Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rijstijl (in de bergen) , levensduur koppeling

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
    Dat kijken en sturen waar je naartoe wilt klopt.
    RWD ga ik mij niet over uitspreken, heb ik te weinig ervaring mee.
    FWD: inderdaad, als je rechtdoorgaat (dus onderstuurt) dan moet je geen gas bijgeven, maar gas lossen/ iets minder insturen zodat de wielen weer grip vinden. Maar indien je FWD kar overstuurt, is de beste manier om er uit te raken toch gewoon planken zodat die zich weer recht trekt

Heb ik genoeg op kunnen oefenen met dit sneeuwweer, en neen dat was niet altijd op voorhand bedacht van 'nu ga ik dat eens doen'. Het kwam ook vaak onverwachts.

Maar ik blijf er bij. In neutraal door een bocht gaan is te gek voor woorden.
    Er zijn 2 manieren bekend om een "FWD kar" zoals jij het noemt te laten oversturen. Dat is op de limiet door een bocht gaan en dan uw gas lossen waardoor je remt op de voorwielen alleen. Het zwaartepunt verplaatst zich naar voor, en de achterkant zou kunnen uitbreken. Dat is 'lift-off oversteer'. Een 2de manier is de handrem trekken in een bocht om de achterwielen hun grip te laten verliezen. Beide systemen heb je opzettelijk gedaan, als je een FWD kent. Als je overstuur niet opzettelijk uitlokt gaat een FWD altijd rechtdoor.

Je bent in de sneeuw dus meer dan genoeg "per ongeluk" aan het slippen gegaan en jij noemt dat oefenen ? Oefenen doe ik waar plaats genoeg is en geen andere weggebruikers in de buurt.

En dat van "zweven" en "ongeleid projectiel".
    Het enige wat wegvalt is de aandrijvende kracht. Er is nog steeds een stuur dat werkt, er zijn nog steeds remmen die werken en er zijn geen aandrijvende krachten meer die wielen laten doorslippen oid. , dus uw "projectiel" is, op het moment dat je een ongeluk probeert te vermijden, beter bestuurbaar dan ooit..

Je kan een auto die op de limiet zit uit balans brengen door in een bocht vanalles uit te gaan steken. Alleen op die manier ben ik akkoord dat je in de bocht beter niet ineens de koppeling intrapt. Zelfde verhaal als de lift off oversteer. Op voorhand uw koppeling intrappen en u erdoor laten bollen is nooit gevaarlijk.

Einde van de discussie voor mij, want nu worden er ook al moto's bij gehaald ... waarover gaan we het morgen hebben.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door b_ken Bekijk Berichten
      Einde van de discussie voor mij, want nu worden er ook al moto's bij gehaald ... waarover gaan we het morgen hebben.
      Over hetzelfde waar het nu al over gaat. Fysica.

Weet je eigenlijk wat er gebeurd met die moto? Doe de test. Echt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door b_ken Bekijk Berichten
        En dat van "zweven" en "ongeleid projectiel".
        Het enige wat wegvalt is de aandrijvende kracht. Er is nog steeds een stuur dat werkt, er zijn nog steeds remmen die werken en er zijn geen aandrijvende krachten meer die wielen laten doorslippen oid. , dus uw "projectiel" is, op het moment dat je een ongeluk probeert te vermijden, beter bestuurbaar dan ooit..
        Wat ik zeg is dat de aandrijving voor controle zorgt, ik heb het niet over remmen (wat nog kan), en versnellen (wat uiteraard niet kan). Er tussen in. Zelfs zonder te remmen of te versnellen, zelfs zonder het slippende wielen verhaal, is het voertuig stabieler terwijl de wielen gekoppeld zijn aan de motor.

Comment

• Met een constante snelheid rijden (dus gekoppeld, gaspedaal met een zekere diepte ingedrukt) is je wagen stabiel. Als je gaat ontkoppelen, gaat je wagen vertragen en krijg je een lastwissel naar voren. Vooral interessant als die achterbanden al moeite hadden met grip.

Nu, gelukkig rijden de meeste mensen netjes onder de snelheidslimiet waarbij je onder normale omstandigheden nog vrolijk kan remmen in een bocht zonder in het decor te belanden.

Comment

• Ik hou er ook mee op. Het enigste wat ik nog wil meegeven is: hou aub uw koppeling omhoog vanaf nu, dankuwel!

Comment

• op de motor remmen is voor dezelfde mensen die 4 nieuwe jassen gaan kopen om de verwarming een graad minder te kunnen zetten.
              Er staan remmen op een auto om ze te gebruiken en te verslijten hé. Liever een setje remblokken meer vervangen dan mijn koppelling verslijten hoor.........
              BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                op de motor remmen is voor dezelfde mensen die 4 nieuwe jassen gaan kopen om de verwarming een graad minder te kunnen zetten.
                Er staan remmen op een auto om ze te gebruiken en te verslijten hé. Liever een setje remblokken meer vervangen dan mijn koppelling verslijten hoor.........
                Ik heb een uur geleden nog hetzelfde gezegd tegen mijn nonkel bizar.

Comment

• Terugschakelen en uw koppeling laten slippen is niet de definitie van op de motor remmen...

Comment

op de motor remmen is voor dezelfde mensen die 4 nieuwe jassen gaan kopen om de verwarming een graad minder te kunnen zetten.
                    Dus als je altijd op de motor remt gaat uw koppeling veel sneller verslijten?

Jij laat toch hopelijk ook uw koppeling 'oningedrukt' wanneer je begint te remmen? Waar zit dat grote verschil dan?

Ik snap uw punt precies niet echt vrees ik...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kwiekie Bekijk Berichten
                      Dus als je altijd op de motor remt gaat uw koppeling veel sneller verslijten?

Jij laat toch hopelijk ook uw koppeling 'oningedrukt' wanneer je begint te remmen? Waar zit dat grote verschil dan?

Ik snap uw punt precies niet echt vrees ik...
                      Zoals wooter net zei, de meeste mensen zien op de motor remmen als 'terugschakelen zonder iets anders te doen' wat natuurlijk enorm slecht is voor uw koppeling... Gewoon 4, 3, 2 rijtje afgaan en dan nog een beetje remmen om uiteindelijk tot stilstand te komen.
                      Doen echt veel mensen hoor als je er op let

In 3de rijden, gas lossen, rempedaal gebruiken, terugschakelen naar 2de, beetje tussengas, en weer verder remmen. Indien mogelijk heel-toe, dus constant blijven remmen

Comment

Zoals wooter net zei, de meeste mensen zien op de motor remmen als 'terugschakelen zonder iets anders te doen' wat natuurlijk enorm slecht is voor uw koppeling... Gewoon 4, 3, 2 rijtje afgaan en dan nog een beetje remmen om uiteindelijk tot stilstand te komen.
                        Dat is niet slecht voor de koppeling eh, want die blijft gewoon ingedrukt en slijt dus niet.

Maar is wel belachelijk om te doen.

Comment

En dan maar hopen bij lange, steile afdalingen dat je remschijven/remvloeistof niet heet lopen voor je beneden bent.
                          Want dan heb je pas echt een probleem

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                            Dat is niet slecht voor de koppeling eh, want die blijft gewoon ingedrukt en slijt dus niet.

Maar is wel belachelijk om te doen.
                            Neeneen, ik bedoel dat ze effectief al die versnellingen afgaan, dus koppeling in, naar 3de, en koppeling gewoon los. Natuurlijk vertraag je daar door, maar interessant is het natuurlijk niet
                            Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
                            En dan maar hopen bij lange, steile afdalingen dat je remschijven/remvloeistof niet heet lopen voor je beneden bent.
                            Want dan heb je pas echt een probleem
                            MRJ zegt niet dat je in neutraal moet bollen ofzo eh. In zo een geval gewoon in 2de laten steken en als de bocht komt, kort en krachtig remmen

Comment

• Is de topicstarter al naar de garage geweest om zijn motorschade te laten opnemen ?
                              Want die smoor zal alles behalve van zijn koppeling zijn geweest
                              Btw hoe zit het met smering van de componenten als je lang op motor-rem rijdt? Normaal mag dit geen probleem zijn aangezien je door het gecreeerde vacuum met de olieschrapers de olie uit het carter naar boven trekt...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                                Is de topicstarter al naar de garage geweest om zijn motorschade te laten opnemen ?
                                Want die smoor zal alles behalve van zijn koppeling zijn geweest
                                Btw hoe zit het met smering van de componenten als je lang op motor-rem rijdt? Normaal mag dit geen probleem zijn aangezien je door het gecreeerde vacuum met de olieschrapers de olie uit het carter naar boven trekt...
                                Neen , ik ben nog niet naar de garage gegaan, te lui

Bij mijn vorige A4 heeft de koppeling het begeven na 200.000 kilometer.
                                Auto is toen door leasingmaatschappij met de camion teruggehaald en wij mochten vliegen
                                De geur die toen vrijkwam bij de knal van de versnellingsbak was exact dezelfde dan onlangs.

Ja, ik heb nog niks geleerd van vorige keer blijkbaar.
                                1) Daarom dat ik mijn vraag stel hoe je nu best in de bergen rijdt.
                                (vroeger ben ik nooit in eerste van een berg afgereden, was nu dwaas moment voor een korte maar steile helling)

Toen mijn versnellingsbak het begaf met vorige Audi was ik op motor aan het remmen in derde, in een gemiddeld toerental. Volgens de garagist was mijn rijstijl van de jaren ervoor het probleem, zijnde te veel koppeling indrukken bij uitbollen naar verkeerslichten en in files ...

2) En hoe ik het best rijd bij verkeer met heel veel lichten zoals op de N16 Willebroek - Sint Niklaas

Ben ik juist dat "slepen" betekent : de koppeling half ingedrukt houden of gas geven terwijl koppeling nog was ingedrukt is.
                                Als ik gewoon mijn auto in eerste zet en deze dan van zichzelf laat rijden in de file (zonder gas) is dit ook "slepen" ?
                                Last edited by ; 20/01/2011, 11:46.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                  Groot verschil tussen de koppeling induwen omdat je begint te slippen of gewoon de koppeling induwen.
                                  Ik kan me geen enkele reden indenken waarom je op een afrit van de autosnelweg (100km/u? 80? 50?) de koppeling in zou duwen. Tenzij je begint te slippen maar zeker niet op voorhand.
                                  Gewoon terugschakelen en de motor het werk laten doen. Dat is ook altijd het makkelijkste om meteen door te rijden als het licht op groen springt/de bocht verruimt/de baan weer vrij is en wat nog allemaal. Op die manier is ook je rem veel makkelijker te doseren.
                                  Ik begrijp dat koppeling inhouden bij uitbollen niet goed is voor stabilteit van de wagen, maar voor de koppeling zelf kan het dus geen kwaad ? Of wel ? Meningen verdeeld blijkbaar...

Volgens garagist was dat nochtans de reden dat mijn koppeling het begaf na 200.000 km... Teveel koppeling induwen bij uitbollen naar lichten etc. In plaats van terug te schakelen naar bv derde en dan op motor te remmen.

Maar nu heb ik dus onlangs een beken te enthousiast op motor geremd in de bergen en was't weer niet goed.
                                  (ok t was wat overdreven

Comment

• Jij zet hem in 1 en laat maar bollen... de wielen drijven de motor aan, door het eigen gewicht en de helling drijft de wagen de wielen aan. Allemaal lekker zuinig etc, en inderdaad BIJNA zoals het hoort.

Waarom niet remmen van de helling? Simpel: uw remmen zetten de kracht om in warmte bij het afremmen. Als je gedurende de hele afdaling op de rem gaat staan om de snelheid te beperken, dan gaan de remmen oververhitten. Met andere woorden geen kracht meer kunnen omzetten in warmte, en aan dat kruispunt beneden aan de berg zou je gewoon rechtdoor gaan omdat je remmen niet langer werken. (tot ze weer afkoelen)

Als je zachtjes de rem erop houd de hele tijd zal je ook nog je blokken verglazen, maar das nog iets anders.

Dus: correct om op de motor af te remmen. Meestal doe je dit in 3e -4e of eventueel 2e.
                                    De eerste versnelling zit er enkel op om te vertrekken vanuit stilstand...

Als jij hem in de 1e verhouding laat bollen, dan ga je snel harder hollen dan je motor kan draaien (max toerental weet je wel)

Dit is in de eerste plaats héél slopend voor je motor. Normaal begrensd die motor zichzelf door beperking op ontsteking of brandstoftoevoer, maar in dit geval kan dit niet (wielen drijven aan, niet de verbranding). Jij gaat dus flink in de rooie... en dat met een nieuwe wagen in zijn rodageolie FOEI!!!!!

Nu op een bepaald moment gaat die motor door de hoge toeren toch een weerstand bieden (kan niet sneller meer) hoewel de kracht op je wielen toch toeneemt.

Dan gaat je koppeling slippen om dat op te vangen.

Je verbrand dus je koppelingsplaten, hetgeen inderdaad stevig kan roken en stinken.

Ik zou in jou geval toch bij de eerste onderhoudsbeurt melden wat je hebt voorgehad en vragen of ze even extra kijken naar koppeling en motor...

Jij mag blij zijn dat je blok er al niet door zit denk ik zo....
                                    Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                                    www.meevliegen.be

Comment

• Mooie uitleg, maar hier gaat ge volgens mij in de fout:

Oorspronkelijk geplaatst door timbeullens Bekijk Berichten
                                      Nu op een bepaald moment gaat die motor door de hoge toeren toch een weerstand bieden (kan niet sneller meer) hoewel de kracht op je wielen toch toeneemt.

Dan gaat je koppeling slippen om dat op te vangen.

Je verbrand dus je koppelingsplaten, hetgeen inderdaad stevig kan roken en stinken.
                                      Als de motor te hoog in de toeren gaat (onafhankelijk of dat is door verkeerd te schakelen of door bergaf in eerste een te hoog toerental te krijgen) gaat uw koppeling niet slippen hoor.
                                      Het enige (kuch) dat zal gebeuren is dat uw kleppen gaan zweven door het te hoge toerental (de veren die niet stug genoeg zijn om ze op tijd terug te trekken)...en aangezien de speling tussen een cylinder en de kleppen nogal klein is, gaan die dan met elkaar in botsing komen.
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Daxter
                                      Zelfs als ge met uw stuur draait, voelde den auto bewegen.

Comment

In 3de rijden, gas lossen, rempedaal gebruiken, terugschakelen naar 2de, beetje tussengas, en weer verder remmen. Indien mogelijk heel-toe, dus constant blijven remmen
                                        Bij mij hangt dat ook volledig van de verkeerssituatie af of ik

- laat uitbollen in 5e en op het laatste rem en dan mijn koppeling indruk (dit doe ik als ik zeker weet dat ik stil zal staan)
                                        - rem op de motor, maar nooit overdreven hoog in toeren laten gaan (want het is dan pas dat de koppeling veel moet opvangen denk ik) en de versnellingen afga dus van 5 naar 4 enz. (dit doe ik als ik niet zeker weet dat ik helemaal stil zal staan en dus altijd in de juiste versnelling wil zitten om weer te versnellen)
                                        - rem en tegelijk veranderen van versnelling (als ik niet van ver kon zien dat ik kon remmen, dit lijkt me ook het minst gustig voor het verbruik)

Ik zorg er uiteraard ook voor dat ik achterliggers niet ga hinderen of irriteren door al te veel te vertragen wanneer het niet nodig is. Anderzijds, als ik zie dat de volgende lichten op rood staat ga ik als ik 90 mag maar weer optrekken tot 50 en zo blijven rijden.

Maar nog eens, veel hangt bij mij af van de situatie op dat moment.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door flouzje Bekijk Berichten
                                          Neen , ik ben nog niet naar de garage gegaan, te lui

Ben ik juist dat "slepen" betekent : de koppeling half ingedrukt houden of gas geven terwijl koppeling nog was ingedrukt is.
                                          Als ik gewoon mijn auto in eerste zet en deze dan van zichzelf laat rijden in de file (zonder gas) is dit ook "slepen" ?

Je bent juist dat 'slepen' inderdaad rijden is met de koppeling half ingedrukt.

Als je in de file staat is het dus best dat je zo snel als kan uw koppeling volledig laat opkomen (ze dus niét laat slepen) en dan uw snelheid regelt met uw gaspedaal en niet met uw koppeling.

Natuurlijk kan je soms niet anders als het echt heel erg traag gaat. Maar als het even kan laat je best een klein gat vallen, zodat je toch aan de snelheid waarbij je uw koppeling niet moet indrukken vooruit te gaan.

Dus als je uw wagen in eerste zet en laat rijden (dus de koppeling helemaal opgekomen is) dan ben je volgens mij niet op uw koppeling aan het slepen.
                                          Al zegt mij gevoel mij dat het wel beter is om pakweg 200 toeren boven uw toerental zonder gas te geven rijdt (dus met een ietsiepietsie gas)..

Comment

Working...
                                          X