Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Probe Bekijk Berichten
    Sorry maar hier moet ik toch ook even op reageren.

    Als zelfstandige neem je net een risico,
    je investeert in iets dat onzeker is. De algemene regel zegt, hoe meer risico, hoe groter de potentiële pay-off,
    waarom zou je anders risico nemen als je toch maar dezelfde pay-off kan bereiken als iemand die minder risico neemt. Ik ben er vrij zeker van, in de hypothetische situatie, waar elk beroep kan omgevormd worden naar het statuut van zelfstandige, dat niet veel mensen zullen veranderen van werknemer naar zelfstandige. Velen verkiezen net die zekerheid van oa. een 'gewaarborgd' pensioen, zekerheid van inkomen, ook wanneer je ziek bent of wanneer het economisch minder goed gaat.

    Moet deze pay-off vertaald worden in een dikker auto ?
    Niet noodzakelijk, daar heb je gelijk. Maar was het énkel die dikker auto geweest....

    Als zelfstandige wordt je niet gelijk behandeld als een werknemer;
    maar hoor je de gemiddelde zelfstandige daar over klagen ?
    Maar als een werknemer ziet dat op één of andere manier, zijn werkgever een voordeel kan realiseren;
    dan wordt er moord en brand geschreeuw ....

    Versta mij niet verkeerd, ik ben niet tegen een regeling van VAA,
    maar wel een realistische regeling VAA. Deze is niet realistisch.

    Hoe langer hoe meer merk ik toch ongezonde jaloezie in dit land ....
    Altijd maar kijken wat een ander heeft, wat je zelf niet hebt.
    Zo word je echt niet gelukkig hoor.
    Ik ben het met je eens dat de nieuwe VAA-regelgeving té streng en té snel wordt ingevoerd. Maar, zoals ik hoger reeds schreef, kan een rechtschapen ondernemer/zelfstandige alleen maar bevestigen wat de belgische ondernemer de afgelopen jaren extreem voordelige en zeer luxueus hebben gereden. Iemand die iets anders beweerd is het niet waard imo.

    Daarnaast vind ik, net zoals 993S hieronder, dat de ondernemers die hier komen prediken dat dankzij deze VAA-regel het ondernemen an sich onwerkbaar is geworden nonsens.

    Ondernemen doe je uit je hart. Een ondernemer ben je of ben je niet. Als rasechte ondernemer werk je graag en hard en mag je daarvoor rijkelijk betaald worden.

    Iemand die zijn motivatie verliest door deze VAA-regel (en alle andere regels erbovenop) is geen ondernemer maar een ordinaire poenpakker. En onze economie draait op ondernemers met visie. Niet op poenpakkers.

    Tot zover mijn inbreng. Ik vind dit immers véél te sterk en eenzijdig uitgedraaid naar een draadje zelfmedelijden.

    Tot schrijfs,


    Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
    Ik ben het eens dat de maatregel fout en bruusk wordt ingevoerd. Ik ben het eens dat de loonlast hier veel te hoog is.
    Ook eens dat de bedrijfswagen een deel van die hoge loonlast moest compenseren. Echter vindt de huidige regering dit niet meer en zodoende kost ons dat veel centen. Of aanpassen naar zuinige minder dure wagens.

    Maar om dan te stellen dat dit voor de zelfstandigen motivatie verlies betekent en zelfs de werkgelegenheid gaat aan tasten, dat begrijp ik niet. Is het gemis van die prestige/sportwagen dan zo groot dat men de zin voor ondernemen verloren is ?

    Volgens mij zijn de enigen die nu de motivatie kwijt zijn, en dan nog maar voor even, diegenen die pas een (extreem) dure wagen hebben gekocht op de vennootschap. Ik voel mee met hen. Mocht dit voorgevallen zijn in 2007 toen ik pas mijn nieuwe 997 turbo had ontvangen dan had ik er ook niet goed van geweest.
    Die dure bolides verkoop je meestal verder aan een vennootschap en vermits daar nu geen markt meer is worden die wagens plots onverkoopbaar of je moet ze bijna weggeven. Dat is een echt probleem maar de meeste ondernemers hebben toch al ergere tegenslag gehad dan zoiets of ben ik daar verkeerd ?

    Een paar jaar terug was mijn familycar een Jaguar V8 compressor, wat later had ik een 997 turbo. Vandaag is de fun car veranderd in een Peugeot RCZ en zal de family car een Peugeot 508 SW worden.
    Voel me daar echt niet minderwaardig, slechter of minder gemotiveerd door hoor.
    Last edited by ; 29/01/2012, 14:43.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
      Neen, maar het is wel alweer een maatregel 'tegen' de ondernemers. Wanneer gaan ze eens iets doen 'voor' de ondernemers.
      Neen, bmwmb, dit is een regel tegen de ondernemers die geinvesteerd hebben in zware en dure wagens, wat hun goed recht is.

      Een ondernemer met een doorsnee wagen zal deze regel amper voelen.

      Een groot verschil.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
        Privé mag je doen wat je wilt...
        Waarom moet een privépersoon die zijn auto zelf koopt, 2x zoveel verdienen om diezelfde auto te kopen ?

        Het begrip bedrijfsvoertuig is al jaren heel slecht toegepast... Hoe kan jij nog verkopen dat een Porsche cayenne een bedrijfsvoertuig is....
        En dan mag je van mijn part voordelen hebben !

        Het voertuig moet ervoor zorgen dat je omzet stijgt, en dus ook de belastingen en werkgelegenheid... Dat was het doel van het begrip bedrijfswagen...

        Ondertussen is het een veredeld loon geworden met minder belastingen als gevolg...

        Waar ik wel kan inkomen is de manier hoe het nu gebeurt...

        Nb: Andere maatregelen zoals de index, pensioenleeftijd lijken dan wel weer normaal...
        Gelukkig moet je het niets stellen met een aftrekbaarheid van €0,15 per gereden km...
        Reken dat eens uit voor je bedrijf of als werknemer met een bedrijfswagen...
        Waarom zou je geen Porsche Cayenne mogen hebben als vertegenwoordiger ? De kosten waren tot 2011 ook al heel hoog en bovendien werd (wordt) de regering ervoor beloond door middel van hoge BIV, verkeersbelasting, RSZ-bijdrage, beperkte aftrek, hoge btw-waarde, enzovoort. Hoeveel (sossen)werklozen, vreemden worden er niet gesteund mede dankzij de belastingen van de (zo gehate) luxe (Cayenne) rijders ?

        Geloof mij, die onozele beleidsmakers van nu gaan veeeeeeeeel minder inkomsten verkrijgen. Alleen onozele individuen als Antonio blijft bij zijn SUV.

        We moeten ons de vraag stellen hoeveel schade ons akkerlandje wordt berokkend wanneer luxe (in allerlei vormen) steeds bekritiseerd wordt.

        Communisme is in opmars !!!
        AUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.


        Comment


        • Er zijn hier precies toch enkele werknemers die denken dat een bedrijfsleider precies nog geld bijkrijgt als hij een dikke wagen koopt.

          Firma (bedrijfleider) koopt wagen van 50.000 euro + +/-10.000 euro btw.
          Omwille van CO2-uitstoot slechts 50% aftrekbaar (want het is een dikke SUV waarmee hij het plebs de ogen uitsteekt). Btw kan hij voor de helft terugtrekken dus betaalt hij "maar" 5.000 euro van. Van die 50k euro kan hij slechts 50% aftrekken omwille van CO2-uitstoot= 25.000 euro aftrekbaar op 5 jaar (afschrijftermijn)= 5.000 euro/jaar aan een aanslagvoet van 33% vennootschapsbelasting= 1.666 euro belastingen die hij hier mee uitspaart x 5 jaar= 8.500 euro. Dus van die 60k euro wagen die hij koopt heeft hij een belastingvoordeel van 13.500 euro.
          Er is natuurlijk ook het voordeel van sociale bijdrage maar anderzijds moet hij ook een VAA aangegeven bij zijn personenbelasting.

          Dus jaarlijks doet hij een voordeel van +/-2.666 (1.000 euro BTW + 1.666 euro BV) euro op de wagen tov een werknemer. De kloof is idd groot tov van die werknemer (want deze zou voor diezelfde wagen 220 euro/maand meer moeten uitgeven).

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
            Neen, bmwmb, dit is een regel tegen de ondernemers die geinvesteerd hebben in zware en dure wagens, wat hun goed recht is.

            Een ondernemer met een doorsnee wagen zal deze regel amper voelen.

            Een groot verschil.
            Ja, maar de spelregels worden wel veranderd tewijl het spel wordt gespeeld. En er wordt info de wereld ingestuurd die ieder moment terug kan gewijzigd worden. Ook dat is België...
            OO 00 OO

            Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
            Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
              WTF, je hebt die vrijheid.
              Het probleem is dat mannen zoals gij ALLES willen hebben.
              Wil je de voordelen van X... dan moet je kiezen voor X.
              Wil je de voordelen van Y... dan moet je kiezen voor Y.
              En je bent volledig vrij in die keuze.

              Zou bijna hetzelfde zijn als zeggen, ik wil profvoetballer worden... want zus en zo. Vergeet je wel effe dat je moet kunnen voetballen, maar de keuze heb je sowieso.

              Als jij het nodig acht om iedereen dezelfde voordelen te geven, DAT is communisme.
              BINGO
              Zelfstandig zijn heeft voor- en nadelen.
              Werknemer zijn idem.

              Kortom:
              Wanneer je de voordelen wegneemt, wat heeft het dan zin om zelfstandig en/of werknemer te zijn.
              AUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.


              Comment


              • Het zal hier toch een eindeloze discussie worden. Afgunst is er altijd geweest en zal er sowieso toch altijd blijven.

                Ik haal hier heel wat moeilijkheden aan waarmee de ondernemers te kampen hebben, maar er wordt toch enkel maar over de 'dure' bedrijfswagen gepraat. Over die andere dingen zwijgen ze hier in alle talen.

                Ik weet toch 1 ding. Ik ga wat meer aan mezelf denken, en wat minder aan mijn werknemers. We hebben jaren fors geïnvesteerd om onze mannen aan het werk te houden. Als ik dan hier moet lezen hoe deze mensen 'afgunstig' zijn tov de mensen die hen werk bezorgen, dan zal ik bij een volgend inverstering toch 2x langer nadenken. En wees gerust, ik zal niet de enige zijn die er zo over denkt.

                Zoals ik daarstraks al zei. Deze afgunst zal niemand iets opbrengen, integendeel zelfs.
                OO 00 OO

                Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                  Het zal hier toch een eindeloze discussie worden. Afgunst is er altijd geweest en zal er sowieso toch altijd blijven.

                  Ik haal hier heel wat moeilijkheden aan waarmee de ondernemers te kampen hebben, maar er wordt toch enkel maar over de 'dure' bedrijfswagen gepraat. Over die andere dingen zwijgen ze hier in alle talen.

                  Ik weet toch 1 ding. Ik ga wat meer aan mezelf denken, en wat minder aan mijn werknemers. We hebben jaren fors geïnvesteerd om onze mannen aan het werk te houden. Als ik dan hier moet lezen hoe deze mensen 'afgunstig' zijn tov de mensen die hen werk bezorgen, dan zal ik bij een volgend inverstering toch 2x langer nadenken. En wees gerust, ik zal niet de enige zijn die er zo over denkt.

                  Zoals ik daarstraks al zei. Deze afgunst zal niemand iets opbrengen, integendeel zelfs.
                  Klopt als een BUS Een goede kennis van mij heeft mij gisteren verteld dat hij uit frustratie zijn nummerplaat (van de MB CLS) heeft opgestuurd naar Brussel. Hij was trouwens van plan om een Panamera te kopen. Ik ben benieuwd hoe lang hij het volhoud zonder wagen. Hijzelf is aandeelhouder/zaakvoerder in tal van heel gezonde bedrijven.

                  Ik lees in forums dat bedrijfsleiders hun investeringen uit woede hebben stopgezet. Mijn investeringen zijn achter de rug maar heb de knop ook omgedraaid in de stand "zuinigheid".
                  AUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.


                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                    Jokke, eens de wetten gepubliceerd zijn, stap zelf naar de fiscus en vraag een ruling aan van de rulingcommissie. Daar spreken ze zich uit over de aanvaardbaarheid van je plannen. Daar krijg je ja of nee.

                    Alle structuren met belangrijke impact worden op die manier geregeld, net om te vermijden wat je beschrijft: een interpretatie van een controleur op een gegeven moment.
                    Allemaal goed en wel. De wet is gepubliceerd op 28 december 2011.

                    Dus onderneem ik actie en wat doen die mannen/vrouwen uit de Wetstraat ... na 25 dagen heeft men een nieuw voorstel klaar gestoomd.

                    Dan sta je daar wel mooi bij de rullingcommissie.

                    Jokke succes!

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                      Het zal hier toch een eindeloze discussie worden. Afgunst is er altijd geweest en zal er sowieso toch altijd blijven.

                      Ik haal hier heel wat moeilijkheden aan waarmee de ondernemers te kampen hebben, maar er wordt toch enkel maar over de 'dure' bedrijfswagen gepraat. Over die andere dingen zwijgen ze hier in alle talen.
                      100% Gelijk heb je maar het is ook 100% normaal dat mensen het alleen maar over de dure wagens praten want dat springt het meest in het oog. De moeilijkheden die je aanhaalde zijn er maar ze zijn niet zichtbaar dus praten mensen er niet over, wat zou het hen ook maar een zier interesseren? Jaloezie is echt de plaag van deze tijd aan het worden en wanneer de horden werkvolk een ondernemer op zijn bek zien gaan dan zitten ze zich thuis te verkneukelen en zijn ze verheugd dat er "weer nen dikke nek op zijnen bek is gegaan." Die mentaliteit zie je zowat overal terug in Be, kijk maar naar wat je allemaal ziet op tv, daar is er geen enkel realityprogramma meer waar niemand op zijn bek gaat.

                      Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                      Ik weet toch 1 ding. Ik ga wat meer aan mezelf denken, en wat minder aan mijn werknemers. We hebben jaren fors geïnvesteerd om onze mannen aan het werk te houden. Als ik dan hier moet lezen hoe deze mensen 'afgunstig' zijn tov de mensen die hen werk bezorgen, dan zal ik bij een volgend inverstering toch 2x langer nadenken. En wees gerust, ik zal niet de enige zijn die er zo over denkt.
                      Weet je, ik zou zoiets zeker niet laten afhangen van wat je in dit topic leest. Je moet zelf uitmaken of de mensen die in jou bedrijf werken het waard zijn om in te investeren en vooral of het financieel de moeite waard is want daar komt het uiteindelijk allemaal op neer. Je gaat geen verlies draaien enkel omdat je werknemers zouden kunnen blijven werken? Voor mij is dat zeker niet de essentie van ondernemen...

                      Comment


                      • Als we nu eens allemaal met onze dikste, vervuilendste, duurste wagens door brussel en rond overheidsinstellingen gaan racen?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                          Ipv investeren in een Q7 of een Cayenne raad ik je aan te investeren in enkele cursussen economie.
                          Ik verhoog mijn prijs wel. Maar is niet bij elke index sprong. En door de crisis in 2008 vroeg de klant aan alle externen om -10% te doen. Mijn loon is altijd hetzelfde gebleven. Daarom neem je dan een leuke auto.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten

                            We zijn een industrieterrein aan het ontwikkelen. Vorige week belt ons iemand van de Voka dat er een Europese Richtlijn gaat komen over een bepaalde kikker. Als die op je terrein wordt gevonden, dan kan je een nieuwe bouwvergunning wel vergeten.
                            Komaan zeg dat kun je toch niet menen?
                            Waar gaan we naartoe?
                            2021 Taycan 4S
                            2021 Lexus UX250h

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                              Ipv investeren in een Q7 of een Cayenne raad ik je aan te investeren in enkele cursussen economie.
                              Denk je dat boekschrijvers van "cursussen economie" het zelf wel weten ?

                              Eén ding stel ik vast ... van al mijn kennissen en familieleden zijn diegene die het minste cursussen hebben gevolgd (en zelfs niet beschikken over een diploma), het meest succesvol zijn. Het zijn ook diegene die met 'de meest vervuilende' wagens rijden .
                              AUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.


                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                ...maar er wordt toch enkel maar over de 'dure' bedrijfswagen gepraat. Over die andere dingen zwijgen ze hier in alle talen.
                                Is dat dan niet omdat het hier een autoforum is en dit topic specifiek over bedrijfswagens en hun belasting zou moeten gaan ?
                                Laat het toch zo niet aan uw hart komen.

                                Ik kom uit een arm éénouder gezin opgegroeid in sociale woningen, wij zijn groot geworden op een overlevingspensioen (vader werkongeval) en kindergeld. Heb niet de kans gehad om te studeren en op mijn 18de stond ik als arbeider te werken als hulp-magazijnier.
                                Op mijn 30ste ben ik zelfstanding geworden en heb succes behaald. Niet door te klagen, dat deden de oudere ondernemers destijds al genoeg, neen door hard te werken en dynamisch te ondernemen. Vandaag op 46 jaar bezit ik wat vastgoed, heb een goed draaiende zaak, een andere voor mooi geld verkocht en het leven is niet slecht.

                                Belgie is toch sinds de nieuwe VAA opeens niet zo slecht geworden om te ondernemen ? Al de andere dingen die je aanhaalt zijn van alle tijden. Daar kan ik ook van meespreken.
                                Last edited by TT-911; 29/01/2012, 15:59.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                                  kan een zelfstandige dan niet succesvol ondernemen in een VW Passat?
                                  Dat gaat perfect, maar dan zakken de kosten/stijgen de winsten, en de middelen zijn beperkt om als zelfstandige dan daar toch van te genieten als persoon. Met andere woorden: als je als zelfstandige succesvol onderneemt maar geen manieren hebt om ook van de opbrengsten te genieten, komt de overheid sowieso innen.

                                  Dus eigenlijk is het succesvol ondernemen meer en meer een zinloze bedoening in België...

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                    Ik heb toch de vrijheid om te keizen !!! Of mag dat ook al niet meer !!!!
                                    Ik die dacht, dat iedereen gelijk is in België....

                                    Ruikt naar communisme....

                                    nb:
                                    Als ik € 50.000 per jaar verdien als werknemer en een bedrijfsleider verdient ook € 50.000 per jaar.
                                    Waarom kan die laatste, een auto kopen die 2x maal meer kost, dan die werknemer ?
                                    Niet iedere functie kan je als zelfstandige uitvoeren.
                                    Tegen dat een ondernemer 50.000 € per jaar kan verdienen heeft hij intussen al 10.000en € geïnvesteerd !!!
                                    Zou zeggen raap al uw centen bij elkaar vul dit aan met een krediet die als een guillotine boven uw hoofd hangt en begin uw eigen bedrijf !! Werknemers werden de laatste jaren ook verwend !!!

                                    Comment


                                    • terug on topic

                                      Oorspronkelijk geplaatst door davnan Bekijk Berichten

                                      welke merken hebben tegenwoordig speciaal voor leasing bedoelde reeksen opgenomen in hun catalogus ? Ik ken er nog maar 3 :
                                      - BMW : Business Edition
                                      - Mercedes : Optimum (maar minder interessant dan gewone reeks)
                                      - Citroen : Business

                                      Davnan
                                      Aanvyulling : ook Opel en VAG overwegen binnen dit en enkele weken specifieke fleetreeksen uit te brengen maar wachten nog even tot de regeltjes en de interpretatie ervan gestabiliseerd zijn.

                                      Kennen jullie nog andere merken die fleet of business reeksen hebben ?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
                                        Is dat dan niet omdat het hier een autoforum is en dit topic specifiek over bedrijfswagens en hun belasting zou moeten gaan ?
                                        Laat het toch zo niet aan uw hart komen.

                                        Ik kom uit een arm éénouder gezin opgegroeid in sociale woningen, wij zijn groot geworden op een overlevingspensioen (vader werkongeval) en kindergeld. Heb niet de kans gehad om te studeren en op mijn 18de stond ik als arbeider te werken als hulp-magazijnier.
                                        Op mijn 30ste ben ik zelfstanding geworden en heb succes behaald. Niet door te klagen, dat deden de oudere ondernemers destijds al genoeg, neen door hard te werken en dynamisch te ondernemen. Vandaag op 46 jaar bezit ik wat vastgoed, heb een goed draaiende zaak, een andere voor mooi geld verkocht en het leven is niet slecht.

                                        Belgie is toch sinds de nieuwe VAA opeens niet zo slecht geworden om te ondernemen ? Al de andere dingen die je aanhaalt zijn van alle tijden. Daar kan ik ook van meespreken.
                                        Ik ken een aannemer die zijn zaak jaren zag groeien en dus meer personeel in dienst nam, toen hij uiteindelijk uitrekende wat hij zelf hierdoor meer verdiende heeft hij zijn zaak gesaneerd en verdient hij nu meer dan toen hij al dat personeel in dienst had. Let op, hij verdiende goed maar het creëren van werkgelegenheid resulteerde niet in extra vergoeding, integendeel. Dus ik begrijp gedeeltelijk je redenering.

                                        Comment


                                        • Kleine kanttekening ...

                                          An economics professor at a local college made a statement that he had never failed a single student before, but had recently failed an entire class. That class had insisted that Obama’s socialism worked and that no one would be poor and no one would be rich, a great equalizer.

                                          The professor then said, “OK, we will have an experiment in this class on Obama’s plan”. All grades will be averaged and everyone will receive the same grade so no one will fail and no one will receive an A…. (substituting grades for dollars – something closer to home and more readily understood by all).

                                          After the first test, the grades were averaged and everyone got a B. The students who studied hard were upset and the students who studied little were happy. As the second test rolled around, the students who studied little had studied even less and the ones who studied hard decided they wanted a free ride too so they studied little..

                                          The second test average was a D! No one was happy. When the 3rd test rolled around, the average was an F. As the tests proceeded, the scores never increased as bickering, blame and name-calling all resulted in hard feelings and no one would study for the benefit of anyone else.

                                          To their great surprise, ALL FAILED and the professor told them that socialism would also ultimately fail because when the reward is great, the effort to succeed is great, but when government takes all the reward away, no one will try or want to succeed. It could not be any simpler than that.
                                          Bron: http://edudemic.com/2012/01/socialism-classroom/

                                          Comment

                                          Working...
                                          X