Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rijstijl (in de bergen) , levensduur koppeling

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten

Echte hypermilers zetten hun auto overigens in vrijstand en dan de motor uit, liefst nog vlak achter een vrachtwagen slipstreamend, maar ik moet je niet vertellen dat dat wel zuiniger is, maar helemaal niet veiliger.
    Die zouden dan ook beter hun geitewollen sokken aantrekken en op de bus gaan wachten denk ik...
    1991 BMW E30 318is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk Berichten
      Die zouden dan ook beter hun geitewollen sokken aantrekken en op de bus gaan wachten denk ik...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b_ken Bekijk Berichten
        Probeer het maar eens
        Je bolt echt schandalig veel verder met ingetrapte koppeling. Je moet dan ook wel anticiperen en zo ver vooruit willen denken, en kijken. Kan best zijn dat de getallen 2KM en 400m moeten zijn hoor.

Verder sta ik wel achter je uitleg voor afdalingen. Zo moet het.
        je hebt gelijk maar in de praktijk is dit niet haalbaar. Tegen dat je effectief stilstaat bij het uitbollen met ingedrukte koppeling is het al 4 keer rood en 5 keer groen geweest.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door quadrifoglio Bekijk Berichten
          Gaat niet.

Omdat er dan geen begrenzer in werking gaat treden, de auto drijft de motor aan in dat geval he.
          Is dus dezelfde situatie als verkeerd schakelen (naar 2de ipv 4de als ge in 3de tegen de rode zone zit) ,dan auto drijft motor aan, begrenzer kan niet in werking treden --> te hoog toerental en dus de kleppen beschadigd
          zo te zien wordt het er niet beter op voor de topicstarter

Comment

Hij zal wel ingereden zijn nu

Comment

Kan het ook niet zijn bij een nieuwe wagen dat bepaalde onderdelen zich 'zetten' bij intensief gebruik, en daardoor efkes wat rook en geur afgeven.

Dit werd ons toch gezegd toen we in St-Moritz met onze splinternieuwe wagen aan de kant stonden. De stank van verbrande olie en rubber kwam van onder de wagen uit. Daarna wel tot de conclusie gekomen dat de vitessebak in de soep gedraaid was...

Maar ik vrees in uw geval dat je tot voorbij de redline bent gegaan met je motortoerental. Mijn vader was daar trouwens ook goed in, om af te remmen op de motor aan 5500tpm (benzine)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krizie Bekijk Berichten
                je hebt gelijk maar in de praktijk is dit niet haalbaar. Tegen dat je effectief stilstaat bij het uitbollen met ingedrukte koppeling is het al 4 keer rood en 5 keer groen geweest.
                Je kan het heel goed uittesten als je een afrit nadert op de autoweg. Niet dat ik zo rijdt, maar als je bv. 130 rijdt kan je meer dan een Km op voorhand in neutraal zetten en tegen dat je aan de afrit bent bol je nog 90. Als je een KM op voorhand gewoon je gas lost duurt het niet lang voor je beneden de 90 zit, wat al niet meer veilig is.
                Bovendien verbruikt een auto op ralentie zeer weinig, een liter per uur of zo. Mijn verbruiksmeter staat niet perfect op nul maar je moet toch goed kijken om het verschil te zien met 0 als ik laat bollen in neutraal.
                Een moderne automaat (of toch degene waar ik al mee gereden heb) remmen ook niet op de motor als je de gas lost. Je moet al manueel zetten en een versnelling lager kiezen om die op de motor te laten remmen. Dat is zo goed als zeker om dezelfde reden van zuinigheid gedaan.
                Ik ben er zeker van dat in neutraal zetten zuiniger is, maar iedereen gelooft wat hij wil, en eigenlijk heb ik er geen voordeel van om iemand te overtuigen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                  Je bent echt gewoon aan 50 per uur knal in de begrenzer naar beneden gegaan he
                  Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk Berichten
                  Ben ik ook bang voor...
                  daarvan gaat zijn koppeling niet stinken hé.
                  wimoptiek.be op

Comment

als hij zo'n toeren uithaalt dan zal hij wel niet meteen de slimste zijn op autogebied en dus gewoon gokken dat het de koppeling is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk Berichten
                      Kan het ook niet zijn bij een nieuwe wagen dat bepaalde onderdelen zich 'zetten' bij intensief gebruik, en daardoor efkes wat rook en geur afgeven.

Dit werd ons toch gezegd toen we in St-Moritz met onze splinternieuwe wagen aan de kant stonden. De stank van verbrande olie en rubber kwam van onder de wagen uit. Daarna wel tot de conclusie gekomen dat de vitessebak in de soep gedraaid was...

Maar ik vrees in uw geval dat je tot voorbij de redline bent gegaan met je motortoerental. Mijn vader was daar trouwens ook goed in, om af te remmen op de motor aan 5500tpm (benzine)
                      wat is daar erg aan om aan 5500rpm af te remmen op de motor als die warm is? ik doe dat ook soms, vaak zelfs

Comment

Bij een benzine is daar inderdaad niks erg aan. (in tegendeel)

Bij een diesel... hmm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door clio16v Bekijk Berichten
                          wat is daar erg aan om aan 5500rpm af te remmen op de motor als die warm is? ik doe dat ook soms, vaak zelfs
                          Hmmm...yeah...that does tend to happen

Oorspronkelijk geplaatst door Daxter
                          Zelfs als ge met uw stuur draait, voelde den auto bewegen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door quadrifoglio Bekijk Berichten
                            Gaat niet.

Omdat er dan geen begrenzer in werking gaat treden, de auto drijft de motor aan in dat geval he.
                            Is dus dezelfde situatie als verkeerd schakelen (naar 2de ipv 4de als ge in 3de tegen de rode zone zit) ,dan auto drijft motor aan, begrenzer kan niet in werking treden --> te hoog toerental en dus de kleppen beschadigd
                            Overspeeding dus, gebeurt ook soms bij vrachtwagens die te snel bergaf rijden > motorschade...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door clio16v Bekijk Berichten
                              Toch niet in 1e? Want in 1e versnelling op de motor remmen is imo toch sowieso , niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kwiekie Bekijk Berichten
                                Toch niet in 1e? Want in 1e versnelling op de motor remmen is imo toch sowieso , niet?
                                Probeer idd maar eens in eerste te schakelen aan pakweg 40 of 50 km/h

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                                  Bij een benzine is daar inderdaad niks erg aan. (in tegendeel)

Bij een diesel... hmm
                                  Als de redline begint aan 6000tpm en je ziet het metertje rustig stijgen van 5500 naar 5600 en hoger word ik wel zenuwachtig.
                                  Lijkt me niet zo goed te zijn voor het blok?

Wat ik ook ambetant vind is als je gaan skieën bent, en je vertrekt vanop de parking met de auto terug naar beneden, dat je dan moet gaan afremmen op de motor met een koud blok. Anders moet je eerst je motor laten warmdraaien op de parking? Is ook nogal dwaas.

Comment

wat is er mis met het de gewone rem?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk Berichten
                                      Als de redline begint aan 6000tpm en je ziet het metertje rustig stijgen van 5500 naar 5600 en hoger word ik wel zenuwachtig.
                                      Lijkt me niet zo goed te zijn voor het blok?

Wat ik ook ambetant vind is als je gaan skieën bent, en je vertrekt vanop de parking met de auto terug naar beneden, dat je dan moet gaan afremmen op de motor met een koud blok. Anders moet je eerst je motor laten warmdraaien op de parking? Is ook nogal dwaas.
                                      6000 redline? Da's maar zwak eh
                                      Mits warme motor kan dat nochtans geen kwaad.

Maar met koude motor, dat is idd niet zo best. En stationair warmdraaien is dat ook niet...

Een rwd fel laten afremmen op de motor op een besneeuwde afdaling... ook dat lijkt me tricky

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                                        Probeer idd maar eens in eerste te schakelen aan pakweg 40 of 50 km/h
                                        Maar als je aan 30 of 20 per uur naar beneden wil gaan en in 2de bol je te snel, dan zie ik geen fout om dan in eerste naar beneden te rijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ceke Bekijk Berichten
                                          Maar als je aan 30 of 20 per uur naar beneden wil gaan en in 2de bol je te snel, dan zie ik geen fout om dan in eerste naar beneden te rijden.
                                          Ja, maar al rijdend terugschakelen naar eerste gaat meestal niet zo vlotjes. En ik dacht dat dat ook schadelijk is voor je syncromeshen.

Comment

Working...
                                          X