaal door een correctiefilter dient te sturen (RIAA genaamd) die door zijn analoge karakter ook op zijn beperkingen stuit.
Het gebruik van een muziekserver (al of niet via Wi-Fi)kan ook op top-hifi hoor: kijk bijvoorbeeld maar in het Denon gamma, inclusief multiroom... Dat is echt geen exclusiviteit van Sonos en aanverwanten.
Bovendien zijn daar ook niet te versmaden video-mogelijkheden dankzij HDMI-aansluitingen, net als behalve multi-stereo eveneens 5.1 tot zelfs 13.2-surround, Dolby Atmos, en zelfs Imax.
Wat niet wegneemt dat het een nostalgisch genoegen kan zijn om nog eens een lp op te leggen!
Ik heb nergens gezegd dat Sonos de enige is die het kan...
Ma goed er zullen wel andere systemen bestaan die beter en dan ook veel duurder zijn. Ik vind Sonos al duur, maar zeker zijn geld waard. De eerste keer toen ik die 5.1 afspeelde ja, bangelijk en de mooiste bassen die ik ooit al gehoord heb! Het speelt niet alleen super, het oogt allemaal nog mooi ook.
Airplay is daarbij ook zeer handig.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
Ik nog niet gehoord???? 'k Heb nog een direct drive turntable staan met tangentiele arm, uitgerust met een professioneel Shure-element, ik weet dus zéér goed hoe vinylplaten moeten klinken
Wat niet wegneemt dat het een nostalgisch genoegen kan zijn om nog eens een lp op te leggen!
Natuurlijk hangt veel af van de originele opname, en van de kwaliteit van de drager. Ook de gebruikte platenspeler, versterker en luidsprekers spelen een grote rol bij de weergave. Maar dat kan je dus allemaal op eigen voorkeur kopen. vinylplaten klinken zoveel warmer en organischer dan digitale weergaves.
CD of Spotify premium gebruik ik ook, maar als achtergrond, als ik lui ben of bezoek hebDigitaal is ook hard opletten met (gecomprimeerde) kwaliteit, kan soms erg veel verloren gaan. Luisteren via draadloze hoofdtelefoons ook bvb.
Kortom : een geluidsperfectionist zal digitaal verkiezen, als je een complete, warme beleving wil kies je vinyl.
Dit gezegd zijnde, koop ik geen moderne spullen. Enkel high end vintage van de jaren 80 en 90. Dit waren de hoogdagen van de Japanse kwaliteit(scontrole) en elektronica. Ik heb het al zeker niet voor al die fake plastic Bose toestanden.
Last edited by order66; 20/10/2019, 09:09.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Ik combineer daarbij het moderne met het authentieke omdat ik toch mee wil met de tijd, maar die combinatie die ik heb klinkt gewoon geweldig naar mijn gevoel, er zal altijd beter zijn, maar voorlopig ben ik tevreden. Ik wou een geluidsinstallatie die ik voor alles kan gebruiken zonder al teveel draden ook en gemakkelijk in gebruik, mijn antwoord daarop was Sonos, je hoeft ook niet meteen alles te kopen, 2 one's klinken al geweldig in stereo paar, die woofer maakt het af, maar uiteindelijk koop je gewoon het geheel, 5.1, heb nu onlangs 2 one's bijgekocht voor in de keuken en je kan eigenlijk kiezen wat je waar wil afspelen, of alles samen, zeer tevreden over, regelmatig updates ook.
Als er nieuwe albums uitkomen probeer ik die eerst op vinyl te beluisteren, want heb al gehad dat ik eerst gewoon in de auto luister, maar als ik dan achteraf is thuis luister op vinyl ja, sommige nummers komen dan gewoon beter tot hun recht. Op mijn werk ook een radio'ken staan en heb altijd usb'tje bij, maar daar klinken nummers dan weer plattekes, een goei installatie doet veel! Ik krijg dan vaak van, wa ketelmuziek is da, awelja, kom daar bij mij thuis is naar luisteren, nog ni gezegd, maar denk het wel vaak.
Ben ook vinyl beginnen kopen ook omdat het waardevoller is, een cd is zo gekopiërd en verliest zijn waarde meteen, vinyl niet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Toch zeg ik: wie dit niet mooi vindt en niet gefascineerd is door de virtuositeit van zo'n muzikanten moet zich toch eens laten nakijken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichtenmet een koppel uitstekende speakers van B&W, Wharfedale, Dali of consoorten: dat is wat je nodig hebt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
de Nautilus, die moet je hebben
Comment
-
Comment
-
Wel wreed lelijk he.
Ik ben tevreden met dit: https://www.stassen.nl/luidsprekers/...IaAtE7EALw_wcB
Klinkt perfect genoeg en ziet er tenminste nog uit en kosten de helft.(maar ik denk dat ik buitenvlieg mocht ik er mee thuiskomenLast edited by DACIA DUSTER DRIVER; 24/10/2019, 19:52.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk BerichtenBwaja, uniek is het wel, maar mijne living is daarvoor te klein.
Die prijs voor die stassen is toch ook nog...Je hebt er een Duster voor.
Ik ben ze wel al gaan beluisteren... fenomenaal.
Maar ben al tevreden met mijn Jamo's van +/- 2500 euro inclusief standaards.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
Wtf!
Heb ze wel zelf niet, maar ooit eens bij iemand geweest die ze staan had, ik wist zelfs niet dat zoiets bestond. Die persoon luisterde speciaal met Flac bestanden om ervan te genieten. Had ook een platenspeler in een oliebad om trillingen te dempen. Moet je ook een speciaal ingerichte ruimte hebben om tot z'n recht te laten komen. Voordeel van zo'n hobby is dat er geen jaarlijkse keuring voor bestaat
Comment
Comment