Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
    Ok maar wat met het verschil in voordeel tussen een nieuwe Golf Bluemotion van 30000 euro tegenover een tweedehands Porsche van 30000?
    Oorspronkelijk geplaatst door ecurie Bekijk Berichten
    Er is geen verschil en dus hadden ze moeten werken met de factuurwaarde. Nu wordt die Porsche berekend op 70% van z'n cataloguswaarde (vb. € 70% van € 80.000 = € 56.000).
    Ik denk dat er wel een verschil in voordeel is tussen een nieuwe Golf Bluemotion van 30000 euro en bijvoorbeeld deze tweedehands Porsche van 30000 : http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=207116197

    Ik denk dat de werknemer die mag kiezen tussen de nieuwe Golf en de tweedehands Porsche niet echt veel zal inzitten met het beetje afgeleefde interieur van de Porsche.
    Toegegeven, het verschil in CO2-uitstoot tikt wel door.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
      Het gaat hier niet over wat de overheid aan taksen krijgt maar over het VAA. Je privé voordeel is toch groter voor die Porsche dan voor die Golf met zijn lagere gebruikskost?
      Een nieuwe Golf BM van 30k (daar zit al heel wat op, kost std 22k) of een Porsche van 30k.
      Hoe oud is die Porsche denk je? Zal +-10 jaar zijn.

      Toch niet zo simpel.
      Last edited by ; 27/01/2012, 14:05.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
        Het gaat hier niet over wat de overheid aan taksen krijgt maar over het VAA. Je privé voordeel is toch groter voor die Porsche dan voor die Golf met zijn lagere gebruikskost?
        Het waardeverlies van die nieuwe Golf zal veel groter zijn dan dat van de 2dehands Porsche, dus dat is dan weer een groter privé voordeel voor de Golf rijder.

        Comment


        • Een vraagje :
          op mijn bestelbon ( via de UK ) staat volgende :
          Visibility packahe : ( zoveel pond )
          - XENON
          - Adaptive headlights
          - High beam

          Achter elk onderdeel staat géén prijs , en bij de package staat géén -

          Dus wat gaan ze aanrekenen. ( de belg prijzen ?) ?
          Als ze de belg prijzen aanrekenen, stap ik naar de raad van state ( of europa ) :
          Er is zoiets als vrijheid van goederen in EUROPA. => dus ik ( als bvba ) kan goedkoper ergens anders vinden.
          Partic kunnen dit OOK.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Dak Bekijk Berichten
            dit vb alleen al geeft aan dat de wetgeving een verbetering is, mensen zullen minder verbruikende , minder vervuildende auto's kiezen (en dit voor dezelfde prijs in dit geval) en de markt (fabrikanten) zullen hier op inspelen
            ook voor mij maakt dit veel verschil , ik ben ook overgestapt van veel verbruikende terreinwagens naar een gezinswagen. Voor die paar keer op jaar dat ik mijn moto's moet trekken gaat evengoed met een 163pk diesel
            Ja en nee. Waar ik werk, moeten de werknemers de zo proper mogelijke auto nemen en de rest aan opties nemen. En om de x aantal jaar mogen ze een andere kiezen, en dan zal die weer lager zijn.
            Alleen zorgen ze er nu wel voor dat er hier auto's gaan staan waar ze dan inkomsten gaan op missen. Ik snap niet waarom het zo moeiljik is om iets te regelen zodat iedereen gewoon bijdraagt op dezelfde manier.
            Daar hebben ze het verstand dus ech niet voor.
            Zet een 10tal economen bij elkaar en binnen de week hebt ge de juist formule.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door D-man Bekijk Berichten
              Een nieuwe Golf van 30k (daar zit al heel wat op) of een Porsche van 30k.
              Hoe oud is die Porsche denk je? Zal +-10 jaar zijn.

              Toch niet zo simpel.
              En wat kost die P aan taksen, verbruik, onderhoud, banden?

              Ander voorbeeld, nieuwe kale Golf voor 20 000 of deze http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=207952484.

              Welke zou je liefst privé op de baan houden
              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
              '15 Volvo XC60 D3

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                Het gaat hier niet over wat de overheid aan taksen krijgt maar over het VAA
                Het komt zo wel niet over bij de mensen hé, ze zien alleen meer het nemen en nemen en blijven nemen van diezelfde mensen, en terecht.

                Comment


                • Ze gaan volgens mij de Belgische prijzen gebruiken. Je hebt al het voordeel gehad van de lagere aankoopprijs door in de UK te kopen gaan ze wellicht redeneren.
                  MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                    En wat kost die P aan taksen, verbruik, onderhoud, banden?

                    Ander voorbeeld, nieuwe kale Golf voor 20 000 of deze http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=207952484.

                    Welke zou je liefst privé op de baan houden
                    En dus moeten ze maar ineens het VAA gaan berekenen op 70% van de nieuwwaarde van die kar van 6 jaar oud, zelfs al blijf je er nog 6 jaar mee rijden?
                    Vind je dat dan billijk?
                    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door HansVDG Bekijk Berichten
                      Een vraagje :
                      op mijn bestelbon ( via de UK ) staat volgende :
                      Visibility packahe : ( zoveel pond )
                      - XENON
                      - Adaptive headlights
                      - High beam

                      Achter elk onderdeel staat géén prijs , en bij de package staat géén -

                      Dus wat gaan ze aanrekenen. ( de belg prijzen ?) ?
                      Als ze de belg prijzen aanrekenen, stap ik naar de raad van state ( of europa ) :
                      Er is zoiets als vrijheid van goederen in EUROPA. => dus ik ( als bvba ) kan goedkoper ergens anders vinden.
                      Partic kunnen dit OOK.
                      Be nu ook net terug uit de UK, mijn opties staan apart verrekend!

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                        Ze gaan volgens mij de Belgische prijzen gebruiken. Je hebt al het voordeel gehad van de lagere aankoopprijs door in de UK te kopen gaan ze wellicht redeneren.
                        Nieuw dus factuurprijs. BTW gaat men ook niet berekenen op de Belgische prijs.

                        Comment


                        • Zou dit een oplossing kunnen zijn voor het probleem van de voordelige uitrustingspacks ?
                          Want nu zouden die worden belast aan het volledige optietarief.

                          De importeur biedt geen "packs" meer aan aan voordelige tarieven. In de plaats daarvan maakt hij ze standaard op elk voertuig en verhoogt de catalogusprijs van het voertuig met de prijs van die "packs". Dus geen optie meer aan hogere tarieven die normaal zouden meegeteld worden voor de berekening van het VAA.
                          Wil je die extra uitrusting niet, kan je die in negatieve optie nemen, waardoor de prijs terug lager wordt. In de wettekst staat immers dat ALLE opties meegeteld worden. Negatieve opties worden niet uitdrukkelijk uitgesloten.

                          Dit systeem bestaat trouwens al bij sommige merken, wanneer je bvb kleinere velgen wil.
                          Je krijgt geen korting, maar de negatieve optie van bvb. 16" velg aan - € 400,-.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                            En wat kost die P aan taksen, verbruik, onderhoud, banden?

                            Ander voorbeeld, nieuwe kale Golf voor 20 000 of deze http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=207952484.

                            Welke zou je liefst privé op de baan houden
                            Denk de Porsche. Vanaf dat je nummerplaten op die Golf hangt is die al 20% van z'n waarde kwijt, dus in dit geval € 4.000,-.
                            Dus het VAA is het grootst voor de Golf rijder.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                              En dus moeten ze maar ineens het VAA gaan berekenen op 70% van de nieuwwaarde van die kar van 6 jaar oud, zelfs al blijf je er nog 6 jaar mee rijden?
                              Vind je dat dan billijk?
                              Nee, ik heb hier al verscheidene malen aangehaald dat ik wel iets zie in het principe achter die onderlimiet op catalogusprijs in de berekening, maar vragen heb bij de limiet zelf.
                              Ik heb hier ook al de vraag gesteld wat wel een goede voet zou zijn voor een redelijke berekening, maar tot nu toe niet veel antwoorden gezien ...

                              Ik vind wel dat als iemand een wagen koopt nu van 3 jaar oud voor 60000 terwijl de nieuwprijs 200 000 euro was, dat die een groter voordeel doet door de wagen in de zaak te hebben dan puur en alleen de tweedehandsprijs. Hij doet ook geen voordeel van 200 000, welk voordeel wel, dat is een moeilijke vraag in mijn ogen.
                              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                              '15 Volvo XC60 D3

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                                Dat klopt. De mogelijkheid tot optimalisatie (voor onze rode vrienden: dat is geen fraude, maar de keuze maken om niet alles aan wedde uit te keren bvb), is inderdaad een vereiste. Meer dan dat, het is net dat wat een zelfstandige onderscheidt van een werknemer. In ruil voor die mogelijkheid, moet de zelfstandige inderdaad heel wat inboeten voor wat betreft vangnetten. Dat is geen verzuchting of klacht, dat is een gevolg van de gemaakte keuze.

                                Er is geen enkele reden die aangeeft dat het ene statuut intrinsiek beter of slechter is dan het andere, beiden hebben gewoon een andere set regels. Vaak wordt die keuze eerder psychologisch gestuurd.

                                Naar verdiensten kan je ook al geen lijn trekken. Ik ken zowel zelfstandigen die met een krantenwinkeltje verre van rijkelijk verdienen, en ik ken werknemers die een jaarlijkse netto bonus van 1 miljoen euro ontvangen.

                                Dus laat dergelijke vergelijkingen en verwijten maar weg uit dit topic. Werknemers en zelfstandigen zijn beiden getroffen door de VAA aanpassing. Voor zelfstandigen kan je nog pleiten dat ze vaak nog ontsnappingsmogelijkheden hebben, waar werknemers 'opgescheept' zitten met een firmawagen die ze mogelijks niet meer willen.
                                Right on, ICM. Aan iedereen, stop toch met de zelfstandigen/de werknemers (schrappen wat niet past) te schofferen. Besef toch dat als een Crombez dit allemaal zou lezen, dat hij niet meer bijkomt van het lachen. De rooien proberen dit te verkopen als zijnde een belasting die enkel de "superrijken" treft, en daar lijken ze in te slagen, want 99% van de bevolking wordt toch de ogen uitgestoken door die 1% met haar Benz S-klasses, nietwaar. Maar ik lees hier ook dingen als: "mijn gewone basic BMW 3 gaat me amper 15 euro meer kosten per maand, pft, maak ik me niet druk over". Leuk voor jou, maar dat is toch weer 180 euro per jaar meer belastingen betalen . Als je dat aan elektriciteit of zo moet extra betalen, ga je toch ook eens zuchten, nee? Sorry, maar dit is een typische rooie afgunstbelasting . Dat iemand dankzij zijn bedrijfswagen de facto wat minder belastingen op zijn loon betaalt, dat konden ze niet meer verkroppen. En vermits er nog altijd véél meer mensen zijn, zeker in Wallonië, zónder dan mét bedrijfswagen, gaat dit weinig stof doen opwaaien (behalve dan op het autoforum ). De meeste have-nots weten zelfs niet eens dat er iets als een VAA bestaat, noch dat de meeste werknemers er nog een aardig stuk brutoloon voor moeten ophoesten ook. Nee, ze kijken vol afgunst naar de overbuurman die een auto "krijgt" van zijn werk .

                                Dood aan alle socialisten ! (goed, dit is maar om te lachen. Een dikke vervelende valling dan!)

                                Comment


                                • Volgens mij wordt 2012 het jaar van de 'perte totale'. Voor sommige zal dit de enigste uitweg zijn. Ik heb al bij al nog "geluk". Ik heb mijn 330D nog goed verkocht gekregen en mijn nieuwe (520D) komt uit de UK. Met het VAA dat ik hiervoor moet betalen kan ik 'm niet privé betalen.

                                  Comment


                                  • Ik hoop het voor hun, maar rechtszekerheid heb je hier niet, da's intussen toch wel voor iedereen duidelijk neem ik aan.
                                    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Dak Bekijk Berichten
                                      dit vb alleen al geeft aan dat de wetgeving een verbetering is, mensen zullen minder verbruikende , minder vervuildende auto's kiezen (en dit voor dezelfde prijs in dit geval) en de markt (fabrikanten) zullen hier op inspelen
                                      ook voor mij maakt dit veel verschil , ik ben ook overgestapt van veel verbruikende terreinwagens naar een gezinswagen. Voor die paar keer op jaar dat ik mijn moto's moet trekken gaat evengoed met een 163pk diesel
                                      1. De bedoeling is 200 miljoen ophalen, niet om minder vervuilende wagens te verkopen. Of de huidige aanpak daarvoor een verbetering is, durf ik te betwijfelen.

                                      2. Het wordt wel heeeeeeeeeeeeeeel interessant om u een oude vervuilende wagen, te kopen, privé, en je per km te laten betalen. Welk effect op het milieu?


                                      Ik blijf het herhalen: de LAPPERCURVE daar ligt het grote probleem. Laat iedereen meer betalen, iedereen wat morren maar het wordt geslikt. Op basis van hebzucht (nee niet van die klootzakken en criminele zelfstandigen) van de staat in combinatie met leegzuigen van de privé werknemer en -gevers gaat dit alles als een boemerang in eenieders gezicht terecht komen.

                                      Zonet op het nieuws: ambtenaren 2% opslag binnen een paar weken, pensioenen en uitkeringen gaan ook mee omhoog omdat de inflatie weer eens gestegen is .

                                      Die inflatie stijgt door: duurdere producten wegens duurdere kosten en wegens de veel zwakkere euro, verhoogde belastingen en vooral btw.
                                      Door al die opslagen moet de staat ook aan NOG meer geld raken, want ze moeten meer pensioen betalen, meer uitkeringen en de producten die ze aankoopt worden ook duurder.

                                      Zie je nu niet dat heel dat proces een spiraal naar beneden is? Daarvoor moet je niet eens een economisch expert zijn.

                                      Ondertussen, willen of niet, moeten bedrijven delocaliseren en jammer genoeg zie je van die mensen geen euro meer, niet in de economie, niet in werkgelegenheid en niet in belastingen.

                                      Afgunst, niet nadenken en het feit geen goede huisvader te zijn leidt tot zulke situaties.

                                      Je mag dan nog zoveel schieten als je wil op die klote zelfstandigen, deze realtiteit gaat ook blijven aanhouden.

                                      Maar owee als iemand van een onbenullig landje als Duitsland, even tegen haar collega zegt dat die index wel een ZEER GROOT gevaar is voor de welvaart.................................
                                      Het mechanisme heeft in tijden van crisis net een omgekeerd effect. Dat is nu al uitvoerig uitgelegd door zowat elke prof economie.

                                      Blijf vooral u genot halen uit het feit dat men de zelfstandigen is goed pakt. Draai of keer hoe je het wil, het valt op iedereens hoofd, tenzij je niet weet van waar het geld komt dat elke maand (hopelijk toch) op je rekening komt.
                                      Zonder economie: no money
                                      Zonder zelfstandigen en bedrijven: no money
                                      Men heeft er dus eigenlijk juist alle baat bij om iedereen die onderneemt extra aan te moedigen. En weet je wat: dat moet niet met geld zijn ! Iedereen weet dat geld alleen niet gelukkig maakt. Rechtsonzekerheid, het criminaliseren van de ondernemers, de onwaarschijnlijke admininstratieve rompslomp spelen een even grote of misschien zelfs grotere rol.
                                      Als ze me morgen 50% minder administratief lulwerk geven (ja dat kan) heb ik morgen iets meer vrije tijd, en die vrije tijd is me bv meer waard dan een paar euro's meer in de maand.

                                      Ge kunt nog een interessant voorstel doen: schaf het ruilmiddel geld af.
                                      Last edited by Jokke_vlo; 27/01/2012, 14:54.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Igor Bekijk Berichten
                                        Right on, ICM. Aan iedereen, stop toch met de zelfstandigen/de werknemers (schrappen wat niet past) te schofferen. Besef toch dat als een Crombez dit allemaal zou lezen, dat hij niet meer bijkomt van het lachen. De rooien proberen dit te verkopen als zijnde een belasting die enkel de "superrijken" treft, en daar lijken ze in te slagen, want 99% van de bevolking wordt toch de ogen uitgestoken door die 1% met haar Benz S-klasses, nietwaar. Maar ik lees hier ook dingen als: "mijn gewone basic BMW 3 gaat me amper 15 euro meer kosten per maand, pft, maak ik me niet druk over". Leuk voor jou, maar dat is toch weer 180 euro per jaar meer belastingen betalen . Als je dat aan elektriciteit of zo moet extra betalen, ga je toch ook eens zuchten, nee? Sorry, maar dit is een typische rooie afgunstbelasting . Dat iemand dankzij zijn bedrijfswagen de facto wat minder belastingen op zijn loon betaalt, dat konden ze niet meer verkroppen. En vermits er nog altijd véél meer mensen zijn, zeker in Wallonië, zónder dan mét bedrijfswagen, gaat dit weinig stof doen opwaaien (behalve dan op het autoforum ). De meeste have-nots weten zelfs niet eens dat er iets als een VAA bestaat, noch dat de meeste werknemers er nog een aardig stuk brutoloon voor moeten ophoesten ook. Nee, ze kijken vol afgunst naar de overbuurman die een auto "krijgt" van zijn werk .

                                        Dood aan alle socialisten ! (goed, dit is maar om te lachen. Een dikke vervelende valling dan!)
                                        Je hebt hier absoluut gelijk. Er wordt hier heel wat heen en weer gediscussiëerd over de voor/nadelen van zelfstandigen en werknemers. Maar daar gaat het in deze draad niet om.
                                        Elk van ons heeft er gewoon een (soms heel serieuze) belastingverhoging bij gekregen.
                                        Aan ons om duidelijk te maken via dit forum, via mails naar de politieke partijen, via Febiac en Touring en vooral in het stemhokje, dat we hier niet mee akkoord zijn.

                                        Crombez en co vragen niet liever dan dat onze aandacht wordt afgeleid van de belastingverhoging naar een soort van klassenstrijd.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                          Ik vind wel dat als iemand een wagen koopt nu van 3 jaar oud voor 60000 terwijl de nieuwprijs 200 000 euro was, dat die een groter voordeel doet door de wagen in de zaak te hebben dan puur en alleen de tweedehandsprijs. Hij doet ook geen voordeel van 200 000, welk voordeel wel, dat is een moeilijke vraag in mijn ogen.
                                          Eigenlijk moeten we eerst analyseren wat de eigenlijke voordelen zijn... Als we er bijvoorbeeld van uit gaan dat de gemiddelde firmawagenbezitter 60% van zijn kilometers woon-werk doet, 20% prive en 20% echt voor het werk, dan kan je bijvoorbeeld bepalen dat je het voordeel op 50% van de waarde van de auto schat, want privéritten zijn privé maar naar het werk rijden doet ook niet iedereen voor zijn plezier... Goed, 50%.

                                          Die 50% moet je volgens mij verdelen over de tijd dat de persoon met de wagen rijdt. Zeg een leasecontract van 4 jaar. Maar na 4 jaar is die wagen niet waardeloos. Stel dat het een wagen van 30K was, dan is ie na 4 jaar pakweg 12K waard. Dus eigenlijk heeft de gebruiker enkel een voordeel van 50% op 16K op 4 jaar, oftewel de helft van 4K per jaar oftewel 2K. Belastingen op die 2K per jaar of 166,66€ per maand lijken me billijk.

                                          Steek er een variabele in op basis van de CO²-uitstoot, en zorg ervoor dat als je bv de eerste jaren uit gaat van een gebruik van 4 jaar maar na 2 jaren beslist om de wagen te verkopen, de VAA-berekening in die laatste maand of dat laatste jaar aan te passen aan de effectieve situatie. Kar van 2 jaar oud die 30K nieuw kostte, is dan bijvoorbeeld nog 19k waard, en waar de werknemer de laatste 23 maanden belast werd op 166,66€ wordt in die laatste maand dan gecompenseerd.

                                          En reken vervolgens ook de prijs op basis van de nettoprijs exclusief BTW en kortingen, en je kan als werkgever en werknemer volgens mij niks meer tegen deze regel hebben. Lijkt me eerlijk voor alle deelnemers.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X