Mededeling

Collapse
No announcement yet.

VAB: 'Nieuwe belasting discrimineert compacte benzinewagen'

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
    Ach zo ! Weer typisch Belgisch, ik zie namelijk geen reden om beide categorieën verschillend te belasten...
    Enige logica zit misschien in het feit dat ze een soort compensatie zoeken voor de (max) 15% ecokorting voor particulieren. De zwaarste vervuilers zullen extra betalen om die 15% af te dekken aan de andere kant.

    Bedrijven genieten niet van die 15% bonus, dus krijgen ze ook niet de malus.

    Comment


    • Ik heb de indruk dat er veel gezaagd en geklaagd wordt om niets. Ik heb die formule eens in matlab gegooid en heb plotjes gemaakt voor wagens met euro 5 norm, wat de meeste nieuwe wagens wel halen tegenwoordig zeker?

      De rode curves zijn benzines, de blauwe curves diesels.

      BIV1.jpgBIV2.jpg

      Als ik dat zo bekijk ziet dat er toch goed uit? Of toch een hele verbetering tegenover wat het was? Alleen de échte benzineslurpers zijn in het nadeel, en dat zijn dan vaak de GT3's en 458's van auto's die toch op de zaak staan en dus in het oude systeem vallen...

      Als je wagen 1 jaar oud is mag je van het bedrag op de grafiek 10 procent aftrekken, voor 2 jaar oud 20 procent etc. Hou er wel rekening mee dat oude wagens geen euro 5 gaan zijn.

      Een 535i komt op 1700 euro biv bijvoorbeeld.
      Een 535d komt op 620 euro biv ongeveer.
      Een golf R20 met 270 pk komt op 1700 euro biv.

      Dat is toch een geschenk uit de hemel voor autoliefhebbers als ons? (Sorry GT3 mensen)

      Oké, diesel is het zwaar in het voordeel, en dat zou niet mogen, maar benzine lijkt ook een pak goedkoper te worden. Het enige waarvoor je moet zorgen is dat de CO2 uitstoot goed doenbaar is.

      edit: Nieuwe compacte benzinewagens mogen dan wel procentueel erg hard stijgen. De absolute meerprijs blijft beperkt tot max 200 euro ofzo. Is dat het bedrag waarover we moeten zagen bij aankoop van een nieuwe wagen. Ik kan mij écht niet van de indruk ontdoen dat de nieuwe belasting erg voordelig is voor alles wat geen superkleine, onkrachtige benzinemotor of supergrote, superkrachtige benzinemotor heeft. Alles daartussen is gewoon cheaper geworden.
      Last edited by glennvc; 27/07/2011, 12:20.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
        Nieuwe compacte benzinewagens mogen dan wel procentueel erg hard stijgen. De absolute meerprijs blijft beperkt tot max 200 euro ofzo. Is dat het bedrag waarover we moeten zagen bij aankoop van een nieuwe wagen.
        Mensen struikelen over dat feit. In hun ogen heeft het iets pervers, dat de 'arme' medemens meer moet betalen, terwijl de middenklasse een cadeau krijgt. (Ik denk dan, voor die ene keer dat de middenklasse iets 'krijgt'... correctie, minder moet betalen dan voorheen.) De vele kleintjes betalen straks de belastingvermindering van de groten. Het is vooral zo'n 535d dat de ogen uitsteekt. Ik denk dat die mensen graag de aankoopprijs ook als bepalende factor willen zien in de BIV. Namelijk, goedkopere auto = lagere BIV en duurdere auto = dure BIV. Ook mijn Pa, geen socialist en geen arme stakker, vind dat het zo moet. Dat een 535d in 9 op 10 gevallen onder de categorie bedrijfswagen valt, is voor hem naast de kwestie. Dat je op die auto ook meer BTW moet betalen eveneens. Hij vind het terecht dat ik voor m'n auto 5000 euro BIV moet betalen (en indien hij 211pk had, maar 2500 euro.).

        Fak man, ik distantieer mij volledig!!

        Comment


        • goed gezegd Glenn
          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

          Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

          Comment


          • Glen, ge geeft nu voorbeelden van Euro 5, wa voor minder moderne auto's (zoals de mijne) met euro 3 (of 4?) en 256gr

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door B&V Bekijk Berichten
              Glen, ge geeft nu voorbeelden van Euro 5, wa voor minder moderne auto's (zoals de mijne) met euro 3 (of 4?) en 256gr
              Bij minder moderne auto's zijn er twee mechanismen in werking. Enerzijds komt er een vast bedrag bij voor een lagere euro norm. Anderszijds gaat er een procentueel bedrag af omwille van de leeftijd. Een heel duidelijke trend lijkt mij ook dat oudere diesels harder afgestraft worden op een lage euro norm dan oudere benzines.

              'K heb eens plotjes gemaakt voor euro 3 en euro 4. Rood is benzine, blauw is diesel. 'K heb wel meteen de minimum leeftijd meegerekend die deze auto's hebben. Jouw wagen kan dus goedkoper zijn. Dan mogen er nog wat eurootjes af.

              C02 blijft wel dé dooddoener, je kan maar hopen dat de wagen die je op het oog hebt al oud is als deze een CO2 waarde van meer dan 200-250 g/km heeft.

              BIV1 euro 4.jpgBIV2 euro 4.jpgBIV1 euro 3.jpgBIV2 euro 3.jpg

              edit: Jouw wagen zou dus zo'n 1500 euro ingeschrijving zijn als ie 6 jaar oud is. Als ie x jaar oud is moet je 1500/0,4*0,x doen.
              Last edited by glennvc; 27/07/2011, 15:51.

              Comment


              • dus inderdaad... het loopt sterk op eens je >250g/km zit.

                Hoe zit het eigenlijk concreet voor iemand die een 10j oude 996 GT3 koopt? In theorie dus 10.000 eur biv (grens) maar gaat daar nog wat af voor de leeftijd of niet?
                Porsche 996 GT3 RS
                Porsche 964 RS
                BMW ///M3 e30
                Mercedes c250 CDI AMG
                www.flamebox.be

                Comment


                • Mich, da gaat dan max 1000 zijn aangezien er elke jaar 10% van die 10d mag afgetrokken worden

                  @Glenn; thx voor de info :-)

                  Comment


                  • dus ouder dan 10j => geen BIV meer te betalen dan?
                    Porsche 996 GT3 RS
                    Porsche 964 RS
                    BMW ///M3 e30
                    Mercedes c250 CDI AMG
                    www.flamebox.be

                    Comment


                    • da betwijfel ik , zulle ze wel iets op vinden.

                      Comment


                      • ik weet niet of het hier al staat maar momenteel ligt dit voor als 'C' in de formule:

                        NOx: 60%, fijn stof: 30%, HC: 5%, CO: 5%
                        overige waarden: correctiefactor 10% tot aan 10 jaar
                        CNG: 0.93
                        LPG:0.88
                        correctieterm per jaar -4.5g/km per jaar

                        Formule: http://imageshack.us/photo/my-images...elding12e.png/

                        kan iemand op basis hiervan simulaties maken? Of zijn er nog zaken die we moeten weten?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door BWS Bekijk Berichten
                          ik weet niet of het hier al staat maar momenteel ligt dit voor als 'C' in de formule:

                          NOx: 60%, fijn stof: 30%, HC: 5%, CO: 5%
                          overige waarden: correctiefactor 10% tot aan 10 jaar
                          CNG: 0.93
                          LPG:0.88
                          correctieterm per jaar -4.5g/km per jaar

                          Formule: http://imageshack.us/photo/my-images...elding12e.png/

                          kan iemand op basis hiervan simulaties maken? Of zijn er nog zaken die we moeten weten?
                          Ik heb mijn grafiekjes gemaakt op basis van dit:BIV.jpg

                          Daar staat alles in wat je nodig hebt voor de berekening van je eigen wagen.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door MichM3 Bekijk Berichten
                            dus inderdaad... het loopt sterk op eens je >250g/km zit.

                            Hoe zit het eigenlijk concreet voor iemand die een 10j oude 996 GT3 koopt? In theorie dus 10.000 eur biv (grens) maar gaat daar nog wat af voor de leeftijd of niet?
                            10 jaar oud --> 10 procent van de nieuwprijs-biv, dus ongeveer 1000 euro

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
                              Ik heb mijn grafiekjes gemaakt op basis van dit:[ATTACH]82847[/ATTACH]

                              Daar staat alles in wat je nodig hebt voor de berekening van je eigen wagen.
                              Aha, ik dacht dat uw C niet klopte, maar nu zie ik die 'vereenvoudiging' pas in mijn documenten, die dus ook de gehele doelstelling van de formule weer grotendeels teniet doet IMO

                              Comment


                              • een heel vlugge berekening voor een Carrera GTS PDK brengt me op 3993 euro, correct?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
                                  10 jaar oud --> 10 procent van de nieuwprijs-biv, dus ongeveer 1000 euro
                                  Dit betekent dus ook dat elke "classic" met iets of wat uitstoot tussen z'n 10de en 25ste verjaardag 1000 eur Biv kost?
                                  Porsche 996 GT3 RS
                                  Porsche 964 RS
                                  BMW ///M3 e30
                                  Mercedes c250 CDI AMG
                                  www.flamebox.be

                                  Comment


                                  • Zoiets vermoed ik idd ook.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door MichM3 Bekijk Berichten
                                      Dit betekent dus ook dat elke "classic" met iets of wat uitstoot tussen z'n 10de en 25ste verjaardag 1000 eur Biv kost?
                                      Zo interpreteer ik het document in alle geval.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door MichM3 Bekijk Berichten
                                        Dit betekent dus ook dat elke "classic" met iets of wat uitstoot tussen z'n 10de en 25ste verjaardag 1000 eur Biv kost?
                                        Yup.

                                        Maar tegen dat hij 10 jaar is, mag je dus wel 45g van de CO2-uitstoot aftrekken door die correctiefactor, dus misschien valt ie daardoor nét in die lagere schaal

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door MichM3 Bekijk Berichten
                                          Dit betekent dus ook dat elke "classic" met iets of wat uitstoot tussen z'n 10de en 25ste verjaardag 1000 eur Biv kost?
                                          zo'n ramp is da toch ni? Ne classic is meestal om toch meer dan een jaar of 5 te houde dus die ene keer da ge daar dan 1000 voor moet betalen

                                          Comment

                                          Working...
                                          X