Mededeling

Collapse
No announcement yet.

schakellui ....

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• schakellui ....

hey

waarschijnlijk een domme vraag, maar waar staat het begrip schakellui voor?? kom dat regelmatig tegen en begrijp het dus niet ....

dank je wel!

ik ben ook schakellui en overweeg een automaat
    2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door michaelst Bekijk Berichten
      hey

waarschijnlijk een domme vraag, maar waar staat het begrip schakellui voor?? kom dat regelmatig tegen en begrijp het dus niet ....

dank je wel!
      Mijn vader was er zo eentje. Die schakelde haast nooit en nam (bij wijze van spreken) een bocht van 90° altijd in 4de (was toen de hoogste versnelling) Nee driften deed hij niet... Ook in het optrekken was hij een meester, in no-time zat hij aan 50/uur in vierde vitesse. Met andere woorden, de motor word er zo lui van als iets, en als chauffeur zelf ook....
      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Zo rap mogelijk in zesde krijgen... Dan kan ik cruuuiiiiisen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
          Idem dito, alleen is de wagen bij mij al besteld

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
            idem maar heb ipv overweeg

Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
            Mijn vader was er zo eentje. Die schakelde haast nooit en nam (bij wijze van spreken) een bocht van 90° altijd in 4de (was toen de hoogste versnelling) Nee driften deed hij niet... Ook in het optrekken was hij een meester, in no-time zat hij aan 50/uur in vierde vitesse. Met andere woorden, de motor word er zo lui van als iets, en als chauffeur zelf ook....
            ik heb leren rijden met een auto waarmee je enorm schakellui kon rijden. Al wat je daarna in je handen hebt (behalve de performantere wagens) waren niet leuk om mee te rijden
            Maar ge moogt idd niet de fout begaan continu zo te rijden.

2015 Volvo V60 D2 aut.
            2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Het komt er eigenlijk op neer dat wanneer je een wagen hebt waarmee je schakellui kan rijden die auto een motor heeft met een breed bruikbaar toerenbereik dat liefst al vroeg begint. Je kunt dan lang in 1 versnelling blijven omdat de auto vroeg oppakt en lang doortrekt. Bv een soepele motor die in 3e 30 kan rijden zonder stotteren maar wel doortrekt tot 90 zonder te ver door te moeten trekken. Op bepaalde wegen hoef je dan idd niet veel te schakelen. Motors met turbo's, grote inhoud of diesels zijn vaak schakellui. Hoogtoerige benzines zijn net niet schakellui, daar moet je de hele tijd schakelen om hem vooruit te krijgen omdat het optimale toerenbereik hoog zit en vaak korter is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichten
                Het komt er eigenlijk op neer dat wanneer je een wagen hebt waarmee je schakellui kan rijden die auto een motor heeft met een breed bruikbaar toerenbereik dat liefst al vroeg begint. Je kunt dan lang in 1 versnelling blijven omdat de auto vroeg oppakt en lang doortrekt. Bv een soepele motor die in 3e 30 kan rijden zonder stotteren maar wel doortrekt tot 90 zonder te ver door te moeten trekken. Op bepaalde wegen hoef je dan idd niet veel te schakelen. Motors met turbo's, grote inhoud of diesels zijn vaak schakellui. Hoogtoerige benzines zijn net niet schakellui, daar moet je de hele tijd schakelen om hem vooruit te krijgen omdat het optimale toerenbereik hoog zit en vaak korter is.
                klopt maar oude dikke niet-turbo diesels kunnen ook behoorlijk lui zijn. De mercedes 300D bv.

Comment

dan is mijn alfa 147 2.0 selespeed niet schakellui dus ....

Comment

Hoogtoerige benzines zijn net niet schakellui, daar moet je de hele tijd schakelen om hem vooruit te krijgen omdat het optimale toerenbereik hoog zit en vaak korter is.
                    Mijn Z4M is anders wel heerlijk schakellui hoor, als je gewoon met het verkeer wil meerijden . En als je hard wil optrekken, moet een dieselaar ook opschakelen aan 5000tpm terwijl ik door kan gaan tot 8000tpm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                      Die persoon wil zijn automaat ruilen voor een schuifdak
                      hoe gek kan je zijn! pfoeh!

Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
                      klopt maar oude dikke niet-turbo diesels kunnen ook behoorlijk lui zijn. De mercedes 300D bv.
                      dat was het geval bij mijn vader de zijne: veel cilinders, veel longinhoud, weinig pk's
                      Daar kon je echt met gemak mee in derde vertrekken....

2015 Volvo V60 D2 aut.
                      2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                        hoe gek kan je zijn! pfoeh!

dat was het geval bij mijn vader de zijne: veel cilinders, veel longinhoud, weinig pk's
                        Daar kon je echt met gemak mee in derde vertrekken....
                        tuurlijk!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
                          De Oude VW 1600 Diesel'tjes ook

Ik kan met mijne Golf in 3de vertrekken en tot de 100km/h rijden.

Mijn Golf rijdt en klinkt het beste als je zo rijdt:

In 1ste vertrekken
                          in 2de vanaf 10 km/h
                          in 3de vanaf 40 km/h
                          in 4de vanaf 60km/km tot 148km/h
                          Benzine
                          '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

'68 VW 411 1700 (2011-2014)
                          '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                          Diesel
                          '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                          '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                          '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                          '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                          '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            Mijn Z4M is anders wel heerlijk schakellui hoor, als je gewoon met het verkeer wil meerijden . En als je hard wil optrekken, moet een dieselaar ook opschakelen aan 5000tpm terwijl ik door kan gaan tot 8000tpm
                            Een diesel schakelen aan 5000rpm...

Das zo klote aan diesels, iedereen zegt dat je daar weinig mee moet schakelen, maar om de 5 botten moet je wel omhoog schakelen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk Berichten
                              De Oude VW 1600 Diesel'tjes ook

Ik kan met mijne Golf in 3de vertrekken en tot de 100km/h rijden.
                              Herkenbaar verhaal....
                              mijn collega met haren golf (remember) klaagt al over haren nieuwe bluemotion

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                                Een diesel schakelen aan 5000rpm...

Das zo klote aan diesels, iedereen zegt dat je daar weinig mee moet schakelen, maar om de 5 botten moet je wel omhoog schakelen
                                Da's waar en ni waar. Sommige diesels verliezen niet zo heel veel pk's in het hoog toerenbereik, en kunnen heel goed in de toeren gejaagd worden. Afhankelijk van hoeveel pk's ge hebt natuurlijk hè. Ik ben weer subjectief natuurlijk, maar ik vind dat de bmw diesels daar best goe in zijn. Feit is en blijft, ne naft heeft meer bereik, en 't ligt hoger. Mijne maat is zo eens meegereden met de mijne, en die was helemaal weg van't koppel en de kracht, maar vond het jammer dat ge zoveel moest schakelen, toch liever ne naft zei em.

Ik heb een mooi voorbeeldje van schakellui nochtans. Nen oom (RIP) van mijn madam had ne Volvo, die mens deed: 2de bij 10 kmh, en dan recht naar 4de bij 30 kmh

Comment

ik rijd eigenlijk meestal gewoon als ik op laag verbruik wil rijden in 5de aan 50 (1500rpm)

als ik wil peren kan die bak in 2de tot 100km/u, is wel tegen begrenzer dan

Comment

Een moderne benzinemotor kan je vlot rijden tussen 1000 t/min en 5000 t/min.
                                    Een moderne turbo diesel kan je rijden tussen 1700 t/min en 3500 t/min

Met welke moet je het meeste schakelen? Met een diesel, juist omdat het (praktisch) toerental bereik zo klein is! (Wil je zuinig rijden: tss 1800 en 2500t/min)

Als je op een rotonde de 3e (soms zelf 2e) afslag moet nemen, moet je met een turbo diesel van 1.9 met 100 pk, 120 pk (en ook 150 pk) naar 2e versnelling terugschakelen, omdat je anders onder de 1600 toeren zakt, en val je stil of begin je te schokken.

Met een 1.0 van 60 pk of een 1.8 (140 pk) benzine, kan je dit, zonder enig probleem in 2e of 3e of 4e (zelf met een koude motor bij min 10°C) dat noem ik pas schakellui rijden!!

Bij deze auto's kan je trouwens ook, vertrekken in 1e, vervolgens naar 3e en tenslotte naar 5e schakelen (als je tot 3500 t/min accelereert)

Dit heb ik nog bij geen enkele turbo diesel kunnen doen.

Zonder dat je het gevoel hebt dat je in een tank zit....

De meeste mensen kennen een moderne benzine motor niet (met VVT, Variable valve timing), al ze een vergelijking maken met hun diesel(tank)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                                      Bij deze auto's kan je trouwens ook, vertrekken in 1e, vervolgens naar 3e en tenslotte naar 5e schakelen (als je tot 3500 t/min accelereert)

dan moet je met wat meer verschillende diesels gaan rijden want dat kan wel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                                        Een moderne benzinemotor kan je vlot rijden tussen 1000 t/min en 5000 t/min.
                                        Een moderne turbo diesel kan je rijden tussen 1700 t/min en 3500 t/min

Met welke moet je het meeste schakelen? Met een diesel, juist omdat het (praktisch) toerental bereik zo klein is! (Wil je zuinig rijden: tss 1800 en 2500t/min)

Als je op een rotonde de 3e (soms zelf 2e) afslag moet nemen, moet je met een turbo diesel van 1.9 met 100 pk, 120 pk (en ook 150 pk) naar 2e versnelling terugschakelen, omdat je anders onder de 1600 toeren zakt, en val je stil of begin je te schokken.

Met een 1.0 van 60 pk of een 1.8 (140 pk) benzine, kan je dit, zonder enig probleem in 2e of 3e of 4e (zelf met een koude motor bij min 10°C) dat noem ik pas schakellui rijden!!

Zonder dat je het gevoel hebt dat je in een tank z
                                        De meeste mensen kennen een moderne benzine motor niet (met VVT, Variable valve timing), al ze een vergelijking maken met hun diesel(tank)
                                        mijne clio is 10 jaar oud (naft) en dat gaat ook gemakkelijk, en ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar tis ne 16-klepper.
                                        Tenzij dit ook bij moderne motoren behoort (10j oud) huuj

Comment

Working...
                                        X