Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
    Of...dankzij de algemene prijsdaling is de particulier in staat om een nieuwe wagen te kopen daar waar hij 't vroeger met een occasie moest doen?
    De BTW-inkomsten stijgen terug?
    Particulier heeft een vast budget, het is nu niet omdat opties goedkoper worden dat men ineens een nieuwe wagen kan betalen.
    Men zal hoogstens een iets beter uitgeruste wagen kunnen kiezen.. voor dezelfde prijs => BTW inkomsten stijgen zeker niet.

    Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
    Ik gok eigenlijk vooral op een extra belasting op het VAA van de tankkaart. En 't zal niet eens zo lang duren!
    Maar dan gaan ze toch rekening moeten houden met het echte aantal privé kilometers.
    Als ik een vaste belasting moet betalen voor de tankkaart, ja sorry, maar dan wordt echt alles met de auto van het werk gedaan. Begin ik zelfs een taxidienst (mag wel niet van car policy, maar ja)
    Heel goed voor het milieu (was dat niet de drogreden voor deze belasting?)
    Last edited by Chris_147; 27/01/2012, 10:01.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
      Ik hoop het, en ik hoop vooral dat ze heel snel gaan doen.

      Gevolg gaat mogelijk kunnen zijn dat opties voor iedereen goedkoper worden (anders is het fleetkorting), dus alle nieuw verkochte wagens gaan goedkoper worden, dus BTW inkomsten gaan omlaag, dus er zal uiteindelijk nog extra belasting komen...
      Dat is een brug te ver. De netto verkoop zal de uiteindelijke BTW niet beinvloeden. Gellukkig betaal je nu BTW op wat je ook echt betaalt en niet op het bedrag voor korting. Dus of de fabrikanten nu netto of brutto - korting wagens en opties verkopen, dat maakt voor de BTW niets uit.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
        Particulier heeft een vast budget, het is nu niet omdat opties goedkoper worden dat men ineens een nieuwe wagen kan betalen.
        Men zal hoogstens een iets beter uitgeruste wagen kunnen kiezen.. voor dezelfde prijs => BTW inkomsten stijgen zeker niet.
        Al eens uitgerekend wat een naakte auto kost zonder allerlei packs? Nu kan je geen radio extra kopen zonder dat 'ie in een pack zit en je er vanzelf 25 andere opties bij hebt...die je eigenlijk niet gevraagd hebt...maar wel mag betalen.

        Een basis Golf Trendline (echt basis) tov een Highline scheelt al snel 7000 euro en meer... voor een particulier veel geld!



        Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
        Maar dan gaan ze toch rekening moeten houden met het echte aantal privé kilometers.
        Dat doet men met de belasting op de wagen zelf ook niet.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
          Stel dat ik privé een auto heb (wat zo is trouwens)
          Ik kan me niet inbeelden dat het onmogelijk is om de zakelijke auto enkel voor zakelijke toepassingen te gebruiken, en dus geen VAA te betalen...
          In Nederland kan je met KM-registratie bijtelling vermijden, kan dat in België ook niet?
          In Duitsland kan je, mits bijhouden van een roadbook, volledig aan VAA ontsnappen. Volledig legaal en aanvaard door fiscus aldaar. Ook wordt er daat niet gecontroleerd op inbreuken. Maw , als uw km boekje klopt dan ben je er vanaf.

          Het is maar goed ook want in Duitsland betaal je belasting op VAA van1% per maand op de aankoopprijs. Dus een wagen van 50.000 euro : elke maand 500 euro belasting prive. Daar is ons nieuwe VAA nog een koopje tegen.

          edit: Roadbook wordt in Belgie spijtig genoeg niet aanvaard. Hier gaat men ervan uit dat je dan toch nog wel ergens een halve km prive hebt gereden en dus volle pot VAA moet betalen.
          Last edited by TT-911; 27/01/2012, 10:15.

          Comment


          • Eindelijk is er een FAQ die wat duidelijkheid verschaft en kan ik mij aanpassen aan een duidelijke regeling. Hopelijk blijft die nu ook een paar jaar van kracht (tenzij ze zou verminderen natuurlijk).

            Wat is de mening van het forum over:
            Hoe moet het voordeel van alle aard worden berekend wanneer een werkgever poolwagens ter beschikking stelt van zijn werknemers?

            Wanneer een werknemer de beschikking heeft over een poolwagen die hij mag gebruiken voor zijn woon-werkverplaatsingen en/of eigenlijke privéverplaatsingen tijdens de weekends, vakanties of vrije tijd, om privé-aankopen te doen, e.d.m., moet er gelet op het persoonlijk gebruik een forfaitair geraamd voordeel van alle aard worden belast. Wanneer de werknemer verschillende poolwagens gebruikt die een verschillende cataloguswaarde en/of CO2-uitstootgehalte hebben, moet er voor de vaststelling van het belastbare voordeel van die maand rekening worden gehouden met de poolwagen die het meest door de betrokken werknemer in de loop van die maand werd gebruikt.
            Betekent dit dat een bedrijf met 9 werknermers en 1 bedrijfsleider een pool kan hebben van 10 hybrides en 1 Ferrari, waarbij iedereen natuurlijk meest gebruik maakt van de hybride? En is een pool van 2 auto's voor een bedrijf zonder werknemers en enkel een zaakvoerder dan ook aanvaardbaar?

            zodra er een Pool bij komt is het om te foefelen...

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten
              je vergeet nog een belangrijke, boekhoudkundig is een freelance IT-er CAPEX, iemand in loondienst is OPEX
              boekhoudkundig gezien, CAPEX = gooooooodd, OPEX = bbbaaaadddd

              ik heb al in verschillende excell files gezien van klanten waarvoor ik werk dat ik gewoon tussen de burostoelen en computers sta wij zijn gewoon een kost die afgeschreven wordt
              dat ook nog ja

              Oorspronkelijk geplaatst door robert 2005 Bekijk Berichten
              Uit interesse .. in welk (IT) domein zit je precies?
              Consulting? :p
              Hier stond eens mijn auto vermeld.

              Comment


              • LOL, lijkt me wel, maar je moet wel het merendeel van de maand met die hybride rijden he!

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
                  Roadbook wordt in Belgie spijtig genoeg niet aanvaard. Hier gaat men ervan uit dat je dan toch nog wel ergens een halve km prive hebt gereden en dus volle pot VAA moet betalen.
                  Van waar halen jullie deze zever eigenlijk?

                  Ben zelf accountant en zelfs na controle is dit bij cliënten al aangenomen.
                  Je moet wel alles kunnen aantonen, zelf een wagen privé bezitten en het spel eerlijk spelen hé.

                  De bewijslast bij een tijdige aangifte ligt nog altijd bij de fiscus. Als ze natuurlijk privékilometers kunnen aantonen moet je tegen de 309% kunnen ook.

                  Maar nogmaals, indien de wagen werkelijk 100% beroepsmatig gebruikt wordt en er niet privé mee gereden wordt, dient er geen VAA te worden toegekend!

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door qwan Bekijk Berichten
                    Hoe kom jij aan een factor 2.2 op een volledig jaarloon (dus zoals je zegt rekening houdend met 13.92), als daar bonussen, allerlei cheques en andere voordelen nog niet in steken? Wat houdt dat dan wel in?

                    Het grote verschil tussen een bediende en een freelance die bij eenzelfde eindklant zitten is volgens mij dat boven die bediende nog een hele hierarchie zit die ook moet betaald worden: loon/auto/bonus van de manager en alle laagjes erboven. Bovendien zijn het net die bedrijven die in Belgie nauwelijks winst zullen maken maar een groot stuk van die winst naar belastingsparadijzen verschuiven.

                    De zelfstandige daarintegen zit met een heel kleine overhead en krijgt bruto meer van die eindklant dan de bediende. En ja, daar wordt dan misschien een grotere auto van gekocht, maar als puntje bij paaltje komt, vraag ik me toch af in welke situatie de Belgische staat meest belastingen int?
                    Factor 2.2 is inderdaad inclusief rekening met de kost van de back office (al die firma sletten en executive assistentes ), wagens, verzekeringen, gebouw enzovoort. Dus echt de kost dat 1 persoon heeft voor het bedrijf. Al die mensen kosten geld maar daar kunnen ze niet op verdienen, op de consultants wel.

                    Wat de staat eraan $$ , dat is niet mijn probleem. Maar ze komen wel bij beide geld halen dus zal niet zoveel schelen . Ik moet ervoor zorgan dat ik fiscaal optimaliseer, dat is mijn recht en mijn plicht. Als dat wilt zeggen dat ik kosten moet maken met een auto of een ipad, het is maar zo. Maar mij prive afstraffen op VAA .. das een heel andere zaak.
                    Hier stond eens mijn auto vermeld.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Kristof S. Bekijk Berichten
                      Van waar halen jullie deze zever eigenlijk?

                      Ben zelf accountant en zelfs na controle is dit bij cliënten al aangenomen.
                      Je moet wel alles kunnen aantonen, zelf een wagen privé bezitten en het spel eerlijk spelen hé.

                      De bewijslast bij een tijdige aangifte ligt nog altijd bij de fiscus. Als ze natuurlijk privékilometers kunnen aantonen moet je tegen de 309% kunnen ook.

                      Maar nogmaals, indien de wagen werkelijk 100% beroepsmatig gebruikt wordt en er niet privé mee gereden wordt, dient er geen VAA te worden toegekend!
                      Dus als mijn wagen vanaf nu ingeschreven wordt as 100% beroepsmatig en ik rij rond met de wagen van mijn vriendin (ook leasing) dan is alles OK en betaal ik gaan VAA ...ik die enkel thuis/luchthaven dus gemakkelijk te bewijzen adh mijn factuur vn interparking dat de wagen stilstaat ...
                      Hier stond eens mijn auto vermeld.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Kristof S. Bekijk Berichten
                        Van waar halen jullie deze zever eigenlijk?

                        Ben zelf accountant en zelfs na controle is dit bij cliënten al aangenomen.
                        Je moet wel alles kunnen aantonen, zelf een wagen privé bezitten en het spel eerlijk spelen hé.

                        De bewijslast bij een tijdige aangifte ligt nog altijd bij de fiscus. Als ze natuurlijk privékilometers kunnen aantonen moet je tegen de 309% kunnen ook.

                        Maar nogmaals, indien de wagen werkelijk 100% beroepsmatig gebruikt wordt en er niet privé mee gereden wordt, dient er geen VAA te worden toegekend!
                        Die zever heb ik rechtstreeks van mijn boekhouder gekregen. De man is bedrijfsrevisor en heeft al verschillende malen deze discussie met de fiscus aan de hand gehad. Good for you dat jij het met uw controleur klaar krijgt. Hier lukt het niet. Moest het zou eenvoudig kunnen dan zouden we allemaal wel één 'dikke bak' op onze firma hebben met daarnaast nog een nette wagen, al dan niet ook op de firma.
                        Mijn concreet geval : ik had 2 wagens op de firma, een 'normale' en een 'dikke bak'. 3 jaar geleden bij controle was ondanks het feit dat ik VAA betaalde op beide wagens het toch een groot probleem voor de fiscus om die 2 wagens te aanvaarden. Het stond er dicht bij dat ze de 'dikke bak' volledig gingen verwerpen.

                        Ik vindt het fijn dat je uw kant van de zaak belicht maar neem daarom niet aan dat het zo overal gaat. Tuurlijk kan je in geval van betwisting naar de rechter stappen en trachten je gelijk te halen. Maar welke zelfstandige heeft daar tijd en zin in ??

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten
                          inderdaad, tot mei de volle 100% betalen op die 4 jaar oude wagen en dan pas gebruik kunnen maken van die degressie regel

                          ter info: Lichte Vracht valt niet onder de nieuwe regeling, oude regeling blijft geldig
                          Als de wet van 28/12/2011 van toepassing is tot 1/05/2012 denk ik het omgekeerde. Facturatieprijs 2 de handwagen tot mei en vanaf mei volle pot met degressie regel.De nieuwe wet is gemaakt om de achterpoortjes van 28/12 te dichten.
                          Ben ik mis?

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
                            Ik vindt het fijn dat je uw kant van de zaak belicht maar neem daarom niet aan dat het zo overal gaat. Tuurlijk kan je in geval van betwisting naar de rechter stappen en trachten je gelijk te halen. Maar welke zelfstandige heeft daar tijd en zin in ??
                            Klopt ook, maar het gaat mij ook om het principe.

                            Beroepskosten zijn de kosten die je maakt om een inkomen te verwerven.

                            Als daar je wagen volledig beroepsmatig bij hoort moet de fiscus dit aanvaarden.
                            Als je effectief kan aantonen (zonder blozen) dat je met je privéwagen naar de firma rijdt, vandaar met je firmawagen je beroepsmatige verplaatsingen doet, en 's avonds met de privéwagen naar huis rijdt, wil ik wel een zien wie op deze wagen een VAA gaat aanrekenen.

                            Natuurlijk moet je ook sportief kunnen zijn indien kan aangetoond worden dat je met deze wagen bent gaan skiën en er dus toch privégebruik was...

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                              Een gelijk bedrag spenderen als loonkost aan een werknemer, of aan facturen voor een zelfstandig consultant, zal die laatste een gelijkaardige wedde opleveren mocht hij alles als loon uitkeren. Dat is logisch, als de zelfstandig consultant nu werkt voor bedrijf/klant x, of voor zijn eigen bedrijf, wat netto overblijft is hetzelfde. Ik denk dat je me hier niet gelooft.
                              Daar ben ik het niet helemaal mee eens, het is te zeggen dat ik wel geloof dat er geen verschil is tussen het netto in dat voorbeeld. Maar in mijn ogen moet dat verschil er eigenlijk wel zijn, zonder dat de zelfstandige daarvoor moet gaan 'optimaliseren'. Zie onderstaande voor de verklaring waarom het in mijn ogen niet gelijk mag zijn.

                              Dat er zoveel zelfstandige consultants een vennootschap oprichten in plaats van een eenmanszaak is daar natuurlijk al een duidelijke indicatie van.

                              Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
                              En wie gaat de hoogste werkloosheidsvergoeding krijgen ? Wie gaat het hoogste pensioen krijgen ?
                              De vraag is eerder, wie gaat moeten rekenen op de staat voor zijn werkloosheidsvergoeding en zijn pensioen en wie heeft, of zou die moeten hebben, de vrijheid om hier voor een stuk zelf aan op te bouwen

                              Een van de redenen dat ik overweeg om zelfstandige te worden is de vrijheid om te kiezen wat er gebeurt met het verschil tussen bruto en netto. Want in heel het verhaal rond pensioen rekening ik helemaal niet op de staat. Maar wat ik daar kan winnen aan vrijheid verlies ik weer omdat ik moet gaan spelen met de regeltjes van diezelfde staat om mijn risico en extra inzet vergoed te zien.

                              Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
                              Als ik met de bvba een wagen van 60 K koop ipv 30 K, laat ons zeggen 70% aftrekbaar, dan zeg jij dat dit de staat 30.000€ *0.70 *34% 7000€ minder vennootschapsbelasting oplevert. En dat dus die duurdere wagen ten koste van de staat is.

                              Ik antwoord
                              -dat in die 30.000€ al meer dan 5000€ extra BTW voor de staat zit, wat al het grootste deel van die 7000e compenseert
                              -dat mijn verzekering duurder is (dus meer taksen, en ook meer winst en meer belastingen voor de verzekeraar)
                              -dat mijn garagist meer inkomsten heeft en dus meer belastingen betaalt
                              -dat deze duurdere auto wellicht ook meer brandstof verbruikt, dus extra BTW en taksen voor de staat opbrengt

                              Dus een duurdere auto kopen met de vennootschap is POSITIEF voor de schatkist.


                              NB als de auto sportiever is en maar 50% aftrekbaar, is het nog voordeliger voor de staat, want dan compenseert alleen al de BTW van 5000€ de 5000€ minder vennootschapsbelasting.
                              Ik snap het voordeel voor de staat door het kleine economische proces dat op gang komt, maar zoals sommigen het hier voorstellen is het enkel een voordeel voor de staat en zou dat genoeg moeten zijn om ook hun persoonlijk voordeel van die duurdere wagen in de vennootschap te vergoeilijken

                              Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                              Of...dankzij de algemene prijsdaling is de particulier in staat om een nieuwe wagen te kopen daar waar hij 't vroeger met een occasie moest doen?
                              De BTW-inkomsten stijgen terug?
                              Voor de particuliere koper zal er helemaal geen prijsdaling zijn voor nieuwe wagens, er zal gewoon een duidelijkere scheiding komen met de zakelijke markt. Dat zie je nu al dat rechtspersonen een lagere catalogus prijs krijgen bij sommige merken, daar waar de particulier bij dat zelfde merk daar niet kan van genieten en klassieke kortingen blijft krijgen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                              Ik gok eigenlijk vooral op een extra belasting op het VAA van de tankkaart. En 't zal niet eens zo lang duren!
                              Dat gebruik zit al in het huidige VAA in, anders zou men de netto prijs moeten nemen als berekeningsbasis en geen onderlimiet zetten op de jaarlijkse 6% daling.
                              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                              '15 Volvo XC60 D3

                              Comment


                              • Als je van auto's houdt:
                                Het beste lijkt me een wagen privé kopen (tweedehands) en een Km vergoeding ontvangen aan de maximale forfait.
                                Volledig met alles in orde en er zijn
                                best leuke karren te vinden !
                                Mits wat kennis kan je in tweedehands wagens vinden die vrij waardevast zijn.
                                Nadeel is dat je een stuk eigen kapitaal vast zet.

                                Comment


                                • Artikel 14 van de FAQ: packs nav speciale acties:
                                  Opel Insignia Platinum pack: kost 2420€ BTWi, eigenlijke waarde volgens Opel: 6060€ BTWi.
                                  Welk bedrag gaan ze nemen?

                                  Is geen autosalon pack, is het hele jaar door geldig, wel enkel voor fleet.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Kristof S. Bekijk Berichten
                                    Klopt ook, maar het gaat mij ook om het principe.

                                    Beroepskosten zijn de kosten die je maakt om een inkomen te verwerven.

                                    Als daar je wagen volledig beroepsmatig bij hoort moet de fiscus dit aanvaarden.
                                    Als je effectief kan aantonen (zonder blozen) dat je met je privéwagen naar de firma rijdt, vandaar met je firmawagen je beroepsmatige verplaatsingen doet, en 's avonds met de privéwagen naar huis rijdt, wil ik wel een zien wie op deze wagen een VAA gaat aanrekenen.

                                    Natuurlijk moet je ook sportief kunnen zijn indien kan aangetoond worden dat je met deze wagen bent gaan skiën en er dus toch privégebruik was...
                                    Zo een zwarte doos, zoals sommige telenet-installateurs (in onderaanneming) in hun wagen hebben, kan dat geen oplossing zijn? Bij die mannen was dat om hun 5000 km privé te bewijzen (en ook controle van hun baas )

                                    Want zodra ze 1km kunnen bewijzen is het niet een kwestie van sportief zijn, maar van 309% dacht ik ...
                                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                    '15 Volvo XC60 D3

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Kristof S. Bekijk Berichten
                                      Klopt ook, maar het gaat mij ook om het principe.
                                      Ok, dan zijn we het eens !
                                      Want elke controleur die een ietwat speciale wagen ziet voorbijkomen met 100% beroepsgebruik gaat als een stier op een rode lap reageren. Dus in de praktijk kom je misschien weg met een 'normale' bedrijfswagen. De meesten die hier stijgeren en extreme VAA verhoging aan hun broek hebben bezitten echter iets anders
                                      En misschien is het dat waar mijn boekhouder voor waarschuwde. Heb hem uw reactie gemailed en zal de zijne hier posten als ik ze binnen heb. Ben benieuwd.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                                        Opties zullen nu misschien eindelijk eens verkocht worden aan schappelijke prijzen. Gedaan met 450 euro te moeten dokken voor een plastic armsteun?
                                        Ja, de constructeurs zullen hun opties laten zakken in prijs voor de megaultragrote firmawagenmarkt in Belgenlandje.
                                        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                          Artikel 14 van de FAQ: packs nav speciale acties:
                                          Opel Insignia Platinum pack: kost 2420€ BTWi, eigenlijke waarde volgens Opel: 6060€ BTWi.
                                          Welk bedrag gaan ze nemen?

                                          Is geen autosalon pack, is het hele jaar door geldig, wel enkel voor fleet.
                                          Ze gaan gewoon de € 6.060 tellen... Dat staat toch duidelijk in de FAQ?

                                          Je telt alle hoogste bedragen op, en telt daar de BTW bij op, en daar word je op belast. Snapt iedereen het nu een beetje?

                                          Ik (en sommige collega's) blijf me echter vragen stellen bij het begrip catalogus waarde, zeker inzake 2e handse wagens. Bijvoorbeeld een wagen van 7 jaar oud, die na 3 jaar renting overgenomen is door de vennootschap.
                                          Last edited by PVerspeek; 27/01/2012, 11:12.
                                          Speeding doesn't kill. Suddenly stopping does...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X