Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rijstijl (in de bergen) , levensduur koppeling

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door b_ken Bekijk Berichten
    Mijn dochter heeft op haar examen een opmerking gekregen omdat ze met de koppeling ingedrukt de afrit van de autostrade nam, maar was hiervoor niet gebuisd. De auto kon hierdoor gaan slippen beweerde de examinator. Ik heb hem dan gevraagd waarom ze u dan op een rijvaardigheidscursus leren van de koppeling onmiddellijk in te drukken als je voelt dat je wagen begint te slippen. (rijvaardigheid, niet driften of racen he) Hij had geen antwoord meer.
    Groot verschil tussen de koppeling induwen omdat je begint te slippen of gewoon de koppeling induwen.
    Ik kan me geen enkele reden indenken waarom je op een afrit van de autosnelweg (100km/u? 80? 50?) de koppeling in zou duwen. Tenzij je begint te slippen maar zeker niet op voorhand.
    Gewoon terugschakelen en de motor het werk laten doen. Dat is ook altijd het makkelijkste om meteen door te rijden als het licht op groen springt/de bocht verruimt/de baan weer vrij is en wat nog allemaal. Op die manier is ook je rem veel makkelijker te doseren.
    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
    Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
    If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
      Groot verschil tussen de koppeling induwen omdat je begint te slippen of gewoon de koppeling induwen.
      Ik kan me geen enkele reden indenken waarom je op een afrit van de autosnelweg (100km/u? 80? 50?) de koppeling in zou duwen. Tenzij je begint te slippen maar zeker niet op voorhand.
      Gewoon terugschakelen en de motor het werk laten doen. Dat is ook altijd het makkelijkste om meteen door te rijden als het licht op groen springt/de bocht verruimt/de baan weer vrij is en wat nog allemaal. Op die manier is ook je rem veel makkelijker te doseren.
      Ik zeg niet dat het een rijstijl is die we allemaal moeten gaan kweken, maar als reden opgeven dat je kan beginnen slippen trekt op niet veel. De kans op slippen is veel groter door op de motor te remmen in een bocht. Je remt dan enkel met de achteras en riskeert overstuur (RWD) of enkel op de vooras en je riskeert onderstuur (FWD). Zeker als het nat is (wat toen was) is die kans niet denkbeeldig. Net om dat remmen op één as, en bovendien zonder ABS, op te heffen moet je de koppeling intrappen als je begint te slippen. Ik zie dus weinig vershil tussen koppeling in trappen om u uit een slip te redden of ze op voorhand intrappen om een slip te vermijden. Als er geen gevaar is voor slippen is het natuurlijk juist dat je al op voorhand de juiste versnelling kan kiezen om seffes verder te rijden enz...

Nu, we kunnen boeken schrijven over "in die situatie zus en die zo" maar uiteindelijk komt het wel altijd neer op uw wagen aanvoelen en zijn limieten kennen. Wie dat kan heeft verder weinig uitleg nodig.

Comment

Ik zeg niet dat het een rijstijl is die we allemaal moeten gaan kweken, maar als reden opgeven dat je kan beginnen slippen trekt op niet veel. De kans op slippen is veel groter door op de motor te remmen in een bocht. Je remt dan enkel met de achteras en riskeert overstuur (RWD) of enkel op de vooras en je riskeert onderstuur (FWD). Zeker als het nat is (wat toen was) is die kans niet denkbeeldig. Net om dat remmen op één as, en bovendien zonder ABS, op te heffen moet je de koppeling intrappen als je begint te slippen. Ik zie dus weinig vershil tussen koppeling in trappen om u uit een slip te redden of ze op voorhand intrappen om een slip te vermijden. Als er geen gevaar is voor slippen is het natuurlijk juist dat je al op voorhand de juiste versnelling kan kiezen om seffes verder te rijden enz...

Nu, we kunnen boeken schrijven over "in die situatie zus en die zo" maar uiteindelijk komt het wel altijd neer op uw wagen aanvoelen en zijn limieten kennen. Wie dat kan heeft verder weinig uitleg nodig.
        Huh? Het is niet omdat koppeling induwen kan helpen als je begint te slippen, dat je ook slippen kan voorkomen door je koppeling op voorhand ingedrukt te houden eh

Akkoord, bij de gemiddelde chauffeur is dit niet echt gevaarlijk, met de koppeling ingedrukt een afrit ofzo nemen. Maar bij iets sportievere rijstijl, nat weer, bochten, zou ik dat toch niet doen hoor
        En meer kans om te slippen als je in versnelling staan, wtf? Rev-matchen is the way to go zou ik zeggen...

Comment

Mijn dochter heeft op haar examen een opmerking gekregen omdat ze met de koppeling ingedrukt de afrit van de autostrade nam, maar was hiervoor niet gebuisd. De auto kon hierdoor gaan slippen beweerde de examinator. Ik heb hem dan gevraagd waarom ze u dan op een rijvaardigheidscursus leren van de koppeling onmiddellijk in te drukken als je voelt dat je wagen begint te slippen. (rijvaardigheid, niet driften of racen he) Hij had geen antwoord meer.
          Ik heb eens een slipcursus gehad in francorchamps en daar leerden ze ons, bij slip niet ontkoppelen, enkel bij slip in sneeuw ontkoppelen en kijken naar waar je wil en sturen.
          Gewone weg, nat/droog;
          Achterwielaandrijver, gas los en tegensturen, voorwielaandrijver, gas los, bijsturen en op het gas. De naam van die lesgevers weet ik niet meer, was met peugeot dat ze reden, en ze waren goed in hun vak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
            Huh? Het is niet omdat koppeling induwen kan helpen als je begint te slippen, dat je ook slippen kan voorkomen door je koppeling op voorhand ingedrukt te houden eh

Akkoord, bij de gemiddelde chauffeur is dit niet echt gevaarlijk, met de koppeling ingedrukt een afrit ofzo nemen. Maar bij iets sportievere rijstijl, nat weer, bochten, zou ik dat toch niet doen hoor
            En meer kans om te slippen als je in versnelling staan, wtf? Rev-matchen is the way to go zou ik zeggen...
            Die eerste zin mag je mij eens grondig uitleggen.

En nadat je ge- revmatched hebt ga je de gas lossen om op de motor te remmen en dan kom je weer bij mijn uitleg van op één as te remmen zonder ABS.

er zijn natuurlijk situaties genoeg (gelukkig) waar je toch nog genoeg grip hebt om dat allemaal ongestraft te kunnen doen. En DE manier om sportief door een bocht te gaan is voor de bocht al remmen en zorgen dat je in de juiste versnelling zit. Doorheen de bocht niet meer vertragen of versnellen, het gas zo juist houden, en bij het uitkomen terug de volle pees erop.
            Last edited by ; 18/01/2011, 15:38.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tradie Bekijk Berichten
              Ik heb eens een slipcursus gehad in francorchamps en daar leerden ze ons, bij slip niet ontkoppelen, enkel bij slip in sneeuw ontkoppelen en kijken naar waar je wil en sturen.
              Gewone weg, nat/droog;
              Achterwielaandrijver, gas los en tegensturen, voorwielaandrijver, gas los, bijsturen en op het gas. De naam van die lesgevers weet ik niet meer, was met peugeot dat ze reden, en ze waren goed in hun vak.
              Evenveel meningen als er mensen blijkbaar

Comment

En DE manier om sportief door een bocht te gaan is voor de bocht al remmen en zorgen dat je in de juiste versnelling zit. Doorheen de bocht niet meer vertragen of versnellen, het gas zo juist houden, en bij het uitkomen terug de volle pees erop.
                Laat die sportief maar weg en vwalla.
                Tijdig remmen, in de bocht niet (of toch zo weinig mogelijk) vertragen en eventueel versnellen bij het uitkomen.
                Dat is allicht wat die examinator op dat rijexamen wou zien maar dat kreeg hij precies niet goed gezegd.
                Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.

Comment

Die eerste zin mag je mij eens grondig uitleggen.
                  Stelling 1: als je begint te slippen moet je ontkoppelen (in bepaalde situaties).
                  Stelling 2: reeds op voorhand koppeling ingedrukt houden, om slippen te vermijden.

Deze zijn niet gelijk aan elkaar. Waarom? Jij beweert dus dat je beter door de bochten van een afrit gaat met de koppeling ingeduwd? Leg dat maar eens uit...

Comment

Ik heb al geschreven hoe je best een bocht sportief neemt. Volle pees erop bij het uitkomen noem ik sportief. Nu gaat het erom of bompa style kwaad kan.

Als stelling 1 klopt, want als de instructeurs van rijvaardigheidscursussen nu ook al tegenstrijdig zijn dan wordt dit weer een eindeloze discussie. Dan nemen we aan dat deze situatie safe is.

Stelling 2 is nu wat ongelukkig geformuleerd. Het moet zijn: "ontkoppeld door de bocht bollen zal geen reden zijn om beginnen te slippen". De examinator beweerde namelijk dat het wel een reden was om beginnen te slippen.
                    De 2 stellingen hangen dan natuurlijk aan elkaar. Want eens ik een beetje slip voel mag ik de koppeling induwen. Dan stap ik toch van stelling 2 naar 1 en dat safe. .

Een te hoge snelheid in een bepaalde bocht zal er natuurlijk voor zorgen dat je eraf ligt, met of zonder ontkoppelen.

Comment

Een te hoge snelheid in een bepaalde bocht zal er natuurlijk voor zorgen dat je eraf ligt, met of zonder ontkoppelen.
                      En met ontkoppelen zal dit toch bij een veel lagere snelheid al gebeuren.

Comment

En met ontkoppelen zal dit toch bij een veel lagere snelheid al gebeuren.
                        Volledig niet akkoord.
                        Als je ontkoppeld zijn er geen aandrijfkrachten, en geen (motor)remkrachten die ervoor zorgen dat je banden grip verliezen. Als ze dus toch grip verliezen is dat enkel door laterale krachten en ben je spijtig genoeg te snel de bocht in gedoken.

Comment

Volledig niet akkoord.
                          Als je ontkoppeld zijn er geen aandrijfkrachten, en geen (motor)remkrachten die ervoor zorgen dat je banden grip verliezen. Als ze dus toch grip verliezen is dat enkel door laterale krachten en ben je spijtig genoeg te snel de bocht in gedoken.
                          Komaan
                          Zo is er GEEN ENKELE verbinding meer tussen motor en wielen, je wagen zweeft daar maar wat over het wegdek, dat voel je toch zelf ook aan mag ik hopen?

En stel dat je begint te slippen, hoe denk je te corrigeren zonder in versnelling te staan?

Comment

Je wagen zweeft pas als er geen verbinding meer is tussen het wegdek en de banden. De verbinding tussen motor en banden heeft hier niets mee te maken.

Maar ik vermoed dat jij met u amuseren, driften en dat soort dingen in je hoofd zit. Een bocht in gaan, de wagen 'zetten' en het gaspedaal gebruiken om hem te houden zoals jij wil. Ik ken ook dingen als "power slides" , "lift-off over steer" als je bij een FWD van het gas gaat terwijl je hem met het gas door de bocht probeerde te trekken. Daar ging het allemaal niet over. Het ging over rustig aan een gepaste snelheid (lees trage snelheid) door een bocht gaan. Is er dan slipgevaar door te ontkoppelen ?
                            I didn't think so.

Comment

Je wagen zweeft pas als er geen verbinding meer is tussen het wegdek en de banden. De verbinding tussen motor en banden heeft hier niets mee te maken.

Maar ik vermoed dat jij met u amuseren, driften en dat soort dingen in je hoofd zit. Een bocht in gaan, de wagen 'zetten' en het gaspedaal gebruiken om hem te houden zoals jij wil. Ik ken ook dingen als "power slides" , "lift-off over steer" als je bij een FWD van het gas gaat terwijl je hem met het gas door de bocht probeerde te trekken. Daar ging het allemaal niet over. Het ging over rustig aan een gepaste snelheid (lees trage snelheid) door een bocht gaan. Is er dan slipgevaar door te ontkoppelen ?
                              I didn't think so.
                              Je moet weten waar je over wilt discussiëren ook eh... Heb in één van mijn eerste posts al gezegd dat het niet echt uitmaakt bij de rijstijl van de gemiddelde chauffeur.

Nog eens: als je begint te slippen: hoe ga je corrigeren zonder in versnelling te staan? Met enkel sturen alleen ga je imo niet ver komen.

Maar goed, nevermind verder, nutteloze discussie die al 100x gevoerd is. Iedereen rijdt zoals hij denk dat het beste is.

Comment

I didn't think so.
                                Maar de examinator had naar mijn inziens wel gelijk dat hij de opmerking maakte.

Het is toch beter om de auto gewoon in de juiste versnelling te laten zitten of te steken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kwiekie Bekijk Berichten
                                  Maar de examinator had naar mijn inziens wel gelijk dat hij de opmerking maakte.

Het is toch beter om de auto gewoon in de juiste versnelling te laten zitten of te steken?
                                  Vind ik ook. Zijn argumentatie ervoor was misschien fout maar verder...

Comment

Nog eens: als je begint te slippen: hoe ga je corrigeren zonder in versnelling te staan? Met enkel sturen alleen ga je imo niet ver komen.

Maar goed, nevermind verder, nutteloze discussie die al 100x gevoerd is. Iedereen rijdt zoals hij denk dat het beste is.
                                    Elke uitspraak leidt hier blijkbaar onvermijdelijk tot een eindeloze discussie die hoe langs hoe meer afwijkt van waar het eigenlijk om ging.
                                    De examinator had veel argumenten kunnen aanhalen voor zijn opmerking. Slipgevaar was daar geen van.

Om dan te antwoorden op uw vraag van corrigeren.
                                    Jij wil in versnelling staan om te corrigeren, dus je wil uw motorvermogen gebruiken om te corrigeren, right ?
                                    Laat me, om alweer een nieuwe discussie te vermijden beginnen met te zeggen wat we gaan corrigeren. Een slip die per ongeluk ontstaan is. Je bent te snel een bocht in gegaan, er was minder grip dan je gedacht had, je hebt plots moeten uitwijken ... dat soort dingen. Er is ook niet oneindig veel plaats voor spelletjes.
                                    Wel ja, in dat geval corrigeer je vooral door te kijken naar waar je wil en door te zorgen dat je voorwielen ook in die richting blijven wijzen. Je gebruikt daarvoor enkel uw stuur, en je komt daar heel ver mee. Verder probeer je grip voor uw banden te vinden en dat doe je niet door te remmen zodat alles geblokkeerd is. Omdat mensen dat toch deden hebben ze ABS bedacht. Je vindt ook geen geen grip door zo veel gas te geven dat je wielen beginnen doorslippen. Gewoon het gas lossen zoals die andere rijvaardigheidsinstructeur aanraadde is dus nog zo geen gek idee. Ontkoppelen ook niet.
                                    Op café klinkt het natuurlijk wel cool als je met een verhaal kan komen van een bijna ongeluk waar je u, al power-slidend, hebt weten uit te redden. Dream on.
                                    Stel je rijdt met een voorwielaangedreven auto en je gaat rechtdoor in een bocht. Wat ga je doen met uw motorvermogen om u te redden ? Niets.
                                    Met een achterwielaangedreven zou je in dat geval overstuur kunnen uitlokken door gas bij te geven. Tenzij je plaats genoeg hebt of met 300+ PK onder uw voet zit, en uw tweelingsbroer Michael heet zal ook dat niet goed aflopen. Als de RWD vanzelf al in overstuur gegaan is dan maak je het alleen nog erger door veel gas te geven.

Een gans ander verhaal wordt het als je om u te amuseren de auto eens opzettelijk laat uitbreken. Dat doe je op een plaats waar je de ruimte hebt, je wist op voorhand wat je ging doen en wat er ging gebeuren (hoop ik), dus hier kan je best wel door met het gaspedaal te spelen iets bereiken.

Comment

De examinator had veel argumenten kunnen aanhalen voor zijn opmerking. Slipgevaar was daar geen van.
                                      Slipgevaar is net wel de reden. Ontkoppelen in een bocht betekent dat je snelheid vrij rechtlijnig, maar traag zal afnemen. Terug koppelen om snelheid aan te houden of gaan remmen betekent onmiddellijk een lastwissel. Lastwissels zijn nu op de limiet net manieren om te gaan slippen .

De regel is dat je je snelheid constant moet houden doorheen een bocht. De enige manier om dat te doen, is door gekoppeld tractie te houden.

Je gaat zo bv geen enkele rijvaardigheidsschool vinden waar ze je aanleren om ontkoppeld bochten te nemen.

Waarom dan ontkoppelen bij het slippen? Dan heb je helemaal geen grip meer, en je poging is om grip terug te winnen. Dat kan je doen door geen extra krachten te vragen op de wielen, en dat betekent dus ontkoppelen (geen aandrijving), niet remmen (of in het geval van ABS wel remmen en ABS laten beslissen wanneer niet te remmen) en sturen naar waar je naartoe wil.

Comment

Wel ja, in dat geval corrigeer je vooral door te kijken naar waar je wil en door te zorgen dat je voorwielen ook in die richting blijven wijzen. Je gebruikt daarvoor enkel uw stuur, en je komt daar heel ver mee.
                                        Stel je rijdt met een voorwielaangedreven auto en je gaat rechtdoor in een bocht. Wat ga je doen met uw motorvermogen om u te redden ? Niets.
                                        Met een achterwielaangedreven zou je in dat geval overstuur kunnen uitlokken door gas bij te geven. Tenzij je plaats genoeg hebt of met 300+ PK onder uw voet zit, en uw tweelingsbroer Michael heet zal ook dat niet goed aflopen. Als de RWD vanzelf al in overstuur gegaan is dan maak je het alleen nog erger door veel gas te geven.
                                        Dat kijken en sturen waar je naartoe wilt klopt.
                                        RWD ga ik mij niet over uitspreken, heb ik te weinig ervaring mee.
                                        FWD: inderdaad, als je rechtdoorgaat (dus onderstuurt) dan moet je geen gas bijgeven, maar gas lossen/ iets minder insturen zodat de wielen weer grip vinden. Maar indien je FWD kar overstuurt, is de beste manier om er uit te raken toch gewoon planken zodat die zich weer recht trekt

Heb ik genoeg op kunnen oefenen met dit sneeuwweer, en neen dat was niet altijd op voorhand bedacht van 'nu ga ik dat eens doen'. Het kwam ook vaak onverwachts.

Maar ik blijf er bij. In neutraal door een bocht gaan is te gek voor woorden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door b_ken Bekijk Berichten
                                          Mijn dochter heeft op haar examen een opmerking gekregen omdat ze met de koppeling ingedrukt de afrit van de autostrade nam, maar was hiervoor niet gebuisd.
                                          Of dit goed is of niet, daar kan je niet over discussiëren, dat is geen 'iedereen heeft er een andere mening over die even goed geldt' -verhaal.

Een voertuig in beweging zonder aandrijving, is een ongeleid projectiel, dat is ook wat hierboven werd bedoeld met 'zweven'. Zonder aandrijving, is de snelheid niet langer gestuurd door de rotatie van de wielen, maar wordt het voertuig uitsluitend overgelaten aan externe krachten.

In beide gevallen kan je uiteraard remmen om de rotatiesnelheid te verminderen. Dat je geen versnelling kan creëren in neutraal, spreekt voor zich, maar dat is ook de bedoeling niet. Het gaat niet noodzakelijk om bijsturing in de bocht door gas te geven, maar om het tussenstadium: de wielen die gekoppeld zijn aan de motor. Net dat biedt meerwaarde in de stabiliteit van het voertuig.

Als je dat laatste -of het ganse verhaal- wil testen, omdat je niet gelooft dat gekoppeld of ontkoppeld rijden enig verschil maakt in de voertuigdynamiek en -stabiliteit, ga dan eens met een motor rijden, neem de afrit van de autosnelweg, en trek je koppeling in.

Veel succes. (trek beschermende kleding aan!)

Iedereen rijdt zoals hij denk dat het beste is.
                                          Dat vind ik niet. Als een ander er voor kiest zijn gordel te dragen, dan is dat ook mijn zaak. Ik wil hem niet op mijn schoot krijgen bij een frontale aanrijding.

Als een ander zijn voertuig ontkoppeld tijdens het rijden, en zo de controle afgeeft, dan is dat verhoogd risico ook een risico voor zijn mede-weggebruikers.

Comment

Working...
                                          X