Oorspronkelijk geplaatst door wooter
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Rijstijl (in de bergen) , levensduur koppeling
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk BerichtenDie zouden dan ook beter hun geitewollen sokken aantrekken en op de bus gaan wachten denk ik...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door b_ken Bekijk BerichtenProbeer het maar eens
Je bolt echt schandalig veel verder met ingetrapte koppeling. Je moet dan ook wel anticiperen en zo ver vooruit willen denken, en kijken. Kan best zijn dat de getallen 2KM en 400m moeten zijn hoor.
Verder sta ik wel achter je uitleg voor afdalingen. Zo moet het.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quadrifoglio Bekijk BerichtenGaat niet.
Omdat er dan geen begrenzer in werking gaat treden, de auto drijft de motor aan in dat geval he.
Is dus dezelfde situatie als verkeerd schakelen (naar 2de ipv 4de als ge in 3de tegen de rode zone zit) ,dan auto drijft motor aan, begrenzer kan niet in werking treden --> te hoog toerental en dus de kleppen beschadigd
Comment
-
Kan het ook niet zijn bij een nieuwe wagen dat bepaalde onderdelen zich 'zetten' bij intensief gebruik, en daardoor efkes wat rook en geur afgeven.
Dit werd ons toch gezegd toen we in St-Moritz met onze splinternieuwe wagen aan de kant stonden. De stank van verbrande olie en rubber kwam van onder de wagen uit. Daarna wel tot de conclusie gekomen dat de vitessebak in de soep gedraaid was...
Maar ik vrees in uw geval dat je tot voorbij de redline bent gegaan met je motortoerental. Mijn vader was daar trouwens ook goed in, om af te remmen op de motor aan 5500tpm (benzine)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door krizie Bekijk Berichtenje hebt gelijk maar in de praktijk is dit niet haalbaar. Tegen dat je effectief stilstaat bij het uitbollen met ingedrukte koppeling is het al 4 keer rood en 5 keer groen geweest.
Bovendien verbruikt een auto op ralentie zeer weinig, een liter per uur of zo. Mijn verbruiksmeter staat niet perfect op nul maar je moet toch goed kijken om het verschil te zien met 0 als ik laat bollen in neutraal.
Een moderne automaat (of toch degene waar ik al mee gereden heb) remmen ook niet op de motor als je de gas lost. Je moet al manueel zetten en een versnelling lager kiezen om die op de motor te laten remmen. Dat is zo goed als zeker om dezelfde reden van zuinigheid gedaan.
Ik ben er zeker van dat in neutraal zetten zuiniger is, maar iedereen gelooft wat hij wil, en eigenlijk heb ik er geen voordeel van om iemand te overtuigen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk BerichtenJe bent echt gewoon aan 50 per uur knal in de begrenzer naar beneden gegaan heOorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk BerichtenBen ik ook bang voor...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk BerichtenKan het ook niet zijn bij een nieuwe wagen dat bepaalde onderdelen zich 'zetten' bij intensief gebruik, en daardoor efkes wat rook en geur afgeven.
Dit werd ons toch gezegd toen we in St-Moritz met onze splinternieuwe wagen aan de kant stonden. De stank van verbrande olie en rubber kwam van onder de wagen uit. Daarna wel tot de conclusie gekomen dat de vitessebak in de soep gedraaid was...
Maar ik vrees in uw geval dat je tot voorbij de redline bent gegaan met je motortoerental. Mijn vader was daar trouwens ook goed in, om af te remmen op de motor aan 5500tpm (benzine)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door clio16v Bekijk Berichtenwat is daar erg aan om aan 5500rpm af te remmen op de motor als die warm is? ik doe dat ook soms, vaak zelfs
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quadrifoglio Bekijk BerichtenGaat niet.
Omdat er dan geen begrenzer in werking gaat treden, de auto drijft de motor aan in dat geval he.
Is dus dezelfde situatie als verkeerd schakelen (naar 2de ipv 4de als ge in 3de tegen de rode zone zit) ,dan auto drijft motor aan, begrenzer kan niet in werking treden --> te hoog toerental en dus de kleppen beschadigd
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door clio16v Bekijk Berichtenwat is daar erg aan om aan 5500rpm af te remmen op de motor als die warm is? ik doe dat ook soms, vaak zelfs, niet?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kwiekie Bekijk BerichtenToch niet in 1e? Want in 1e versnelling op de motor remmen is imo toch sowieso, niet?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk BerichtenBij een benzine is daar inderdaad niks erg aan. (in tegendeel)
Bij een diesel... hmm
Lijkt me niet zo goed te zijn voor het blok?
Wat ik ook ambetant vind is als je gaan skieën bent, en je vertrekt vanop de parking met de auto terug naar beneden, dat je dan moet gaan afremmen op de motor met een koud blok. Anders moet je eerst je motor laten warmdraaien op de parking? Is ook nogal dwaas.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk BerichtenAls de redline begint aan 6000tpm en je ziet het metertje rustig stijgen van 5500 naar 5600 en hoger word ik wel zenuwachtig.
Lijkt me niet zo goed te zijn voor het blok?
Wat ik ook ambetant vind is als je gaan skieën bent, en je vertrekt vanop de parking met de auto terug naar beneden, dat je dan moet gaan afremmen op de motor met een koud blok. Anders moet je eerst je motor laten warmdraaien op de parking? Is ook nogal dwaas.
Mits warme motor kan dat nochtans geen kwaad.
Maar met koude motor, dat is idd niet zo best. En stationair warmdraaien is dat ook niet...
Een rwd fel laten afremmen op de motor op een besneeuwde afdaling... ook dat lijkt me tricky
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk BerichtenProbeer idd maar eens in eerste te schakelen aan pakweg 40 of 50 km/h
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ceke Bekijk BerichtenMaar als je aan 30 of 20 per uur naar beneden wil gaan en in 2de bol je te snel, dan zie ik geen fout om dan in eerste naar beneden te rijden.
Comment
Comment