Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Had de overheid nu bv beslist om de bestaande regelgeving van 5000 en 7500km per jaar licht aan te passen door bv de taksen erop 20% te verhogen, niemand had het gemerkt... Diegenen met een gewone kar moesten dan 120 ipv 100 euro betalen, diegenen met een groot lelijk ding 600 ipv 500... Niemand had het gemerkt, iedereen had zijn Porsche gehouden. Maar wat zou dat gegeven hebben aan inkomsten?
Wel, als ik uit mijn duim zuig dat alle bedrijfswageneigenaars 55€ extra per maand zouden moeten ophoesten, en dat er 300000 bedrijfswagens zijn, kom je al aan de gewenste 200 miljoen per jaar...
Maar door nu de catalogusprijs erin te betrekken, schrik je iedereen met een kar van meer dan 30K af, wat betekent dat de inkomsten moeten komen uit het merendeel van de karren van 30k en minder, en 160g CO2 en minder. En die groep auto's gaat amper 6,5€ per maand omhoog. Met hier en daar nog een idioot die zijn dure kar houd, zullen de inkomsten nog niet eens genoeg zijn om het verlies aan BTW-inkomsten op dure wagens bij te passen.
Dat is hier inderdaad al vaker gezegd, en ik heb er de beeldspraak op losgelaten van de melkkoe die geslacht wordt om er biefstukken van te maken.
Het gaat er onze regeerders al lang niet meer om om een duurzaam (in alle betekenissen) fiscaal beleid te voeren. Het is gewoon in blinde paniek zoeken naar iedere halve eurocent die ze ergens kunnen uitplunderen.
Een mens zou bijna gaan denken dat jij tegen je zin zelfstandige bent? Ik zeg niet dat je ongelijk hebt in de dingen die je aanhaalt, maar je gaat me niet zeggen dat er geen voordelen zijn aan het zelfstandige zijn hé. Anders werkte je hoogstwss gewoon ergens
Ik durf toch te zeggen dat mijn zin om ondernemer te zijn minder is dan een aantal jaren geleden.
OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
In de Eu is vanaf plaats 8 (Tsjechië) alles al 20%. Frankrijk gaat de btw zelfs verhogen van 19.6% naar 21.2%. In Scandinavië ligt dit zelfs aanzienlijk hoger dan hier, en daar hebben ze dit soort fratsen niet nodig... Buiten de EU is het ook niet eenduidig want Turkije heeft ook al 18% en Macedonië of all places ook. Het zijn eerder bijkomende factoren die bepaalde landen aantrekkelijk maken om te investeren lijkt me?
Ik ben al van jongsaf sterk onder de indruk van mensen die kunnen uitleggen wat een ander exact bedoelt, zonder te weten over wie het gaat en/of hen zelfs te moeten horen spreken. Impressive!
In de Eu is vanaf plaats 8 (Tsjechië) alles al 20%. Frankrijk gaat de btw zelfs verhogen van 19.6% naar 21.2%. In Scandinavië ligt dit zelfs aanzienlijk hoger dan hier, en daar hebben ze dit soort fratsen niet nodig... Buiten de EU is het ook niet eenduidig want Turkije heeft ook al 18% en Macedonië of all places ook. Het zijn eerder bijkomende factoren die bepaalde landen aantrekkelijk maken om te investeren lijkt me?
BTW lijkt me inderdaad geen goede maatstaf om de investeringsvriendelijkheid te meten, daar zijn de vennootschapsbelasting, de belasting op dividenden en de loonkost met zijn fiscale component veel belangrijker.
Het is zelfs zo dat een gedeeltelijke verschuiving van de belastingdruk van inkomen naar consumptie globaal gezien een goede zaak zou zijn, omdat op die manier de creatie van bijkomend inkomen minder afgestraft wordt, terwijl de impact van een (niet draconisch hogere) consumptietaks op het totale volume van de consumptie klein is. Dat is dus anders dan wat de regeringen van de meeste landen nu invoeren, nl. hogere BTW terwijl ze tegelijk ook de inkomensbelastingen - vaak in dramatische mate - opschroeven.
En toch heb ik gelijk , lees maar wat over die man. Die is wel wat linkser dan je denkt.
Ik heb de reportage niet gezien , maar ik weet waar die man voor staat.
Maar ja jullie 2 weten het beter he
Wie in de beste of slechtste situatie zit of wat logisch is en wat niet zal een eeuwige discussie blijven. Het lijkt me duidelijk dat werkgevers/zelfstandigen hier heftiger reageren dan werknemers. Dit lijkt me begrijpbaar. Ik, als werknemer, zie ik op mijn loofbriefje bovenaan wel een fictief getal staan. Maar waar het mij om gaat is wat ik maandelijks op de rekening gestort krijg, hiervan hoef ik niets terug te betalen aan de staat! Integendeel, dankzij mijn drie kinderen, mijn hypothecaire lening, pensioensparen en mijn zonnepanelen, krijg ik ieder jaar nog een mooi ‘kadootje’. Verder ga ik naar de winkel en zijn alle prijzen reeds BTW inclusief. Dus ik heb zeker niet het ‘gevoel’ veel belastingen te betalen. Daarom vind ik het goed af en toe eens naar de grieven van de zelfstandigen te luisteren die wel al die gelden over hun rekeningen zien passeren.
Maar ik vrees dat op dit forum de combinatie zelfstandige & autoliefhebber sterk vertegenwoordigd is. Dus de groep die tot nu toe het meest heeft willen uitgeven aan hun wagenpark en nu het hards aangepakt wordt door de nieuwe maatregelen. En daardoor jammer genoeg, maar begrijpbaar, verblind voor enige relativering.
Landen
land percentage
Frans-Guyana 0%
Gibraltar 0%
Guadeloupe 0%
Guernsey 0%
Koeweit 0%
Libië 0%
Martinique 0%
Réunion 0%
San Marino 0%
Saint-Pierre en Miquelon 0%
Saoedi-Arabië 0%
Vaticaanstad 0%
Verenigde Arabische Emiraten 0%
Jersey 3%
Andorra 4%
Eritrea 5%
Japan 5%
Maleisië 5%
Oman 5%
Panama 5%
Taiwan 5%
Jemen 5%
Puerto Rico 6,6%
Singapore 7%
Thailand 7%
Pakistan 7,5%
Liechtenstein 8%
Zwitserland 8%
Belize 8%
Venezuela 9%
Australië 10%
Egypte 10%
Indonesië 10%
Zuid-Korea 10%
Libanon 10%
Paraguay 10%
Vietnam 10%
Ecuador 12%
Filipijnen 12%
India 12.5%
Nieuw-Zeeland 15%
El Salvador 13%
Nepal 13%
Kazachstan 14%
Canada 14%
Zuid-Afrika 14%
Mexico 15%
Sri Lanka 15%
Tonga 15%
Trinidad en Tobago 15%
Kosovo 15%
Israël 15,5%
Colombia 16%
Guyana 16%
Dominicaanse Republiek 16%
Jordanië 16%
Bosnië en Herzegovina 17%
China 17%
Montenegro 17%
Georgië 18%
Macedonië 18%
Rusland 18%
Servië 18%
Turkije 18%
Chili 19%
Peru 19%
Moldavië 20%
Oekraïne 20%
Argentinië 21%
Uruguay 22%
Kroatië 23%
IJsland 24,5%
Noorwegen 25%
En wat is het probleem. De BTW is gewoon nog niet hoog genoeg, want dat is een belasting ook gehoffen wordt om producten die ingevoerd worden uit andere landen. We zouden beter naar 33% gaan en de belasting op arbeid evenredig doen dalen
Zo belast je meer het verbruik, meer de import en niet de locale arbeid.
Wie in de beste of slechtste situatie zit of wat logisch is en wat niet zal een eeuwige discussie blijven. Het lijkt me duidelijk dat werkgevers/zelfstandigen hier heftiger reageren dan werknemers. Dit lijkt me begrijpbaar. Ik, als werknemer, zie ik op mijn loofbriefje bovenaan wel een fictief getal staan. Maar waar het mij om gaat is wat ik maandelijks op de rekening gestort krijg, hiervan hoef ik niets terug te betalen aan de staat! Integendeel, dankzij mijn drie kinderen, mijn hypothecaire lening, pensioensparen en mijn zonnepanelen, krijg ik ieder jaar nog een mooi ‘kadootje’. Verder ga ik naar de winkel en zijn alle prijzen reeds BTW inclusief. Dus ik heb zeker niet het ‘gevoel’ veel belastingen te betalen. Daarom vind ik het goed af en toe eens naar de grieven van de zelfstandigen te luisteren die wel al die gelden over hun rekeningen zien passeren.
Maar ik vrees dat op dit forum de combinatie zelfstandige & autoliefhebber sterk vertegenwoordigd is. Dus de groep die tot nu toe het meest heeft willen uitgeven aan hun wagenpark en nu het hards aangepakt wordt door de nieuwe maatregelen. En daardoor jammer genoeg, maar begrijpbaar, verblind voor enige relativering.
Ik bewonder de moeite die je doet om een evenwichtig betoog te schrijven.
Twee bemerkingen.
Ten eerste, dat kadootje, is je eigen geld wat je uiteindelijk blijkt teveel betaald te hebben.
Ten tweede, uit de posts blijkt niet echt dat de zelfstandigen verblind zijn voor enige relativering. Het probleem is tweeërlei:
1. de sterke verhoging van VAA op huizen en auto's is er te plots gekomen, waardoor mensen met de rug tegen de muur worden gezet (niet zozeer het bedrag zelf wordt in vraag gesteld, noch het feit dat er moet ingeleverd worden, noch het feit dat de VAA voorheen niet economisch representatief - laag was.)
2. de VAA is maar een fractie van het verhaal waarbij de ondernemers door een groeiende set regelgeving en tientallen soorten belastingen worden onder druk gezet. Niemand wil investeren zonder return.
Opnieuw, dit gaat niet over het verschil tussen zelfstandigen en particulieren, maar over een losgeslagen visieloze regering. Dit impacteert iedereen, maar wel op een andere manier.
Wie in de beste of slechtste situatie zit of wat logisch is en wat niet zal een eeuwige discussie blijven. Het lijkt me duidelijk dat werkgevers/zelfstandigen hier heftiger reageren dan werknemers. Dit lijkt me begrijpbaar. Ik, als werknemer, zie ik op mijn loofbriefje bovenaan wel een fictief getal staan. Maar waar het mij om gaat is wat ik maandelijks op de rekening gestort krijg, hiervan hoef ik niets terug te betalen aan de staat! Integendeel, dankzij mijn drie kinderen, mijn hypothecaire lening, pensioensparen en mijn zonnepanelen, krijg ik ieder jaar nog een mooi ‘kadootje’. Verder ga ik naar de winkel en zijn alle prijzen reeds BTW inclusief. Dus ik heb zeker niet het ‘gevoel’ veel belastingen te betalen. Daarom vind ik het goed af en toe eens naar de grieven van de zelfstandigen te luisteren die wel al die gelden over hun rekeningen zien passeren.
Maar ik vrees dat op dit forum de combinatie zelfstandige & autoliefhebber sterk vertegenwoordigd is. Dus de groep die tot nu toe het meest heeft willen uitgeven aan hun wagenpark en nu het hards aangepakt wordt door de nieuwe maatregelen. En daardoor jammer genoeg, maar begrijpbaar, verblind voor enige relativering.
Je haalt niet alles aan.
Het is hier al veel geschreven en ik zal het nog eens doen:
- De spelregels werden tijdens het spel veranderd waardoor sommige mensen belastingen
gaan moeten betalen die buiten alle proporties zijn. Mensen die een recente, dure (sportievere) wagen hebben gekocht zijn gesjareld. Mensen die goedkoop een 2dehands wagen hadden gekocht maar die een hoge nieuwprijs had zijn eveneens gesjareld.
Hadden ze dat geweten toen ze tot die aankoop gingen overgaan dan hadden ze dat nooit gedaan.
Vergelijk het zo een beetje met je zonnepanelen waar je over schrijft:
Stel dat de staat van de ene moment op de andere beslist dat al die mensen met hun zonnepanelen die subsidies moeten terugbetalen en daarbovenop nog eens extra tax moeten betalen (bv omdat ze zonlicht verbruiken) Zou jij je dan niet genaaid voelen?
Toch normaal dat je je gal dan gaat spuwen?
Oh, en het zal je dan waarschijnlijk ook gelukkiger maken als er mensen doodleuk komen vertellen dat het je verdiende loon is...
Stel : mijn voertuig 4 jaar oud ; afgeschreven, enkel restwaarde nog betalen of wagen inleveren.
Heb nog steeds omnium tot einde rentingcontract.
Voor fiscus steeds nog belast voor minimum 70% van oorspronkelijke factuur met korting en opties incl.
Wagen gestolen ? Gaat de verzekering mij dan ook nog 70% uitbetalen van oorspronkelijke factuur met korting en opties incl. ?
Zoals te zien hierboven reeds in 4375 posts weinig logica in het doen en laten van deze regering !
Stel : mijn voertuig 4 jaar oud ; afgeschreven, enkel restwaarde nog betalen of wagen inleveren.
Heb nog steeds omnium tot einde rentingcontract.
Voor fiscus steeds nog belast voor minimum 70% van oorspronkelijke factuur met korting en opties incl.
Wagen gestolen ? Gaat de verzekering mij dan ook nog 70% uitbetalen van oorspronkelijke factuur met korting en opties incl. ?
Zoals te zien hierboven reeds in 4375 posts weinig logica in het doen en laten van deze regering !
Het één heeft niks met het ander te maken, dat is hier ook al tot in den treure aan bod gekomen.
De fiscus gebruikt VAA om een vergoeding in natura aan een privé-persoon te belasten. Het is een belasting op het gebruiksrecht van een bepaalde wagen.
De dekking van je verzekering geldt voor de economische eigenaar van het voertuig, zijnde je vennootschap of de leasemaatschappij.
Twee totaal gescheiden werelden.
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space!
Stel : mijn voertuig 4 jaar oud ; afgeschreven, enkel restwaarde nog betalen of wagen inleveren.
Heb nog steeds omnium tot einde rentingcontract.
Voor fiscus steeds nog belast voor minimum 70% van oorspronkelijke factuur met korting en opties incl.
Wagen gestolen ? Gaat de verzekering mij dan ook nog 70% uitbetalen van oorspronkelijke factuur met korting en opties incl. ?
Zoals te zien hierboven reeds in 4375 posts weinig logica in het doen en laten van deze regering !
Denk dat er moet afgestapt worden om die 6% waarde te nemen als waarde daling van de auto.
Uw benzine, verzekering, ... zit daar ook in in die VAA hé.
Maar pas op, snap niet waarom die 70% er moet zijn.
De leasing maatschappijen zijn blij met zo een regel, "oimdat er nu duidelijkheid is over de 2dehandswagens".
Nee, omdat ze zelf ook wel weten dat dat alleen meer de aankoop van nieuwe wagens te goed doet!
Wie in de beste of slechtste situatie zit of wat logisch is en wat niet zal een eeuwige discussie blijven. Het lijkt me duidelijk dat werkgevers/zelfstandigen hier heftiger reageren dan werknemers. Dit lijkt me begrijpbaar. Ik, als werknemer, zie ik op mijn loofbriefje bovenaan wel een fictief getal staan. Maar waar het mij om gaat is wat ik maandelijks op de rekening gestort krijg, hiervan hoef ik niets terug te betalen aan de staat! Integendeel, dankzij mijn drie kinderen, mijn hypothecaire lening, pensioensparen en mijn zonnepanelen, krijg ik ieder jaar nog een mooi ‘kadootje’. Verder ga ik naar de winkel en zijn alle prijzen reeds BTW inclusief. Dus ik heb zeker niet het ‘gevoel’ veel belastingen te betalen. Daarom vind ik het goed af en toe eens naar de grieven van de zelfstandigen te luisteren die wel al die gelden over hun rekeningen zien passeren.
Maar ik vrees dat op dit forum de combinatie zelfstandige & autoliefhebber sterk vertegenwoordigd is. Dus de groep die tot nu toe het meest heeft willen uitgeven aan hun wagenpark en nu het hards aangepakt wordt door de nieuwe maatregelen. En daardoor jammer genoeg, maar begrijpbaar, verblind voor enige relativering.
Ik bewonder de moeite die je doet om een evenwichtig betoog te schrijven.
Hieraan zie je dat men mensen dingen verwijt zonder ze ook maar te kennen. Ik blijft achter mijn punten staan, maar het heeft geen zin ze te herhalen. Dat ik daarvoor iemand persoonlijk heb aangevallen vind ik jammer maar het is nog altijd en duidelijk voorbeeld van mijn overtuiging maar in het grote geheel slechts een futiliteit.
Leuk dat je het zegt. Het is wel doordat ik jullie waarschuwde dat de gebruikte taal hier alleen maar leidt tot meer jaloezie en dus tot een bredere kloof dat ik al die bullshit over mijn hoofd heb gekregen.
Comment