Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
    Regeerakkoord bepaalt enkel dat men 200mio gaat ophalen : als men de formules die nu circuleren gaat toepassen haalt men in eerste instantie meer dan 1miljard op, en vervolgens niks meer omdat iedereen zijn dure wagen uit de vennootschap heeft gehaald.

    Zover zal het dus niet komen, men zal wel een meer evenwichtige formule zoeken die net niet genoeg pijn doet.

    Het is precies de bedoeling dat het in het eerste jaar walgelijk veel opbrengt. Daar kunnen ze hun begroting mee opsmukken. En vermits deze regering maximaal 2,5 jaar kan meegaan, is het probleem van de instortende inkomsten (het fenomeen bedrijfswagen zal vanaf 1/1/2012 uitdoven immers geleidelijk uitdoven) voor de volgende regering.

    Kortetermijndenken is hier altijd al een favoriete sport geweest bij onze politici en nu het politieke klimaat in heel de Westerse wereld van die aard is dat wie vandaag in een regering zit de volgende keer geen zetel meer haalt, wordt dat fenomeen alleen nog maar versterkt.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
      na de chiptuning nu de achteraf ingebouwde opties

      ja meneer de fiscus: nen blote 320d, zie maar

      nadien in de BMW garage M pack laten naplaatsen, xenons, leder
      Toch mee opletten als je deze dingen nadien ook via de firma aankoopt. Op één of andere manier gaan deze geboekt moeten worden. Ook de fiscus is niet achterlijk en weet dat dit onderdelen van uw auto zijn die er een meerwaarde aan geven. En lap, ge hebt prijs. Als ze dan ook nog eens kunnen bewijzen dat je dit meerdere jaren niet hebt aangegeven, dan met terugwerkende kracht komen er ook nog wat intresten en boetes bij.
      OO 00 OO

      Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
      Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

      Comment


      • Gisteren heb ik hierover met meerdere ondernemers gesproken. De meesten lachten mij uit toen ik zei dat dit onbetaalbaar geworden is. Ze zeiden dat dit er zat aan te komen. Als je dat niet hebt gezien, dan ben je geen goede ondernemer. Uiteindelijk blijft het in B goedkoper dan in andere landen. In NL wordt het totaalbedrag incl. BPM als basis gebruikt om dit 25% privé te belasten. Hier is het maar max. 18%. Uiteindelijk kan je voor het bedrag dat we nu privé belastingen gaan betalen onmogelijk privé de totale kostprijs van je auto betalen. Het bedrag dat je fiscaal aftrekt door afschrijvingen, betaal je nu privé gewoon terug. Hiermee stopt de overheid dus met het 'subsidieren' van firmawagens. Als je het zo bekijkt is het idd wel juist. Voor € 380,- per maand kan ik idd nooit een 530d kopen, gebruiken en onderhouden.
        OO 00 OO

        Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
        Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
          Ik geloof nooit dat ze 2dehandswagens aan catalogusprijs nieuw zullen gaan belasten. Wat als iemand een Porsche 964 uit 1990 aankoopt op zijn vennootschap ?

          Correct systeem lijkt mij alles te bepalen op de aankoopwaarde, en misschien beter nog de boekwaarde.

          Voor de duurste categorie die belast wordt aan 1% per jaar zit je na 5 jaar aan 90% van de nieuwprijs terwijl de vennootschap nochtans maar kosten kan aftrekken aan 50%. Privé kan je niet genieten van de restwaarde na afschrijving, dus die 18% per jaar is volkomen buiten proportie tov het werkelijke VAA.

          Regeerakkoord bepaalt enkel dat men 200mio gaat ophalen : als men de formules die nu circuleren gaat toepassen haalt men in eerste instantie meer dan 1miljard op, en vervolgens niks meer omdat iedereen zijn dure wagen uit de vennootschap heeft gehaald.

          Zover zal het dus niet komen, men zal wel een meer evenwichtige formule zoeken die net niet genoeg pijn doet.
          Ik hoop dat je gelijk hebt.
          OO 00 OO

          Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
          Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
            doe een google search op "Auto verkopen met minder BTW?"
            eerste link
            bron: ondernemingsdatabank indicator
            heeft te maken met een Europees arrest.

            Chance dat we europa nog hebben !!!!!
            Ik vind niet terug hoeveel btw je voortaan bij verkoop moet aanrekenen als je een marge-auto op de vennootschap hebt aangekocht (dus zonder aftrekbare btw). Is dit ook de helft?

            Vroeger was dit de volle 21%, wat eigenlijk helemaal nergens op sloeg want je had nooit btw kunnen recupereren maar je moest die bij verkoop wel aanrekenen (waardoor je je wagen minder competitief in de markt kon zetten) én volledig doorstorten.
            MY 2011 Lexus IS250 Aut.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
              Gisteren heb ik hierover met meerdere ondernemers gesproken. De meesten lachten mij uit toen ik zei dat dit onbetaalbaar geworden is. Ze zeiden dat dit er zat aan te komen. Als je dat niet hebt gezien, dan ben je geen goede ondernemer. Uiteindelijk blijft het in B goedkoper dan in andere landen. In NL wordt het totaalbedrag incl. BPM als basis gebruikt om dit 25% privé te belasten. Hier is het maar max. 18%. Uiteindelijk kan je voor het bedrag dat we nu privé belastingen gaan betalen onmogelijk privé de totale kostprijs van je auto betalen. Het bedrag dat je fiscaal aftrekt door afschrijvingen, betaal je nu privé gewoon terug. Hiermee stopt de overheid dus met het 'subsidieren' van firmawagens. Als je het zo bekijkt is het idd wel juist. Voor € 380,- per maand kan ik idd nooit een 530d kopen, gebruiken en onderhouden.
              Het is een feit dat de voordelen in natura voor huizen en wagens belachelijk laag waren, en dat dit niet kon blijven duren.

              De shock komt volgens mij -als de plannen die nu op tafel liggen een wet worden- niet door het feit dat die worden opgetrokken, maar op de bruuske manier waarop. Te snel, te plots. Dat kon niemand verwachten.

              Comment


              • @BMWMB : je betaalt toch per privé-kilometer of ben ik nu helemaal in de war? Met al die zaken die hier geroepen worden en die bedragen, is het niet zo eenvoudig om te kunnen volgen.

                Maar het bedrag dat je noemt klinkt mij wel schappelijk voor zo een auto. Ik veronderstel dat je onderhoud, je verbruik, ... (eigenlijk alles) daarmee betaalt is?

                Comment


                • Het was in ieder geval leuker om te ondernemen in belgie als er geen regering was

                  Komt ervan als je de nva buitenkiepert

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
                    @BMWMB : je betaalt toch per privé-kilometer of ben ik nu helemaal in de war? Met al die zaken die hier geroepen worden en die bedragen, is het niet zo eenvoudig om te kunnen volgen.

                    Maar het bedrag dat je noemt klinkt mij wel schappelijk voor zo een auto. Ik veronderstel dat je onderhoud, je verbruik, ... (eigenlijk alles) daarmee betaalt is?
                    ja maar je moet wel de aankoopprijs van de wagen in rekening nemen. Na zoveel jaar moet je immers een nieuwe kopen en financieren en dat moet je in rekening brengen

                    (als je een 530d koopt en je betaald die zelf vb 50.000 euro dan kan je dat geld nooit recuperen met een km vergoeding, laat staan nog benzine en verzekering , taksen,en onderhoud betalen zelfs al rij je er 10 jaar mee)
                    Last edited by ; 07/12/2011, 13:32.

                    Comment


                    • het is ondertussen duidelijk dat de banken taks ook een belastingsverhoging is net zoals de nucleaire rente dat ook zal zijn met een verhoging vn de elektrisiteits prijs

                      Test-Aankoop: 'Als banken oorlog willen, kunnen ze die krijgen'
                      • woensdag 07 december 2011, 10u37
                      • Bron: vrt
                      • Auteur: rvs

                      BDW






                      Lees ook

                      Ivo Mechels van consumentenorganisatie Test-Aankoop vindt de aankondiging dat de banken duurder worden een slag in het gezicht van de mensen die de banken hebben gered. Dat zei hij dinsdag op Radio 1. 'We mogen het niet laten gebeuren dat banken de bankentaks doorrekenen .'
                      Mechels noemde het nieuws in het programma Peeters&Pichal een slag in het gezicht van tienduizenden mensen. 'We hebben met z'n allen banken gered en nu mogen we de bankentaks nog zelf gaan betalen!'
                      'Als de banken oorlog willen kunnen ze die krijgen,' klonk Mechels strijdvaardig. 'Wij laten ons niet doen! Een bankentaks heffen is een ding, maar dat de banken dat doorrekenen, dat mogen we niet laten gebeuren.'
                      De consumenten kunnen zelf al ten strijde trekken tegen de prijsverhogingen, stelde Mechels: 'Kijk en vergelijk (de tarieven van spaarboekjes). Ga niet in op tijdelijke promoties, maar kijk naar de basisintrest.'
                      Spaarders moeten niet per se weggaan bij hun bank als dat praktisch moeilijk is, aldus Mechels, maar ze kunnen wel bij een andere bank een spaarrekening openen.
                      Woonkredieten
                      Mechels waarschuwt dat banken nu al 'abusievelijk gedrag' vertonen bij het verstrekken van woonkredieten. Sommige banken geven volgens hem commissies om hypotheekleningen met variabele rente te verkopen.
                      'Heel wat kredietverstrekkers houden geen rekening met de terugbetalingscapaciteit van de mensen,' stelt Mechels nog. Dat blijkt uit een enquête die Test-Aankoop op Batibouw hield. 'Dat is heel gevaarlijk.'
                      Test-Aankoop raadt mensen, die vastzitten aan hun woonkrediet bij een bank, aan om met hun spaargeld naar andere banken te gaan. Klanten die woonkredieten afsloten waarbij ze voor nevenproducten bij andere banken terechtkunnen, moeten volgens Mechels zeker eens 'over het muurtje gaan kijken', bijvoorbeeld voor hun schuldsaldorekening

                      Comment


                      • Ik ben klaar met het maken van een rekenblad. Ik garandeer niet dat het correct is. Mensen die er iets van kennen mogen het gerust een bekijken en verbeteren!!



                        Voor mijn specifiek geval: BMW X3 vorig jaar aangekocht en 5000 prive km en 10.000 km is het voortaan duidelijk: Volledige prive betalen is interessanter dan de wagen op de zaak houden!!! Bovendien, ook al is de wagen nu op de zaak, dan nog is eruit halen en opnieuw in verkeer stellen beter (nog groter verschil zelfs).

                        Okee daar zitten een aantal veronderstellingen in en een aantal ook niet.
                        - Beperkte aftrekbaarheid
                        - Geld dat in de zaak zit zal je er ooit kunnen uithalen aan 25% dividend (want, op termijn > 20.000 euro en ieder jaar is niet interessant wegens verlaagd tarief).
                        - Restwaarde na x jaar is een derde
                        - Je hebt geen enkel ongeval in die tijd..
                        - full Omnium
                        - Auto uit de zaak verkopen = belasting op de meerwaarde tov de afgeschreven waarde !

                        Ik hou geen rekening met notionele interestaftrek.
                        Je moet ook in de VAA formule zelf beperken tot 18% indien je boven het max zit

                        Ter vergelijking ook de berekening gemaakt voor een BMW X5:

                        Zelfstandige zaakvoerders winnen maar liefst 10.000 euro door de auto UIT de zaak te halen. Wie vandaag een X5 wil bestellen en dat prive doet zal ook zeker 10.000 euro uitsparen. Aantal kilometers per jaar maakt bijna niet uit!

                        Enfin, misschien eerst controleren of het juist berekend is maar als de berekening klopt.. dan is het simpel: gedaan met firmawagens > 27.000 euro en op termijn exact het omgekeerde van wat de regering beoogde: MINDER inkomsten uit bedrijfswagens


                        EDIT: Foutjes verbeterd
                        Last edited by ; 07/12/2011, 14:28.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                          Ik ben klaar met het maken van een rekenblad. Ik garandeer niet dat het correct is. Mensen die er iets van kennen mogen het gerust een bekijken en verbeteren!!



                          Voor mijn specifiek geval: BMW X3 vorig jaar aangekocht en 5000 prive km en 10.000 km is het voortaan duidelijk: Volledige prive betalen is interessanter dan de wagen op de zaak houden!!! Bovendien, ook al is de wagen nu op de zaak, dan nog is het interessanter de wagen eruit te halen.

                          Okee daar zitten een aantal veronderstellingen in en een aantal ook niet.
                          - Beperkte aftrekbaarheid
                          - Geld dat in de zaak zit zal je er ooit kunnen uithalen aan 25% dividend (want, op termijn > 20.000 euro en ieder jaar is niet interessant wegens verlaagd tarief).
                          - Restwaarde na x jaar is een derde
                          - Je hebt geen enkel ongeval in die tijd..
                          - full Omnium
                          - Auto uit de zaak verkopen = belasting op de meerwaarde tov de afgeschreven waarde !

                          Ik hou geen rekening met notionele interestaftrek.
                          Je moet ook in de VAA formule zelf beperken tot 18% indien je boven het max zit

                          Ter vergelijking ook de berekening gemaakt voor een BMW X5:

                          Zelfstandige zaakvoerders winnen maar liefst 10.000 euro door de auto UIT de zaak te halen. Wie vandaag een X5 wil bestellen en dat prive doet zal ook zeker 10.000 euro uitsparen. Aantal kilometers per jaar maakt bijna niet uit!

                          Enfin, misschien eerst controleren of het juist berekend is maar als de berekening klopt.. dan is het simpel: gedaan met firmawagens > 27.000 euro en op termijn exact het omgekeerde van wat de regering beoogde: MINDER inkomsten uit bedrijfswagens
                          inderdaad en het prijskaartje zal nog hoger uitvallen want ik schat dat 1/3 van de dealers in de problemen gaan komen en ook heel wat leasing maatschappijen gaat een nieuw model moeten invoeren met lagere marges want de bedrijfs wagen markt zal bijna nog uitsluitend bestaan uit low end basic modellen met lagere marges.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door pmmeke Bekijk Berichten
                            het is ondertussen duidelijk dat de banken taks ook een belastingsverhoging is net zoals de nucleaire rente dat ook zal zijn met een verhoging vn de elektrisiteits prijs
                            taks = belastingen.
                            belastingen bedrijven = duurdere productie

                            Dus uiteraard. Maar hun postjes hebben ze nu onze redders des vaderlands.

                            Comment


                            • Dat er een verhoging kwam ok, maar dees is werkelijk totaal buiten proportie. Noem me naïef maar ik weiger vooralsnog te geloven dat dit voorstel erdoor komt. Gevolgen zijn niet te overzien, en zullen niet alleen de bedrijfsleider/werknemer treffen!
                              MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                              Comment


                              • Welke minister/staatssecretaris moet dit nu gaan invoeren? Want ik kan er niet echt aan uit wat nu de verantwoordelijkheden zijn achter al die postjes
                                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                '15 Volvo XC60 D3

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                  Voor € 380,- per maand kan ik idd nooit een 530d kopen, gebruiken en onderhouden.
                                  Uiteraard niet maar je betaalt vanuit de vennootschap toch ook een hele kost.
                                  Het netto equivalent van die bruto kost moet je ook tellen bij je budget.
                                  Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                  Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                  If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                    Welke minister/staatssecretaris moet dit nu gaan invoeren? Want ik kan er niet echt aan uit wat nu de verantwoordelijkheden zijn achter al die postjes
                                    Staatsecretaris voor Mobiliteit. Wathelet, Cdh.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                                      Ik ben klaar met het maken van een rekenblad. Ik garandeer niet dat het correct is. Mensen die er iets van kennen mogen het gerust een bekijken en verbeteren!!



                                      Voor mijn specifiek geval: BMW X3 vorig jaar aangekocht en 5000 prive km en 10.000 km is het voortaan duidelijk: Volledige prive betalen is interessanter dan de wagen op de zaak houden!!! Bovendien, ook al is de wagen nu op de zaak, dan is het bijna hetzelfde als de wagen eruit te halen. Dat voor de X3.

                                      Okee daar zitten een aantal veronderstellingen in en een aantal ook niet.
                                      - Beperkte aftrekbaarheid
                                      - Geld dat in de zaak zit zal je er ooit kunnen uithalen aan 25% dividend (want, op termijn > 20.000 euro en ieder jaar is niet interessant wegens verlaagd tarief).
                                      - Restwaarde na x jaar is een derde
                                      - Je hebt geen enkel ongeval in die tijd..
                                      - full Omnium
                                      - Auto uit de zaak verkopen = belasting op de meerwaarde tov de afgeschreven waarde !

                                      Ik hou geen rekening met notionele interestaftrek.
                                      Je moet ook in de VAA formule zelf beperken tot 18% indien je boven het max zit
                                      Enkele eerste vluchtige opmerkingen:
                                      - hoe kom je aan een km-vergoeding van € 1,6 per km (€ 16000 vs 10000km)?
                                      - BIV van € 370? Allicht bedoel je verkeersbelasting en moet de BIV nog ingevuld worden.
                                      Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                      Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                      If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                      Comment


                                      • Heb document geupdate, er zaten nog een paar foutjes in. Het wordt alleen maar erger/duidelijker.

                                        Men is gewoon vergeten dat die grote dure auto's al maar 50% aftrekbaar waren, en dus al bovenop hun werkelijke afschrijving al 33,99% extra belastingen "veroorzaakten" tegenover wat je prive betaalt. Eigenlijk is het logisch.. geld van de zaak haal je er uit aan 10-25% RV. Als je dan dingen 34% extra belast (oude regime - verworpen kosten) en nu nog eens jaarlijks de nieuwe taksen erbij die voor sommige autos richting 50% nieuwwaarde gaan op 5 jaar...

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                          Enkele eerste vluchtige opmerkingen:
                                          - hoe kom je aan een km-vergoeding van € 1,6 per km (€ 16000 vs 10000km)?
                                          - BIV van € 370? Allicht bedoel je verkeersbelasting en moet de BIV nog ingevuld worden.
                                          het is km vergoeding 0,32 over de afschrijftermijn van 5 jaar = aldus 1,6 euro per jaarlijkse km professioneel

                                          BIV van 370 is ongeveer de nieuwe BIV voor de X3 (lage CO2!). eigenlijk 362.

                                          verkeersbelasting ben ik inderdaad vergeten. Verandert niks wezenlijks aan de zaak van tienduizend euro verschil. Volgende versie..

                                          Je moet dus het resultaat van case1 vs case2 vergelijken en het resultaat van case3 vs case4.
                                          Het minst negatief betekent het meest geld kwijt
                                          Last edited by ; 07/12/2011, 14:47.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X