Mededeling

Collapse
No announcement yet.

VAB: 'Nieuwe belasting discrimineert compacte benzinewagen'

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81

    De formule om BIV te berekenen is zeer simpel en kan door iedereen gebruikt worden:

    Formule
    BIV = index * ((2*( CO2 *f + x)^m/1E10)*LC + c)
    Verklaring
    Index: duidelijk: indexatie BIV wordt ingevoerd
    CO2 : uitstoot in g/km
    f : correctiefactor voor oudere benzinewagens
    x : correctieterm voor evolutie nieuw wagenpark
    m : exponent machtsverheffing
    LC : leeftijdscorrectie voor 2de handswagens
    c : term bepaald door euronorm + type brandstof

    Comment


    • #82
      Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
      De formule om BIV te berekenen is zeer simpel en kan door iedereen gebruikt worden:



      Ah zo is dat!

      Dan komen we er wel uit

      Ik denk dat de gemiddelde Johny die een wagen van 10 jaar oud met een dikke motor onder de kap wil inschrijven nog zal gaan verschieten ..

      Comment


      • #83
        Oorspronkelijk geplaatst door prospeed Bekijk Berichten
        De meeste zware auto's met een hogere CO2 uitstoot worden nog altijd door de zaakvoerders en directieleden van bedrijven en op naam van het bedrijf gekocht. En voor bedrijven verandert er niets aan de BIV berekening. Wie is het slachtoffer : de particuliere kopers, de loontrekkenden die zich nu een iets of wat sportievere wagen met zwaardere motor niet meer kunnen betalen. Of ze moeten er een grotere BIV dan nu voor over hebben.

        Doel van deze omvorming : de snellere sportieve door de jeugd betaalbare en aantrekkelijke wagens zo duur maken dat ze niet meer gekocht worden. En iets oudere op bedrijf afgeschreven wagens niet meer verkoopbaar maken aan de gewone loontrekkenden. Een bedrijf koopt een hier besproken porsche cayenne. BIV blijft identiek hetzelfde als nu. Na vier of vijf jaar is die afgeschreven en komt de wagen op de tweedehandsmarkt. Iemand met een ondernemingsnummer koopt die en betaalt gewoon de BIV in verhouding zoals nu berekent wordt. Een particulier die deze tweedehandswagen gaat kopen zal meer BIV gaan betalen dan destijds het bedrijf bij nieuwaankoop/financiëring betaalde. Resultaat : nog een grotere kloof tussen zelfstandigen en loontrekkenden.

        Is puur een compensatie van de 15% fiscale maatregel voor particulieren die een milieuvriendelijke wagen gekocht hebben. Bedrijven krijgen deze 15% korting niet. Nu doen ze het met de BIV helemaal andersom. Vergelijk het met de zonnepanelen. De mensen die het niet hebben betalen mee voor diegenen die het wel hebben. Met de BIV is dezelfde redenering van toepassing en dit heeft helemaal niets met milieu te maken maar enkel met de begrotingen en de staatskas.
        Het is idd weer het pijnlijkst voor de 2dehandswagen koper, in die zin is de maatregel weer maar is onbegrijpelijk.
        het lijkt mij het nederlands model te zijn, autos van 20j zijn daar ook onverkoopbaar geworden.

        Comment


        • #84
          Ik had de link met de 15% korting nog niet gelegd. Ik ga er eigenlijk van uit dat die kadocultuur vanzelf weg moet bij gebrek aan Centen.

          Als ze die 15% blijven betalen en deze nieuwe BIV invoeren wordt het dan niet heel dom? De weinigrijder met een benzinewagen legt gemiddeld 3000 euro bij voor de stinkdiesel van zijn buurman die 40.000 km per jaar rijdt, accijnskorting op de brandstof krijgt en daarvoor waarschijnlijk vergoeding van de werkgever krijgt.

          VAB VTB heeft trouwens aangetoond dat die 15% auto's in praktijk veel meer verbruiken en co² produceren als in de test waarvoor ze afgestemd zijn.

          Comment


          • #85
            Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
            De formule om BIV te berekenen is zeer simpel en kan door iedereen gebruikt worden:



            WTF

            Comment


            • #86
              Wat met de jaarlijkse verkeersbelasting? Daar wordt met geen woord over gerept. Zal dus blijven op basis van cilinderinhoud/fiskale pk?
              Het rekenwonder Muyters heeft hier weer een onding van jewelste gebaard. Wat een beleid!

              Comment


              • #87
                Het komt weer van dat belachelijk mens Joke Schauvliege ze. Eerst met haar geluidsnormen en nu dit. Dat mens is gek.
                2015 Renault Mégane Coupe GTI - Blauw - 1.5 dCI 110 pk

                Comment


                • #88
                  Oorspronkelijk geplaatst door Presentatie Jan Wilders

                  Uitgangspunten
                  ...
                  een stimulans gegeven voor de aankoop van kleine benzinewagens en wagens op aardgas
                  ...
                  Oorspronkelijk geplaatst door Het Nieuwsblad

                  Zo stijgt de BIV voor een kleine wagen zoals de Opel Corsa (kostprijs 15.000 euro) met benzinemotor en een CO2-emissie van 137 gram/km van 61,5 euro naar ongeveer 280 euro.
                  Dat gaat werken...

                  Comment


                  • #89
                    Iemand een idee wat die leeftijd correctie gaat inhouden?
                    Wil namelijk een RX-7 eerste generatie kopen (+25jaar), maar als de inschrijving als oldtimer duurder wordt, dan zoek ik er nog snel eentje dit jaar.

                    Comment


                    • #90
                      Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                      Het rekenwonder Muyters heeft hier weer een onding van jewelste gebaard. Wat een beleid!
                      Oorspronkelijk geplaatst door Thorens Bekijk Berichten
                      Het komt weer van dat belachelijk mens Joke Schauvliege ze. Eerst met haar geluidsnormen en nu dit. Dat mens is gek.
                      in samenwerking?

                      Comment


                      • #91
                        Ik hoop dat ik deze vlug kan uitrekenen zien wat goedkoper wordt voor de nieuwe wagen.

                        Comment


                        • #92
                          Net gehoord op het nieuws...gaat om een beslissing van de Vlaamse regering, komt er dus op neer dat in Wallonië alles bij het oude blijft ?







                          Comment


                          • #93
                            Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                            Iemand een idee wat die leeftijd correctie gaat inhouden?
                            Wil namelijk een RX-7 eerste generatie kopen (+25jaar), maar als de inschrijving als oldtimer duurder wordt, dan zoek ik er nog snel eentje dit jaar.
                            over oldies +25j staat nog nix op papier, of wel

                            Comment


                            • #94
                              En jan met de pet z'n centen worden weer afgepakt! Die tweedehandsmarkt gaat klappen krijgen. Brera spreekt me enorm aan, maar wanneer ik afgestudeerd ben en genoeg geld heb zitten we al in 2012. Zal dus een 'droomwagen' blijven? Ik vrees dat dit een grote uittocht van (potentiële) klassiekers teweeg gaat brengen. Waarom ben ik nog autoliefhebber . Best overstappen naar de gemotoriseerde tweewieler. Daar is nog minder aan de hand me dunkt.

                              Comment


                              • #95
                                uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat er wordt gekeken naar de CO2-uitstoot als belangrijkste peiler. Het zou wel eens goed kunnen dat ik een Volvo V50 ga kopen binnen een paar weken, en daar krijg ik een korting van 15% op, dus denk wel dat ik dan sowieso safe zal zitten wanneer de jaarlijkse taksen zullen hervormd worden. De BIV zal alleszins aantonen hoe de trend zal zijn voor de herberekening van de jaarlijkse taksen. Een uitstoot van 99g is wel zeer weinig.
                                Last edited by ; 16/07/2011, 18:49.

                                Comment


                                • #96
                                  BIV 2012 :
                                  Hybridewagens worden beloond, ... maar staat men wel eens stil, dat bij de elektrische hybride wagens, een volledige batterijset (die na zo'n 5 jaar aan vervanging toe is) veel schadelijker is voor het milieu?

                                  Comment


                                  • #97
                                    Terechte aanpassing, maar waarom enkel de BIV aanpassen en niet de jaarlijkse taks?

                                    Het is in mijn nadeel (mijn 3 liter diesel is niet van de milieu vriendelijkste), maar ze moeten een schone 4 liter dan ook lager jaarlijks belasting imo.

                                    Comment


                                    • #98
                                      Forummeeting aan Joke haar huis? Burnoutje op de inrit zetten en wat tomaatjes op haar gevel smijten?

                                      Comment


                                      • #99
                                        En het ergste van alles is nog dat het allemaal gebaseerd is op die belachelijke totaal niet representatieve cyclus..

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                          Iemand een idee wat die leeftijd correctie gaat inhouden?
                                          Wil namelijk een RX-7 eerste generatie kopen (+25jaar), maar als de inschrijving als oldtimer duurder wordt, dan zoek ik er nog snel eentje dit jaar.
                                          Het zou kunnen als ze daar iets aan wijzigen dat ze in lijn met Duitsland de oldtimer-grens op 30 jaar brengen. Ik heb dat ook maar van horen zeggen. Misschien dat je 'safe' zit als je nu snel koopt en inschrijft en dat er een uitdoofscenario komt? Ik weet niet of wachten de goede aanpak is. Hoe langer je ze geeft, hoe meer tijd ze hebben om na te denken hoe ze uw centjes kunnen ontfrutselen. Vergeet niet dat de bankcrisis veel geld gekost heeft, gij moogt tracteren als ge uw RX-7 inschrijft.

                                          Ik zit met een gelijkaardig probleem, ik heb vroeger veel echte oldtimers gehad maar zie het nu meer in de youngtimers (roesten minder, rijden beter). Ik wacht nu al een kleine 2 jaar af wat de nieuwe fiscaliteit gaat doen, maar weet nog altijd niks. Mijn verlanglijst:
                                          - BMW Z3 2.8 coupé 1999
                                          - Mercedes 300SL 1986
                                          - Alfa SZ ES30 zagato 1991

                                          Vanuit BIV standpunt kan ik beter nu kopen, goedkoper gaan ze zeker niet worden. De onzekere is de wegenbelasting, wie weet welke gruwelijke bedragen mag je daarvoor betalen binnen een jaar? Drie liters betaal je nu pakweg 850 euro per jaar, als dit naar 1500 gaat is het me te duur voor wagens die 2000 km per jaar doen.

                                          Hopelijk wordt dit niet het einde van mijn hobby. Als ik voor mijn vrijetijd oneerlijk 'gepakt' wordt, heb ik geen zin meer om nog te blijven werken en belastingen afstaan in Belgie. Zonder hobby wordt ik dopper of tijdskrediet-specialist.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X