Dit zou iedereen met een bedrijfswagen privé heel wat meer geld kunnen kosten.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens
Collapse
X
-
WTF??
Ik vraag mij toch af waar deze tabel vandaan komt. De link ernaar toe is ondermeer te vinden op gva.be en verwijst naar het schimmige assets.rug.be. Iets van de R.U. Gent?? Er staat ook totaal geen uitleg of achtergrond bij. Bijgevolg vraag ik mij ook af of deze tabel zich baseert op het eerste voorstel van de PS van een tweetal weken terug dat uitging van 500 mio euro per jaar ofwel op het bijgeschaafde en definitieve voorstel dat uitgaat van 200 mio euro.
In elk geval wordt er zwaar in de zakken gezeten van wie ook maar met een enigszins deftige wagen buitenkomt. Ik denk we in de toekomst alleen nog maximum 1.6 diesels op onze wegen gaan zien. En dan de vakbonden maar klagen dat het altijd de kleintjes zijn die de rekening moeten betalen. Als je deze tabel voorlegt aan de doorsnee bedrijfswagen-rijder dan staan ze morgen met minstens 100.000 in Brussel om te betogen...
Comment
-
Er wordt ook naar dezelfde pdf verwezen via zita ( http://www.zita.be/nieuws/auto/15962...anaf-2012.html ).
Ik denk dat het redelijk recente en betrouwbare cijfers zijn, maar de exacte formule hoe ze aan het nieuwe VAA komen staat er niet bij. Wat ik wel elders gelezen heb, is het volgende:
- voor dieselwagens met een CO2 van 95 wordt het VAA de catalogusprijs * 5,5% .
- voor benzinewagens met een CO2 van 115 wordt het VAA de catalogusprijs * 5,5% .
Een hogere/lagere CO2 geeft dan een hoger/lager percentage. De vraag is alleen hoeveel juist. Ik heb een beetje nagerekend in excel, en kwam tot volgende percentages:
4% voor hybride benzines (90g/km)
en voor de diesels:
100g -> 6%
120g -> 8%
140g -> 10%
180g -> 14%
200g -> 16%
hoger dan dat: 18% (geldt voor de Q7 4.2TDI en 6.0TDI)
Dit percentage dus telkens met de catalogusprijs vermenigvuldigen en ge weet het voordeel in natura.Last edited by sunking; 02/12/2011, 01:38.
Comment
-
Ik leid zelf uit af dat het nog redelijk meevalt voor lichte diesels (1.6 TDI en consoorten), maar daarboven gaat het toch serieus voelbaar zijn, als ge meer dan pakweg 140g hebt wordt het al serieus pijnlijk, bij 200g is het gewoon ni betaalbaar.
Comment
-
Een 2.0 diesel kan nog altijd, als hij maar een lage CO2 en catalogusprijs heeft.
Verder heb ik gelezen dat de belasting op de catalogusprijs INCL opties INCL BTW en EXCL kortingen is.
Kort: je betaalt extra belastingen om de auto aan te kopen en daarop zal je nog bijkomende belastingen betalen...
*edit*
sunking, percentage is steeds 0,1% per gram CO2 afwijkend van de richtpercentages in je vorige post (115 benzine, 95 diesel = 5,5%)
Comment
-
- voor dieselwagens met een CO2 van 95 wordt het VAA de catalogusprijs * 5,5% .
- voor dieselwagens met een CO2 van 115 wordt het VAA de catalogusprijs * 5,5% .
- voor dieselwagens met een CO2 van 95 wordt het VAA de catalogusprijs * 5,5% .
- voor benzinewagens met een CO2 van 115 wordt het VAA de catalogusprijs * 5,5% .
De percentages die je geeft voor diesels lijken mij te kloppen als je leest wat er momenteel op de site van unizo staat (http://www.unizo.be/viewobj.jsp?id=4802126). Nl. 0,1% erbij voor elke gram boven de 95. En dan kloppen volgens de formule catalogusprijs * CO2-percentage de bedragen VAA in de pdf blijkbaar ook.
Valt dus te vrezen dat deze pdf al de VAA's volgens het uiteindelijke akkoord bevat. Ramp! Wat moet dat dan geweest zijn in het eerste voorstel van Di Rupo??Last edited by q149; 02/12/2011, 09:08.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jostevoet Bekijk BerichtenVoor onze 740d kom ik op een VAA van bijna 18000 euro. Slik
moet je dit (als privé persoon) dan ieder jaar aan de staat betalen ?
dus op 5 jaar betaald je die auto aan de staat ?
dan zie ik geen 'voordeel' alle aard meer, maar 'verlies' alle aard ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Probe Bekijk BerichtenAls ik het goed begrijp,
moet je dit (als privé persoon) dan ieder jaar aan de staat betalen ?
dus op 5 jaar betaald je die auto aan de staat ?
dan zie ik geen 'voordeel' alle aard meer, maar 'verlies' alle aard ...
Edit : neem dat je de helft van de VAA effectief betaalt, aangezien de aanslagvoet gemiddeld 50% is
Comment
Comment