Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rijstijl (in de bergen) , levensduur koppeling

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door kwiekie Bekijk Berichten
    Dan luister je volgens mij best naar je wagen door in 2e te blijven.
    Verlangend naar een snellere wagen
    http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=187888559

dat is mijn verlangen

on topic: zou flouzje nog komen vertellen wat het probleem was?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli Bekijk Berichten
      Waarom gebruik van dubbel clutchen?
      In principe enkel nodig voor versnellingsbakken zonder of kapotte synchromesh. Ik moest vroeger dubbelclutchen met de traktor en ook met de Volvo die hier staat om 1ste versnelling de selecteren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jerry Bekijk Berichten
        In principe enkel nodig voor versnellingsbakken zonder of kapotte synchromesh. Ik moest vroeger dubbelclutchen met de traktor en ook met de Volvo die hier staat om 1ste versnelling de selecteren.
        Inderdaad, vroeger moest je dat wel regelmatig gebruiken.

Maar tegenwoordig hoeft dat niet meer met de huidige versnellingsbakken dacht ik?

Comment

Dubbelclutchen is iets heel anders dan tussengas... Tussengas is enkel bij het terugschakelen het toerental van de motor in de buurt brengen van wat het toerental zal zijn als je in de lagere versnelling aan dezelfde snelheid rijdt.

Dubbelclutchen is ontkoppelen, in neutraal zetten, koppelen, dan tussengas geven, dan ontkoppelen, in de lagere versnelling zetten en terug koppelen. Twee keer de koppelingspedaal induwen als het ware.

Dubbelclutchen zal niet nodig zijn met moderne wagens (jonger dan 15 jaar). Tussengas kan hier en daar wel interessant zijn als je wat effectiever op de motor wilt remmen.

Maar aan 40 per uur ga je nooit in 1ste schakelen. Je snelheid moet in de bocht constant zijn, dus als je aan 40 de bocht in rijdt hoor je er aan 40 ook uit te komen. Als je er aan 20 uit komt, ben je aan het remmen in de bocht. Dus misschien in het vervolg de bocht in gaan aan 20, en dan zit je automatisch al in 2e versnelling om terug te accelereren.
          Last edited by ; 15/01/2011, 20:32.

Comment

gisteren gereden, te korte afstand om eens uit te proberen

en wat ik eerder zei, klopt al geen kanten ^^ nu ik het nog eens lees.
            auto gaat maar in eerste rond de 10km/h ik moet echt al bijna stilstaan voordat ik kan schakelen.
            ik zal dus ook noooit in 1ste de berg af gaan denk ik ^^ XD

tis een diesel hé ^^ maar aangezien ik 100km doe naar school is het maar goed dat een diesel is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten

Maar aan 40 per uur ga je nooit in 1ste schakelen.
              Mensen met een Lambo wel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
                Mensen met een Lambo wel
                de pdk van porsche ook, die gaat tot 49 km/u

Comment

off-topic

gaat dit niet allemaal een bitje de off-topic kant op ?

ik weet dat ik ook meer off- dan on topic was

Comment

Om nog even verder te gaan over dat tussengas.

In principe moet je kunnen tussengas geven terwijl je aan het remmen bent hé. Waarschijnlijk moet je daar dan ook wel de geschikte pedaalstand voor hebben hé, want als ik tussengas wil geven kan ik dat enkel door snel van de rem te gaan, gas geven, en zo snel mogelijk terug weer naar m'n rem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                      Vanuit een hoog skigebied langs haarspelden naar beneden gaan met je auto in neutraal en gewoon je rem gebruiken...

Probeer maar es

Dat mijn vrouw dat zou doen, maar iemand die hier op dit forum frequent komt en meer is dan 18 zou het toch wel moeten weten...
                      continu remmen continu remmen...

je moet bergaf gewoon gas geven en remmen voor de bocht. Deftige remmen moeten daar maar tegen kunnen

Om nog even verder te gaan over dat tussengas.

In principe moet je kunnen tussengas geven terwijl je aan het remmen bent hé. Waarschijnlijk moet je daar dan ook wel de geschikte pedaalstand voor hebben hé, want als ik tussengas wil geven kan ik dat enkel door snel van de rem te gaan, gas geven, en zo snel mogelijk terug weer naar m'n rem.
                      jij rijdt toch BMW, of niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten

jij rijdt toch BMW, of niet?
                        Nee, onze X5 is automaat.
                        Ik heb dat geleerd in onze buggy (secma), zodanig dat het nu een automatisme geworden is en ik dat ook begin te doen in een camionette of gelijk welke handgeschakelde auto.

Comment

Nee, onze X5 is automaat.
                          Ik heb dat geleerd in onze buggy (secma), zodanig dat het nu een automatisme geworden is en ik dat ook begin te doen in een camionette of gelijk welke handgeschakelde auto.
                          ahzow.

Want elke BMW die ik tot nu toe gereden heb heeft pedalen die quasi-perfect opgesteld staan voor tiphielen.
                          Bij de meeste merken gaat het wel, VAG is dan weer een ramp op dat gebied imo.

Maar ik denk niet dat een discussie over tiphielen nog enige boodschap inhoudt voor een TO die in eerste een berg af rijdt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
                            ahzow.

Want elke BMW die ik tot nu toe gereden heb heeft pedalen die quasi-perfect opgesteld staan voor tiphielen.
                            Bij de meeste merken gaat het wel, VAG is dan weer een ramp op dat gebied imo.

Maar ik denk niet dat een discussie over tiphielen nog enige boodschap inhoudt voor een TO die in eerste een berg af rijdt
                            Ja, natuurlijk

Ik ben nog eens meegeweest in Folembray met u in de 190 en jij deed dat wel zeer goed!
                            Ik heb wel niet gekeken naar uw voetenwerk jammergenoeg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuut Bekijk Berichten
                              de pdk van porsche ook, die gaat tot 49 km/u
                              Is niks speciaals eh, zelfs een 1.2 doet dat.

De opmerking over Lambo's was omdat die los over de 100 gaan in eerste.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b_ken Bekijk Berichten
                                Dat is volledig juist.
                                Anderzijds vergeet je wel dat je bij ingedrukte koppeling veeeel verder kan bollen vooraleer je stilstaat. Stel dat we echt voor de zuinigheid gaan, ook al wordt het 'bompa style' en we naderen een kruispunt waar we weten dat we moeten stoppen aan 90KM/ uur en we zijn er 1 KM vanaf. Ik duw de koppeling in en bol 1 KM aan het verbuik van stationair toerental. Als je de koppeling niet intrapt sta je na 200m stil. Je gaat eerst dus nog 800m aan het volle verbruik moeten rijden en pas de laatste 200 m met verbuik 0 kunnen afleggen. Ik ben zeker dat ik zuiniger ben.

(de getallen in het voorbeeld heb ik niet getest of berekend, het is om het punt duidelijk te maken)
                                Los van de discussie wat het zuinigste is.
                                Is dit slecht voor de auto of niet ? (als je een kilometer verder ziet dat het rood is je bv. tegen 90 per uur met de koppeling in laten uitbollen ?)
                                Volgens de garage heeft door zo'n rijgedrag de koppeling van mijn vorige a4 het na 200.000 km begeven...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                                  Is niks speciaals eh, zelfs een 1.2 doet dat.

De opmerking over Lambo's was omdat die los over de 100 gaan in eerste.
                                  Indeed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flouzje Bekijk Berichten
                                    Los van de discussie wat het zuinigste is.
                                    Is dit slecht voor de auto of niet ? (als je een kilometer verder ziet dat het rood is je bv. tegen 90 per uur met de koppeling in laten uitbollen ?)
                                    Volgens de garage heeft door zo'n rijgedrag de koppeling van mijn vorige a4 het na 200.000 km begeven...
                                    Het is slecht voor je rijvaardigheid, en allerminst praktisch want je moet dan de hele tijd het koppelingspedaal induwen. Kans is dus dat je niet diep genoeg induwt, de koppeling gaat slepen en je vervolgens in de garage staat.

Ga eens een rijvaardigheidscursus volgen, want er zitten toch wat fouten in je rijstijl. Met bovenstaande techniek zou je zelfs buizen voor je rijexamen.

Comment

Laten we "uitbollen met het koppelingspedaal ingedrukt" vervangen door "uitbollen in neutraal". Dat kan in ieder geval geen kwaad voor de auto, en je krijgt dan ook geen krampen in je linkerbeen.
                                      Het koppelingspedaal volledig ingedrukt houden voor langere tijd kan zeker geen kwaad voor de koppeling zelf, want die is op dat moment ontkoppeld. Het druklager daarentegen blijft in dergelijke situatie wel belast, maar ook weer niet meer dan aan voor het rode licht staan wachten met de koppeling ingedrukt. En dat moet je doen voor uw examen. Ik vrees dus dat ze een excuus gezocht hebben om te zeggen dat het uw schuld was dat de koppeling eraan was. Bovendien is 200.000KM ook weer niet overdreven slecht voor een koppeling.

Mijn dochter heeft op haar examen een opmerking gekregen omdat ze met de koppeling ingedrukt de afrit van de autostrade nam, maar was hiervoor niet gebuisd. De auto kon hierdoor gaan slippen beweerde de examinator. Ik heb hem dan gevraagd waarom ze u dan op een rijvaardigheidscursus leren van de koppeling onmiddellijk in te drukken als je voelt dat je wagen begint te slippen. (rijvaardigheid, niet driften of racen he) Hij had geen antwoord meer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b_ken Bekijk Berichten
                                        Laten we "uitbollen met het koppelingspedaal ingedrukt" vervangen door "uitbollen in neutraal". Dat kan in ieder geval geen kwaad voor de auto, en je krijgt dan ook geen krampen in je linkerbeen.
                                        Het koppelingspedaal volledig ingedrukt houden voor langere tijd kan zeker geen kwaad voor de koppeling zelf, want die is op dat moment ontkoppeld. Het druklager daarentegen blijft in dergelijke situatie wel belast, maar ook weer niet meer dan aan voor het rode licht staan wachten met de koppeling ingedrukt. En dat moet je doen voor uw examen. Ik vrees dus dat ze een excuus gezocht hebben om te zeggen dat het uw schuld was dat de koppeling eraan was. Bovendien is 200.000KM ook weer niet overdreven slecht voor een koppeling.

Mijn dochter heeft op haar examen een opmerking gekregen omdat ze met de koppeling ingedrukt de afrit van de autostrade nam, maar was hiervoor niet gebuisd. De auto kon hierdoor gaan slippen beweerde de examinator. Ik heb hem dan gevraagd waarom ze u dan op een rijvaardigheidscursus leren van de koppeling onmiddellijk in te drukken als je voelt dat je wagen begint te slippen. (rijvaardigheid, niet driften of racen he) Hij had geen antwoord meer.
                                        met alle respect... maar 'rij-examinatoren' en 'rijvaardigheid' gebruik je dan best ook niet in één zin

Die kennen hun regeltjes, en daar stopt het. Veel examinatoren zul je dan ook niet vinden die kaas gegeten hebben van voertuigdynamica of wagenbeheersing (uitzonderingen daar gelaten).

Zoals hun 'bij 20 moet je naar 2, 40 naar 3, 60 naar 4 en 80 naar 5'. Wtf, dat slaat NERGENS op. Ze zouden beter er voor zorgen dat jongeren terug wat voeling met hun wagen krijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                          Ga eens een rijvaardigheidscursus volgen, want er zitten toch wat fouten in je rijstijl. Met bovenstaande techniek zou je zelfs buizen voor je rijexamen.
                                          Het was om deze reden dat ik het voorbeeld aanhaalde. Ik wil zeker de examinatoren niet verdedigen of beoordelen op hun rijvaardigheid.

Comment

Working...
                                          X