Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoe auto verdeler/verkoper worden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • hoe auto verdeler/verkoper worden?

    Sorry moest deze discussie in een verkeerd topic staan, ik ben nieuw op dit forum.

    Ooit al eens een mooie opel garage of bmw verdeler gezien? Ik heb het dan natuurlijk over voorbeelden als deze:



    Ik ben misschien nog wat jong, maar ik vraag me af hoe richt je zoiets op?
    Hoe word je verdeler van bijvoorbeeld volkwagen? Neem je daar dan contact mee op? Of hoe doe je dat?
    Moest hier al een discussie over bestaan, wil je me dan er naar doorverwijzen

    Groeten,
    Wouter

  • #2
    korte versie: ofwel start je vanaf zero als verkoper in tweedehandswagens en probeer je te overleven, ofwel neem je een garage over. een volledig nieuwe garage uit de grond stampen is niet onmogelijk, maar geen sinecure.

    in een notendop:

    kijk eens op het internet wat de kwalificaties zijn qua wetgeving. er zijn mooie lijstjes, maar grosso modo moet je in Belgie een opleiding garagehouder/mechanieker hebben (of ervaring gelijkwaardig), moet je het diploma sectorkennis mobiliteit hebben, de opleiding bedrijfsbeheer en dan nog iets dat ik zelf moet doen.

    ofwel word je een kleine garnaal in tweedehandswagens en doe je regelmatig wat dingen in't zwart om de boel rendabel te houden. of je neemt een garage over, samen met clienteel, werkplaats,....

    gewoon tweedehandswagens verkopen kun je als éénmanszaak doen en je krijgt makkelijk een lening omwille van onbeperkte aansprakelijkheid.
    zelf een garage vanaf nul oprichten vraagt al wat ervaring. een merkgarage of onafhankelijke garage alleen oprichten mag je vergeten, de investering is te groot. ik hoor dat je al enkele mechaniekers en een dure werkplaats nodig hebt. als je een BVBA of dergelijke opricht moet je ook met de nodige centen over de brug kunnen komen, of iets borg kunnen stellen (omwille aansprakelijkheid)

    bij een merk kun je vragen om officieel verdeler te worden. krijg je een enorm dik boek met alle voorwaarden je garage aan moet voldoen. het is de bedoeling dat elke garage dezelfde stijl heeft en er overal hetzelfde uitziet. de showroom alleen al is pokkeduur. pas wanneer je aan deze voorwaarden voldoet kun je met hen in zee gaan.
    Last edited by Teus; 05/11/2011, 23:06.
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

    Comment


    • #3
      Oke bedankt voor de info

      Comment


      • #4
        Kennis van zaken, goed personeel, connecties en een pak geld.

        Indien je geen pak geld hebt of connecties kan je in deze crisistijd maar beter geen auto-onderneming opstarten. Niemand zit te wachten op de zoveelste die ergens een stuk grond huurt met een draad er rond en 7 wagens.

        Als je perse graag met auto's bezig bent kan je wel bijvoorbeeld stadswagentjes verhuren aan mensen die in een grootstad wonen en geen auto hebben.
        Die mensen kunnen met de tram naar hun werk maar gaan af en toe ook een graag op stap zonder afhankelijk te zijn van vrienden.

        Daar is een markt voor, maar dat is natuurlijk een stuk minder sexy dan een hoop dikke bmw's op een pleintje hebben staan waar je de hele dag naar kan gapen.

        Jong zijn is geen probleem maar het komt allemaal neer op geld.
        Een auto is een duur product dus je gaat altijd met serieuze waarborgen moeten afkomen om met eender welke partij in zee te kunnen gaan.

        Comment


        • #5
          Het komt er dus neer dat men veel geld moet hebben.
          en er is inderdaad een markt voor om stadswagentjes te verhuren...

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door leo_leo_rex Bekijk Berichten
            Sorry moest deze discussie in een verkeerd topic staan, ik ben nieuw op dit forum.

            Ooit al eens een mooie opel garage of bmw verdeler gezien? Ik heb het dan natuurlijk over voorbeelden als deze:



            Ik ben misschien nog wat jong, maar ik vraag me af hoe richt je zoiets op?
            Hoe word je verdeler van bijvoorbeeld volkwagen? Neem je daar dan contact mee op? Of hoe doe je dat?
            Moest hier al een discussie over bestaan, wil je me dan er naar doorverwijzen

            Groeten,
            Wouter
            Een dergelijke garage is inderdaad schitterend, maar ik meen dat het niet vanzelfsprekend is om officieel dealer te zijn, soms is de druk er erg groot door het merk opgelegd.
            Waarom ik dat zeg? Omdat het nu net bij deze garage past. Is de foto toeval? Of kent u ook de geschiedenis van deze zaak?
            Als Kortrijkzaan ken ik wel de achtergrond, zeker toen mijn ouders er zelf nog een nieuwe VW Golf hebben gekocht. Ja, want deze garage is ooit officiële dealer van VW geweest om uiteindelijk weer over te stappen naar Ford (vanwaar ze kwamen).

            En mooie Opel-garage. Ja, in Zwevegem heb je een van de mooiste Opel-dealers uit mijn streek (http://www.servayge.com/nl/home-1.htm)

            Comment


            • #7
              Begin maar alvast aan een degelijk bussines plan. Zonder investeringsvooruitzichten, balans activa passiva en strategisch plan kom je geen meter vooruit.
              “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

              Comment


              • #8
                Ik kan dus best beginnen met een stevig business plan.

                @David79
                Het is inderdaad toevallig

                Comment


                • #9
                  Ik heb de indruk dat de nieuwe (kleine) zelfstandigen die tweedehandswagens kopen en verkopen het laatste jaar als mieren uit de grond komen gekropen. Volgens mij is het juist wel het juiste moment om zoiets te starten want de verkoop van tweedehandswagens is de laatste tijd aan het pieken.

                  Wat je nodig hebt om merkverdeler te worden: wilskracht, een ongezonde dosis werklust (heel veel willen werken), ballen aan je lijf, een vlotte (verkoops)babbel en een goede portie geluk. Het hangt er ook van af welk merk je juist wil verkopen natuurlijk. Het ene merk verkoopt pakken beter dan het andere natuurlijk. Ergens dicht bij of in een grote stad concessiehouder worden van een premium merk mag je volgen mij al snel vergeten omdat je daar meestal al gevestigde waardes hebt.

                  Comment


                  • #10
                    ik weet niet hoe oud de topicstarter is maar misschien kan je eerst eens weekendwerk doen (bv bij Cardoen) zo leer je de 'knepen vh vak' en snuif je al een beetje van de autsfeer op. Een ander alternatief is om bijvoorbeeld interimwerk te verrichten op het autosalon.

                    Hieruit kan blijken of deze sector echt iets voor u is.
                    Mocht blijken dat je echt gepassioneerd bent voor de autosector, lees alle voorgaande commentaren (businessplan,...) enzo nog eens goed door.
                    2007 - Peugeot 207 CC - TURBO
                    2009 - Yamaha R1 Model 2008

                    Comment


                    • #11
                      Voor een goed bussines plan doe je maar best beroep op mensen die dit gewoon zijn.

                      IIR en DCF ( beiden benchmarks) berekeningen zijn niet echt eenvoudig. Maar ze zullen een beeld geven of het sop de kool waard is. Direct en full kost is ook een geniepigaard in deze berekeningen. Al te veel mensen laten zich door verkeerde cijfers misleiden.

                      IRR = investment return rate

                      DCF = discounted cashflow

                      En hou er rekening mee dat je de eerste jaren peanuts verdiend. Je zelf uitgekeerd loon is je meeste wat je zal hebben...

                      Het is dus niet ( en ik wil heus je droom niet afnemen) iets waar je zo maar aan begint. Maar het siert je wel dat je er al aan denkt en overweegt
                      Last edited by Utah; 08/11/2011, 21:16. Reden: X..
                      “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                      Comment


                      • #12
                        @Diabolic

                        Daarom is het mijn toekomst plan om een garage te willen over te nemen, indien mogelijk natuurlijk want zoveel garages zijn er natuurlijk niet te koop in dit land daar moet je natuurlijk een beetje geluk mee hebben.

                        @psycho dad

                        leeftijd: een pak jonger als jij (voel je nu niet oud, door die uitspraak ;p)

                        @Utah

                        Zonder een droom of doel geraak je nergens

                        Comment


                        • #13
                          Zo'n zaak overnemen met een paar miljoen euro kan natuurlijk altijd maar dat is toch niet echt de "manier" om er te geraken.

                          Als je niet "de zoon van" bent kan je als goede automechanieker een goede garage opstarten nadat je eerst jarenlang ervaring hebt opgedaan in een andere garage. Zo kan je misschien uiteindelijk tot dealer evolueren. Ik denk echter niet dat dergelijke mensen dat vanaf het begin als objectief hadden maar dat dat iets is wat groeit met de jaren.

                          Een zo hoog mogelijke economisch georiënteerde diploma behalen kan nooit kwaad maar wie gaat er vervolgens oude auto's gaan verkopen in de hoop zo uit te groeien tot een dealer? Ik denk dat je als garagist meer kans maakt. Je kan ongetwijfeld wel aan de slag in een grote garage maar ook daar zal je een lange loopbaan moeten doorgaan alvorens de mogelijkheid zich kan bieden om zoiets over te nemen.
                          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                          Comment


                          • #14
                            @ Wouter, ik wil ik kan, daarmee is alles gezegd.

                            Wel moet je weten dat Rome niet in 1 dag gebouwd is.

                            Het is alvast leuk om horen dat er ambitie in je zit, want dat ga je nodig hebben .

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                              Ik heb de indruk dat de nieuwe (kleine) zelfstandigen die tweedehandswagens kopen en verkopen het laatste jaar als mieren uit de grond komen gekropen. Volgens mij is het juist wel het juiste moment om zoiets te starten want de verkoop van tweedehandswagens is de laatste tijd aan het pieken.
                              Dat zal vanaf volgend jaar snel keren met de nieuwe BIV volgens BJ auto en CO2!
                              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                              Motoren & Tjeurisme

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door leo_leo_rex Bekijk Berichten
                                Ik kan dus best beginnen met een stevig business plan.
                                En eens stilstaan bij volgende vragen :

                                Hoeveel denk je zelf dat zo een shoowrom kost?
                                Hoeveel denk je nodig te hebben om 2 werkposten (wat al helemaal niet veel is) uit te rusten?
                                Hoeveel denk je dat iemand in dienst nemen kost?
                                Hoe denk je dat de wagens in de toonzaal komen? Consignatie? Zelf betaald?

                                Stel, je neemt een garage over. Hoe ga je als jonge knaap om met het bestaande personeel? Welke garantie kan je hen geven? Denk je dat ze je zullen aanvaarden? Denk je dat ze veranderingen van jou zullen aanvaarden? Kuis je het bestaande personeelsbestand op en plaats je "eigen mensen"?

                                Een hoop dingen, en er zijn er nog zoveel meer, die je eens moet overwegen. Dromen is mooi. Maar een dromer komt niet vooruit, een planner en denker wel. Dus stoppen met dromen en beginnen (realistisch!) denken is de boodschap als je vooruit wil
                                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                Motoren & Tjeurisme

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door lesage Bekijk Berichten
                                  @ Wouter, ik wil ik kan, daarmee is alles gezegd.

                                  Wel moet je weten dat Rome niet in 1 dag gebouwd is.

                                  Het is alvast leuk om horen dat er ambitie in je zit, want dat ga je nodig hebben .
                                  ja en nee...
                                  zonder financiële steun of waarborg gaat het enorm moeilijk worden om je droom te realiseren. De wil mag/moet er zijn, het 'kunnen' (centjes) moeten er ook zijn...

                                  ====
                                  @ Wouter

                                  andere bestaande mogelijkheid:
                                  je kan jezelf bij een bestaande garage inkopen als mede-eigenaar, dit vereist uiteraard ook het nodige kapitaal.

                                  alvast veel succes en hopelijk realiseer je je droom!
                                  2007 - Peugeot 207 CC - TURBO
                                  2009 - Yamaha R1 Model 2008

                                  Comment


                                  • #18
                                    Bedankt allemaal voor de info, ik ga zo er onmiddellijk mee beginnen!

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hoe is het ondertussen

                                      Comment

                                      Working...
                                      X