Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe slecht is zout voor de auto's nu nog?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Hoe slecht is zout voor de auto's nu nog?

We weten dat de auto's tegenwoordig van boven tot onder behandeld worden,maar is en blijf het bestand tegen het zout strooien?
    Las een artikel toch zo vlug mogelijk je auto te wassen,niet met heet water want dat geeft het zout een bijtende werking,maar met lauw water,ook de onderkant zou liefst een grondige poetsbeurt moeten hebben.
    Kan toch niet iedere keer dat ik in het zout gereden hebt,m'n auto grondig gaan wassen?

Oorspronkelijk geplaatst door jupiter Bekijk Berichten
    We weten dat de auto's tegenwoordig van boven tot onder behandeld worden,maar is en blijf het bestand tegen het zout strooien?
    Las een artikel toch zo vlug mogelijk je auto te wassen,niet met heet water want dat geeft het zout een bijtende werking,maar met lauw water,ook de onderkant zou liefst een grondige poetsbeurt moeten hebben.
    Kan toch niet iedere keer dat ik in het zout gereden hebt,m'n auto grondig gaan wassen?
    Sommige carwashen hebben bodemwash functie . 1 keer per maand gebruik ik deze functie tijdens winterse omstandigheden . Ik zou me er niet echt zorgen overmaken .
    Het is niet dat je de bodem met een spons hoeft aan te pakken maar gewoon effe met de hogedruk eronder of bodemwash.

Comment

mij lijkt het overdreven, de auto's van tegenwoordig zijn veel beter behandeld tegen roesten dan vroeger,
      kijk maar naar hoeveel auto's verzinkt plaatwerk hebben, kunstof materialen gebruiken.
      Veel betere bescherming door wax soorten.

De carwash lobby zal het graag zien dat we massaal naar de zelfwash of carwash gaan.

Ik doe er niet aan mee, weggegooid geld.

Comment

Ik besteed er ook niet teveel aandacht aan. Het hele plaatwerk is tegenwoordig verzinkt en er is nog zoiets als roestgarantie.

Tijdens het wassen zal ik wel es met de hogedruk in de wielkassen passeren, maar dat is het ook. In deze omstandigheden kun je anders elke dag beginnen kuisen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuinman Bekijk Berichten
          mij lijkt het overdreven, de auto's van tegenwoordig zijn veel beter behandeld tegen roesten dan vroeger,
          kijk maar naar hoeveel auto's verzinkt plaatwerk hebben, kunstof materialen gebruiken.
          Veel betere bescherming door wax soorten.

De carwash lobby zal het graag zien dat we massaal naar de zelfwash of carwash gaan.

Ik doe er niet aan mee, weggegooid geld.
          Ja,maar die wax soorten,dat is is maar één keer hé.Bij het afhalen van je auto.Maar na een aantal winters zoals deze,hoe blijft er dan wat over van je auto.

Comment

Ja,maar die wax soorten,dat is is maar één keer hé.Bij het afhalen van je auto.Maar na een aantal winters zoals deze,hoe blijft er dan wat over van je auto.
            Het is wel de bedoeling dat je een keer of 4 per jaar zelf een waxlaagje plaatst he
            2013- Volvo V60 D3 R-Design
            2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

Comment

Ik bedoel de was aan binnenkant van de plaatwerkdelen, onderzijde bodemplaat, dorpels, etc.

De lakken van tegenwoordig kunnen ook veel meer verdragen dan vroeger, zeker de poederlak de de VAG groep gebruikt, om maar een voorbeeld te geven.

Natuurlijk is het verstandig om de auto regelmatig in de was te zetten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                Sommige carwashen hebben bodemwash functie . 1 keer per maand gebruik ik deze functie tijdens winterse omstandigheden . Ik zou me er niet echt zorgen overmaken .
                Het is niet dat je de bodem met een spons hoeft aan te pakken maar gewoon effe met de hogedruk eronder of bodemwash.
                Da's voor niks nodig zo'n extra bodemreiniging. Als 'het zoutweer' voorbij is rij je die vuiligheid eraf met het regenweer.

Comment

Die wax in de holle ruimten blijft er, ook na een aantal winters.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThomasT Bekijk Berichten
                    Het is wel de bedoeling dat je een keer of 4 per jaar zelf een waxlaagje plaatst he
                    Waxlaag op de lak bedoel je? Het kan niet de bedoeling zijn dat we zoiets verplicht zijn om onze kar goed te beschermen tegen het weer hé. Dat moet zonder zo'n behandeling ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Waxlaag op de lak bedoel je? Het kan niet de bedoeling zijn dat we zoiets verplicht zijn om onze kar goed te beschermen tegen het weer hé. Dat moet zonder zo'n behandeling ook.
                      In theorie ben je ook niet verplicht om je wagen te wassen, maar als je dat nooit doet zal die ook na x aantal tijd niet meer proper te krijgen zijn.

Comment

In theorie ben je ook niet verplicht om je wagen te wassen, maar als je dat nooit doet zal die ook na x aantal tijd niet meer proper te krijgen zijn.
                        Maar het wordt wel verwacht, en 99% doet het dan ook. Aan waxen begint merendeel echter nooit, en dat weten de constructeurs ook. Ze zullen dus nooit de laklaag zo pover aanbrengen dat je die meermaals per jaar moet gaan waxen. Ze zouden hun werk hebben anders met de roestgarantie die ze rondstrooien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeffrident Bekijk Berichten
                          Maar het wordt wel verwacht, en 99% doet het dan ook. Aan waxen begint merendeel echter nooit, en dat weten de constructeurs ook. Ze zullen dus nooit de laklaag zo pover aanbrengen dat je die meermaals per jaar moet gaan waxen. Ze zouden hun werk hebben anders met de roestgarantie die ze rondstrooien.
                          Ik heb de ervaring dat als je 2X per maand gebruik maakt van een (betere) carwash met de nodige naspoel waxen het niet nodig is om je wagen nog eens extra in de was te zetten. Je lakt blijft superglad en in prima conditie
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

Comment

Wassen is ook niet nodig. Ik ken ook auto's die op tien jaar nog nooit gewassen zijn en die kunnen er goed tegen. Wintervuil verdwijnt trouwens weer vanzelf in de zomer.

Een serieuze zoutlaag en daarna regenweer zorgt er zelfs voor dat er veel vuil van de auto afkomt.

Waxen doet nog geen 0,01% ofzo dus maak je daar geen zorgen over
                            2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                              Wassen is ook niet nodig. Ik ken ook auto's die op tien jaar nog nooit gewassen zijn en die kunnen er goed tegen. Wintervuil verdwijnt trouwens weer vanzelf in de zomer.
                              Zo'n auto's ken ik ook maar die zien er dan ook niet uit. Een echte autoliefhebber zou dat zijn auto toch nooit aandoen
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

Comment

Zonder teveel door te gaan op sommige antwoorden hier zou ik toch het volgende willen zeggen met betrekking tot de openingspost.

Huidige wagens zijn idd beter beschermd dan vroeger, verzinkt en voorzien van een betere laklaag.

Echter, wat gebeurt er bij schade die door deze beschermlagen gaat ? Zo denk ik aan krassen, en vooral aan steenslag dit tot op het metaal gegaan is. Dan is de barriere doorbroken en kan je wagen toch gaan roesten.
                                Ik heb het persoonlijk voor met een steenslagje in mijn golf van 3 jaar oud ...

Zout gaat het oxidatieproces (roesten) versnellen vandaar dat het zo belangrijk is je wagen regelmatig af te spoelen tijdens deze winterdagen met zout op de baan.
                                Gewoon even met de hogedruk erover gaan maakt dat je het meeste zout verwijderd hebt.

Daarom is het dus ook belangrijk dat je de wagen gaat beschermen. Een wax of sealant zal ook voor een buffer zorgen indien je originele beschermlagen doorbroken zijn.
                                Steenslag werk je het beste bij met een lakstiftje (met de juiste techniek)

Comment

is waar wat je zegt, maar vaak zit de schade op verborgen plaatsen. Zoals op je bodemplaat. Die zie je niet elke week na, laat staan wassen. En de garage ziet het ook niet altijd na. Dat heeft dan de kans om zijn schadelijke uitwerking te hebben en wordt het pas opgemerkt als het al te laat is. Jullie maken waarschijnljik wel regelmatig die onopgemerkte plaatsen grondig proper (ik denk nu ook achter de modderkuipen), maar ik zie er hier weinig die stelselmatig na elke winter een grondig schoonmaakbeurt doen. En dan heb ik het niet over het wassen van de buitenkant.
                                  www.peugeotforum.be

Comment

Vier keer per jaar, vind ik wat veel.
                                    Zelf doe ik het één keer per jaar en was ik de auto met een shampoo waar een beetje wax in zit. Dat doe ik om de 2 - 4 weken.
                                    Ik heb overigens eens gelezen dat teveel waxen ook niet altijd goed is voor de lak. Sommige wax zou dan in de lak trekken of zo.
                                    120d Hatch Edition Sport

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                      Vier keer per jaar, vind ik wat veel.
                                      Zelf doe ik het één keer per jaar en was ik de auto met een shampoo waar een beetje wax in zit. Dat doe ik om de 2 - 4 weken.
                                      Ik heb overigens eens gelezen dat teveel waxen ook niet altijd goed is voor de lak. Sommige wax zou dan in de lak trekken of zo.
                                      dat laatste weet ik niet.
                                      ik weet enkel dat ik in november de laatste waxlaag(natty paste blue) aangebracht heb en er ondertussen geen beading meer te zien is en de wagen lekker nat blijft staan.
                                      Ik breng wel altijd maar 1 laag per keer aan.

Comment

In Afrika zijn ze beducht voor oudere types exportwagens die uit België komen. Die hebben veel te veel roestneigingen wanneer ze jaren lang over ongeplaveide Afrikaanse boswegen worden gestuurd.

Comment

Working...
                                        X