Oorspronkelijk geplaatst door freegeek
Bekijk Berichten
Als iemand echt een kost heeft gehad, dan geeft hij die aan en dan wordt die door het project (/de klant) terugbetaald. Dat betekent ook dat er geen last is met de belastingen want het was een verantwoorde kost.
In UK loopt dit principe in consulting al zolang als ik er werk.
Als je gaat forfetaire vergoedingen uitschrijven, dan blijft de twijfel dat iemand wat in zijn zak steekt als "verdoken" loon en dat het dus zou belast moeten worden.
Je geeft wel een heleboel voorbeelden aan waar mensen gaan foefelen met ontvangstbewijzen. Dit heeft al helemaal niks meer te maken met belastingsprincipes, maar dit is gewoon fraude: je licht het bedrijf op en je licht de belastingen op. Ik weet wel dat er in België die foefelmentaliteit is, maar in UK staat dit gelijk aan ontslag en gevangenisstraf. En zo hoort dat te zijn.
Als een bedrijf een redelijke "hygiëne" heeft en dus onkostenvergoedingen redelijk nakijkt, dan kunnen dergelijke misbruiken niet of haast niet voorvallen en is er nooit een probleem dat de belastingen moeten komen klagen.
Je kan wel blijven aanvoeren dat iemand met een Bulgaars bonneke een sakosh kan aangeven alsof het een diner was. Moet hij dan die dag geen twee etensbonnetjes gaan voorleggen? Valt ook wel op.
Ik ga gewoon door de expenses en leg ook redelijke bovengrenzen op (en de belastingscontroleur kan hetzelfde doen)
- Reizen: Kan je niet mee foefelen, is dus at cost. Iemand die 3 taxis van 60 Euro aangeeft per dag terwijl hij maar 3 kilometer naar en van de klant moet, dat valt op.
- Eten: redelijke bovengrens gesteld van £25 à £30 voor een avondmaal en £10 à £15 voor een ontbijt, afhankelijk van de stad. Zit hij daar serieus boven, dan valt dat op en moet hij in de beschrijving aangeven wie er mee uit eten was. Eén of twee dagen zijn aanvaardbaar per maand, 3 dagen per week aan 100 Euro gaan eten en hij mag uitleg komen geven.
- Hotel: "Redelijkheidsprincipe". Komt iemand met £300-£400 af, dan verwacht ik even een korte uitleg in de Comments-box.
Is dit waterdicht? Nee. Maar iemand kan voor een paar Euros of op één dagje frauderen en met een "VAA" wegkomen. Dat is ook geen drama.
Als hij elke dag 100 Euro per diem krijgt en elke dag voor 20 Euro gaat eten en de rest in zijn zak steekt, dan "fraudeert" hij per maand voor 1700 Euro want die krijgt hij belastingsvrij.
Feit blijft dat in België de overheidsambtenaren dit in stand houden omdat ze zelf hun soep dik uitscheppen.
Maak die ganse boel ginder eens een stuk strenger, en de corruptie en de ontduiking zal zo snel naar beneden gaan dat je de belastingen met 10% kan verlagen.
Comment