Mededeling

Collapse
No announcement yet.

VAB: 'Nieuwe belasting discrimineert compacte benzinewagen'

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
    Ik zou vooral kijken naar het gebruik van de wagen.

    Je kan aan 20.000 kilometer komen door 50 x per dag een zéér kort ritje te maken in 't stad (dan moet je dus eigenlijk benzine/hybride hebben), en je kan maar 5000 kilometer doen per jaar en toch interessanter af zijn met een diesel (2 x per maand op en af naar je buitenverblijf aan zee, zonder andere verplaatsingen, om maar iets te zeggen, dus 100km enkele rit telkens).
    het is toch 50/50 ongeveer. Dagelijks naar het werk vermijd ik de E40 omdat er daar altijd files staan, behalve tijdens schoolvakanties. Dan rijd ik via de binnenwegen 25 km. Bij de terugrit rijd ik wel altijd via de E40 omdat er dan zelden files zijn.

    In het weekend, gaan we geregeld in het stad, of naar brussel en dan rijd ik ook effe het stad in, maar om tot daar te geraken de E40, idem voor gent. Naar de zee rijden we gemiddeld 1x per maand. Dagelijks naar de crèche is dan ook via stadsverkeer. Dus ja, het is echt wel ongeveer 50/50.

    Maar er wordt vaak gezegd: kijk of je 30.000 kms doet per jaar. Ik weet wel dat je een diesel moet VERMIJDEN wanneer je < 30.000 km zit op jaarbasis, maar de vraag is of we bij een gebruik van boven de 30.000 hybride moeten vermijden?

    Bij een testrit met de prius, kwam ik op de snelweg, aan 115 per uur, aan een verbruik van 4.2l/100, en dat als leek... natuurlijk geldt dan het gecombineerd verbruik. Morgen testrit met de diesel V50, en daar zal veel van afhangen. Ik ga dan dezelfde route doen als ik dagelijks doe naar en van het werk. Als ik daar een mooi verbruik heb (minstens < 5.0l), dan is een diesel te overwegen.

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door pina_ Bekijk Berichten
      het is toch 50/50 ongeveer. Dagelijks naar het werk vermijd ik de E40 omdat er daar altijd files staan, behalve tijdens schoolvakanties. Dan rijd ik via de binnenwegen 25 km. Bij de terugrit rijd ik wel altijd via de E40 omdat er dan zelden files zijn.

      In het weekend, gaan we geregeld in het stad, of naar brussel en dan rijd ik ook effe het stad in, maar om tot daar te geraken de E40, idem voor gent. Naar de zee rijden we gemiddeld 1x per maand. Dagelijks naar de crèche is dan ook via stadsverkeer. Dus ja, het is echt wel ongeveer 50/50.

      Maar er wordt vaak gezegd: kijk of je 30.000 kms doet per jaar. Ik weet wel dat je een diesel moet VERMIJDEN wanneer je < 30.000 km zit op jaarbasis, maar de vraag is of we bij een gebruik van boven de 30.000 hybride moeten vermijden?

      Bij een testrit met de prius, kwam ik op de snelweg, aan 115 per uur, aan een verbruik van 4.2l/100, en dat als leek...
      Als je, als autoliefhebber zijnde, bereid bent je rijstijl aan te passen aan een hybride, kan je volgens mij daar je voordeel mee doen. Maar je zegt het zelf, 110 gaan rijden op de autoweg is een stuk minder verbruik, maar als ik de reactie van velen hier zie .

      Je leert er dan (ik ga nu uit van een Prius) ook wel 'naar' rijden, in't stad vermijden dat de benzinemotor aanslaat, leren inschatten wanneer je gaat moeten stoppen aan de lichten, ...

      Je moet echt opnieuw leren rijden heb ik de indruk. Als je dat wil, kan een hybride voldoening schenken. Als je, zoals de gemiddelde belg, 's morgens met een warhoofd wil instappen, en meteen 120 km/h wil gaan rijden zonder eens na te denken, koop je toch best een diesel.

      Ik, persoonlijk, zou héél graag met een Prius mijn pendelverkeer doen, zeker als ik dan nog iets had voor het weekend.

      De meesten zullen zeggen dat het een bompawagen is, maar ik vraag me af of de gemiddelde 1.6/2.0 diesel dan wel sportieve aspiraties mag hebben?


      En nu krijg ik een ban, ik voel het
      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

      Comment


      • #23
        't is zo ver gekomen dat veel mensen al beginnen te remmen als ze een verkeerslicht naderen dat op groen staat. Zie maar eens dat het op oranje springt en dat we zouden moeten remmen ipv uitbollen

        Rijd verdikke eens door hé en kijk niet constant naar uw verbruik

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
          't is zo ver gekomen dat veel mensen al beginnen te remmen als ze een verkeerslicht naderen dat op groen staat. Zie maar eens dat het op oranje springt en dat we zouden moeten remmen ipv uitbollen

          Rijd verdikke eens door hé en kijk niet constant naar uw verbruik
          Wat je nu zegt is er over natuurlijk, maar wat is er mis met anticiperend rijden?

          Als ik op de expressweg Ninove - Aalst (of omgekeerd rij) en het ligt springt ver genoeg op oranje, dan ga ik garantie in 4de of 3de staan en laat ik me uitbollen. Uiteraard halen ze je net op dat moment allemaal nog in langs links, om dan voor het licht te gaan staan. Als ik nog eens geluk bij heb blijven ze allemaal links en dan kom ik tegen 30 of 40 aangebold, nog altijd in 3de, en geef gewoon gas bij tot 90.

          Ik heb minder energie verkwist, en eer ze me bijgehaald hebben zijn we aan de volgende lichten denk ik zo
          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

          Comment


          • #25
            Ik vond de prius een ideale wagen om te rijden int stad. Alleen ist tie pokkelelijk.

            Comment


            • #26
              Allemaal goed en wel,
              maar wat zijn nu die nieuwe bedragen waar vab zo van wakker ligt?

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door tradie Bekijk Berichten
                Allemaal goed en wel,
                maar wat zijn nu die nieuwe bedragen waar vab zo van wakker ligt?
                Ik weet niet eens of ze al bekendgemaakt zijn? Ook op standaard.be vind ik het artikel, maar niet de concrete bedrage.
                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door tradie Bekijk Berichten
                  Allemaal goed en wel,
                  maar wat zijn nu die nieuwe bedragen waar vab zo van wakker ligt?
                  Yep zou ik ook wel eens willen weten, gaan we maar 500euro BIV meer moeten betalen voor zo'n 535d omwille van zijn lage uitstoot

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Vandie Bekijk Berichten
                    Ik vond de prius een ideale wagen om te rijden int stad. Alleen ist tie pokkelelijk.
                    Ja hé! Voelt echt kwiek en vlot aan vanaf 0 door die electromotor. En zo stil...

                    Inderdaad, mocht die techniek nu eens in een (ik zeg maar iets) Mini zitten...
                    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
                      Yep zou ik ook wel eens willen weten, gaan we maar 500euro BIV meer moeten betalen voor zo'n 535d omwille van zijn lage uitstoot
                      'T gaat iets zijn in den aard van de allerkleinste auto's gaat het verdriedubbelen van 67;50 naar 202,50 euro ofzo, niets om van wakker te liggen denk ik.
                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door Vandie Bekijk Berichten
                        Ik vond de prius een ideale wagen om te rijden int stad. Alleen ist tie pokkelelijk.
                        Auris Hybrid? Zelfde techniek dan de Prius en nog iets zuiniger!
                        Ziet er normaler / saaier uit dan de speciale Prius.

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Joris Bekijk Berichten
                          Auris Hybrid? Zelfde techniek dan de Prius en nog iets zuiniger!
                          Ziet er normaler / saaier uit dan de speciale Prius.

                          Ik stiekem vind ik die langs achter héél vet en breed staan. Enkel kost hij zoveel

                          Ik ga echt een ander forum moeten zoeken
                          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                            Ik stiekem vind ik die langs achter héél vet en breed staan. Enkel kost hij zoveel

                            Ik ga echt een ander forum moeten zoeken
                            Ik vind die ook knap hoor . Enkel vind ik hem te duur voor wat het is ( hetzelfde met de Prius ).

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                              Ik weet niet eens of ze al bekendgemaakt zijn? Ook op standaard.be vind ik het artikel, maar niet de concrete bedrage.
                              Op zn belgisch dus, eerst de wet goedkeuren, en ze dan invullen...
                              edit, op zn vlaams dus.
                              Last edited by tradie; 15/07/2011, 15:33.

                              Comment


                              • #35
                                De beste oplossing in mijn ogen blijft, alle taksen integreren in de brandstofprijs. Wie een brandstofverslindende auto koopt voelt dat meteen aan de pomp. Of een kilometerheffing. Want nu het premiestelsel aanpassen kan misschien helpen, maar over 5 jaar is er een andere generatie motoren op de markt wat alweer voor een scheeftrekking zal zorgen.

                                Comment


                                • #36
                                  Dat ze eens dringend die ecokorting afschaffen.
                                  Niet alleen kost dat de overheid hopen geld, terwijl ze andere problemen op te lossen hebben.
                                  Het zorgt er ook nog eens voor dat er in kleine auto's logischerwijze meestal voor de diesel wordt gekozen, omdat een benzine - ondanks de lagere catalogusprijs - duurder uitvalt dan die diesel, door de korting.
                                  En dat net voor die auto's waarin een diesel meestal niks te zoeken heeft door de gebruiksomstandigheden ervan.
                                  Logica is blijkbaar te hoog gegrepen voor die mannen (en vrouwen)?

                                  Comment


                                  • #37
                                    Toch behoorlijk ongelofelijk dat ze die richting willen uitgaan. Ik had echt wel verwacht dat benzine goedkoper zou worden. Simpele logica is blijkbaar niet aan politici besteed, ze betalen liever een peperduur onderzoek waar oerdomme voorstellen uit voortkomen...

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
                                      Yep zou ik ook wel eens willen weten, gaan we maar 500euro BIV meer moeten betalen voor zo'n 535d omwille van zijn lage uitstoot
                                      625 EUR BIV voor 535d als ik VAB mag geloven met het huidige voorstel... Zal een populair modelleke worden

                                      Peis dat er iemand zijn rekening niet goed gemaakt heeft in Brussel door dit voorstel in te dienen. Financiën heeft al een negatief advies gegeven omdat ze goed weten dat hierdoor heel wat inkomsten mislopen zullen worden. Het stikt hier (letterlijk en figuurlijk) van de dikke diesels.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Yax Bekijk Berichten
                                        625 EUR BIV voor 535d als ik VAB mag geloven met het huidige voorstel... Zal een populair modelleke worden

                                        Peis dat er iemand zijn rekening niet goed gemaakt heeft in Brussel door dit voorstel in te dienen. Financiën heeft al een negatief advies gegeven omdat ze goed weten dat hierdoor heel wat inkomsten mislopen zullen worden. Het stikt hier (letterlijk en figuurlijk) van de dikke diesels.

                                        Wat zijn je bronnen? Op de website VAB vind ik hier niks over terug.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Yax Bekijk Berichten
                                          625 EUR BIV voor 535d als ik VAB mag geloven met het huidige voorstel... Zal een populair modelleke worden
                                          Wtf? Dan koop ik direct een 535d

                                          Comment

                                          Working...
                                          X