Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
volgens artikel van de Tijd niet. je begint aan 100% en wordt dan degressief. Als je dus een 5 jaar oude okkazie koopt begin je aan 100% en niet aan 70%!!! Iedere keer als die wagen verkocht wordt passeert de staat aan de kassa want de nieuwe eigenaar begint terug aan 100%!!!!!
te zot voor woorden, ik zal dus pas kunnen genieten van die 70% VAA als ik nog 5 jaar rond rij met mijn 4 oude Audi!!!!!!
Ik bedoel voor mij dat mijn wagen nieuw gekocht werd 5 jaar geleden en niet dat ik nu ene gekocht heb of verleden jaar
Nu komt de aap pas echt uit de mouw!
Wat er fundamenteel verkeerd zit aan die belasting, is dat het een zuivere afgunstbelasting moet zijn.
Die auto MOET en zal kleiner worden, subiet halen ze nog de Trabant voor ons van stal!
Het is geen afgunstbelasting, integendeel. het is meer een rechttrekking van een scheve situatie. Wie nu 2500 euro Bruto en een firmawagen van 500eur heeft, heeft meer dan iemand die 3000 euro bruto heeft. Waarom???? Men heeft vroeger afgunstgezaaid en deze wil men nu wegwerken.
Het is geen afgunstbelasting, integendeel. het is meer een rechttrekking van een scheve situatie. Wie nu 2500 euro Bruto en een firmawagen van 500eur heeft, heeft meer dan iemand die 3000 euro bruto heeft. Waarom???? Men heeft vroeger afgunstgezaaid en deze wil men nu wegwerken.
Heb je je vandaag speciaal geregistreerd op dit forum om hier zo'n onzin te komen verkopen? Het vaa EXPONENTIEEL berekenen op basis van PRIJS als voornaamste parameter is gewoon afgunst.
Het is geen afgunstbelasting, integendeel. het is meer een rechttrekking van een scheve situatie. Wie nu 2500 euro Bruto en een firmawagen van 500eur heeft, heeft meer dan iemand die 3000 euro bruto heeft. Waarom???? Men heeft vroeger afgunstgezaaid en deze wil men nu wegwerken.
Allemaal goed en wel, maar waarom hebben ze het "achterpoortje" van de 2de hands weggewerkt? Hoe lager de factuur, des te minder je kan inbrengen, des te meer belastingen betaal je. Ik noem dat geen achterpoortje...
Dit is in mijn ogen dus puur een afgunstbelasting geworden, met dank aan John Crombez (sp.a).
E KLASSE amg 2010 tweedehands gekocht Situatie tot gisteren: 107 000 * 18% * 6/7= VAA van 16.508 of 1.376 per maand Situatie vandaag 154 900 -12% *18% * 6/7: VAA van 21.031 of 1.753 per maand
Plan eigenaar tot gisteren: C AMG coupé 2011 tweedehands Plan van gisteren: 65 000* 18% * 6/7= VAA van 10.028of 836 per maand Dat plan vandaag: 105 000 -6% *18% * 6/7: VAA van 15.288 of 1.269 per maand
RESULTAAT: Megane RS lichte vracht.
Die nieuwe regeling is dus een VERBETERING????????
Zoals altijd kijken we allemaal naar onze eigen zak of op basis van afgunst en lees je IN MIJN GEVAL is het beter.
Wel in mijn geval is het EEN PAK SLECHTER.
Sorry mannen maar stel dat het bovenstaande voorbeeld werd uitgevoerd dan is dat gewoonweg rampzalig. Kan hij weer gaan verkopen.
Een wet van 23 december wordt op 24 januari iets totaal anders.
Nu is het wachten dat ze er nog een extra C02 taksje bijlappen, er zullen er dan wel altijd zijn die een voordeel doen zoals er hier sommigen nu victorie durven kraaien.
Fascinerend aan het ganse verhaal is vooral dat er: 1. nu nauwelijks duidelijkheid is over de groeiende set van maatregelen betreffende deze VAA, en 2. er geen garanties zijn voor de toekomst.
Dat maakt dat ik een auto heb besteld -met nu blijkt gelukkig wat wachttijd- en nog geen idee heb welke persoon of welke vennootschap die gaat inschrijven, hoe die gefinancierd zal worden, en zelfs in welk land die zal ingeschreven worden.
Iedere keuze kan volgende week of maand rampzalig blijken.
voor wat? Dit is dikke zever. Een 10 jaar oude okkazie zal aan 100% belast worden als ge die koopt en het wordt pas daarna degressief (zie artikel van de tijd). Je start dus altijd aan 100%, oud of nieuw!!!!
De vraag is nog steeds: Wat is die 100%? Volgens de wettekst is dit nog steeds catalogusprijs = factuurprijs + opties + btw - korting zowel nieuw als 2dehands.
Dus voor 2de hands krijg je imo ook na 1 jaar 6% korting op de catalogusprijs (zie hierboven de definitie).
MAAR wachten op de officiele wettekst. We shall see... wat jij of ik denkt doet er hier niet toe. Wel wat er in het wetboek staat.
Tenzij je op zeker speelt en een "gewoon" model met een "gewone motor" aankoopt. Met een Passat 1.6 TDI BMT kan je weinig verkeerd doen toch?
Dat klopt. Misschien moet ik wel geen auto hebben tout court, dan betaal ik geen VAA.
Ja, ik wil die met de zaak kopen. Waarom ik privé een auto zou moeten aankopen die ik voor een stuk nodig heb voor mijn werk, is mij ook een raadsel. Hij is slechts beperkt aftrekbaar, dus maak je geen zorgen dat de zaak die volledig ten onrechte betaalt.
Dat een tweedehandse wagen iedere keer opnieuw aan 100% belast wordt bij nieuwe inschrijving is inderdaad belachelijk.
Ga naar een of ander Europees hof voor ik weet niet welk rechten. Ik denk dat deze regel dan niet rechtblijft.
Maar sorry, ik kan inderdaad niet zo erg vinden dat je zeurt dat een E AMG of C Coupé AMG duurder wordt. Dat zijn wagens waar ik alleen maar van kan dromen. En dat is helemaal geen afgunst, dat is gewoon ver-van-mijn-bed.
Ik ben al blij dat mijn middenklasse wagen met 136pk en een beetje luxe nog betaalbaar blijft.
Godverdomme, nu komen ze zo weer af...
En de liberalen voelen zich nu de helden dat ze dit ook voor de nieuwe wagens erdoor hebben gekregen.. idiots!! Ze hadden beter ervoor gezorgd dat de VAA voor 2dehandswagens op de 2dehands verkoopprijs werd berekend...
pffff wat een hel: ik verkoop mijn kleine bmw binnenkort naar prive en reken dan maar vergoeding door.
En de volgende wordt dan maar een 1.4 diesel van citroen of zoiets...
Deze heb ik van een Nederlandse collega. Is een rittenregistratiesysteem. Kost je 75 euro in aankoop en 5,95 euro per maand. Fiscus in Nederland aanvaardt het feilloos. Collega betaalt 0 euro bijtelling.
De vraag is nog steeds: Wat is die 100%? Volgens de wettekst is dit nog steeds catalogusprijs = factuurprijs + opties + btw - korting zowel nieuw als 2dehands.
Dus voor 2de hands krijg je imo ook na 1 jaar 6% korting op de catalogusprijs (zie hierboven de definitie).
MAAR wachten op de officiele wettekst. We shall see... wat jij of ik denkt doet er hier niet toe. Wel wat er in het wetboek staat.
Inderdaad maar als je effektief begint aan 100% voor een 5 jaar oude okkazie, dan is het te zot voor woorden
Heb je je vandaag speciaal geregistreerd op dit forum om hier zo'n onzin te komen verkopen? Het vaa EXPONENTIEEL berekenen op basis van PRIJS als voornaamste parameter is gewoon afgunst.
Onzin! Kijk eens wat je zelf schrijft: VAA is niet exponentieel maar lineair met de prijs. Dat dure wagens meestal ook veel CO2 (ook lineair maar geplafoneerd) hebben waardoor de combinatie een zeer sterke stijgende curve is(door de combo niet lineair maar boven het plafond opnieuw lineair ) , is een ander kwestie. Alles voor het milieu hé
MAAR wachten op de officiele wettekst. We shall see... wat jij of ik denkt doet er hier niet toe. Wel wat er in het wetboek staat.
Wel, dat ze dan verd****e eens beginnen te werken en beslissen ipv telkens nen tekst uit te brengen die steeds voor interpretatie vatbaar is en waar wij WEER de duper van gaan zijn als het niet naar hun zin is.
Op die manier gaan ze de 2dehandsmarkt kelderen, voor bedrijven toch.
Op zelfstandigen na bestaat er amper 2e handsmarkt in de wereld van de bedrijfswagens. na 5 jaar komt er een nieuwe en de oude wordt verkocht, meestal aan particulieren.
Grappig, doet de regering een toegeving tot 30% en zit alweer iedereen op zijn paard. Dan zullen we die toegeving maar niet doorvoeren zeker.
Verder vind ik het normaal dat iemand die met een identieke auto rijdt als mezelf net evenveel betaald, of die nu 2de hands of nieuw gekocht is.
Verder lijkt het me ook normaal dat VAA lineair verrekend wordt met de waarde van de wagen. Maar oude wagens worden hier inderdaad wel hoog in waarde geschat. Maar nu doet de regering eens eindelijk iets om de economie te stimuleren (oude vervangen door nieuwe) en is het weer niet goed.
Heb je je vandaag speciaal geregistreerd op dit forum om hier zo'n onzin te komen verkopen? Het vaa EXPONENTIEEL berekenen op basis van PRIJS als voornaamste parameter is gewoon afgunst.
wat heeft dat nu met afgunst te maken, als je die privé koopt betaal je ook geen VAA (je kan hem wel ook niet afschrijven) en daar knelt voor velen het schoentje.
Dat een tweedehandse wagen iedere keer opnieuw aan 100% belast wordt bij nieuwe inschrijving is inderdaad belachelijk.
Ga naar een of ander Europees hof voor ik weet niet welk rechten. Ik denk dat deze regel dan niet rechtblijft.
Maar sorry, ik kan inderdaad niet zo erg vinden dat je zeurt dat een E AMG of C Coupé AMG duurder wordt. Dat zijn wagens waar ik alleen maar van kan dromen. En dat is helemaal geen afgunst, dat is gewoon ver-van-mijn-bed.
Ik ben al blij dat mijn middenklasse wagen met 136pk en een beetje luxe nog betaalbaar blijft.
Dat geldt voor iedere type wagen, ja ook een dikke diesel !
En misschien koop je ooit een huis, appartement, boot, whatever.....waar anderen een auto kopen.
Maar een sportwagen kopen is voor sommige mensen ook een droom. Je post is pure afgunst kerel.
Weet jij veel of die koper misschien 20 jaar lang met kleine wagens heeft gereden om dan zijn droom te kopen? Dat die persoon op vakantie gaat? Geen breedbeeld tv koopt of nooit op een duur restaurant gaat?
What the fuck man, zo een kleinzielige ingesteldheid.
BTW: kijk naar het voorbeeld: een tweedehands sportwagen van 65.000 euro ! Makker ik wil geen eten geven aan alle mensen die met een diesel rijden van deze prijsklasse !
Is het omdat er AMG staat dat de afgunst u toch treft.
Vergeet niet dat er mensen zijn die hiervoor sparen net zoals u spaart voor andere zaken.
Sorry voor mijn brute reactie op uw post maar ik stoor me mateloos op reacties als de uwe die zo standaard afgunstig zijn.
Het kan mij niet schelen dat de dikke bakken gepakt worden.
Wat is dat anders dan AFGUNST? zonder te weten wat die koper daarvoor over heeft? Of hoe hard hij er voor werkt?
Misschien geeft jij 5000 euro uit aan een vakantie per jaar of heb je voor 20.000 euro een zwembad in je tuin, op je vijfenveertigste, so what ! Je zal er toch voor gewerkt hebben.
Ik hoop niet dat ze je een vliegtaks van 1000 euro heffen voor je vakantie. 1000 euro extra kadaster voor uw zwembad en 300 euro tax wegens het nutteloos gebruik van water.
Ga je dan met de trein ipv het vliegtuig en zeggen ze plots, how maar u past zich aan, we gaan u nu ook een trein takske aansmeren.......
En omdat het een ver van mijn bed show is vind ik dat maar goed dat ze u dat lappen?
Nee man zo zit ik niet in mekaar hoor. Meer nog ik wens je het plezier volledig toe !
Comment