Mededeling

Collapse
No announcement yet.

VAB: 'Nieuwe belasting discrimineert compacte benzinewagen'

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
    het is niet de jaarlijkse belasting die hervormd wordt maar de belasting op inverkeersstelling. Die dikke 500 blijft dus elk jaar te betalen
    Lezen, roger:

    ALS die hervormT wordt


    Dat blijft koffiedik kijken voorlopig.

    Comment


    • ik wou subtiel corrigeren

      groetjes

      Tommie
      2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

      Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

      Comment


      • Dus op sommige auto's gaat men 25000 euro aan belasting mogen betalen indien bedrijfswagen?

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
          het is niet de jaarlijkse belasting die hervormd wordt maar de belasting op inverkeersstelling. Die dikke 500 blijft dus elk jaar te betalen
          Lang leve de oude bakken met 60 euro BIV

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door forumgebruiker Bekijk Berichten
            Lang leve de oude bakken met 60 euro BIV
            Nog beter. Met de nieuwe regeling wordt dat € 40,-.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
              Ik heb (op basis van wat ik hier zie verschijnen van voorbeelden) een licht gevoel. En ook deels niet, omdat ik vermoed dat b.v. een oudere M3 een pak duiten zal kosten om in te schrijven. En wat lees ik, 10.000 EUR voor een GT3? Hoezo? Die stoot anderhalve kilo co² uit per decimeter ofzo?

              Als ik de tekst er vaagweg op nalees, dan geldt voor tweedehandsagens in een eerste periode nog steeds de huidige BIV regeling en wordt de nieuwe over 3 jaar gradueel ingevoerd voor oudere wagens.

              Dus als je nog een "oud CO2 stokend hok" wil, NU KOPEN !

              En als je d'r eentje hebt, NU VERKOPEN !


              Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk Berichten
              Terechte aanpassing, maar waarom enkel de BIV aanpassen en niet de jaarlijkse taks?

              Het is in mijn nadeel (mijn 3 liter diesel is niet van de milieu vriendelijkste), maar ze moeten een schone 4 liter dan ook lager jaarlijks belasting imo.

              Heel juist.

              Is er nu nog altijd geen uitduidige en simpele lijst met de nieuwe BIV kost? (i.e. xxx gr CO2 = xxx Euro BIV) Of kijk ik daar nu zo over ?
              Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
                het is niet de jaarlijkse belasting die hervormd wordt maar de belasting op inverkeersstelling. Die dikke 500 blijft dus elk jaar te betalen
                Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                Lezen, roger:

                ALS die hervormT wordt


                Dat blijft koffiedik kijken voorlopig.
                Juist ! Van
                ik hervormte
                jij hervormte
                hij hervormte
                Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Rub1nho Bekijk Berichten
                  De doelstelling is dat de gemiddelde CO2-uitstoot 45g daalt tussen 2010 en 2020, maar dat zou dan ook willen zeggen dat ze in 2020 zowat 30 à 35 % minder inkomsten zouden halen uit de BIV (gezien de wagens steeds minder zullen uistoten). Dus ik denk dat ze die correctieterm in die formule gezet hebben om de inkomsten elk jaar gelijk te houden.

                  Of als je 't anders bekijkt: de BIV die je dan in 2020 moet betalen voor een wagen die dan de doelstelling haalt (90g) zal net dezelfde zijn als voor een wagen die in 2012 de doelstelling haalt (126g) indien je die correctieterm per jaar met 4.5g verhoogt.
                  Dat ze de CO2 uitstoot willen naar beneden halen, is een eerbaar initiatief, maar de theoretische CO2 van een wagen daarvoor gebruiken als basis voor de berekening helpt niks.

                  Als ik (en een heel pak forumgangers) met een "propere" 530d rij, dan doet onze gasvoet die lage uitstoot direct te niet omdat we als gekken op dat gaspedaal zitten duwen. I.p.v. dus aan de theoretische 6L te zitten, zitten we aan 10-11 L .
                  Mijne pa verstookte met zijn 525tds in 1997 ook 10L en met zijn 300D in 1989 zat hij aan hetzelfde. Zijn huidige E280 zit aan... 10.5L Hij had wel minder pks maar in '89 reed 'em een half uur naar zijn werk, in '97 op 50 minuten en vorig jaar reed ons ma d'r anderhalf uur op...

                  Winst in CO2 ? Nul de botten.

                  Als ze de CO2 willen naar beneden halen, moeten ze de chauffeurs aanmoedigen om minder te verbruiken. Dus moeten ze consequent zijn en moet de BIV en rijtaks verdwijnen en moeten de belastingen op de brandstof komen (en tegelijk moet het systeem van tankkaarten natuurlijk vervangen worden door een kilometervergoeding voor elke kilometer gereden voor het werk).


                  Verschil:

                  BIV krijgt ge altijd want daar kan de Belg niet onderuit. Als ge morgen de belasting op de brandstof omhoog doet, dan zou die regel wel eens effectief kunnen zijn en zou het verbruik wel eens kunnen dalen!
                  En dat willen we niet, want wie gaat er dan al onze politieke vriendjes en het groot-profitariaat betalen ?
                  Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                  Comment


                  • @The Swede daar zit nu volgens mij heel veel waarheid in uw laatste post!
                    Mazda MX-5 NA
                    Saab 9-3 TTID Aero

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
                      het is niet de jaarlijkse belasting die hervormd wordt maar de belasting op inverkeersstelling. Die dikke 500 blijft dus elk jaar te betalen
                      ge moogt gerust zijn dat die nadien hervormd wordt.
                      En wat mij betreft mogen ze dat doen aan de hand van het aantal gereden kms.

                      Iemand die maar 10000 km rijd per jaar verslijt onze straten minder dan dan iemand die er 30000 doet.
                      Principe van de huisvuilzakken he. De vervuiler betaalt.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                        Dat ze de CO2 uitstoot willen naar beneden halen, is een eerbaar initiatief, maar de theoretische CO2 van een wagen daarvoor gebruiken als basis voor de berekening helpt niks.
                        Op zich zijn het de relatieve verschillen die uitmaken hé. Je kan met een 530d simpelweg meer diesel verbranden dan met een 1.6TDI. Men beschouwt de genormeerde CO2 uitstoot als een maatstaf. De absolute waarde hoeft daarvoor niet te kloppen. Dat de 1.6TDI in praktijk evenveel verbruikt als het normverbruik van de 530d maakt niet uit. Het praktische verbruik van de 530d zal gelijk zijn aan het normverbruik van de audi 4.2TDI. De nieuwe belasting stimuleert zuinige wagens, hoe je het draait of keert, en dat is wat men wilde bereiken.

                        En als je op brandstof gaat taxeren moet men dat op europees vlak doen. Anders ga je mensen in de grensstreek aanmoedigen om in het buitenland te gaan tanken.

                        Comment


                        • Het stimuleert vooral de aankoop van sportieve krachtige maar toch zuinige wagens. Het zou met niks verbazen moest de verkoop van auto's die eerst 5000€ aan biv kosten en vandaag slechts 1000€ of minder, de hoogte in gaan. Een Golf GTI wordt plots een stuk aantrekkelijker. Het is een benzine dus dat is beter voor het milieu maar het blijft toch allemaal zo kleinschalig en nutteloos.

                          Ik wordt er ziek van. Milieu boven alles tegenwoordig Het laatst op het nieuws, de kerstboom verbranding in dorp X werd een verhakseling. Geen schadelijke gassen meer in de lucht door de verbranding van de vele kerstbomen. Wauw, respect, je hebt nu een marginaal klein percentage aan CO2 bespaard. Het nut van deze actie: 0. Een schoon gebaar, initiatief, dat dan weer wel. Even schoon alsof ik 1 eurocent aan een dakloze zou geven...

                          In the meantime blijf ik rustig met mijn euro 0 norm bmw rijden. Het huidige klimaat bevalt me wel Alsof we er ooit iets aan konden doen eigenlijk... Als we waren blijven steken in het jaar 0 misschien wel.
                          Last edited by ; 22/01/2012, 18:53.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
                            Op zich zijn het de relatieve verschillen die uitmaken hé. Je kan met een 530d simpelweg meer diesel verbranden dan met een 1.6TDI. Men beschouwt de genormeerde CO2 uitstoot als een maatstaf. De absolute waarde hoeft daarvoor niet te kloppen. Dat de 1.6TDI in praktijk evenveel verbruikt als het normverbruik van de 530d maakt niet uit. Het praktische verbruik van de 530d zal gelijk zijn aan het normverbruik van de audi 4.2TDI. De nieuwe belasting stimuleert zuinige wagens, hoe je het draait of keert, en dat is wat men wilde bereiken.

                            En als je op brandstof gaat taxeren moet men dat op europees vlak doen. Anders ga je mensen in de grensstreek aanmoedigen om in het buitenland te gaan tanken.

                            Je hebt gelijk, de brandstoffen moeten doorheen Europa redelijk gelijk getaxeerd worden, doch de meeste mensen wonen niet in de grensstreek en tanken gewoon lokaal.

                            Zoals je zegt kan een 1.6TDi evenveel verbruiken als een 3.0TDi met dezelfde man achter het stuur. Dus vervuilt hij evenveel en moet hij dus op brandstof getaxeerd worden om de vervuiling naar beneden te halen.

                            Bovendien is er niet enkel het verbruik per 100km, maar ook het gebruik dat naar beneden kan. Als de BIV, jaarlijkse taks, BTW en dure auto toch al betaalt zijn, dan rijdt men er maar op los. Hoeveel gaan er op zondag niet "efkes wandelen met den auto" ? Er wordt veel voor niets gereden.
                            Doe die vaste kost naar beneden en haal de variabele omhoog, en je krijgt een policy die niet perfect is, maar waarschijnlijk efficiënter in het terugdringen van de werkelijke CO2 uitstoot.

                            Vraag: Wil de staat dat wel? (mijn antwoord: Nee !)




                            Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                            Het stimuleert vooral de aankoop van sportieve krachtige maar toch zuinige wagens. Het zou met niks verbazen moest de verkoop van auto's die eerst 5000€ aan biv kosten en vandaag slechts 1000€ of minder, de hoogte in gaan. Een Golf GTI wordt plots een stuk aantrekkelijker. Het is een benzine dus dat is beter voor het milieu maar het blijft toch allemaal zo kleinschalig en nutteloos.

                            Ik wordt er ziek van. Milieu boven alles tegenwoordig Het laatst op het nieuws, de kerstboom verbranding in dorp X werd een verhakseling. Geen schadelijke gassen meer in de lucht door de verbranding van de vele kerstbomen. Wauw, respect, je hebt nu een marginaal klein percentage aan CO2 bespaard. Het nut van deze actie: 0. Een schoon gebaar, initiatief, dat dan weer wel. Even schoon alsof ik 1 eurocent aan een dakloze zou geven...

                            In the meantime blijf ik rustig met mijn euro 0 norm bmw rijden. Het huidige klimaat bevalt me wel Alsof we er ooit iets aan konden doen eigenlijk... Als we waren blijven steken in het jaar 0 misschien wel.

                            Goed punt: nu gaan ze allemaal in hun 530d kruipen en volgend jaar heeft Di Rupette of zijn opvolger ze weer bij hun pietje met een andere maatregel.
                            Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                            Comment


                            • Hey

                              Ik post zelden op dit forum en ben nog een totaal groentje in de autowereld ;
                              Maar nu zit ik toch met een vraag invb met het nieuw BIV .Ik heb al wat zitten zoeken op internet en berekeningen gevonden maar ik geraak er toch nog niet echt aan uit .
                              Nu is dus mijn vraag . 1 van mijn kennisen kocht vorig jaar een Defender 90 .
                              Het is een diesel met euro 4 norm en hij heeft een co 2 uitstoot van 266g/km.
                              Gaat hij hier nu serieuze extra kosten bij krijgen .(Want hij loopt er niet echt gerust van )

                              Ik hoop dat ik hiervoor in het juiste topic zit , en hiermee er iets meer van begrijp

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door realtim Bekijk Berichten
                                Hey

                                Ik post zelden op dit forum en ben nog een totaal groentje in de autowereld ;
                                Maar nu zit ik toch met een vraag invb met het nieuw BIV .Ik heb al wat zitten zoeken op internet en berekeningen gevonden maar ik geraak er toch nog niet echt aan uit .
                                Nu is dus mijn vraag . 1 van mijn kennisen kocht vorig jaar een Defender 90 .
                                Het is een diesel met euro 4 norm en hij heeft een co 2 uitstoot van 266g/km.
                                Gaat hij hier nu serieuze extra kosten bij krijgen .(Want hij loopt er niet echt gerust van )

                                Ik hoop dat ik hiervoor in het juiste topic zit , en hiermee er iets meer van begrijp
                                Heeft hij die wagen op z'n zaak gekocht?

                                Comment


                                • gewoon als particulier

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door realtim Bekijk Berichten
                                    gewoon als particulier
                                    Dan verandert er niets voor die vriend van je. Alleen de BIV, dus de taks op inschrijving van een voertuig wordt aangepast en de berekening van het Voordeel Alle Aard voor bedrijfswagens.
                                    Er zou wel een aanpassing van de jaarlijkse rijtaks komende zijn, maar daar is nog niets concreets over bekend en is ook nog niet voor meteen.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door phadmijet Bekijk Berichten
                                      Dan verandert er niets voor die vriend van je. Alleen de BIV, dus de taks op inschrijving van een voertuig wordt aangepast en de berekening van het Voordeel Alle Aard voor bedrijfswagens.
                                      Er zou wel een aanpassing van de jaarlijkse rijtaks komende zijn, maar daar is nog niets concreets over bekend en is ook nog niet voor meteen.

                                      vriendelijk bedankt

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door phadmijet Bekijk Berichten
                                        Dan verandert er niets voor die vriend van je. Alleen de BIV, dus de taks op inschrijving van een voertuig wordt aangepast en de berekening van het Voordeel Alle Aard voor bedrijfswagens.
                                        Er zou wel een aanpassing van de jaarlijkse rijtaks komende zijn, maar daar is nog niets concreets over bekend en is ook nog niet voor meteen.
                                        Ja, maar hoe komt ge nu te weten wat een auto aan BIV gaat kosten als particulier ?
                                        Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
                                          het is niet de jaarlijkse belasting die hervormd wordt maar de belasting op inverkeersstelling. Die dikke 500 blijft dus elk jaar te betalen
                                          BIV is Vlaams, verkeersbelasting federaal.
                                          Die twee hebben nog weinig met elkaar te maken.
                                          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X