Mededeling

Collapse
No announcement yet.

VAB: 'Nieuwe belasting discrimineert compacte benzinewagen'

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door Matyas Bekijk Berichten
    Wat zijn je bronnen? Op de website VAB vind ik hier niks over terug.
    Op tijd.be vind je al wat voorbeelden.
    535d zal idd rond die 600 zitten, aangezien lage CO2 uitstoot.
    een 520d is een 290euro ongeveer.
    Maar ook voor 192 gram Co2 is het maar 1250e terwijl je daar door inhoud of PK nu meestal ver boven zit.

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door Vandie Bekijk Berichten
      Ik vond de prius een ideale wagen om te rijden int stad. Alleen ist tie pokkelelijk.
      lexus ct200h en toyota auris. zelfde techniek, ander design.

      edit: ik moet leren het hele topic te lezen.
      2015 BMW F11 520dA
      1976 Triumph Spitfire 1500

      Comment


      • #43
        je moet gewoon ook een deel voor toy zijn om dit te kunnen apprecieren

        Comment


        • #44
          en das dus vlg echt de kut waarom het ni lukt

          hybride rijden is toy gelijk geven

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
            Wtf? Dan koop ik direct een 535d
            Ontwerpdecreet werd gisteren goedgekeurd door vlaamse regering, dus bestel je dan al maar ééne. Porsche GT3 zal iets minder leuk zijn -> 10.000 zuurverdiende ballekes BIV. Allée de nieuwe zal misschien minder CO2 uitstoten.

            Some will win, some will loose... maar het voorstel houdt weinig steek IMO.vb.

            Volvo C30 1.6 diesel (Drive start / stop) -> 136.77 EUR BIV
            Volvo C30 1.6 benzine -> 649.34 EUR BIV

            De benzine is dus 5 maal duurder omdat deze 5 maal vervuilender is !? Onze gezondheid en milieu zal er wel bij varen.

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door Yax Bekijk Berichten
              Ontwerpdecreet werd gisteren goedgekeurd door vlaamse regering, dus bestel je dan al maar ééne. Porsche GT3 zal iets minder leuk zijn -> 10.000 zuurverdiende ballekes BIV. Allée de nieuwe zal misschien minder CO2 uitstoten.

              Some will win, some will loose... maar het voorstel houdt weinig steek IMO.vb.

              Volvo C30 1.6 diesel (Drive start / stop) -> 136.77 EUR BIV
              Volvo C30 1.6 benzine -> 649.34 EUR BIV

              De benzine is dus 5 maal duurder omdat deze 5 maal vervuilender is !? Onze gezondheid en milieu zal er wel bij varen.
              Die C30 diesel zal waarschijnlijk 30.000 km per jaar bollen en dan weer meer vervuilen. Bovendien wordt die bij aankoop (-15%) en bij het tanken gesubsidieerd met onze belastingscenten. België blijft dieselminnend!

              Comment


              • #47
                Oh ja, bestelbon nog niet onmiddelijk tekenen want ook het Vlaams Parlement moet nog akkoord gaan (op advies van mobiliteitsraad en de sociale partners).

                Comment


                • #48
                  Persmededeling van de Vlaamse Regering
                  vrijdag 15 juli 2011

                  Op voorstel van Vlaams minister van Leefmilieu Joke SCHAUVLIEGE en Vlaams minister van Financiën en Begroting Philippe MUYTERS keurde de Vlaamse Regering vandaag het voorontwerp van decreet goed dat de Belasting op de Inverkeerstelling (BIV) voor personenwagens vergroent. Bepalend voor de berekening van de BIV worden de CO2-uitstoot en de Euronorm. Deze eerste principiële goedkeuring is een belangrijke stap in een algemene vergroening van de autofiscaliteit. De BIV-hervorming gaat in vanaf 2012.

                  De vergroening van de BIV moedigt de Vlaming aan te kiezen voor milieuvriendelijke, schone wagens.

                  Luchtkwaliteit en klimaat

                  De huidige BIV wordt berekend op basis van het vermogen van de motor (uitgedrukt in fiscale PK of kW). Voor de nieuwe BIV is de belastbare grondslag gebaseerd op de milieukenmerken van het voertuig, met name de Euronorm (luchtkwaliteit) en de CO2- uitstoot (klimaat). Beide staan vermeld op het inschrijvingsbewijs van het voertuig.

                  De CO2-functie is onafhankelijk van het brandstoftype. Hoe minder brandstof de wagen verbruikt, hoe lager dus de CO2-uitstoot en hoe lager de BIV zal zijn.
                  Aangezien de Euronormen voor benzine- en dieselwagens wél verschillen, wordt een onderscheid gemaakt tussen benzine- en dieselwagens. Benzinewagens stoten tot en met de Euro 5 norm immers minder schadelijke stoffen uit dan dieselwagens binnen dezelfde Euronorm. Bij dieselwagens wordt ook rekening gehouden met de aanwezigheid van een roetfilter.

                  Tweedehands en leeftijd

                  De nieuwe BIV-berekening hanteert nog andere belangrijke uitgangspunten.
                  Minister Joke Schauvliege: “De nieuwe regeling moet ook sociaal aanvaardbaar zijn. Het kan niet de bedoeling zijn aankopen uit het verleden te bestraffen of om de markt aan tweedehandswagens te verstoren. We willen daarom de nieuwe BIV-berekeningswijze voor tweedehandshandswagens gradueel invoeren. Dat doen we over een periode van drie jaar.
                  Ook met de leeftijd van de wagen wordt rekening gehouden. In functie van die leeftijd (het aantal jaren sinds de eerste inschrijving) wordt op de BIV een korting gegeven. Een 10 jaar oude wagen die vandaag als milieuonvriendelijk wordt beschouwd, was destijds misschien het meest milieuvriendelijke model op de markt.”

                  Schone technologie promoten

                  Omdat de Vlaamse Regering voluit gaat voor nieuwe en schone technologieën, wordt de aankoop van wagens op aardgas (CNG ) gestimuleerd. Dat geldt ook voor LPG-wagens. Er wordt een correctiefactor op de CO2-uitstoot toegepast zodat hiervoor minder BIV zal moeten betaald worden. Wagens op LPG en aardgas stoten immers minder schadelijke stoffen uit. Met het oog op de lokale luchtkwaliteit is in stedelijke omgevingen het gebruik van benzine-, LPG- of aardgaswagen te verkiezen.
                  Om de aankoop van elektrische voertuigen en plug-in hybride wagens aan te moedigen, moet voor deze wagens geen BIV betaald worden.

                  Tenslotte stimuleert de nieuwe BIV-regeling de aankoop van tweedehandsdieselwagens uitgerust met een roetfilter (nieuwe dieselwagens hebben sedert 2011 een gesloten roetfilter). Zowel wagens nieuw uitgerust met een roetfilter als wagens waarop achteraf een roetfilter werd of wordt geïnstalleerd genieten van een korting bij de inschrijving.

                  Minister Philippe Muyters: “Sinds 1 januari 2011 heeft Vlaanderen de inning van de verkeersbelastingen in eigen beheer genomen. Dat gaf ons de mogelijkheid om snel en op eigen kracht een budgetneutrale hervorming van de BIV door te voeren, die de aankoop van meer milieuvriendelijke wagens stimuleert. We laten de cilinderinhoud van de wagen los in het voorstel, omdat binnen élke prijsklasse tegenwoordig keuze is uit meer en minder vervuilende wagens. De BIV voor een Opel Corsa diesel zal bijvoorbeeld stijgen, terwijl die van een Renault Megane een stuk daalt terwijl dat een grotere auto is. De BIV zal ook minimaal 61,5 euro en maximaal 10.000 euro bedragen, onderhevig aan een jaarlijkse indexering.”

                  Vanaf wanneer?

                  De BIV wijzigt dit jaar niet meer.
                  De nieuwe BIV zal ingaan vanaf 1 januari 2012 voor nieuwe auto’s.
                  Voor tweedehandswagens wordt de nieuwe BIV gefaseerd ingevoerd over drie jaar. Het eerste jaar (2012) wordt de nieuwe berekeningswijze voor 33% gebruikt, de huidige voor 67%. Het tweede jaar (2013) verloopt 67% volgens de nieuw berekening en 33% volgens de huidige en vanaf 2014 wordt de BIV volledig berekend op de nieuwe wijze.

                  Voor wie?

                  De nieuwe regeling geldt voor voertuigen die worden ingeschreven op naam van een natuurlijk persoon.
                  Voor voertuigen die bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen worden ingeschreven onder het KBO-nummer van een onderneming (Kruispuntbank van Ondernemingen) blijft de huidige BIV regeling van toepassing.
                  De gewesten zijn bevoegd voor de heffingsgrondslag, de aanslagvoeten en de vrijstellingen. Wanneer de belastingplichtige een vennootschap, een autonoom overheidsbedrijf of een vzw met leasingactiviteiten is, moeten de gewesten echter een samenwerkingsakkoord afsluiten met de andere gewesten. Er wordt daarom eerst op korte termijn een aangepast systeem voor particuliere wagens ingevoerd. Het blijft de bedoeling om op termijn een volledige hervorming, inclusief jaarlijkse verkeersbelastingen en inclusief bedrijfswagens, in te voeren. Hierover werd reeds een princiepsakkoord met de andere gewesten bereikt.

                  Samengevat

                  De nieuwe BIV voor natuurlijke personen (particuliere wagens) wordt berekend aan de hand van:
                  • de brandstofsoort: benzine, diesel, aardgas, LPG of elektriciteit
                  • de Euronorm van de wagen (zie inschrijvingsbewijs van de wagen)
                  • de CO2-uitstoot van de wagen (zie ook inschrijvingsbewijs van de wagen)
                  • de aanwezigheid van een roetfilter
                  • de leeftijd van de wagen
                  Deze gegevens ontvangen we van de Dienst Inschrijvingen Voertuigen.

                  Minister Joke Schauvliege: “Met deze nieuwe BIV-regeling willen we de Vlaming aanzetten om zijn aankoopgedrag te wijzigen en hem overtuigen voor een schone wagen te kiezen - ook schonere tweedehandswagens. Tegelijk willen we de weg inslaan naar nieuwe technologieën en die versneld ingang doen vinden. Daarom stimuleren we de aankoop van elektrische voertuigen en plug-in hybride wagens door voor deze voertuigen geen BIV te innen. De vergroende BIV is alleszins een nieuwe belangrijke hefboom die moet leiden tot een betere, gezonde luchtkwaliteit en minder fijn stof.”

                  Minister Philippe Muyters: “Deze hervorming is opgevat als een vergroenende, budgetneutrale hervorming. Het is dus zeker geen belastingverhoging, wel een verschuiving in functie van milieukenmerken. Een zuinige, minder vervuilende diesel zal voortaan bijvoorbeeld minder BIV betalen dan een zwaar vervuilende diesel. Wel is een indexatiemechanisme toegevoegd om de budgettaire impact van het gewenste gedragseffect op de begroting te vangen.”

                  Het voorstel voor de nieuwe BIV gaat nu voor advies naar de Mobiliteitsraad, de SERV en de Minaraad, adviesorganen van het brede maatschappelijke middenveld, en moet ook door het Vlaams Parlement goedgekeurd worden.


                  Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:


                  Patrick Verstuyft, Woordvoerder van minister Joke Schauvliege
                  Tel: 02 552 63 69
                  E-mail: persdienst.schauvliege@vlaanderen.be

                  Thomas Pollet, Woordvoerder van minister Philippe Muyters
                  Tel: 02 552 67 07
                  Gsm: 0474 69 56 08
                  E-mail: persdienst.muyters@vlaanderen.be

                  Comment


                  • #49
                    Toch ook mooie opportuniteiten voor autoliefhebbers. Ruwe berekening op basis van de co² van de benzinewagens in de tabel op tijd.be:

                    TT TFSI 160PK: pakweg 400euro BIV ipv 1250
                    TT TFSI 211PK: pakweg 450euro BIV ipv 2500
                    TT TTS 272: ongeveer 1200euro ipv 5000
                    BMW 125i cabriolet 218PK: ongeveer 1300euro ipv 5000
                    BMW 330i coupé 272PK: ongeveer 700 euro ipv 5000
                    Mercedes SLK200 184PK: ongeveer 300euro ipv 2500
                    Mini cooper S 184PK: 270euro ipv 2500
                    GOLF TSI 160PK: 360 euro ipv 1250
                    GOLF GTI 211PK: 700 euro ipv 2500
                    Last edited by ; 15/07/2011, 21:41.

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door Jan67 Bekijk Berichten
                      Toch ook mooie opportuniteiten voor autoliefhebbers. Ruwe berekening op basis van de co² van de benzinewagens in de tabel op tijd.be:

                      TT TFSI 160PK: pakweg 400euro BIV ipv 1250
                      TT TFSI 211PK: pakweg 450euro BIV ipv 2500
                      TT TTS 272: ongeveer 1200euro ipv 5000
                      BMW 125i cabriolet 218PK: ongeveer 1300euro ipv 5000
                      BMW 330i coupé 272PK: ongeveer 700 euro ipv 5000
                      Mercedes SLK200 184PK: ongeveer 300euro ipv 2500
                      Het ziet er naar uit dat enkel de écht zware wagens afgestraft worden, Genre Porsche Turbo S, Ferrari 458, ...
                      En dan is het maar aan de constructeurs om de trucendoos te openen en het verbruik zo laag mogelijk te houden binnen de normcyclus.

                      Ze hebben dus ingezien dat wie vroeger een 3 liter kocht en bij de snelsten op de wegen was, vandaag hooguit nog iets sneller dan de gemiddelde diesel is.

                      Misschien heb ik in deze nét iets te hard op de vlaamse regering geschoten alvorens het voorstel te kennen...
                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                      Comment


                      • #51
                        Ik heb (op basis van wat ik hier zie verschijnen van voorbeelden) een licht gevoel. En ook deels niet, omdat ik vermoed dat b.v. een oudere M3 een pak duiten zal kosten om in te schrijven. En wat lees ik, 10.000 EUR voor een GT3? Hoezo? Die stoot anderhalve kilo co² uit per decimeter ofzo?

                        Comment


                        • #52
                          weet iemand wat een nieuwe M3 biv doet?

                          Comment


                          • #53
                            Een aantal recente high tech wagens komt er beter uit (als ik juist rekende)

                            De echte exoten worden nog veel duurder, zo ga je bijvoorbeeld voor een Aston V8 met 354co² 10.000 euro betalen. Als het degressief systeem op tweedehandse blijft zoals het is, gaat die als okkazie na 2 jaar nog eens 8000 opleveren, een jaartje op drie erna nog steeds 6000 etc.

                            Een aantal modellen gaan het commercieel moeilijker krijgen door hun minder efficiënte motoren. Voorbeeld: een 370Z zal met 250gram waarschijnlijk minstens rond de 5000 euro BIV blijven, terwijl een vergelijkbare Audi TTS naar 1300 euro gaat.

                            Sommige modellen gaan het echt moeilijk krijgen: wat denk je van een Alfa Brera 3.2 V6 met 260PK: => 286 gram co² dus zeer waarschijnlijk in de 10.000 euro categorie => verkopen = exporteren!

                            Een M3 zou met 263gram co² misschien wel duurder dan de huidige 5000 kunnen worden . Een cayenne zit met 293gram al aan 10.000 euro!
                            Last edited by ; 15/07/2011, 22:15.

                            Comment


                            • #54
                              En dan is het eindlijk gedaan met het dichtknijpen van het vermogen voor auto's op de Belgische markt.

                              Comment


                              • #55
                                Meeste van die dikke bakken worden hoe dan ook toch op een vennootschap ingeschreven. En de nieuwe regels gelden voorlopig enkel voor particulieren, dus...
                                2021 Taycan 4S
                                2021 Lexus UX250h

                                Comment


                                • #56
                                  2de hands markt voor wat oudere / minder efficiënte motoren zal er ook niet op vooruit gaan.

                                  Sportwagens met grote vermogens zullen ook dupe zijn but let's face it, deze regeling geldt ook enkel voor natuurlijke personen dus zo goed als niet van toepassing op deze categorie.

                                  Dat diesels niet zwaarder belast worden verbaast me wel: "De vergroende BIV is alleszins een nieuwe belangrijke hefboom die moet leiden tot een betere, gezonde luchtkwaliteit en minder fijn stof."

                                  Comment


                                  • #57
                                    hoeveel zou de BIV zijn voor mijn Noble (die is van 08/2002) ?

                                    heeft het nut van te wachten tot volgend jaar ? De BIV is vanaf Augustus dit jaar nog +/- 1700 EUR.

                                    Eender hoe : een idiote maatregel, je wordt nog steeds belast op het BEZIT van een wagen, en NIET op de vervuiling !

                                    vb : met 'n Jag doe ik 25000-30000 km per jaar, op GAS (nagenoeg niet vervuilend), met mijn vrijetijdswagens slechts 3000-4000 km/jaar, die zijn wel op benzine, maar die izjn toch allesbehalve vervuilend als ik slechts dat aantal km's rijd ?

                                    Het grappige is : Mijn vrouw rijdt met een VW Touran DIESEL, jaarlijks 30000 km ! En dat zou vb dan de goedkoopste zijn wat betreft BIV
                                    Last edited by ; 15/07/2011, 23:02.

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door bzguy Bekijk Berichten
                                      Eender hoe : een idiote maatregel, je wordt nog steeds belast op het BEZIT van een wagen, en NIET op de vervuiling !
                                      Neen, dat gaat er nog eens bovenop komen in de toekomst.

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door bzguy Bekijk Berichten
                                        hoeveel zou de BIV zijn voor mijn Noble (die is van 08/2002) ?

                                        heeft het nut van te wachten tot volgend jaar ? De BIV is vanaf Augustus dit jaar nog +/- 1700 EUR.

                                        Eender hoe : een idiote maatregel, je wordt nog steeds belast op het BEZIT van een wagen, en NIET op de vervuiling !

                                        vb : met 'n Jag doe ik 25000-30000 km per jaar, op GAS (nagenoeg niet vervuilend), met mijn vrijetijdswagens slechts 3000-4000 km/jaar, die zijn wel op benzine, maar die izjn toch allesbehalve vervuilend als ik slechts dat aantal km's rijd ?

                                        Het grappige is : Mijn vrouw rijdt met een VW Touran DIESEL, jaarlijks 30000 km ! En dat zou vb dan de goedkoopste zijn wat betreft BIV
                                        Er zijn ook possitieve kanten aan; de big engines gaan zeldzamer worden dus er gaat niet zo rap een een noble bijkomen in belgie na 2012

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                          Ik heb (op basis van wat ik hier zie verschijnen van voorbeelden) een licht gevoel. En ook deels niet, omdat ik vermoed dat b.v. een oudere M3 een pak duiten zal kosten om in te schrijven.
                                          Idem, zo'n E46 M3 valt onder de Euro3 norm, naar wat ik begrijp gaat dat icm de CO2 uitstoot dé dooddoener zijn. Ik weet niet of ik nu gelukkig of net rouwig moet zijn. De opsomming die Jan67 hier maakte is een bizarre en welkome keerzijde van de medaille.
                                          Strange!!!

                                          En dat men wagens niet meer gaat taxeren op vermogen? Van een mentaliteitswijziging gesproken, totaal geen afstraffing meer op basis van vermogen (wat gaat dat geven trouwens? ).

                                          Comment

                                          Working...
                                          X