Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ja, maar al rijdend terugschakelen naar eerste gaat meestal niet zo vlotjes. En ik dacht dat dat ook schadelijk is voor je syncromeshen.
Bwa, valt nog mee denk ik. Zolang je de pook maar niet in 1ste ramt, maar zachtjes duwt en de synchromeshen rustig hun werk laat doen. En best dubbelclutchen ook.
Vanuit een hoog skigebied langs haarspelden naar beneden gaan met je auto in neutraal en gewoon je rem gebruiken...
Probeer maar es
Dat mijn vrouw dat zou doen, maar iemand die hier op dit forum frequent komt en meer is dan 18 zou het toch wel moeten weten...
ik heb nog nooit in de bergen gereden dus ik weet niet hoe grellig die afdalingen zijn maar ik zou gewoon laten bollen in een vittesse en voor de bocht is hard op de rem gaan. constant remmen moet je niet doen, dat weet ik ook wel.
Ik heb een vraagje lijkt hier wel redelijk op zijn plaats
als ik iets van 40 / 30 rijd dan krijg ik hem niet in 1ste of ik ontkoppel ga naar eerste en dan moet ik wachten tot ik ong 10km/h rijd en dan pas doet die syncroding zijn werk en glaat ie traag in 1ste, maar als je vlot uit je bocht wil komen dan gaat dit niet goed in 2de en zou ik soms liever in 1ste uit bocht komen, ^^
Ik heb een vraagje lijkt hier wel redelijk op zijn plaats
als ik iets van 40 / 30 rijd dan krijg ik hem niet in 1ste of ik ontkoppel ga naar eerste en dan moet ik wachten tot ik ong 10km/h rijd en dan pas doet die syncroding zijn werk en glaat ie traag in 1ste, maar als je vlot uit je bocht wil komen dan gaat dit niet goed in 2de en zou ik soms liever in 1ste uit bocht komen, ^^
edit* peugeot 406 1.9 of 1.8
Ik zie het probleem niet echt.
Als je 30/40 rijdt zal je toch vlot genoeg zijn in 2e denk ik?
Als je maar 10 km/h rijdt zal 2e niet echt handig zijn, en kan je terug naar eerste..
Bevind je je dan in een zeer korte haarspeldbocht ofzo, of waar zit het probleem juist?
Ik zie het probleem niet echt.
Als je 30/40 rijdt zal je toch vlot genoeg zijn in 2e denk ik?
Als je maar 10 km/h rijdt zal 2e niet echt handig zijn, en kan je terug naar eerste..
Bevind je je dan in een zeer korte haarspeldbocht ofzo, of waar zit het probleem juist?
in korte bochten, wanneer ik iets vlugger rijd in 2de is ie gewoon zo lui omdat ik onder 1700 toeren zit
Onlangs gingen we op skiverlof met een nieuwe A4 (5000 km) en ik ben iets te enthousiast een berg afgebold in eerste versnelling (gewoon op de "motor geremd")
Ik dacht altijd dat het beter was om in de bergen op de motor te remmen dan in de remmen te gaan.
Blijkbaar heb ik de koppeling overbelast want beneden kwam er een zeer vervelende geur en rook vanonder de kap.
Dan maar eventjes aan de kant gestaan. En nadien kon ik verder zonder problemen.
2 vragen :
1) moet ik mij nu zorgen maken dat de koppeling het binnenkort gaat begeven ?
2) hoe rijd je nu best een berg af op skiverlof ?
3) ik kom onderweg naar het werk veel lichten tegen en laat de auto dan dikwijls met de koppeling ingedrukt uitbollen tot aan de lichten, is dit best ook te vermijden ?
Dank bij voorbaat
Door die twee zinnetjes kan ik me al voorstellen wat je deed. Je voelt toch zelfs ook wel dat de auto dat niet graag heeft?
in korte bochten, wanneer ik iets vlugger rijd in 2de is ie gewoon zo lui omdat ik onder 1700 toeren zit
*jerry, hoe leer ik dubbel declutchen ?
Je rijdt bv. in 2de: koppeling in, versnelling in neutraal, koppeling op, terug koppeling in, selecteer 1ste versnelling, goeie scheut gas (rev-match) en koppeling laten opkomen. Dan heb je wat je wou.
Je rijdt bv. in 2de: koppeling in, versnelling in neutraal, koppeling op, terug koppeling in, selecteer 1ste versnelling, goeie scheut gas (rev-match) en koppeling laten opkomen. Dan heb je wat je wou.
zal dat eens oefenen
achja mss ben ik gewoon geen diesel-type chauffeur, rijd ook nog niet zo heel lang
*jerry, hoe leer ik dubbel declutchen ?
Dus niet in de bergen?
Ik zie mezelf de wagen eigenlijk niet in eerste gooien nadat ik een afslag heb genomen om sneller weg te zijn
Sowieso zal dat dan ook zeer schokkerig gaan denk ik, wat niet echt aangenaam is. IMO
Dat viel op toen je vertelde dat je tegen 40 naar 1ste wil gaan om sneller op te trekken. Ik denk niet dat er iemand anders is die dat hier ooit doet?
Ik vrees van niet, zie bovenstaande post..
Gewoon eventjes wachten tot de power (al is dat relatief in een 406 1.9 90pk-diesel) komt en dan kan je weer gassen. Maar teruggaan naar eerste als je meer dan pakweg 15 km/h rijdt zou ik zelf nooit doen.
Gewoon eventjes wachten tot de power (al is dat relatief in een 406 1.9 90pk-diesel) komt en dan kan je weer gassen. Maar teruggaan naar eerste als je meer dan pakweg 15 km/h rijdt zou ik zelf nooit doen.
dit gaat ook zelfs niet door syncro ofzo, hij wil er zowiezo niet in aan hogere snelheden
Comment