Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• ja ik denk dat er nog wel een wijizging gaat gebeuren

maar of die tool op sd wel klopt ? want als ik het uitreken voor mijn A6 betaal ik iets van 155 eur / maand

nu betaal ik 141 eur / maand, dus volgens mij is het verschil te klein ? Alle des te beter uiteraard
    Audi A6 Avant 2.0 tdie - Avonturienblauw - 2010

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door rolelael Bekijk Berichten
      ja ik denk dat er nog wel een wijizging gaat gebeuren

maar of die tool op sd wel klopt ? want als ik het uitreken voor mijn A6 betaal ik iets van 155 eur / maand

nu betaal ik 141 eur / maand, dus volgens mij is het verschil te klein ? Alle des te beter uiteraard
      Ben je zeker dat je de juiste cijfers vergelijkt?
      De tool van SD toont wat je netto betaalt, op je loonbrief staat doorgaans je eigenlijke VAA, daar betaal je dus een percentage van.
      Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
      Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
      If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door RangeLove Bekijk Berichten
        16.508/jaar.
        16 netto dan?
        ----------------------------------------------------------------------------------
        2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
        2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
        Pictures here: BMW 7 Series
        1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
        Pictures here: Diablo

--------------------------------------------------------------------------------------------
        It's like being in command of the Battlestar Galactica:
        It might need half a starsystem to turn around,
        but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
        Cylons have respect for it...

--------------------------------------------------------------------------------------------

Comment

• @Schussboelie : we hebben deze discussie al eens gehad

er staat op mijn loonbrief : bijdrage firmawagen ; 141 euro ( dat gaat netto van mijn loon af )

als ik de tool nu gebruik stata er 155 eur / maand netto

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door rolelael Bekijk Berichten
            @Schussboelie : we hebben deze discussie al eens gehad

er staat op mijn loonbrief : bijdrage firmawagen ; 141 euro ( dat gaat netto van mijn loon af )

als ik de tool nu gebruik stata er 155 eur / maand netto
            Aah sorry, ik had niet door dat ik het tegen dezelfde had.
            My bad...
            Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.

Comment

• Als zelfstandige kan je dus hetgeen je netto moet betalen in de tool van SDWorkx jaarlijks aan de vennootschap betalen door middel van factuur?

Is dit interessanter dan het van je loon afhouden als zaakvoerder?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door oxala Bekijk Berichten
                Als zelfstandige kan je dus hetgeen je netto moet betalen in de tool van SDWorkx jaarlijks aan de vennootschap betalen door middel van factuur?

Is dit interessanter dan het van je loon afhouden als zaakvoerder?
                ?

Aan de vennootschap betalen? Aan de staat, ja.

Je kan dat geld op verschillende wijzen uit de vennootschap halen: loon (duurste inderdaad), dividend, onkostenvergoeding en verschillende andere.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                  ?

Aan de vennootschap betalen? Aan de staat, ja.

Je kan dat geld op verschillende wijzen uit de vennootschap halen: loon (duurste inderdaad), dividend, onkostenvergoeding en verschillende andere.
                  Dat is de 2e optie, maar als ik mij niet vergis kon de vennootschap het privé gebruik factureren...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door oxala Bekijk Berichten
                    Dat is de 2e optie, maar als ik mij niet vergis kon de vennootschap het privé gebruik factureren...
                    volgens mijn is het fakturen beperkt tot 0.35 euro per km aan de venootschap

Comment

• Ik begrijp het precies allemaal niet meer zo goed..

Momenteel gaat er 154€ netto af van m'n loon voor m'n Volvo V50.
                      - Op m'n loonbrief staat er: +154€ bij m'n belastbaar loon (VAA bedrijfswagen)
                      - Daarop wordt dan m'n bedrijfsvoorheffing berekend
                      - en dan gaat er -154€ van m'n nettoloon (VAA bedrijfswagen)

Als ik de tool van SDWorx bekijk rekening houdende met de catalogusprijs en C02 staat er
                      - Voordeel alle aard 135.07
                      - Verschil voordeel alle aard -19.59 (tov m'n 154€ zoals het nu is)
                      - U betaalt (**) 72.26

Wat bedoelen ze nu met 'U betaalt 72,26' ? gaat er dan 72,26 van m'n nettoloon (ipv nu 154?)

Wie kan me helpen?

Thx!

Comment

• Kom hier effe op inpikken...
                        Er is in formule sprake van catalogusprijs en niet de nieuwprijs dus.
                        Maar ook tweedehandsvoertuigen hebben een cataloguswaarde of catalogusprijs, toch?
                        Als hiermee rekening gehouden wordt ipv nieuwe catalogusprijs zou dit over de jaren minderen... (en meteen al minder voor tweedehands)
                        Of denk ik te hoopvol???

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door reeva Bekijk Berichten
                          Ik begrijp het precies allemaal niet meer zo goed..

Momenteel gaat er 154€ netto af van m'n loon voor m'n Volvo V50.
                          - Op m'n loonbrief staat er: +154€ bij m'n belastbaar loon (VAA bedrijfswagen)
                          - Daarop wordt dan m'n bedrijfsvoorheffing berekend
                          - en dan gaat er -154€ van m'n nettoloon (VAA bedrijfswagen)

Als ik de tool van SDWorx bekijk rekening houdende met de catalogusprijs en C02 staat er
                          - Voordeel alle aard 135.07
                          - Verschil voordeel alle aard -19.59 (tov m'n 154€ zoals het nu is)
                          - U betaalt (**) 72.26

Wat bedoelen ze nu met 'U betaalt 72,26' ? gaat er dan 72,26 van m'n nettoloon (ipv nu 154?)

Wie kan me helpen?

Thx!
                          De denkfout zit hem in de 154 euro die nu op je loonbrief staat, die betaal je niet. Je betaalt belastingen op dat bedrag, dus eerst tellen ze het er bij, dan berekening belastingen en dan gaat het bedrag er terug af.

Dus die 72.26 is de belasting op een voordeel van alle aard van 135.07, voordien zal je iets van een 80 euro moeten afstaan hebben netto
                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                          '15 Volvo XC60 D3

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dragon Bekijk Berichten
                            Moest deze hier nog niet staan, handige tool om uw humeur nog wat bij te schaven.

http://www.sdworx.be/secure3/co2calc...t.aspx?lang=nl
                            Thx voor de link

535d gaat dus naar 6200€

Comment

• ikv loonbrief en bijdrage zijn er 2 verschillende manieren van berekening :

a)Bij de overgrote meerderheid, ruim 77 procent van de werknemers, wordt de bedrijfswagen beschouwd als een voordeel in natura', zegt Geert Vermeir van SD Worx. Dat voordeel wordt dan belast zoals normale verloning. Afhankelijk van zijn loon zal de werknemer een belasting van 45 tot 52 procent op dat bedrag moeten neertellen.

b)Bij 6 procent van de bedrijven betalen de werknemers een eigen bijdrage voor het gebruik van de bedrijfswagen aan de werkgever. Die eigen bijdrage gaat af van het nettoloon, maar daardoor moet de werknemer geen extra belasting op de bedrijfswagen betalen. Ook die eigen bijdrage zal voor heel wat werknemers omhoog gaan.

In mijn geval zit ik bij b) . Wij hebben een bedrijf van om en bij de 1000 firmawagens en betalen dus gewoon een netto bijdrage . In mijn geval dus voor de A6 , +- 140 euro afgerond ( gebaseerd op 25 km oude manier )

Oude regeling : 0,00237 euro/g CO2 per km
                              A6 : 139g x 0.00237 * 5000 km = 137,2 euro netto

Er wordt dus bij mij nergens niets eerst bijgeteld, enkel het netto bedrag gaat eraf

Dus geen idee hoe mijn werkgever de nieuwe regeling gaat toepassen en berekenen
                              Last edited by rolelael; 12/12/2011, 16:36.

Comment

• Beste,

Ik zit met een andere situatie en had graag jullie mening gehad over hoeveel het me gaat kosten. Ik heb momenteel privé een Audi A3 1.6TDI dus lage CO2 uitstoot die ik vanaf januari als 5/7 beroeps zal gebruiken als zelfstandige. Ik start namelijk pas als zelfstandige in Januari en zal mijn eigen wagen gebruiken voor beroepsverplaatsingen. Verandert er iets voor mij of kan ik werken met de gewone aftrekbare kosten zoals vroeger? Moet ik ook iets rekenen als VAA?

Dank

Comment

• Wat is catalogus prijs ?
                                  Ik heb mijn auto besteld in de UK. Daar is ie met 21 btw ( van hier ) 10000 EURO goedkooper , dan hier in belgië.
                                  Maar mijn bijdrage zal berekend worden op wat ??
                                  De factuur ( zonder de korting ) ???

Het zou schandalig zijn dat ze dit berekenen op een catalogus prijs van de autoconstructeur in belgië.
                                  Dan dien ik klacht in ( voor de rechter ) , want er bestaat een vrij verkoop van goederen binnen de EU.

Ik zoek de goedkoopste, en zou dan belast worden op iets duurder.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door HansVDG Bekijk Berichten
                                    Wat is catalogus prijs ?
                                    Ik heb mijn auto besteld in de UK. Daar is ie met 21 btw ( van hier ) 10000 EURO goedkooper , dan hier in belgië.

Het zou schandalig zijn dat ze dit berekenen op een catalogus prijs van de autoconstructeur in belgië.
                                    Dan dien ik klacht in ( voor de rechter ) , want er bestaat een vrij verkoop van goederen binnen de EU.

Tja, het hele systeem is nogal onrechtvaardig, zeker voor duurdere auto's, is het VAA zo hoog dat je makkelijk een privé wagen kan bijkopen voor de privé verplaatsingen

Ik heb al een privé wagen, dus voor die paar honderd KM per jaar die ik privé rij, pak ik die wel...
                                    ----------------------------------------------------------------------------------
                                    2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                                    2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                                    Pictures here: BMW 7 Series
                                    1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                                    Pictures here: Diablo

It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                                    It might need half a starsystem to turn around,
                                    but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                                    Cylons have respect for it...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door HansVDG Bekijk Berichten
                                      Wat is catalogus prijs ?

Veel succes met je klacht. Er staat nergens dat je die wagen niet meer mag kopen in de UK he, dus het vrij verkeer van goederen komt helemaal niet in het gedrang.
                                      De Belgische catalogusprijs wordt gewoon als arbitraire schaal toegepast door de wetgever, naar analogie met bijvoorbeeld de CO2-uitstoot.
                                      Allicht is het omwille van situaties zoals de jouwe dat ze nét op basis van die catalogusprijs en niet op basis van de factuurprijs werken.

Ik vind het ook een nogal brute regel maar ik vrees dat jouw argumenten tegen er eigenlijk geen zijn. Of toch geen die zullen stand houden voor een rechtbank.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Evahke Bekijk Berichten
                                        Kom hier effe op inpikken...
                                        Er is in formule sprake van catalogusprijs en niet de nieuwprijs dus.
                                        Maar ook tweedehandsvoertuigen hebben een cataloguswaarde of catalogusprijs, toch?
                                        Als hiermee rekening gehouden wordt ipv nieuwe catalogusprijs zou dit over de jaren minderen... (en meteen al minder voor tweedehands)
                                        Of denk ik te hoopvol???
                                        Dat lijkt me inderdaad hoopvol.
                                        Ik vind het anders wel een goed idee. Ik zou het niet meer dan normaal vinden dat het VAA van een bepaald voertuig van een bepaalde leeftijd met bepaalde opties hetzelfde is, ongeacht of dat voertuig nieuw of tweedehands aangekocht werd.

Comment

• Vanaf een bep. leeftijd moeten ze wel "korting" gaan geven.
                                          Anders slaat het helemaal nergens op toch.
                                          Hoeveel bedrijven uit industriële sectoren zitten er niet (bewust) met oude karren in hun wagenpark. Als die allemaal op nieuwwaarde belast zouden worden... Gevolgen zijn niet te overzien.
                                          2021 Taycan 4S
                                          2021 Lexus UX250h

Comment

Working...
                                          X