Mededeling

Collapse
No announcement yet.

VAB: 'Nieuwe belasting discrimineert compacte benzinewagen'

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

volgens de tabel van detijd.be zou dus de BIV voor een prius zelfs verhogen. Wat voor een scheve redenering is dat nu?

een vraagje nog voor de kenners hier: een diesel die pakweg zeer weinig CO2 uitstoot, zal die dankzij een roetfilter volgens de normen milieuvriendelijker kunnen worden dan een hybride?
    Last edited by ; 16/07/2011, 01:26.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
      En dat men wagens niet meer gaat taxeren op vermogen? Van een mentaliteitswijziging gesproken, totaal geen afstraffing meer op basis van vermogen (wat gaat dat geven trouwens? ).
      Dit verbaasd me ook. Maar wanneer je verder gaat denken en er komen misschien een pak meer benzinewagens met veel vermogen en weinig uitstoot bij dan zal er ook veel meer benzine verkocht worden wat kassa kassa betekent voor de overheid en zal dit na enige tijd op hetzelfde neerkomen voor de eigenaars van zo'n wagens...

Hoe goed het ook klinkt in de oren van sommigen hier, het zit volgens mij toch niet logisch in elkaar. Dat persbericht is natuurlijk zeer positief geschreven omdat het van de kabinetten van de bevoegde ministers komt maar ik vermoed dat we wel nog andere zaken zullen lezen en waarschijnlijk zelf zullen ondervinden in de toekomst... Het feit dat er op bepaalde wagens veel minder BIV zal moeten betaald worden zal ongetwijfeld tot prijsstijgingen op zowel de nieuwe als op de tweedehandsmarkt lijden. Je kan dit dus ook zien als een cadeau aan de constructeurs.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
        En dan is het eindlijk gedaan met het dichtknijpen van het vermogen voor auto's op de Belgische markt.
        Inderdaad wel leuk.

De in vermogen verlaagde versies van bvb BMW zorgden eigenlijk voor een soort van marktafscherming. Die is nu gedaan, je kan gewoon in Duitsland de 'normale' versie gaan halen. Al die 163 en 211 PK versie zullen begin 2014 zelfs iets minder waard zijn als okkazie. Maar da's peanuts als je het vergelijkt met de V8 en meer motoren, die gaan richting 10.000 euro BIV en gaan dus serieuze kloppen krijgen op de okkaziemarkt of soms onverkoopbaar zijn in België. Er gaan binnen enkel jaren veel vrachtwagens het land uitrijden rijden met BMW V8, Mercedes S500, range Rover V8, X5 V8, Audi S6, Maserati Quattroporte, Porsche Cayenne etc. erop. Die wagens worden inderdaad nieuw veel op de zaak gekocht, maar komen uiteindelijk op de okkaziemarkt terecht.

Op zich kan ik het nog volgen (zware PK monsters), maar het blijft absurd dat liefhebberwagens die vaak maar enkele duizenden km per jaar doen ook zwaar gaan getaxeerd worden. Niks nieuw, België taxeert al jaren (auto)plezier weg. Logischer en eerlijker is op verbruik taxeren, maar dat komt er nog wel bovenop (km rijden).

Weet iemand hoe het met de tweedehandswagens gaat lopen? Blijft het systeem degressief waarbij de BIV over 15 jaar afbouwt naar 0?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
          Het feit dat er op bepaalde wagens veel minder BIV zal moeten betaald worden zal ongetwijfeld tot prijsstijgingen op zowel de nieuwe als op de tweedehandsmarkt lijden. Je kan dit dus ook zien als een cadeau aan de constructeurs.
          Dit zal beperkt zijn, België is daar te klein voor => particulieren gaan in duitsland kopen, handelaars gaan importeren en de prijzen niveleren terug min of meer op 1000 of 2000 euro verschil na. Een prijsverschil van 5000 euro met Duitsland zou niet lang overeind blijven.

Voor de rest akkoord: het positief effect zit een beperkte lijst van wagens (waar ik er een aantal van opnoemde), veel automobilisten gaan een pikuur krijgen. Er zitten wel opportuniteiten in voor autoliefhebbers omdat een aantal liefhebberwagens met laatste generatie motoren uitgerust zijn. Zo zal een BMW 330ci met 272 PK 700 euro kosten aan BIV (ipv 5000), slechter ziet er uit voor een Dacia Logan, die gaat van 124 euro BIV naar 650.

Ik heb er geen zicht op maar een aantal invoerders van low-tech merken gaan beginnen zweten (Dacia, Subaru, Amerikaanse merken,...)
          Last edited by ; 16/07/2011, 08:07.

Comment

volgens mij gaat 't resultaat zijn dat velen met hun zwaardere auto veel langer gaan doorrijden omdat hun wagen door de hoge biv quasi onverkoopbaar wordt... of ze moeten de auto exporteren maar daar gaan ze ook snel weten dat de auto in B quasi onverkoopbaar is waardoor ze ook geen correcte prijs gaan geven...

resultaat: iedere 'zwaar vervuilende' auto gaat langer gebruikt worden>> geen 'vergroening' van ons wagenpark...
            mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
            Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Slik: WRX STI heeft uitstoot van 243gr.
              Das niet goed é

Comment

Wtf... En allemaal maar op CD&V en N-VA blijven stemmen, goed bezig jongens!

Comment

Het is schandalig dat tweedehandswagens zo worden afgestraft. Ik durf er niet aan denken hoeveel je zal betalen voor oudere dieselwagens als een E34 525TDS, een Golf III 1.9tdi enzovoort. Er zijn meer mensen die zich geen nieuwe auto kunnen veroorloven dan mensen die dat wel kunnen en die worden er enkel de dupe van.

Uit De Standaard:

Wie een tweedehands Dacia Logan wil kopen, betaalt straks 646,53 euro belasting in plaats van 61,50 euro nu. Voor een gloednieuwe BMW 535d moet je daarentegen binnenkort maar 600 euro meer betalen, tegenover 4.957 euro nu.

Comment

ik zit mij hier ziek te zoeken naar de exacte regeling, iemand die kan helpen?
                    Het is alleszins schandalig dat ze zich fixeren op die idiote CO2, ipv op stikstof etc.

Comment

hoe geraakt die cayenne aan 10000 euro? :S ofwel klopt er iets niet ofwel gaat men geen uniforme regeling invoeren

Comment

Wtf @ Dacia vs. 535d
                        Wtf @ C30 1600 diesel vs. 1600 benzine (€ 150 vs. € 650).
                        Wtf @ Corsa 1200 diesel vs. 1200 benzine (€ 150 vs. € 280)

't Zou me echt sterk lijken moest het wetsvoorstel in de huidige vorm vollédig aangenomen worden. 't Mag dan wel deels van de N-VA komen, makkelijk weg geraken ze daar imo toch niet mee.
                        Life's too short. Not to. Live it.
                        1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                        2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                        2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                        2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BWS Bekijk Berichten
                          ik zit mij hier ziek te zoeken naar de exacte regeling, iemand die kan helpen?
                          Het is alleszins schandalig dat ze zich fixeren op die idiote CO2, ipv op stikstof etc.
                          Zelfde vraag hier, heb ondertussen een 5-tal kranten artikelen gezien, maar begrijp niet hoe sommige de nieuwe prijzen berekenen...

Comment

Dat gejengel altijd over fijn stof bij diesels.
                            Een direct ingespoten benzine stoot ook fijn stof uit.
                            Het enige waar je kan over mekkeren is de NOX uitstoot, die is bij diesel nog steeds veel hoger.

Benzinewagens krijgen hier een serieuze korting op BIV niveau vind ik, want de PK handicap verdwijnt en daar kwam je met benzine snel in een hoge schijf.

Het voorbeeld van de 535d, tja, die verbruikt in vergelijking met andere weinig (een M1 bv die tussen 10 en 20l per 100km nodig heeft), en hoe minder verbruik, hoe minder vervuiling.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tradie Bekijk Berichten
                              Het enige waar je kan over mekkeren is de NOX uitstoot, die is bij diesel nog steeds veel hoger.
                              iemand een idee in hoeverre een nox-katalysater op een mercedes bluetec of een passat bluetdi de noxen terugdringt ?

Comment

goegel zegt : reductie van 90%, komt volgens mij net op het nox-niveau van een benzine

Comment

Wel geestig, de ecoscore (wat een faire behandeling zou zijn) is "te complex". Verder in de pdf zien we ook dat er een 'index' component voorzien is. Jaarlijkse indexaanpassing?

Comment

De meeste zware auto's met een hogere CO2 uitstoot worden nog altijd door de zaakvoerders en directieleden van bedrijven en op naam van het bedrijf gekocht. En voor bedrijven verandert er niets aan de BIV berekening. Wie is het slachtoffer : de particuliere kopers, de loontrekkenden die zich nu een iets of wat sportievere wagen met zwaardere motor niet meer kunnen betalen. Of ze moeten er een grotere BIV dan nu voor over hebben.

Doel van deze omvorming : de snellere sportieve door de jeugd betaalbare en aantrekkelijke wagens zo duur maken dat ze niet meer gekocht worden. En iets oudere op bedrijf afgeschreven wagens niet meer verkoopbaar maken aan de gewone loontrekkenden. Een bedrijf koopt een hier besproken porsche cayenne. BIV blijft identiek hetzelfde als nu. Na vier of vijf jaar is die afgeschreven en komt de wagen op de tweedehandsmarkt. Iemand met een ondernemingsnummer koopt die en betaalt gewoon de BIV in verhouding zoals nu berekent wordt. Een particulier die deze tweedehandswagen gaat kopen zal meer BIV gaan betalen dan destijds het bedrijf bij nieuwaankoop/financiëring betaalde. Resultaat : nog een grotere kloof tussen zelfstandigen en loontrekkenden.

Is puur een compensatie van de 15% fiscale maatregel voor particulieren die een milieuvriendelijke wagen gekocht hebben. Bedrijven krijgen deze 15% korting niet. Nu doen ze het met de BIV helemaal andersom. Vergelijk het met de zonnepanelen. De mensen die het niet hebben betalen mee voor diegenen die het wel hebben. Met de BIV is dezelfde redenering van toepassing en dit heeft helemaal niets met milieu te maken maar enkel met de begrotingen en de staatskas.
                                    Last edited by ; 16/07/2011, 12:14.

Comment

Mij lijkt het ideaal, mijn 330d wordt interessanter voor de koper, en een 335i of iets gelijkaardigs zal me een hoop BIV besparen tov nu.

Verder vond ik ook wel dat er onderscheid moet gemaakt worden tussen een wagen met 211 pk en de zogenaamde supercars wat betreft BIV.

Comment

Het word vooral tijd dat men stopt met dergelijke belastingen te verkopen als een 'ecologisch' iets... Maar bon de rijken onder ons zullen geen last hebben van een extra 5000€ als het moet.

Comment

Working...
                                        X