Oorspronkelijk geplaatst door Peba
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door jostevoet Bekijk BerichtenTopic is herleid tot een zevertopic. Wij hebben afgelopen weekend zwaar gebrainstormd en de conclusie is duidelijk : we zetten onze activiteiten stop en verhuizen met ons ganse hebben en houden.
En het gaat heus niet enkel om die VAA, het ziet er naar uit dat de toestand er zeker niet op gaat verbeteren.
Jostevoet over en out
Ps : de laatste doet het licht uit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Peba Bekijk BerichtenIk vind het behoorlijk merkwaardig dat iemand die hier al enkele dagen - terecht - zit te fulmineren tegen de onhebbelijke neiging van Vlamingen om hun buurman te benijden als die 1 eurocent meer bezit dan zijzelf, en om te juichen wanneer die "rijke" buurman tegenslag heeft (van welke aard ook), nu plots zelf de meest primitieve vormen van klassenhaat propageert.
Schijnt de zon wat hard in het zuiden van la douce France?
Ik propageer helemaal niet de "klassenhaat", ik stel spijtig genoeg vast dat die er in België is veel meer op de voorgrond trad in de laatste 15 jaar sinds dat ganse systeem van bedrijfswagens echt van de grond kwam.
Vooral in bedrijven is de sfeer verziekt want je status en hoe je door de baas wordt aanzien, wordt zuiver afgerekend op je bedrijfswagen.
Voorbeeld: één van m'n beste vrienden neemt een nieuwe job aan en slaagt erin binnen zijn budget een Jaguar XF 2.7D te duwen. De anderen rijden ondertussen rond met hun geliefd Duits merk met vier cilinders en er komt direct een storm van kritiek en jaloerse opmerkingen. Ze vergeten misschien dat hij wat slimmer was bij het onderhandelen met de dealer en ook dat hij zijn oogkleppen afzette terwijl zij enkel aan BMW en Audi dachten.
Feit is dat hij, zelfs bij het beoordelen van zijn prestatie, vaak moet te horen krijgen dat hij wel wat meer kan werken want uiteindelijk heeft hij een dikkere wagen gekregen dan zijn peers... En zo is dat liedje in elk bedrijf.
En je kan de lijn verder trekken naar de familie, de vriendenkring, je gebuurte, etc: je succes in de bedrijfswereld en de maatschappij wordt bepaald door je bedrijfswagen. Het moet ook steevast een BMW of Audi zijn om serieus genomen te worden. Neem een Alfa in je budget en ze denken dat je een minderwaardige werkgever/job hebt.
Oorspronkelijk geplaatst door swimmy Bekijk BerichtenOm terug on topic te gaan. Ik heb het hier al een tijd geleden vermeld. Betalen zullen we moeten doen en ieder moet zijn eigen situatie beoordelen. Maar diegene die een 'redelijke' (zelf in te vullen) VAA verhoging krijgen kunnen hun loon (niet als je €1000 bruto verdiend hé) verlagen met exact deze VAA verhoging. Je blijft dus hetzelfde belastbaar bedrag houden als vorige jaren en zal dus niet meer belasting betalen. Daarna keer je je een netto-dividend uit gelijk aan de VAA verhoging. Je betaalt geen extra sociale bijdragen hierdoor en het blijft uiteindelijk de vennootschap die de extra last draagt. Het lijkt mij ook het enige wat perfect te legitimeren valt tgo de fiscus.
I.p.v. een bedrijfswagen te gebruiken als motivator, kunnen bedrijven eerder aandelen beginnen aan hun werknemers te geven. Het dividend is wel belastbaar, maar in mindere mate en de meerwaarde gerealiseerd is helemaal belastingvrij in België. Bovendien krijgen ze zo iets echt terug voor de energie die ze in het bedrijf steken.Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jostevoet Bekijk BerichtenTopic is herleid tot een zevertopic. Wij hebben afgelopen weekend zwaar gebrainstormd en de conclusie is duidelijk : we zetten onze activiteiten stop en verhuizen met ons ganse hebben en houden.
En het gaat heus niet enkel om die VAA, het ziet er naar uit dat de toestand er zeker niet op gaat verbeteren.
Jostevoet over en out
Ps : de laatste doet het licht uit.
De rest van de fiscaliteit en de administratie in België is zodanig, incluis de syndicale mentaliteit van "wij willen niet inleveren", dat je weinig anders kan doen soms dan de activiteiten te verhuizenElwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenJe hebt hier echt een punt. De VAA op wagens is op zich slechts een kleine maatregel die de belasting wat "fairer" moet maken.
De rest van de fiscaliteit en de administratie in België is zodanig, incluis de syndicale mentaliteit van "wij willen niet inleveren", dat je weinig anders kan doen soms dan de activiteiten te verhuizen
Maar nu haken ook de klanten af want de goedkope werkkrachten, die in onderaanneming wel sneller werken, leveren niet de kwaliteit waar het bedrijf in al die jaren zijn naam heeft mee gemaakt. De mannen die na 30 jaar dienst vertrokken zijn waren niet altijd flexibel en snel, maar ze konden wel iets ...
De bazen van het bedrijf bolden met E-klasses die pas buiten gingen als ze meer dan 500 000 kilometer hadden gereden. Net zo voor de bestelwagens voor het personeel en zo, wel niet besparen op onderhoud natuurlijk.
Om maar te zeggen dat er zeker ruimte is voor een beetje kwalitatief ondernemen in ons land, zowel naar personeel als naar winstgevendheid toe.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk BerichtenHet is ook hoe je het aanpakt natuurlijk. 2 jaar geleden is in onze familie het familiebedrijf, dat al vele tientallen jaren met gezond boerenverstand aan ondernemen deed, verkocht. De overnemer is een echte ondernemer, het is zelfs een west-vlaming veel echter maken ze ze niet meer Het gevolgd van zijn aanpak is dat er nu maar een derde van het personeel niet meer werkt en evenveel van het materiaal stil staat. Hij vond dat het personeel te moeilijk deed en niet hard genoeg werkte ... Dat je beter kan gaan leasen en renten voor nieuw materiaal ... Boekhouder uiteraard ook buiten, want alles was te conservatief.
Maar nu haken ook de klanten af want de goedkope werkkrachten, die in onderaanneming wel sneller werken, leveren niet de kwaliteit waar het bedrijf in al die jaren zijn naam heeft mee gemaakt. De mannen die na 30 jaar dienst vertrokken zijn waren niet altijd flexibel en snel, maar ze konden wel iets ...
De bazen van het bedrijf bolden met E-klasses die pas buiten gingen als ze meer dan 500 000 kilometer hadden gereden. Net zo voor de bestelwagens voor het personeel en zo, wel niet besparen op onderhoud natuurlijk.
Om maar te zeggen dat er zeker ruimte is voor een beetje kwalitatief ondernemen in ons land, zowel naar personeel als naar winstgevendheid toe.
Tja, Jef, daar kan je alle kanten mee op. 98% van de bedrijfsleiders nemen beslissingen gebaseerd op onvolledige informatie. Dat houdt ook mensen als ik binnen de consultingsector in een job.
Ik help vaak bedrijven verhuizen en activiteiten outsourcen. En de commentaar is ook vaak "waarom voor dat advies betalen als we dat zelf ook kunnen ?". Maar wij zorgen er wel voor dat alle aspecten van het plaatje in de berekening komen, zoals de kwaliteit, de overgangsperiode, de safety-stocklevels, etcetc.
En de Belgen (en rest van West Europa), mogen hun vooroordelen dat ze über-werkkrachten zijn al lang opbergen. Ik heb al meerdere fabrieken in Oost Europa helpen opstarten en eens op gang leveren die mannen dezelfde kwaliteit af, indien niet beter. Daar zijn ze nl. nog gemotiveerd en fier op hun werk, itt hun tijd te verdoen in syndicale vergaderingen en koffie- en sigaretpauzes.Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Is zo een beetje als die indiërs (geen kwaad woord ervan) die hier komen programmeren.
Ze kosten met moeite iets, maar ik moest er wel elke 5 min naast zitten om iets uit te leggen of te zeggen dat het niet dat was wat nodig was. Wat zijt ge dan met goedkoop personeel?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk BerichtenIs zo een beetje als die indiërs (geen kwaad woord ervan) die hier komen programmeren.
Ze kosten met moeite iets, maar ik moest er wel elke 5 min naast zitten om iets uit te leggen of te zeggen dat het niet dat was wat nodig was. Wat zijt ge dan met goedkoop personeel?
Hij zit nl. 6000km weg van waar het proces plaats heeft en de eindgebruiker zit, krijgt enkel wat specs via email doorgestuurd en krijgt daardoor de nuances niet mee die jij wel meekrijgt door samen te zitten met de eindgebruiker etcetc.
Vaak zie ik ook dat bedrijven wel de machines verhuizen, maar dat de ganse management en planning processen niet worden aangeleerd aan het nieuwe personeel. En dan maar klagen "jamaar, ze produceren niet genoeg, de verkeerde dingen, etc"...
Ga die Indiër echter naar Europa overvliegen om, net als zijn Belgische collega, de bedrijfsproblematiek te begrijpen via interviews, en zo... en dan ga je een serieus deel van je kostvoordeel kwijt zijn want die kerel gaat hier ook moeten leven en wonen en dat kan niet op een loon waarmee je in Bombay rondkomt...
Feit blijft dat de fiscaliteit de werknemers in België zodanig dreigt te ontmoedigen dat bedrijven nog meer gaan vertrekken.Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenGe gaat hier wel erg kort door de bocht. Het probleem ligt niet bij de skill van die Indiër, want die programmeert u waarschijnlijk onder 't tafel, maar bij de rest van het proces.
Hij zit nl. 6000km weg van waar het proces plaats heeft en de eindgebruiker zit, krijgt enkel wat specs via email doorgestuurd en krijgt daardoor de nuances niet mee die jij wel meekrijgt door samen te zitten met de eindgebruiker etcetc.
Maar denk dat mijn baas daar de verkeerde mensen heeft voor aangetrokken
En als het nog niet erg genoeg was, besliste die om iemand van ons naar daar te sturen en een team te begeleiden. Daar was maar 1 ding goed aan en dat was het feit dat mijn collega eindelijk weg was
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenFeit blijft dat de fiscaliteit de werknemers in België zodanig dreigt te ontmoedigen dat bedrijven nog meer gaan vertrekken.
Ik zal niet zo vlug aan een auto geraken die boven de 18% gaat hoor.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenFeit blijft dat de fiscaliteit de werknemers in België zodanig dreigt te ontmoedigen dat bedrijven nog meer gaan vertrekken.
Dat is inderdaad de kern van het probleem. De socialisten, zowel die van SP.a als die van CD&V en OpenVLD, aanbidden de progressieve belastingen, omdat "de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen". Klinkt goed, alleen is het gevolg dat er op den duur geen sterke schouders meer over zijn als je overdrijft met de lasten. Op te zoeken onder het lemma "Laffercurve".
Bedrijfswagens, maaltijdcheques en dienstencheques waren en zijn allemaal lapmiddelen die de Belgische overheid zelf aangemoedigd heeft, omdat zij zich ook bewust was van het probleem van de contraproductieve nevenwerkingen van de hoge belastingdruk, maar nooit de moed heeft gehad om het probleem fundamenteel aan te pakken. Die fundamentele aanpak kan samengevat worden als "broaden the base, lower the rate". Schaf alle belastingaftrekken en voordelen af, maar verlaag wel de aanslagvoet. Bijkomend voordeel: de belastingaangifte gaat weer op één blad (hoogstens op één dubbelgevouwen A3'tje) kunnen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Peba Bekijk BerichtenBedrijfswagens, maaltijdcheques en dienstencheques waren en zijn allemaal lapmiddelen die de Belgische overheid zelf aangemoedigd heeft, omdat zij zich ook bewust was van het probleem van de contraproductieve nevenwerkingen van de hoge belastingdruk, maar nooit de moed heeft gehad om het probleem fundamenteel aan te pakken.Oorspronkelijk geplaatst door BMWMBDat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenI.p.v. een bedrijfswagen te gebruiken als motivator, kunnen bedrijven eerder aandelen beginnen aan hun werknemers te geven. Het dividend is wel belastbaar, maar in mindere mate en de meerwaarde gerealiseerd is helemaal belastingvrij in België. Bovendien krijgen ze zo iets echt terug voor de energie die ze in het bedrijf steken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenTja, Jef, daar kan je alle kanten mee op. 98% van de bedrijfsleiders nemen beslissingen gebaseerd op onvolledige informatie. Dat houdt ook mensen als ik binnen de consultingsector in een job.
Ik help vaak bedrijven verhuizen en activiteiten outsourcen. En de commentaar is ook vaak "waarom voor dat advies betalen als we dat zelf ook kunnen ?". Maar wij zorgen er wel voor dat alle aspecten van het plaatje in de berekening komen, zoals de kwaliteit, de overgangsperiode, de safety-stocklevels, etcetc.
En de Belgen (en rest van West Europa), mogen hun vooroordelen dat ze über-werkkrachten zijn al lang opbergen. Ik heb al meerdere fabrieken in Oost Europa helpen opstarten en eens op gang leveren die mannen dezelfde kwaliteit af, indien niet beter. Daar zijn ze nl. nog gemotiveerd en fier op hun werk, itt hun tijd te verdoen in syndicale vergaderingen en koffie- en sigaretpauzes.
Wij hadden in het bedrijf verschillende arbeiders die meer dan 20 jaar dienst hadden en het is niet dat die nooit geen eisen hadden of iets extra wilden, maar dat heeft altijd in 2 richtingen goed gewerkt.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door swimmy Bekijk BerichtenOm terug on topic te gaan. Ik heb het hier al een tijd geleden vermeld. Betalen zullen we moeten doen en ieder moet zijn eigen situatie beoordelen. Maar diegene die een 'redelijke' (zelf in te vullen) VAA verhoging krijgen kunnen hun loon (niet als je €1000 bruto verdiend hé) verlagen met exact deze VAA verhoging. Je blijft dus hetzelfde belastbaar bedrag houden als vorige jaren en zal dus niet meer belasting betalen. Daarna keer je je een netto-dividend uit gelijk aan de VAA verhoging. Je betaalt geen extra sociale bijdragen hierdoor en het blijft uiteindelijk de vennootschap die de extra last draagt. Het lijkt mij ook het enige wat perfect te legitimeren valt tgo de fiscus.
Oorspronkelijk geplaatst door Peba Bekijk BerichtenDividend uitkeren is in dit land fiscale zelfverminking. Eerst vennootschapsbelasting op de winst en dan 25 % roerende voorheffing op het dividend .
Dat kan je dan helemaal counteren door gewoon geen loon meer uit te keren, enkel nog dividend.
Dat brengt uw totale belastingsvoet op 34% vennootschapsbelasting + 25% dividend = 50.5% totale belastingdruk.
Groot nadeel: Gedaan met belastingsaftrekken, VAPZ/IPT, pensioensparen, dienstencheques...
Ik ga alleszins mijn loon verlagen zodat loon + huurherkwalificatie + VAA auto op exact het minimum komt (36.000) om het getrapt tarief te behouden. Geen euro extra krijgt de staat van mij. Er blijft iets meer achter in de zaak (lager loon is meer dan extra kosten door VAA) en prive zal ik iets minder hebben, maar dat moet dan maar. Uit principe geen euro extra voor Di Rupo.
Intussen buitenland ideeen uitwerken!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenLessen uit het verleden leren dat dat eigenlijk zinloos is. Bedrijf overkop = weg met je verloning. Stel dat Fortis dit massaal in het verleden deed...'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk BerichtenOp zich correct en het lijkt 'interessant' maar
En je verliest in het jaar van een dividend uitkering het getrapt tarief van de vennootschapsbelasting.
Dat kan je dan helemaal counteren door gewoon geen loon meer uit te keren, enkel nog dividend.
Dat brengt uw totale belastingsvoet op 34% vennootschapsbelasting + 25% dividend = 50.5% totale belastingdruk.
Groot nadeel: Gedaan met belastingsaftrekken, VAPZ/IPT, pensioensparen, dienstencheques...
Ik ga alleszins mijn loon verlagen zodat loon + huurherkwalificatie + VAA auto op exact het minimum komt (36.000) om het getrapt tarief te behouden. Geen euro extra krijgt de staat van mij. Er blijft iets meer achter in de zaak (lager loon is meer dan extra kosten door VAA) en prive zal ik iets minder hebben, maar dat moet dan maar. Uit principe geen euro extra voor Di Rupo.
Intussen buitenland ideeen uitwerken!
Volledig loon laten vallen voor dividend zou ik nu ook niet doen (omwille van groepsverzekering,...). Maar als je bvb 4 jaar met uw wagen zult rijden, kun je kiezen om iedere 4 jaar pas die dividenduitkering te doen. Het jaar van uitkering verlies je dan wel het verlaagd tarief maar zorg dan dat je juist dat jaar niet teveel winst hebt...
Vergeet ook niet dat het maximaal voordeel van het verlaagd tarief tov normaal tarief niet zo groot is (was het niet rond de €3500).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenLessen uit het verleden leren dat dat eigenlijk zinloos is. Bedrijf overkop = weg met je verloning. Stel dat Fortis dit massaal in het verleden deed...
Dat klopt. Fortis deed dat ook. Mijn ouders hadden destijds aandelen in het bedrijf want ze werkten er.
De Belg wil duidelijk alles: aandelen, OK, maar risicovrij want wij willen niet meedelen in de downturn. Sorry, mate, everyone has got to give !
De Belg wil het belastingvrij inkomen van een bedrijfswagen, maar dan zat hij te melken dat het niet meedeed in het pensioen... En nu zagen ze hier allemaal dat dat voordeel plots belast wordt !
Als je dit risico niet wil lopen, dan moet je gewoon vragen een salaris te hebben in geld, dat is het. Dan weet je wat je hebt.
Oorspronkelijk geplaatst door geerto Bekijk BerichtenHeeft iemand richtprijzen voor de Grand Prius+ ? Lijkt me een ruime gezinswagen die fiscaal voordelig is en die hopelijk betaalbaar is.
Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
GROENE PAARDEN KOSTEN MINDER.
Geachte heer ,
Om de impact van de nieuwe fiscale maatregelen op de bedrijfswagens te minimaliseren, presenteert BMW speciaal geconfigureerde wagens, de BMW Business Edition modellen. U heeft de keuze uit diverse BMW 1 Reeks, BMW 3 Reeks, BMW 5 Reeks en BMW X1 modellen, stuk voor stuk zeer scherp geprijsd én mooi uitgerust.
Dankzij de BMW EfficientDynamics technologieën wordt voor elke pk in een BMW zo weinig mogelijk CO2 uitgestoten, terwijl u toch geniet van een maximum aan rijdynamiek.
Daarom zult u als bestuurder van een BMW Business Edition model minder betalen dan in 2011, of nauwelijks meer. Ga langs bij uw verdeler, zij vertellen er u graag alles over.
Met vriendelijke groeten,
Christian Lambert
Commercieel Directeur BMW Belux
Peter Henrich
Marketing Directeur BMW Belux
BMW Introduceerde al speciale modellen
BMW 520d BERLINE
BUSINESS EDITION
€ 43.900(incl. BTW) Vermogen kW/pk:135/184(3)CO2:125 g/kmBelastbaar voordeel 2012(1):€ 3.198,43Netto/maand(2):€ 142,60
SPECIFIEKE UITRUSTING:
• Metaalkleur
• Auto Start Stop functie
• Brake Energy Regeneration
• Alu velgen styling 236 17”
• Fluwelen tapijten
• Neerklapbare achterzetels
• Decoratieve lijsten Schwarz hochglänzend
• ECO PRO modus
• Park Distance Control (PDC)
• Navigatiesysteem Business
• GSM-voorbereiding (Bluetooth)
• BMW TeleServices
• USB-aansluiting
Comment
Comment