Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rijstijl (in de bergen) , levensduur koppeling

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Rijstijl (in de bergen) , levensduur koppeling

Hallo,

Onlangs gingen we op skiverlof met een nieuwe A4 (5000 km) en ik ben iets te enthousiast een berg afgebold in eerste versnelling (gewoon op de "motor geremd")
    Ik dacht altijd dat het beter was om in de bergen op de motor te remmen dan in de remmen te gaan.
    Blijkbaar heb ik de koppeling overbelast want beneden kwam er een zeer vervelende geur en rook vanonder de kap.
    Dan maar eventjes aan de kant gestaan. En nadien kon ik verder zonder problemen.

2 vragen :
    1) moet ik mij nu zorgen maken dat de koppeling het binnenkort gaat begeven ?
    2) hoe rijd je nu best een berg af op skiverlof ?
    3) ik kom onderweg naar het werk veel lichten tegen en laat de auto dan dikwijls met de koppeling ingedrukt uitbollen tot aan de lichten, is dit best ook te vermijden ?

Dank bij voorbaat

mij hebben ze steeds gezegd dat je de versnelling waarmee je naar boven gaat ook de afdaling doet.
    wimoptiek.be op

Comment

Zou het kunnen dat je met de koppeling "gespeeld " hebt tijdens de afdaling? Hiermee bedoel ik telkens de koppeling op laten komen om snelheid te minderen?

Als je gewoon een versnelling kiest en die laat staan lijkt het mij onmogelijk dat de koppeling begint te stinken.

PS: zeker dat het geen remmen waren?

Comment

ge kunt best op de motor remmen inderdaad maar om dit in eerste te moeten doen moet het wel al een wreed serieuse berg zijn geweest o.O

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuut Bekijk Berichten
          ge kunt best op de motor remmen inderdaad maar om dit in eerste te moeten doen moet het wel al een wreed serieuse berg zijn geweest o.O
          Het was inderdaad een wreede serieuze berg
          Maar goed, in tweede had het ook wel gelukt met een beetje remmen....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door torque Bekijk Berichten
            Zou het kunnen dat je met de koppeling "gespeeld " hebt tijdens de afdaling? Hiermee bedoel ik telkens de koppeling op laten komen om snelheid te minderen?

Als je gewoon een versnelling kiest en die laat staan lijkt het mij onmogelijk dat de koppeling begint te stinken.

PS: zeker dat het geen remmen waren?
            Neen dat "spelen" heb ik niet gedaan
            Heb em gewoon in eerste gezet en mij laten beneden bollen
            Op het einde natuurlijk even koppeling ingeduwd om te remmen aan kruispunt

Het waren zeker geen remmen, want die hebt ik nauwelijks gebruikt;
            Was maar een ritje van twee minuten.
            + rook kwam uit de motorkap vooraan, en daar zitten geen remmen

Comment

Aan hoeveel toeren/minuut ben je zo naar beneden gekomen?
              1991 BMW E30 318is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk Berichten
                Aan hoeveel toeren/minuut ben je zo naar beneden gekomen?
                Had ik daar op gelet, dan was ik waarschijnlijk niet zo stoem geweest

Niettemin verschiet ik er toch van dat het zo snel kan gaan met een nieuwe auto

Comment

de eerste zou ik sowieso niet gebruiken voor op de motor te remmen, toch niet als je gewoon van in de bergen terug komt

Comment

Ik gebruik nooit de eerste om af te remmen op de motor. Altijd derde bij binnenrijden van de bebouwde kom en tweede voor het stoplicht (+ laatste beetje nog bijremmen).
                    "I've tried everything other than jumping out of a plane, but nothing gives you an adrenaline rush like racing a car." (Nigel Mansell)

Current: Audi A4 S-Line 2.0 Avant (2016)

Past: BMW 316 dA Touring Steptronic (2014) - Renault Mégane GT 1.9 dCi ( 2014 ) - Ford S-Max 1.8 Duratorq TDCI ( 2010 ) - Ford Focus 1.6 Clipper TDCI ( 2008 ) - Fiat Grande Punto Racing -Italia- ( 2010 )

Comment

Eerste bij een afdaling lijkt me er ook over... Dan moet het al een erg onherbergzame weg zijn.

Uitbollen met de koppeling ingedrukt is ook nutteloos... Je verbruikt meer dan in versnelling vertragen, en moet eerst nog gaan revmatchen alvorens je in versnelling kan zetten om terug te accelereren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                        Eerste bij een afdaling lijkt me er ook over... Dan moet het al een erg onherbergzame weg zijn.

Uitbollen met de koppeling ingedrukt is ook nutteloos... Je verbruikt meer dan in versnelling vertragen, en moet eerst nog gaan revmatchen alvorens je in versnelling kan zetten om terug te accelereren.
                        Dan verbruik je toch net minder ? (minder weerstand)
                        Of zie ik dat niet goed ?
                        Nu, er is mij gezegd dat dit slecht is voor de koppeling dus ik zal 't nimmer doen

Comment

Je bent echt gewoon aan 50 per uur knal in de begrenzer naar beneden gegaan he

Comment

Idd. Als je uitbolt in versnelling, zorgt het motormanagement ervoor dat er geen benzineinspuiting gebeurt en je dus 0,0 brandstof verbruikt. Als je je koppeling intrapt en ingetrapt houdt, moet de motor zelf zorgen dat hij blijft draaien en gaat het motormanagement zelf brandstof inspuiten om stationair te draaien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                              Idd. Als je uitbolt in versnelling, zorgt het motormanagement ervoor dat er geen benzineinspuiting gebeurt en je dus 0,0 brandstof verbruikt. Als je je koppeling intrapt en ingetrapt houdt, moet de motor zelf zorgen dat hij blijft draaien en gaat het motormanagement zelf brandstof inspuiten om stationair te draaien.
                              Dat is volledig juist.
                              Anderzijds vergeet je wel dat je bij ingedrukte koppeling veeeel verder kan bollen vooraleer je stilstaat. Stel dat we echt voor de zuinigheid gaan, ook al wordt het 'bompa style' en we naderen een kruispunt waar we weten dat we moeten stoppen aan 90KM/ uur en we zijn er 1 KM vanaf. Ik duw de koppeling in en bol 1 KM aan het verbuik van stationair toerental. Als je de koppeling niet intrapt sta je na 200m stil. Je gaat eerst dus nog 800m aan het volle verbruik moeten rijden en pas de laatste 200 m met verbuik 0 kunnen afleggen. Ik ben zeker dat ik zuiniger ben.

(de getallen in het voorbeeld heb ik niet getest of berekend, het is om het punt duidelijk te maken)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                                Ja maar de manier van je getallen kiezen is wel

Hoe ga jij op je motorrem op 200m stilstaan vanaf 90 kmh??? Denk dat je nog 200m aan vol vermogen gaat kunnen rijden en dan 800 aan verbruik 0...
                                Probeer het maar eens
                                Je bolt echt schandalig veel verder met ingetrapte koppeling. Je moet dan ook wel anticiperen en zo ver vooruit willen denken, en kijken. Kan best zijn dat de getallen 2KM en 400m moeten zijn hoor.

Verder sta ik wel achter je uitleg voor afdalingen. Zo moet het.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                                  Je bent echt gewoon aan 50 per uur knal in de begrenzer naar beneden gegaan he
                                  Ben ik ook bang voor...
                                  1991 BMW E30 318is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flouzje Bekijk Berichten
                                    Hallo,

Onlangs gingen we op skiverlof met een nieuwe A4 (5000 km) en ik ben iets te enthousiast een berg afgebold in eerste versnelling (gewoon op de "motor geremd")
                                    Ik dacht altijd dat het beter was om in de bergen op de motor te remmen dan in de remmen te gaan.
                                    Blijkbaar heb ik de koppeling overbelast want beneden kwam er een zeer vervelende geur en rook vanonder de kap.
                                    Dan maar eventjes aan de kant gestaan. En nadien kon ik verder zonder problemen.

2 vragen :
                                    1) moet ik mij nu zorgen maken dat de koppeling het binnenkort gaat begeven ?
                                    2) hoe rijd je nu best een berg af op skiverlof ?
                                    3) ik kom onderweg naar het werk veel lichten tegen en laat de auto dan dikwijls met de koppeling ingedrukt uitbollen tot aan de lichten, is dit best ook te vermijden ?

Dank bij voorbaat
                                    Met een diesel zou ik bijremmen wanneer hij richting 3000-3500tpm gaat, benzine kan je er 1000 bijtellen.
                                    En niet met koude motor.
                                    En niet in 1ste, dat is voor stapvoets van een helling te kopen, 25kmh bv.

maw, hoe snel ging je? Je moet toch naar iets gekeken hebben van die klokkenwinkel voor je?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                                      in de begrenzer
                                      Gaat niet.

Omdat er dan geen begrenzer in werking gaat treden, de auto drijft de motor aan in dat geval he.
                                      Is dus dezelfde situatie als verkeerd schakelen (naar 2de ipv 4de als ge in 3de tegen de rode zone zit) ,dan auto drijft motor aan, begrenzer kan niet in werking treden --> te hoog toerental en dus de kleppen beschadigd
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Daxter
                                      Zelfs als ge met uw stuur draait, voelde den auto bewegen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b_ken Bekijk Berichten
                                        Dat is volledig juist.
                                        Anderzijds vergeet je wel dat je bij ingedrukte koppeling veeeel verder kan bollen vooraleer je stilstaat. Stel dat we echt voor de zuinigheid gaan, ook al wordt het 'bompa style' en we naderen een kruispunt waar we weten dat we moeten stoppen aan 90KM/ uur en we zijn er 1 KM vanaf. Ik duw de koppeling in en bol 1 KM aan het verbuik van stationair toerental. Als je de koppeling niet intrapt sta je na 200m stil. Je gaat eerst dus nog 800m aan het volle verbruik moeten rijden en pas de laatste 200 m met verbuik 0 kunnen afleggen. Ik ben zeker dat ik zuiniger ben.

(de getallen in het voorbeeld heb ik niet getest of berekend, het is om het punt duidelijk te maken)
                                        Klopt. Maar je getallen kloppen niet echt want idd aan 90 per uur in 6e versnelling op de motor afremmen doe je nog makkelijk twee kilometer bij. Maar inderdaad, in vrijloop zal je nog langer bollen. Aan ralenti verbruik. En moet je revmatchen alvorens terug in versnelling te gaan om te versnellen.

Er zijn niet veel plaatsen in België waar je 2 km verder kan zien dat je rood licht gaat hebben. En op die plaatsen is zelfs de motorrem in hoogste versnelling nog voldoende.

Echte hypermilers zetten hun auto overigens in vrijstand en dan de motor uit, liefst nog vlak achter een vrachtwagen slipstreamend, maar ik moet je niet vertellen dat dat wel zuiniger is, maar helemaal niet veiliger.

Comment

Working...
                                        X