Mededeling

Collapse
No announcement yet.

schakellui ....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    nee, want met de alfa van mijn pa (die 26 jaar oud is ondertussen) kunde ook alles in 3e

    Comment


    • #22
      bmw 116d: 5de versnelling aan 50km/u is geen enkel probleem. zit je aan ong. 1200t/m

      schakellui rijden is geen enkel probleem, zolang je de motor regelmatig losgooit

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door doddel Bekijk Berichten
        bmw 116d: 5de versnelling aan 50km/u is geen enkel probleem. zit je aan ong. 1200t/m

        schakellui rijden is geen enkel probleem, zolang je de motor regelmatig losgooit
        Bij BMW hebben ze inderdaad (in hun efficient-dynamics-filosofie) de motor aangepast dat die ook aan zeer lage toerentallen kan rijden zonder schokken, dit om het verbruik te drukken.

        Al vraag ik me of je effectief weinig gaat verbruiken als je vanaf 1200 toeren moet beginnen optrekken...

        Comment


        • #24
          Gezond verstand is blijkbaar verdwenen met het 'ecologisch denken'.
          Al geprobeerd om met een fiets in hoogste versnelling aan te zetten?
          Intuïtief voel je toch aan dat je dan veel meer moeite moet doen dan wanneer je terugschakelt.
          Dus ik laat al de raad van de groene jongens aan me voorbij gaan als het aankomt op schakelen.
          Als je weinig gas geeft aan 1200 toeren, dan ga je weinig verbruiken ja. Maar dan heb je een baard na 2 dagen.
          Volgas aan 1200 toeren zuinig? Ik denk het niet...

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
            Volgas aan 1200 toeren zuinig? Ik denk het niet...
            natuurlijk wél, dankzij het milieu

            vroeger vloog de mazout of de benzine los door de motor op zo'n toeren, das ondertussen al ff niet meer zo
            elke o/min minder is benzine of mazout gespaard


            élke automaat rijdt al jaaaren aan 1100 à 1200 o/min, handbakkers komen er wel achter dat dat geen prob is de dag ze hun eerste automaat kopen

            Comment


            • #26
              Schakelt een automaat dan op zodat je in de volgende versnelling op 1200 rpm terecht komt?
              Aan constante snelheid is het wel logisch wat je zegt.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
                Gezond verstand is blijkbaar verdwenen met het 'ecologisch denken'.
                Al geprobeerd om met een fiets in hoogste versnelling aan te zetten?
                Intuïtief voel je toch aan dat je dan veel meer moeite moet doen dan wanneer je terugschakelt.
                Dus ik laat al de raad van de groene jongens aan me voorbij gaan als het aankomt op schakelen.
                Als je weinig gas geeft aan 1200 toeren, dan ga je weinig verbruiken ja. Maar dan heb je een baard na 2 dagen.
                Volgas aan 1200 toeren zuinig? Ik denk het niet...
                Niemand heeft toch beweerd dat dat zuinig is?

                Het ging over schakellui rijden...?

                Maar ik geef je wel gelijk

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
                  Schakelt een automaat dan op zodat je in de volgende versnelling op 1200 rpm terecht komt?
                  Aan constante snelheid is het wel logisch wat je zegt.
                  Wanneer je zo traag optrekt 'dat je na 2 dagen een baard hebt' wss wel he dan

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
                    Schakelt een automaat dan op zodat je in de volgende versnelling op 1200 rpm terecht komt?
                    Aan constante snelheid is het wel logisch wat je zegt.
                    hangt van uwe voet natuurlijk af, zelf probeer ik de boite in de zo hoogst mogelijke vitesse te rijden, na een tijd ken je het punt wel, en de meeste bakken zijn adaptief en snappen hun chauffeur

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door kwiekie Bekijk Berichten
                      Niemand heeft toch beweerd dat dat zuinig is?

                      Het ging over schakellui rijden...?

                      Maar ik geef je wel gelijk
                      Oorspronkelijk geplaatst door kwiekie Bekijk Berichten
                      Al vraag ik me of je effectief weinig gaat verbruiken als je vanaf 1200 toeren moet beginnen optrekken...
                      Ik had het op uw onderste quote, en het moest me even van het hart.

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
                        Ik had het op uw onderste quote, en het moest me even van het hart.
                        Kbegrijp het

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          natuurlijk wél, dankzij het milieu

                          vroeger vloog de mazout of de benzine los door de motor op zo'n toeren, das ondertussen al ff niet meer zo
                          elke o/min minder is benzine of mazout gespaard

                          het kan dan toch nog altijd dat je hoger in toeren beter af bent daar je daar wel meer verbruikt maar ook harder versnelt. Het kan wel kloppen wat ge zegt maar als ik optrek van heel laag in de toeren heb ik toch het idee dat hij best wat moeite moet doen. Misschien dat in een idealer toerenbereik hij toch efficienter werkt.

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichten
                            het kan dan toch nog altijd dat je hoger in toeren beter af bent daar je daar wel meer verbruikt maar ook harder versnelt. Het kan wel kloppen wat ge zegt maar als ik optrek van heel laag in de toeren heb ik toch het idee dat hij best wat moeite moet doen. Misschien dat in een idealer toerenbereik hij toch efficienter werkt.
                            Er is altijd een ideaal toerental om vanuit een bepaalde snelheid te versnelling (gegeven dat je zowel snel als zuinig wilt zijn). Dat toerental mag uiteraard niet te laag zijn ook niet, wat - in context van deze thread - te laag zal zijn bij "schakellui rijden". De mensen die schakellui rijden zijn in mijn verbeelding oude peekes die met een wagen met te grote motor maar wel met manuele bak rijden (en dus niet veel schakelen) en proberen van 30 kmu naar 130 te gaan in 1 versnelling naar keuze ...

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichten
                              het kan dan toch nog altijd dat je hoger in toeren beter af bent daar je daar wel meer verbruikt maar ook harder versnelt. Het kan wel kloppen wat ge zegt maar als ik optrek van heel laag in de toeren heb ik toch het idee dat hij best wat moeite moet doen. Misschien dat in een idealer toerenbereik hij toch efficienter werkt.
                              Inderdaad. Ik heb eens een test gelezen in Autowereld over eco-driving. Eerst moesten ze zelf rijden, zonder tips. Natuurlijk trokken ze traag op en schakelden ze heel vroeg.

                              Na de tips moesten ze voldoende snel optrekken waardoor je sneller aan de gewenste snelheid bent en met een constant toerental kan rijden. Wat nog altijd het zuinigst is.

                              Ze reden sneller (de opgemeten tijd was ook korter) na de tips, én ook zuiniger.

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
                                Gezond verstand is blijkbaar verdwenen met het 'ecologisch denken'.
                                dat klopt.
                                Sinds kort installeren ze partikelfilters waardoor de auto's meer verbruiken.
                                __________________________

                                2015 Volvo V60 D2 aut.
                                2003 Volvo S60 2.4 benzine

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
                                  Volgas aan 1200 toeren zuinig? Ik denk het niet...
                                  Eigenlijk wel, al is 1200 toeren overdreven. Je SFC, dus je specific fuel consumption [g/kWh], is wel degelijk optimaal aan lage toerentallen onder vollast.

                                  voorbeeldje:


                                  P_e is de effectieve druk, die vormt een lineair verband met de belasting.

                                  Toeren zijn echt nadelig, zuiver energetisch gezien, interne verliezen nemen al snel toe.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Kijk, nu geloof ik dat dus wel...
                                    Al zegt mijn intuïtie nog altijd iets anders, maar bon, een fiets is geen auto.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
                                      Kijk, nu geloof ik dat dus wel...
                                      Al zegt mijn intuïtie nog altijd iets anders, maar bon, een fiets is geen auto.
                                      Bij een fiets reken je echt wel met ultralage toerentallen. Als je 1500 rpm in een auto gelijk stelt met 60 rpm op een fiets en 2500 rpm met 100 rpm dan gaat uw intuïtie al wat anders zeggen.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Had ik maar een vermogenmeter in m'n trapas zitten, dan ging ik het morgen testen!

                                        Comment

                                        Working...
                                        X