Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
    En hoe zit het nu met de business modellen van Citroën? Bvb een DS5 Business GPS: 30.000€ vaste prijs. Gebaseerd op een So Chic met extra uitrustingen. Neemt men 30.000€ als catalogusprijs, of de prijs van de So Chic met die extra uitrustingen zonder korting? (zal naar de 40.000€ gaan)
    En wie gaat dat dan allemaal berekenen? En dat kost geen geld zeker?
    Dus nog meer overheidsuitgaven om een beetje belastingen meer te innen...
    Dat vraag ik me dus ook af en ik vrees dat daar geen duidelijkheid over zal komen op korte termijn. Cataloguswaarde is dus niet de prijs uit de catalogus.

    Andere vraag : om de cataloguswaarde te bepalen moet je bovenop de nettoprijs de opties en BTW er terug bij tellen. Wat met accessoires ? Als ik een wagen bestel bij de dealer en ik laat er (binnen het leasingcontract) een trekhaak onder zetten : wordt de waarde van de trekhaak meegerekend of niet ?

    Comment


    • Ik zou nu een nieuwe wagen moeten bestellen, maar ze zullen toch nog moeten wachten totdat deze dingen duidelijk zijn hoor.
      Dat maakt wel vlotjes 20-30€ verschil per maand uit, aan 48 maanden is dat toch weer 1500€.
      Daar koop ik al een oldtimertje van dat ik kan opmaken of een mooie fiets.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door davnan Bekijk Berichten
        Dat vraag ik me dus ook af en ik vrees dat daar geen duidelijkheid over zal komen op korte termijn. Cataloguswaarde is dus niet de prijs uit de catalogus.

        Andere vraag : om de cataloguswaarde te bepalen moet je bovenop de nettoprijs de opties en BTW er terug bij tellen. Wat met accessoires ? Als ik een wagen bestel bij de dealer en ik laat er (binnen het leasingcontract) een trekhaak onder zetten : wordt de waarde van de trekhaak meegerekend of niet ?
        Volgens mij wel! Zelfs winterbanden die je in optie liggen hebt moeten meegerekend worden. opties zijn opties...

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanotus Bekijk Berichten
          Volgens mij wel!
          Met alle respect, maar jouw mening telt niet.
          Het is de mening van dat ambtenaartje die dit moet controleren of beslissen die telt.

          Maar we zullen inderdaad maar uitgaan van het ergste.
          En toch: zelfs dan zullen er wel uitwegen zijn om de catalogusprijs te verminderen.

          Maar het is waar, ik ga ook geen trekhaak meer nemen. Wat een nieuwe trekhaak me aan belastingen kost, kan ik beter een2ehandse kopen en die op de auto van mijn vrouw monteren.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten
            Laat mij weten hoe uw gesprek met de controle is gegaan

            Verstuurd van mijn Nexus One met Tapatalk
            Sinds wanneer is het verboden om een eenmanszaak op te richten?

            Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
            Ik wou net hetzelfde zeggen.
            Ge vergeet uw % dat ge privé gebruikt in te brengen en 100% aanvaarden ze niet.
            Zo ziet ge maar hoe sommige denken over zelfstandigen
            Waar ergens sprak ik van 100%?
            Eenmanszaak is personenbelasting=75%.
            MY 2011 Lexus IS250 Aut.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanotus Bekijk Berichten
              Volgens mij wel! Zelfs winterbanden die je in optie liggen hebt moeten meegerekend worden. opties zijn opties...
              Accessoires zijn geen opties !

              En die constructie met aankopen nieuwe auto via tussenweg: vergeet niet dat de auto al eens moet ingeschreven zijn voor hij als 2e hands belast kan worden...
              ----------------------------------------------------------------------------------
              2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
              2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
              Pictures here: BMW 7 Series
              1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
              Pictures here: Diablo

              --------------------------------------------------------------------------------------------
              It's like being in command of the Battlestar Galactica:
              It might need half a starsystem to turn around,
              but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
              Cylons have respect for it...

              --------------------------------------------------------------------------------------------

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door davnan Bekijk Berichten
                Dat vraag ik me dus ook af en ik vrees dat daar geen duidelijkheid over zal komen op korte termijn. Cataloguswaarde is dus niet de prijs uit de catalogus.

                Andere vraag : om de cataloguswaarde te bepalen moet je bovenop de nettoprijs de opties en BTW er terug bij tellen. Wat met accessoires ? Als ik een wagen bestel bij de dealer en ik laat er (binnen het leasingcontract) een trekhaak onder zetten : wordt de waarde van de trekhaak meegerekend of niet ?
                Is hier allemaal uitgebreid aan bod gekomen, meer dan eens.
                Lees de wettekst en alles is toch duidelijk ?

                Uw trekhaak die op factuur staat kost u VAA. Maw , alles wat op uw aankoopfactuur staat maakt deel uit van VAA.

                Cataloguswaarde is idd NIET de prijs die je in één of ander boekje kan vinden, de cataloguswaarde vindt je UITSLUITEND terug op je aankoopfactuur. Dat bedrag, voor korting als die vermeld wordt, is voor de wetgever je cataloguswaarde.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
                  En die constructie met aankopen nieuwe auto via tussenweg: vergeet niet dat de auto al eens moet ingeschreven zijn voor hij als 2e hands belast kan worden...
                  Eens even gesimuleerd met de BIV tool van Vlaanderen.be voor een Mazda CX-5 2.2 diesel met 150pk: BIV: 118,79€, Belasting 474,41€.
                  Belasting krijgt hij normaal terug naar rato van gebruik, BIV niet natuurlijk, maar dat is het bedrag niet.
                  Nog steeds duizenden euros voordeel voor mij!
                  En gaan de belastingen zeggen dat een autohandelaar een auto niet na een maand mag verkopen?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
                    Uw trekhaak die op factuur staat kost u VAA. Maw , alles wat op uw aankoopfactuur staat maakt deel uit van VAA.
                    Winterbanden zullen er dus meestal niet opstaan. Dat regelt Leaseplan met Q-Team bvb, niet met de garage. Als ik dus pas na een half jaar een trekhaak laat plaatsen, telt die ook niet mee. Staat niet op factuur.
                    Dan gaan we dus snel naar Nederlandse toestanden gaan waar Xenon, navigatie etc achteraf wordt geplaatst. Ik denk dat ze daar toch nog wel iets op zullen bedenken.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
                      Het quoten waard.
                      Als ik iets van de lessen economie heb overgehouden (bitter weinig) dan is het wel de Laffer-curve.
                      Een tijd terug heeft men voor de registratierechten in het Vlaamse Gewest het vlak tarief ingevoerd. Hoewel de voet was gedaald, bleek men meer inkomsten te krijgen. Hoe zou dat komen? Bepaalde politici hebben nu geld geroken en zullen rapen waar het rapen is. Iedereen met een eigen huis, een eigen wagen, een eigen onderneming is dik gejost.
                      Yup... maar ge had wel wat meer mogen onthouden uit die lessen.

                      Basisprincipe is nl dat zowel socialisten als voorstanders van de vrije markt economie HETZELFDE doel proberen bereiken, enkel het pad hoe dat te bereiken verschilt.

                      Tweede principe, is dat je duidelijk het éne of het andere pad moet kiezen, niet proberen van beiden een beetje te doen, want dan kom je nergens uit.


                      Elke politicus kent de Laffer curve, ook Di Rupo. Alleen is men het niet akkoord van hoe we aan die rechter kant die curve weer omhoog gaan kruipen.
                      De vraag is niet wie gaat moeten plooien in België, maar wie gaat er eerst moeten plooien.

                      Idealiter moet een regering een pad op lange termijn aan de burger voorstellen.
                      Vb:
                      2012: VAA op bedrijfswagens en forfetaire vergoedingen worden afgeschaft. => Doel: xxx miljoen
                      2013: xxx miljoen geïnd, we gaan dus nu de inkomensbelasting met x % verminderen.
                      2014 ... etcetc

                      Probleem is natuurlijk dat er een grote staatsschuld is die, mede door de schuld van de overgulzige consument in de voorbije jaren, onbetaalbaar is geworden aan de huidige interestvoet.
                      Dus de Staat moet echt met kleine stapjes die curve weer op en een éénduidige policy volgen... en dat werkt niet als je om de 2 à 3 jaar een nieuwe compromisregering gaat stemmen met andere gezichten.

                      Hoger zegt reeds iemand dat we een regering van Economen nodig hebben.

                      Wel, waarom al niet beginnen met een regering met ervaren politiekers?

                      Maar nee, de Vlaming van vandaag wil niks meer te maken hebben met wat de generatie van onze ouders deed. We willen geen ervaren politiekers meer. We stemmen voor snotneuzen zoals een Bart De Wever of die sexy dokter uit Limburg, die de media stukken beter bespelen maar papkinderen zijn met nul ervaring.

                      Ah ja... en dan zijn we verwonderd dat ze er een zootje van maken.
                      Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                        Yup... maar ge had wel wat meer mogen onthouden uit die lessen.

                        Basisprincipe is nl dat zowel socialisten als voorstanders van de vrije markt economie HETZELFDE doel proberen bereiken, enkel het pad hoe dat te bereiken verschilt.

                        Tweede principe, is dat je duidelijk het éne of het andere pad moet kiezen, niet proberen van beiden een beetje te doen, want dan kom je nergens uit.


                        Elke politicus kent de Laffer curve, ook Di Rupo. Alleen is men het niet akkoord van hoe we aan die rechter kant die curve weer omhoog gaan kruipen.
                        De vraag is niet wie gaat moeten plooien in België, maar wie gaat er eerst moeten plooien.

                        Idealiter moet een regering een pad op lange termijn aan de burger voorstellen.
                        Vb:
                        2012: VAA op bedrijfswagens en forfetaire vergoedingen worden afgeschaft. => Doel: xxx miljoen
                        2013: xxx miljoen geïnd, we gaan dus nu de inkomensbelasting met x % verminderen.
                        2014 ... etcetc

                        Probleem is natuurlijk dat er een grote staatsschuld is die, mede door de schuld van de overgulzige consument in de voorbije jaren, onbetaalbaar is geworden aan de huidige interestvoet.
                        Dus de Staat moet echt met kleine stapjes die curve weer op en een éénduidige policy volgen... en dat werkt niet als je om de 2 à 3 jaar een nieuwe compromisregering gaat stemmen met andere gezichten.

                        Hoger zegt reeds iemand dat we een regering van Economen nodig hebben.

                        Wel, waarom al niet beginnen met een regering met ervaren politiekers?

                        Maar nee, de Vlaming van vandaag wil niks meer te maken hebben met wat de generatie van onze ouders deed. We willen geen ervaren politiekers meer. We stemmen voor snotneuzen zoals een Bart De Wever of die sexy dokter uit Limburg, die de media stukken beter bespelen maar papkinderen zijn met nul ervaring.

                        Ah ja... en dan zijn we verwonderd dat ze er een zootje van maken.
                        Misschien eens een geschiedenisboek lezen, de gigantische staatsschuld is opgebouwd in de jaren 70 en begin jaren 80, de generatie van de babyboomers en door ervaren politiekers zoals tindemans



                        Verstuurd van mijn Nexus One met Tapatalk

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                          Inderdaad!
                          Als ik een leasingwagen bestel van 35.000€ dan krijg ik ongeveer 5.000€ korting.
                          Voor Di Rupo moet ik dus belastingen betalen op 35.000€.
                          Maar IEDEREEN krijgt een korting op die wagen, misschien niet iedereen 5.000€ maar toch wel zeker 3.000€.
                          Dus als ik de garage buitenrij met mijn nieuwe wagen, krijg ik nooit meer 35.000€ voor die wagen, want iedereen kan hem kopen aan 30.000€.

                          En dan nog: men kan zeggen dat het voordeel van alle aard berekend moet worden op 35.000€, maar toch niet voor 4 jaar lang?
                          Mijn Passat is nu 3,5j oud. Mijn deur piept als ik ze open doe, er is gebruiksslijtage, er is al heel wat geld in onderhoud gestoken.
                          Dan kan je toch niet zeggen dat die nog 40.000€ waard is zoals 4jaar geleden?
                          Dus een bedrijf wordt verplicht om een wagen op een bepaalde manier af te schrijven, maar als werknemer zou ik gedurende de hele tijd hetzelfde voordeel hebben. Dat klopt toch ook niet.

                          En voor 2ehands:
                          - ik bestel bij een bevriende autohandelaar een nieuwe auto die als catalogusprijs 35.000€ heeft.
                          - hij gaat die kopen bij een dealer en krijg dezelfde korting die ik zou krijgen (dus 30.000€)
                          - hij verkoopt die aan de leasemaatschappij met winst, dus 30.500€.
                          - ik wordt belast op 30.500€ ipv 35.000€
                          Daar kunnen de belastingen toch niets op tegen hebben?
                          Autohandelaar heeft winst gemaakt, en niet onder de marktwaarde verkocht.
                          Dan zullen ze waarschijnlijk zeggen dat hij ingeschreven moet zijn geweest. Goed, nieuwe auto, lage vervuiling, dus de BIV is laag, dus ik denk dat ik nog veel voordeel zal hebben.

                          En hoe zit het nu met de business modellen van Citroën? Bvb een DS5 Business GPS: 30.000€ vaste prijs. Gebaseerd op een So Chic met extra uitrustingen. Neemt men 30.000€ als catalogusprijs, of de prijs van de So Chic met die extra uitrustingen zonder korting? (zal naar de 40.000€ gaan)
                          En wie gaat dat dan allemaal berekenen? En dat kost geen geld zeker?
                          Dus nog meer overheidsuitgaven om een beetje belastingen meer te innen...
                          De autobranche zal zich RAP aan gaan passen.

                          Gevolg:

                          De catalogusprijzen gaan zakken
                          De korting die IEDEREEN krijgt is dan van de baan, zit in lagere prijzen.

                          Er gaan meer accessoires nageplaatst worden om de officiële factuurprijs te beperken
                          De befaamde 'kosten rijklaar maken' of 'afleverkosten' gaan als werkuren de boeken in en gaan separaat berekend worden naast de auto.

                          Je bestelt geen trekhaak af fabriek, maar bij de dealer, leer wordt eerder nageplaatst, etc etc.

                          Zie NL, daar is dat al jaren de gangbare norm.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                            We willen geen ervaren politiekers meer.
                            Ah ja, zoals den De Haene. Die heeft me toch nooit geld gekost, of wacht...
                            BDW zit trouwens niet in de regering, wel andere broekjes als Alexander De Croo, Wouter Beke enzo. Gelukkig hebben we in de senaat nog ervaren personen als een Jean-Jacques De Gucht.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                              De autobranche zal zich RAP aan gaan passen.
                              Het gaat me anders nog niet rap genoeg!
                              Een nieuwe auto kiezen zou leuk moeten zijn, maar voorlopig heb ik er alleen nog maar stress van gehad.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten
                                Misschien eens een geschiedenisboek lezen, de gigantische staatsschuld is opgebouwd in de jaren 70 en begin jaren 80, de generatie van de babyboomers en door ervaren politiekers zoals tindemans



                                Verstuurd van mijn Nexus One met Tapatalk
                                Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                Ah ja, zoals den De Haene. Die heeft me toch nooit geld gekost, of wacht...
                                BDW zit trouwens niet in de regering, wel andere broekjes als Alexander De Croo, Wouter Beke enzo. Gelukkig hebben we in de senaat nog ervaren personen als een Jean-Jacques De Gucht.
                                Tindemans en Herman de Croo waren in de jaren 70 ook onervaren inderdaad, en zie wat er van gekomen is.

                                En we lezen inderdaad de geschiedenisboekjes niet, want we gaan weer voor mediageile broekies stemmen... Sorry, jullie want ik word voor één of andere reden niet meer opgeroepen om te gaan stemmen
                                Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                Comment


                                • Heeft iemand al iets vernomen omtrent dit kleine artikel uit de weekendkrant van De Morgen?

                                  "De gloednieuwe wetgeving voor de belasting op bedrijfswagens krijgt nog een aanpassing. Op het kabinet klinkt het dat die wordt verfijnd om misbruiken tegen te gaan. Fiscalisten zijn al een tijdje koortsachtig op zoek naar achterpoortjes om de hogere belastingen te omzeilen. Financiën wil hen nu voor zijn door de wetgeving snel aan te passen"

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                                    De autobranche zal zich RAP aan gaan passen.

                                    Gevolg:

                                    De catalogusprijzen gaan zakken
                                    De korting die IEDEREEN krijgt is dan van de baan, zit in lagere prijzen.

                                    Er gaan meer accessoires nageplaatst worden om de officiële factuurprijs te beperken
                                    De befaamde 'kosten rijklaar maken' of 'afleverkosten' gaan als werkuren de boeken in en gaan separaat berekend worden naast de auto.

                                    Je bestelt geen trekhaak af fabriek, maar bij de dealer, leer wordt eerder nageplaatst, etc etc.

                                    Zie NL, daar is dat al jaren de gangbare norm.
                                    Klopt. Paar bedenkingen wel:

                                    Die 5000 Euro, die je zo op de factuur van een wagen gaat uitsparen, gaat uw belasting niet zodanig naar beneden halen dat het de huidige stijging in belasting gaat compenseren.

                                    Ge kunt wel doorgaan en zeggen dat de toekomstige firmawagen een combinatie wordt van kleiner, goedkoper, geen opties meer en met een erg lage CO2 uitstoot.

                                    Juist, maar zal de gemiddelde Vlaming het nog interessant zal vinden een firmawagen te rijden als dat een VW Jetta 1.6 diesel BlueMotion wordt met stoffen zetels en een radio?

                                    De hele hetse rond die belasting nu is juist omdat er een heel pak dit de manier vonden om met een auto te rijden die ze zich niet konden permitteren...
                                    Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                      Klopt. Paar bedenkingen wel:

                                      Die 5000 Euro, die je zo op de factuur van een wagen gaat uitsparen, gaat uw belasting niet zodanig naar beneden halen dat het de huidige stijging in belasting gaat compenseren.

                                      Ge kunt wel doorgaan en zeggen dat de toekomstige firmawagen een combinatie wordt van kleiner, goedkoper, geen opties meer en met een erg lage CO2 uitstoot.

                                      Juist, maar zal de gemiddelde Vlaming het nog interessant zal vinden een firmawagen te rijden als dat een VW Jetta 1.6 diesel BlueMotion wordt met stoffen zetels en een radio?

                                      De hele hetse rond die belasting nu is juist omdat er een heel pak dit de manier vonden om met een auto te rijden die ze zich niet konden permitteren...

                                      5.000 euro maakt op de modale bedrijfswagen al een flink verschil, zeker als die recent is en dus reeds beantwoordde aan de zoektocht naar CO2-arme modellen.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                        De hele hetse rond die belasting nu is juist omdat er een heel pak dit de manier vonden om met een auto te rijden die ze zich niet konden permitteren...
                                        Slechts deels juist. Velen kunnen het zich wel permiteren maar hebben het er niet voor over.

                                        Comment


                                        • Nou, er zijn nog genoeg alternatieven die niet per se veel meer moeten kosten.
                                          Het grootste probleem is de prijs vooral zonder kortingen.

                                          Ik heb bijvoorbeeld een Mazda CX-5 op het zicht: 119g uitstoot, Euro6 norm reeds zonder een extra pistankje. (dus goed verkoopbaar over 4j met de Vlaamse BIV!) Bijna even ruim als mijn Passat, sneller (150pk en 380Nm) en rijdt waarschijnlijk nog beter ook. Prijs is ook een pak lager, dus de bijdrage is niet zo hoog. Het enige wat me niet aanstaat is dat een SUV is.
                                          Enkele merken hebben reeds een middenklasser tweeliter onder de 120g: BMW, Audi, Opel. Dus het moet niet per se triestig rijden zijn. Ik vind zelfs dat voor de 1.6jes de weinig lagere CO2 het veel lager rijplezier echt niet compenseert.

                                          Ik ben geen bedrijfsleider met een Porsche fetisj, gewoon een werkende mens, die net als die bedrijfsleider ook tegenwoordig een tandje moet bijsteken. (en 's avonds weg is en ook soms een week niet thuis is)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X