Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Koppeling versleten?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Koppeling versleten?

Hoe lang gaat een koppeling normaal bij normaal rijgedrag ?
    Hoe lang gaat een boite mee bij normaal rijgedrag ?
    Hoe lang gaat het schakel mechanisme en dergelijke mee bij normaal rijgedrag ?

Deze vragen omdat volgens de garage mijn koppeling vervangen moet worden bij 60 000 km.

Ik heb een golfje III gehad waarmee ik 155000 km gesleurd heb,
    nooit een koppeling vervangen, de boite deed het nog als nieuw na 8 j,
    ben wel benieuwd welke dealer zulke uitspraken doet, ik neem aan dat het een nieuwe wagen is waarover u praat ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jarrik2710 Bekijk Berichten
      Hoe lang gaat een koppeling normaal bij normaal rijgedrag ?
      Hoe lang gaat een boite mee bij normaal rijgedrag ?
      Hoe lang gaat het schakel mechanisme en dergelijke mee bij normaal rijgedrag ?

Deze vragen omdat volgens de garage mijn koppeling vervangen moet worden bij 60 000 km.
      Bij normaal rijgedrag kan dit niet !

daar moette volges mij al serieus zot voor gedaan hebben om die op 60.000 al verslete te hebben
      2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

Comment

Iedere koppeling gaat er ooit aan,alles hangt af of je goed schakelt en niet voortdurend met uw linkervoet op uw pedaal blijft kleven. 60000 km is voor mij abnormaal vroeg. Dan moet er iets schelen met de rijstijl of met de wagen zelf.
        Een boite moet toch de levensduur van de wagen kunnen overstijgen tenzij je pech hebt.

Comment

Het is inderdaad een nieuwe wagen.
          Of was een nieuwe wagen .

Hij is 2 jaar oud nu. Net buiten garantie.

Het probleem is als volgt: 's ochtends bij koude motor wil hij niet terug schakelen, hij blokkeert als het ware.
          Eens hij warm staat is dit probleem voorbij.

Volgens de garage moet de koppeling vervangen worden.
          Maar ik ben niet echt overtuigd van die diagnose..

Vandaar deze vragen.

Wat denken jullie ?

Comment

Het is inderdaad een nieuwe wagen.
            Of was een nieuwe wagen .

Hij is 2 jaar oud nu. Net buiten garantie.

Het probleem is als volgt: 's ochtends bij koude motor wil hij niet terug schakelen, hij blokkeert als het ware.
            Eens hij warm staat is dit probleem voorbij.

Volgens de garage moet de koppeling vervangen worden.
            Maar ik ben niet echt overtuigd van die diagnose..

Vandaar deze vragen.

Wat denken jullie ?
            kzou de boite ook ineens late vervangen
            en de drukgroep, ...
            neenee grapje

die vinden het probleem wrs nie en hope dat het hiermee opgelost is

over welke wagen gaat het ?

Comment

De drukgroep wordt ook vervangen.
              Samen met de koppeling en koppelings platen en dergelijke ...

Waarom zou ik de boite laten vervangen ?

Ik wil alleen maar vervangen wat echt nodig is

Betreft een peugeot 206+
              Last edited by ; 17/11/2011, 13:21. Reden: Iets vergeten te vermelden

Comment

De drukgroep wordt ook vervangen.
                Samen met de koppeling en koppelings platen en dergelijke ...

Waarom zou ik de boite laten vervangen ?

Ik wil alleen maar vervangen wat echt nodig is

Betreft een peugeot 206+
                da begrijp ik , maar kunne ze de garantie geven dat het dan opgelost gaat zijn ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kevin_krystofiak Bekijk Berichten
                  da begrijp ik , maar kunne ze de garantie geven dat het dan opgelost gaat zijn ?
                  Ze zeggen dat het niet aan de versnellingsbak ligt want die hebben ze nagekeken.
                  Hebben er zelf ook mee gereden en zeggen dat het de koppeling is.

100% garantie dat het opgelost is kunnen ze niet geven zeggen ze maar ze denken van wel.

Kostprijs is wel 650 euro.

Dus zou toch wel zeker willen zijn ...

Comment

Ze zeggen dat het niet aan de versnellingsbak ligt want die hebben ze nagekeken.
                    Hebben er zelf ook mee gereden en zeggen dat het de koppeling is.

100% garantie dat het opgelost is kunnen ze niet geven zeggen ze maar ze denken van wel.

Kostprijs is wel 650 euro.

Dus zou toch wel zeker willen zijn ...
                    da zou ikd an ook wel wille me zone prijs ...

ksnap nie da da kan na zo'n korte tijd ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kevin_krystofiak Bekijk Berichten
                      da zou ikd an ook wel wille me zone prijs ...

ksnap nie da da kan na zo'n korte tijd ...
                      Ja ik snap het ook niet..

Maar zou ook niet weten hoe ik het probleem anders zou kunnen oplossen ...

Comment

'Pakt' uw koppeling nog goed? Merk je tijdens het rijden zelf rare dingen/geluiden?

Blokkeren van een/meerdere versnelling(en) als de wagen koud staat, hmm... Ik zou om te beginnen de syncromeshen van de versnellingsbak eens bekijken, en de versnellingsbakolie even vervangen... Dat kost je misschien een tiende en het kan nooit kwaad. Want dat zijn niet echt symptomen van een defecte koppeling, en 60000 kilometer is ook wel weinig tenzij je een foute rijstijl hebt...
                        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                          'Pakt' uw koppeling nog goed? Merk je tijdens het rijden zelf rare dingen/geluiden?

Blokkeren van een/meerdere versnelling(en) als de wagen koud staat, hmm... Ik zou om te beginnen de syncromeshen van de versnellingsbak eens bekijken, en de versnellingsbakolie even vervangen... Dat kost je misschien een tiende en het kan nooit kwaad. Want dat zijn niet echt symptomen van een defecte koppeling, en 60000 kilometer is ook wel weinig tenzij je een foute rijstijl hebt...

Eens hij warm staat gaat alles perfect ! En merk ik helemaal niets.

De versnellingsbakolie is vorige maand vervangen maar heeft het probleem niet opgelost.
                          De syncromeshen kunnen het niet zijn volgens de garage omdat je het dan zou moeten horen kraken ...

Verder heb ik helemaal geen foute rijstijl. Gewoon normaal. Zelfs eerder aan de brave kant.
                          Voor de lichten ga ik altijd naar neutraal en blijft de koppeling nooit ingeduwd ..

Comment

Eens hij warm staat gaat alles perfect ! En merk ik helemaal niets.

De versnellingsbakolie is vorige maand vervangen maar heeft het probleem niet opgelost.
                            De syncromeshen kunnen het niet zijn volgens de garage omdat je het dan zou moeten horen kraken ...

Verder heb ik helemaal geen foute rijstijl. Gewoon normaal. Zelfs eerder aan de brave kant.
                            Voor de lichten ga ik altijd naar neutraal en blijft de koppeling nooit ingeduwd ..
                            Met een foute rijstijl bedoel ik absoluut niet sportief/kalm, want correct sportief rijden op gezette tijdstippen gaat de koppeling ook niet naar de vaantjes helpen op 60k kilometer.

Ik bedoel eerder dingen zoals voet laten rusten op de koppeling tijdens het rijden, gebrekkige schakeltechniek, slecht terugschakelen, ...

De versnelling die 'blokkeert', is dat dan echt niet meer mogelijk om hem erin te duwen of gaat het wel nog met (brute) macht?

Comment

Met een foute rijstijl bedoel ik absoluut niet sportief/kalm, want correct sportief rijden op gezette tijdstippen gaat de koppeling ook niet naar de vaantjes helpen op 60k kilometer.

Ik bedoel eerder dingen zoals voet laten rusten op de koppeling tijdens het rijden, gebrekkige schakeltechniek, slecht terugschakelen, ...

De versnelling die 'blokkeert', is dat dan echt niet meer mogelijk om hem erin te duwen of gaat het wel nog met (brute) macht?
                              Met brute mach gaat het ja.
                              Als je echt wilt krijg je hem er wel in

Ik kan wel zeggen dat ik goed rijd en ook goed omga met de koppeling, geen van bovenstaande dingen doe ik namelijk

Comment

Zitten de schakelstangen wel nog goed?

Lijkt mij ook zo een gevalletje van : laat me gerust, geef me veel centen en ik vervang wel je koppeling. Als het niet opgelost is, vervangen we de versnellingsbak ook wel (in ruil voor extra centen)...

Kan je voordat je wegrijdt, je versnellingsbak bedienen? Dus voordat je de motor start?

Een motor die moeilijk aanslaat staat volgens mij los van je schakelprobleem. Ofwel ontkoppel je ofwel staat de bak in neutraal. Dan zou de motor weinig tot geen problemen mogen hebben (mocht in versnelling staat zou je het wel gewaar worden denk ik).

Koppeling testen : zet bij lage snelheid (en niemand achter je) de auto eens in de hoogste versnelling. Geef dan goed gas. Stijgt het motortoerental veel sneller dan de snelheid van de auto slipt die volgens mij door. (zou theoretisch hoogste snelheid moeten kunnen halen).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
                                  Zitten de schakelstangen wel nog goed?

Lijkt mij ook zo een gevalletje van : laat me gerust, geef me veel centen en ik vervang wel je koppeling. Als het niet opgelost is, vervangen we de versnellingsbak ook wel (in ruil voor extra centen)...

Kan je voordat je wegrijdt, je versnellingsbak bedienen? Dus voordat je de motor start?

Een motor die moeilijk aanslaat staat volgens mij los van je schakelprobleem. Ofwel ontkoppel je ofwel staat de bak in neutraal. Dan zou de motor weinig tot geen problemen mogen hebben (mocht in versnelling staat zou je het wel gewaar worden denk ik).

Koppeling testen : zet bij lage snelheid (en niemand achter je) de auto eens in de hoogste versnelling. Geef dan goed gas. Stijgt het motortoerental veel sneller dan de snelheid van de auto slipt die volgens mij door. (zou theoretisch hoogste snelheid moeten kunnen halen).
                                  In April van dit jaar is de versnellingsbak volledig uit elkaar geweest. Alles was in orde volgens de garage.
                                  Toen het warmer was, juni, juli, augustus had ik bijna geen last van dit probleem.

Nu het weer kouder wordt komt het terug... vandaar dat ik nu terug naar de garage ben gegaan en daar zeggen ze nieuwe koppeling.
                                  Kan dit kloppen ?

Als ik de koppeling test doe gaat alles zoals het zou moeten gaan. Heb dit ook tegen de garage gezegd maar zij zeggen dat het ook aan de drukgroep kan liggen. En dit kan je niet testen ..

Comment

In April van dit jaar is de versnellingsbak volledig uit elkaar geweest. Alles was in orde volgens de garage.
                                    Toen het warmer was, juni, juli, augustus had ik bijna geen last van dit probleem.

Nu het weer kouder wordt komt het terug... vandaar dat ik nu terug naar de garage ben gegaan en daar zeggen ze nieuwe koppeling.
                                    Kan dit kloppen ?

Als ik de koppeling test doe gaat alles zoals het zou moeten gaan. Heb dit ook tegen de garage gezegd maar zij zeggen dat het ook aan de drukgroep kan liggen. En dit kan je niet testen ..
                                    De drukgroep op mijn zus hare Mini is al kapot geweest, dat maakte een schurend geluid als je de koppeling induwde. Heb je parasitaire geluiden als je ontkoppelt?

Het lijkt me straf om zomaar snel een koppeling te veranderen als je niet zeker bent dat het dat is. Het gaat niet om 50 euro hé...

Durf je niet langs een andere garage gaan voor een second opinion?

Comment

De drukgroep op mijn zus hare Mini is al kapot geweest, dat maakte een schurend geluid als je de koppeling induwde. Heb je parasitaire geluiden als je ontkoppelt?

Het lijkt me straf om zomaar snel een koppeling te veranderen als je niet zeker bent dat het dat is. Het gaat niet om 50 euro hé...

Durf je niet langs een andere garage gaan voor een second opinion?
                                      Ik ben al eens naar een andere garage geweest. Daar hebben ze de versnellingsbak volledig nagekeken en die was in orde. Uiterlijk dan toch alleszins.

Slecht schakelen kan volgens mij toch alleen maar aan de koppeling of de versnellingsbak liggen.
                                      En aangezien de versnellingsbak volgens 2 garages in orde is.

Zie ik niets anders de koppeling dat het probleem kan zijn ?

Of zie ik dit verkeerd ?

Comment

is de koppeling volgens mij, niet met blijven rijden want dan krijg je nog meer kosten ...

en ja die dingen kunnen snel stuk gaan en de manier van schakelen/ontkoppelen heeft er ook een invloed op

mijn vrouw heeft er op die manier 2 versleten, nu maar een automaat gekocht

Comment

Working...
                                        X