Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
    Het is iets minder simpel dan dat.

    Wettelijk gezien heb je, onder de EU regelgeving, het recht om te werken en te wonen in de deelstaat die je wil en elke regel die dat tegengaat is tegen dat principe.

    Dus je zou kunnen zeggen dat je jezelf in een ander land inschrijft en daar belast wordt, etc.

    Probleem is dat je volgens de 6 maanden regel belast moet worden in het land waar je de hoofdmoot van je toegevoegde waarde creëert en dus waar je meer dan 6 maand fysisch bent.

    Dus als ik bvb meer dan 6 maand in België projectwerk verricht, dan moet ik daar belastingen betalen.
    Ik kan wel met een wagen op buitenlandse nummerplaten rondrijden want ik ben ergens anders gedomicieerd, daar waar een Belg die in België woont dat niet mag.
    En de belastingdiensten beschouwen internationaal doorgaans dat je "domicilie" is waar je gezin woont, zeker als er kinderen zijn.

    Dus jawel, het kan, maar dan moet je ook effectief je uitschrijven en, indien je kinderen hebt, moeten die mee. (en niet in België alsnog naar school gaan).
    Zeer interessante info, swede.
    Dan maar factureren vanuit de (bijvoorbeeld) Ierse firma en er de dividenden opstrijken.
    Een klein gedeelte wel nog naar de Belgische bvba en daar de een minimumloon om toch pensioenrechten op te bouwen.
    Ka-tjing.
    My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
      Neenee, iemand moet feitelijk de VAA (of zijn equivalent) dragen. Daarna mag je het genot toch weggeven? Als die persoon de lagere VAA in het buitenland voldoet, kan dat IMO.

      Als mijn vriend voor zijn Porsche van zijn buitenlandse vennootschap in het buitenland VAA betaalt, mag hij mij er toch laten mee rijden?
      Geen idee of er zoiets als vaa bestaat in het buitenland (zal wel zeker) en hoe het geregeld is (zal wel van land tot land verschillen neem ik aan).
      Maar volgens mij ga je niet mogen rijden (als Belg) met die buitenlandse wagen, tenzij je zelf in dienst bent van die buitenlandse vennootschap (of mede-eigenaar bent).
      MY 2011 Lexus IS250 Aut.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Individualizer Bekijk Berichten
        Jaarlijks zullen ze het CO2 gedoe aanpassen, remember?
        Een sportkar van de zaak wordt nooit meer betaalbaar, dat is een illusie.
        Ik weet dat nog niet... De dag zal komen dat de CO2 norm niet verder aangepast kan worden omdat de gewone gezinswagens de "vorsprung durch technik" van de topmerken niet kunnen bijbenen.

        De Lexus hybrides met 130 à 140 g C02 zitten al in die richting. Tesla, Porsche hybrides, ...

        Voor Italianen à la Alfa Romeo ziet het er in alle geval niet rooskleurig uit...

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
          Geen idee of er zoiets als vaa bestaat in het buitenland (zal wel zeker) en hoe het geregeld is (zal wel van land tot land verschillen neem ik aan).
          Maar volgens mij ga je niet mogen rijden (als Belg) met die buitenlandse wagen, tenzij je zelf in dienst bent van die buitenlandse vennootschap (of mede-eigenaar bent).
          Dat laatste is een volledig ander verhaal met een set voorwaarden etc.

          Los van inschrijving, domicilie of VAA, mag ik toch met de auto van mijn buitenlandse vriend in BE rijden?

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
            Los van inschrijving, domicilie of VAA, mag ik toch met de auto van mijn buitenlandse vriend in BE rijden?
            Nee

            Als je Belg bent, met domicilie in België, is er eigenlijk enkel qua huurwagens een paar dagen dat toegelaten is. Rijden met de auto van een familielid of vriend die in het buitenland zit is niet toegelaten.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Individualizer Bekijk Berichten
              Zeer interessante info, swede.
              Dan maar factureren vanuit de (bijvoorbeeld) Ierse firma en er de dividenden opstrijken.
              Een klein gedeelte wel nog naar de Belgische bvba en daar de een minimumloon om toch pensioenrechten op te bouwen.
              Ka-tjing.
              Uw inkomen uit Ierland moet dan wel ooit nog bij jou toekomen.
              En zolang je privé je "zetel van fortuin" in België hebt, zal dit dus in België belast worden.
              Je mag dan nog in Ierland je domicilie hebben, als je meeste tijd in België doorbrengt, je kinderen hier naar school gaan, je vrouw hier naar de wekelijkse zumba-les gaat, etc. dan telt dat niet voor de fiscus.
              Hier wonen en leven = zetel van fortuin hier.

              Het is eigenlijk zo simpel als iets, ofwel verhuis je effectief (zoals de Swede) ofwel betaal je hier je belastingen. Een tussenweg is er in principe niet. Je kunt tijdelijk wel geld "oppotten" in het buitenland maar dat moet er dan vroeg of laat wel uit (en ben je alsnog gejost)
              Last edited by KdF; 30/01/2012, 17:51.
              MY 2011 Lexus IS250 Aut.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                Dat laatste is een volledig ander verhaal met een set voorwaarden etc.

                Los van inschrijving, domicilie of VAA, mag ik toch met de auto van mijn buitenlandse vriend in BE rijden?
                Neen,
                Alleen als hij/zij erbij zit of als het je partner is (gehuwd of wettelijk samenwonend op hetzelfde adres) dan mag het wel.
                MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                  Nee

                  Als je Belg bent, met domicilie in België, is er eigenlijk enkel qua huurwagens een paar dagen dat toegelaten is. Rijden met de auto van een familielid of vriend die in het buitenland zit is niet toegelaten.
                  Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                  Neen,
                  Alleen als hij/zij erbij zit of als het je partner is (gehuwd of wettelijk samenwonend op hetzelfde adres) dan mag het wel.
                  Ow, ow, dit staat toch los van VAA of domicilie, en heeft niets te maken met de verplichting van een persoon met Belgische domicilie die zijn voertuig moet inschrijven tenzij huur KT, werknemer etc...

                  Nemen we hetzelfde verhaal binnenland. Ik heb een auto. Gekocht, of van vennootschap via VAA, maakt niet uit. Ik betaal daar alle vereiste taksen en belastingen voor. Ga je nu zeggen dat ik daar mijn, bvb, vader, niet mag laten mee rijden? Mijn zoon? Mijn buurman? Een vriend? Tenzij ik er naast zit? No way.

                  Comment


                  • Nee, we zeggen enkel dat als je in België gedomicilieerd bent, je niet met een auto mag rijden die niet ingeschreven is in België. Behalve als het bv een firmawagen is en je een BTW-attest hebt, of als het een huurwagen is die je voor een paar dagen gebruikt (en dan nog).

                    Belgen die gedomicilieerd zijn in België mogen in België enkel met in België ingeschreven voertuigen rijden.

                    http://wegcode.be/forum/showthread.php/31213-nederlands-kenteken-Belgische-bestuurder

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Individualizer Bekijk Berichten
                      Zeer interessante info, swede.
                      Dan maar factureren vanuit de (bijvoorbeeld) Ierse firma en er de dividenden opstrijken.
                      Een klein gedeelte wel nog naar de Belgische bvba en daar de een minimumloon om toch pensioenrechten op te bouwen.
                      Ka-tjing.
                      Je kan inderdaad eigenaar zijn van een buitenlandse firma en jezelf dividenden uitbetalen. je gaat dan wel in dat land belasting moeten betalen op de winst van dat bedrijf.

                      Jij kan jezelf ook gewoon als werknemer van die firma uitbetalen en indien je in België woont, dan ga je in België op dat loon je lasten moeten betalen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                      Geen idee of er zoiets als vaa bestaat in het buitenland (zal wel zeker) en hoe het geregeld is (zal wel van land tot land verschillen neem ik aan).
                      Maar volgens mij ga je niet mogen rijden (als Belg) met die buitenlandse wagen, tenzij je zelf in dienst bent van die buitenlandse vennootschap (of mede-eigenaar bent).
                      1. De VAA bestaat wel in veel landen en het is inderdaad verschillend. Bedrijfswagens worden echter overal haast aan de volle pot belast.
                      Zoals ik eerder al eens uitlegde, als ik mijn S63 via het bedrijf nam in UK, dan gaf dit me geen enkel fiscaal voordeel. De lease werd gewoon van mijn bruttoloon afgetrokken en de belastingen belasten je dan terug op dat leasebudget. Punt.
                      Voor de werk-werk kilometers, krijg je van je werkgever een vergoeding per kilometer, ook al heb je een bedrijfswagen (want eigenlijk betaal je die zelf). Die kilometervergoeding is door de Staat vastgelegd en niet belast.
                      Gezien je baas echter die km-vergoeding betaalt, kan je er niet gauw een beetje mee foefelen à la "tankkaart" in België. De meeste bedrijven kijken echt wel na of het van A naar B wel xx kilometer is, voor ze je betalen. Zo doet het bedrijf het controlewerk van de Staat.
                      In Finland is het systeem exact hetzelfde en, als ik me niet vergis, in Frankrijk ook.

                      2. Al ben je hoofdaandeelhouder van Shell, je mag niet met een Nederlandse wagen van Shell rondrijden in België als je in België gedomicilieerd bent. Enkel indien je uitgeschreven bent en in dat nieuwe land gedomicilieerd, mag dat.



                      Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                      Dat laatste is een volledig ander verhaal met een set voorwaarden etc.

                      Los van inschrijving, domicilie of VAA, mag ik toch met de auto van mijn buitenlandse vriend in BE rijden?
                      Zoals reeds aangegeven, het mag niet. Je mag in geen enkel land in Europa als inwoner met buitenlandse platen rondrijden officieel want dat wordt gezien als belastingsonduiking en je kan (kon) boetes vermijden.

                      Je mag er enkel mee rijden als je vriendje erbij is.

                      Je hebt bedrijven in België die dat wat geprobeerd hebben met Luxemburgse platen etc, maar dat loopt op een sisser af.
                      Neem bvb Motorola in Flesburg destijds. Die hadden veel Deense werknemers. Wel, die kregen een bedrijfswagen, MAAR ze moesten hem wel op Deens platen hebben. En gezien de BTW op wagens in Denemarken, was dat niet bijster voordelig. Daar waar de rest van het management met een Mercedes E280 rondreed, hadden zij een basis A4 met hetzelfde budget.

                      Enige uitzondering is wanneer je de wage van je echtgeno(o)t(e) rijdt. Ik was bvb nog in UK werkzaam en gedomicilieerd toen mijn ex-vrouw naar Finland verhuisde. Fysisch zat ik dus in het weekend in Finland, niet in UK, als ik van mijn werk kwam. Mijn UK wagen(s) stonden ook daar en mijn vrouw mocht daar ginder mee rijden, ook al was ze in Finland gedomicilieerd.
                      Ik mocht de wagen wel nooit langer dan 12 maand daar laten, want dan moest hij naar Finse nummerplaten.
                      Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                        Nee, we zeggen enkel dat als je in België gedomicilieerd bent, je niet met een auto mag rijden die niet ingeschreven is in België. Behalve als het bv een firmawagen is en je een BTW-attest hebt, of als het een huurwagen is die je voor een paar dagen gebruikt (en dan nog).

                        Belgen die gedomicilieerd zijn in België mogen in België enkel met in België ingeschreven voertuigen rijden.

                        http://wegcode.be/forum/showthread.php/31213-nederlands-kenteken-Belgische-bestuurder
                        Awlrait, ik kende die regels zelf, maar ging voor bij aan de definitie van 'in het verkeer brengen'. Tnx.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                          Nee, we zeggen enkel dat als je in België gedomicilieerd bent, je niet met een auto mag rijden die niet ingeschreven is in België. Behalve als het bv een firmawagen is en je een BTW-attest hebt, of als het een huurwagen is die je voor een paar dagen gebruikt (en dan nog).

                          Belgen die gedomicilieerd zijn in België mogen in België enkel met in België ingeschreven voertuigen rijden.

                          http://wegcode.be/forum/showthread.php/31213-nederlands-kenteken-Belgische-bestuurder
                          Zelfs dat mag niet (zie uitleg hoger over Motorola's probleem in Flensburg). Een huurwagen mag, een bedrijfswagen op andere nummerplaten dan Belgische privé in België gebruiken mag niet.

                          Eerste reden, men beschouwt het als een ontvluchten van de juiste belastingen. Jij betaalt nl wel in België belasting op je loon dat je krijgt van bvb je Duitse werkgever, maar je zou geen belasting betalen op het voordeel in natura... Randgevallen zijn er wel, bvb mensen die de wagen zuiver gebruiken voor die Duitse werkgever en er elke avond de grens mee oversteken. Maar dan moet ge er wel in het weekend niet mee gaan rondparaderen...

                          Tweede reden, is omdat je boetes en co kan proberen ontwijken daardoor. Al wordt dat nu wel moeilijker.

                          Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                          Ow, ow, dit staat toch los van VAA of domicilie, en heeft niets te maken met de verplichting van een persoon met Belgische domicilie die zijn voertuig moet inschrijven tenzij huur KT, werknemer etc...

                          Nemen we hetzelfde verhaal binnenland. Ik heb een auto. Gekocht, of van vennootschap via VAA, maakt niet uit. Ik betaal daar alle vereiste taksen en belastingen voor. Ga je nu zeggen dat ik daar mijn, bvb, vader, niet mag laten mee rijden? Mijn zoon? Mijn buurman? Een vriend? Tenzij ik er naast zit? No way.
                          Jij zal inderdaad in België wel uw vrouw, vriend, buurman of whoever met je bedrijfswagen mogen laten rijden (als je firma dat toestaat). Maar jij gaat wel de belasting betalen op het voordeel in natura.
                          Zomaar "een" auto kopen op naam van het bedrijf en dan zeggen dat niemand er mee rijdt, dat gaat ge moeilijk verkocht krijgen.

                          Ge kunt aanvoeren dat het een "poole-wagen" is, maar de belastingen zijn ook niet idioot en als ze enkele keren die poole-wagen bij u op de oprit zien, of ze zien er uw vriend elke dag mee binnen en buiten rijden, dan gaat ge een goeie uitleggen nodig hebben.
                          Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten

                            Jij zal inderdaad in België wel uw vrouw, vriend, buurman of whoever met je bedrijfswagen mogen laten rijden (als je firma dat toestaat). Maar jij gaat wel de belasting betalen op het voordeel in natura.
                            Zomaar "een" auto kopen op naam van het bedrijf en dan zeggen dat niemand er mee rijdt, dat gaat ge moeilijk verkocht krijgen.
                            In mijn 'gedachtenexperiment' was het niet de bedoeling een kar VAA vrij te rijden, enkel BE-VAA vrij.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                              J1. De VAA bestaat wel in veel landen en het is inderdaad verschillend. Bedrijfswagens worden echter overal haast aan de volle pot belast.
                              Zoals ik eerder al eens uitlegde, als ik mijn S63 via het bedrijf nam in UK, dan gaf dit me geen enkel fiscaal voordeel. De lease werd gewoon van mijn bruttoloon afgetrokken en de belastingen belasten je dan terug op dat leasebudget. Punt.
                              Hmm, wat je nu zegt klopt toch niet echt... Ik kan niet spreken over UK, maar in Nederland zit je met de "bijtelling" die afhankelijk van de wagen tussen de 35 en 0% zitten... En dan zit je daar nog met lagere belastingstarieven.

                              Maar in de NL ben je nog altijd meer kwijt dan in BE.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                Nee, we zeggen enkel dat als je in België gedomicilieerd bent, je niet met een auto mag rijden die niet ingeschreven is in België. Behalve als het bv een firmawagen is en je een BTW-attest hebt, of als het een huurwagen is die je voor een paar dagen gebruikt (en dan nog).

                                Belgen die gedomicilieerd zijn in België mogen in België enkel met in België ingeschreven voertuigen rijden.

                                http://wegcode.be/forum/showthread.php/31213-nederlands-kenteken-Belgische-bestuurder

                                Klopt! ik heb een aantal Poolse werknemers die jaren met hun wagen met PL-platen hier in Belgie kwamen wonen en rondrijden, De politie is ongeveer een jaar geleden een ware klopjacht begonnen op deze praktijken, mijn werknemers hadden dus een domicile in Belgie en bankrekening anders kon ik uiteraard hun loon niet betalen, echter bleven ze na aanraden van mij met hun PL-wagen rondrijden, Dit is nu bij de meeste geregulariseerd en de meest rijden nu met B-platen, echter met het nodige gesakker want in Polen betaal je voor je wagen zo goed als geen wegenbelastingen, dit zit automatisch verrekend in de brandstofprijs zoals elk land zou moeten doen !!



                                .
                                Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                  Dat is het wel.
                                  Voor de fiscus zijn het belastinginkomsten.
                                  Of die nu van prive komen of van rechtspersonen is niet relevant.
                                  Dat is het net wél!
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Scalle123 Bekijk Berichten
                                  Ik begrijp dat wel hoor Schussboelie maar neemt niet weg dat er mi toch een verschil is.
                                  In de meeste gevallen zijn die bedrijfsleiders eigenaar van hun bedrijf zoals hier TOERE,WOOTER ,FBLADE etc...
                                  Deze mensen hebben zelf gewerkt in hun bedrijf en kapitaal opgebouwd in hun bedrijf. ( misschien met de hulp van werknemers, maar die krijgen daar maandelijks hun vergoeding voor)
                                  Wanneer hun bedrijf wordt opgedoekt , wie krijgt dan de centen. Inderdaad , toere,wooter of fblade etc...
                                  Dit wil dus voor mij zeggen dat wanneer deze mensen een bedrijfswagen KOPEN dit dan ook met hun eigen centen ( die in de vennootschap zitten) doen; en dit in tegenstelling tot werknemers die een bedrijfswagen
                                  KRIJGEN en hierop een bijdrage betalen. Toere,wooter, fblade etc betalen eigenlijk 2 keer voor die wagen.
                                  1 vanuit hun vennootschap en 2 via de vaa.
                                  Ik weet het, vennootschap en prive zijn 2 afzonderlijke zaken maar ik vind dit niet eerlijk ten opzichte van deze mensen.
                                  Ik zit in hetzelfde schuitje maar ik blijf erbij, je mag dat niet als één en hetzelfde kapitaal zien of als het kapitaal van de zaakvoerder.
                                  Iedereen doet dat, mezelf incluis, maar iedereen weet eigenlijk ook dat dat niet zo is, wederom mezelf incluis.
                                  Als je dat wel als één kapitaal wil hebben dan moet je gewoon zelfstandige worden/blijven en geen vennootschap oprichten.

                                  Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook niet blij met deze regeling want ze kost me ook een paar duizend euri netto per jaar (privé) maar ik krijg het een beetje van allerhande kortzichtige nepargumenten en geklaag om het geklaag.


                                  Oorspronkelijk geplaatst door Scalle123 Bekijk Berichten
                                  Wat betreft die 2 de handswagens en de berekening van de vaa hierop is het wel duidelijk dat ze meer centen nodig hadden en daarom die achterpoortjes hebben gesloten. Ze kunnen wel in hun toekomstige wet schrijven dat indien er geen oorspronkelijke nieuwwaarde factuur is, men wel naar de catalogusprijs kan gaan kijken. Ze hadden even goed kunnen zeggen dat er zou worden gekeken naar de richtprijzen van deze occasiewagens . Elke autohandelaar heeft zo'n boekjes liggen en dat was dan wel eerlijker geweest dan een 10 jaar oude wagen te belasten op 70% van de nieuwwaarde .
                                  Ik denk niet dat het gewoon om "meer centen" gaat.
                                  Zoals ik eerder al aangaf zou de huidige regeling nooit stand kunnen houden voor het grondwettelijk hof omwille van de schending van het gelijkheidsbeginsel.
                                  Het feit of een auto tweedehands is of niet heeft geen enkele invloed op het voordeel dat de ontvanger geniet, wel de oorspronkelijke waarde (veel of weinig opties, duurder model), de CO2-uitstoot (op een iet of wat perverse manier representatief voor verbruikskosten) en eventueel de leeftijd.
                                  Een auto van twee jaar is een auto van twee jaar, ongeacht of die ooit enkel nieuw gekocht werd dan wel toen ie 22 maanden was.

                                  Oorspronkelijk geplaatst door Scalle123 Bekijk Berichten
                                  Ps: heb uit eerdere van je reacties opgemaakt dat je nogal op de hoogte bent van deze zaken
                                  kan jij dan ook met duidelijkheid zeggen hoe een occasiewagen wordt belast?
                                  aankoop wagen van 2008 in 2010 . vaa op 76% of op 88% . Vanaf de eerste inschrijving of vanaf MIJN
                                  eerste inschrijving ?
                                  Geen idee, ik ben pas terug van een week verlof en hoor nu maar eerst van die aanpassing.
                                  Het meest logische en eerlijke (en zo lees ik het ook) zou zijn "DE" eerste inschrijving.
                                  Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                  Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                  If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                    Eerste reden, men beschouwt het als een ontvluchten van de juiste belastingen. Jij betaalt nl wel in België belasting op je loon dat je krijgt van bvb je Duitse werkgever, maar je zou geen belasting betalen op het voordeel in natura... Randgevallen zijn er wel, bvb mensen die de wagen zuiver gebruiken voor die Duitse werkgever en er elke avond de grens mee oversteken. Maar dan moet ge er wel in het weekend niet mee gaan rondparaderen...

                                    Tweede reden, is omdat je boetes en co kan proberen ontwijken daardoor. Al wordt dat nu wel moeilijker.
                                    Ik ken iemand die toen werkte in Duitsland voor een Duitse firma... Werd gepakt aan veels te hard op de E40 Luik-Brussel. In zijn beste Duits (en dat was goed) vertelde ie aan de agenten dat ie geen papieren bij had. Dan sta je daar als agent, met iemand die beweert duitser te zijn, met een duitse auto... Enige wat je dan kan doen is ofwel die mens voor verhoor meenemen naar bureau en een manier vinden om zijn identiteit te achterhalen, of de kaartlezer boven halen en de kredietkaart in het toestelletje voeren om af te dokken.

                                    Betalen deed ie wel, maar ze hebben nooit achterhaald dat ie eigenlijk zijn rijbewijs kwijt had moeten zijn .

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                                      In mijn 'gedachtenexperiment' was het niet de bedoeling een kar VAA vrij te rijden, enkel BE-VAA vrij.
                                      Ah, Dus gewoon uit principe de Belgische staat ne zak zetten.

                                      Proberen waard, maar als er controle is, dan trek je aan het korte eind.

                                      Degene die het meest buiten schot blijven, zijn de Engelsen want als je met een RHD wagen rondrijdt op UK platen, dan valt het weinig op dat je wel eens Belg zou kunnen zijn.

                                      Je moet ook een beetje zien waar je dat doet. Woon je mooi afgelegen, of in een anoniem appartementsblok, dan kunt ge daar lang mee onder de radar vliegen. Woont ge schoon in een wijk waar alle buren uwen auto zien staan, of ga je elke dag in dezelfde stad je auto parkeren, dan loop je in de gaten.

                                      Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                      Hmm, wat je nu zegt klopt toch niet echt... Ik kan niet spreken over UK, maar in Nederland zit je met de "bijtelling" die afhankelijk van de wagen tussen de 35 en 0% zitten... En dan zit je daar nog met lagere belastingstarieven.

                                      Maar in de NL ben je nog altijd meer kwijt dan in BE.

                                      Klopt, maar je haalt daar dan ook één van de meest auto-onvriendelijke landen aan. Daar rijden ze nu al met een Opel Astma 1.3 TDCi als bedrijfswagen.


                                      Oorspronkelijk geplaatst door daniell Bekijk Berichten
                                      Klopt! ik heb een aantal Poolse werknemers die jaren met hun wagen met PL-platen hier in Belgie kwamen wonen en rondrijden, De politie is ongeveer een jaar geleden een ware klopjacht begonnen op deze praktijken, mijn werknemers hadden dus een domicile in Belgie en bankrekening anders kon ik uiteraard hun loon niet betalen, echter bleven ze na aanraden van mij met hun PL-wagen rondrijden, Dit is nu bij de meeste geregulariseerd en de meest rijden nu met B-platen, echter met het nodige gesakker want in Polen betaal je voor je wagen zo goed als geen wegenbelastingen, dit zit automatisch verrekend in de brandstofprijs zoals elk land zou moeten doen !!
                                      Wel, in principe moeten die geen rekening of adres hebben in België om voor u te werken, maar dan moeten ze u wel als "zelfstandige" vanuit Polen factureren.

                                      Ikzelf heb bvb jaren voor een Zwitsers bedrijf gewerkt en ik woonde in UK. Ik factureerde gewoon dat bedrijf... maar moest wel in UK mijn belastingen betalen en mijn auto er inschrijven.

                                      En ze moeten ook redelijk wat naar Polen teruggaan. 5 jaar in dezelfde wijk gaan wonen met uw PL-nummerplaat mooi in uw voortuin geparkeerd in het zicht van iedereen, da's om problemen vragen.
                                      Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Scalle123 Bekijk Berichten
                                        Ik begrijp dat wel hoor Schussboelie maar neemt niet weg dat er mi toch een verschil is.
                                        In de meeste gevallen zijn die bedrijfsleiders eigenaar van hun bedrijf zoals hier TOERE,WOOTER ,FBLADE etc...
                                        Deze mensen hebben zelf gewerkt in hun bedrijf en kapitaal opgebouwd in hun bedrijf. ( misschien met de hulp van werknemers, maar die krijgen daar maandelijks hun vergoeding voor)
                                        Wanneer hun bedrijf wordt opgedoekt , wie krijgt dan de centen. Inderdaad , toere,wooter of fblade etc...
                                        Dit wil dus voor mij zeggen dat wanneer deze mensen een bedrijfswagen KOPEN dit dan ook met hun eigen centen ( die in de vennootschap zitten) doen; en dit in tegenstelling tot werknemers die een bedrijfswagen
                                        KRIJGEN en hierop een bijdrage betalen. Toere,wooter, fblade etc betalen eigenlijk 2 keer voor die wagen.
                                        1 vanuit hun vennootschap en 2 via de vaa.
                                        Ik weet het, vennootschap en prive zijn 2 afzonderlijke zaken maar ik vind dit niet eerlijk ten opzichte van deze mensen.

                                        Wat betreft die 2 de handswagens en de berekening van de vaa hierop is het wel duidelijk dat ze meer centen nodig hadden en daarom die achterpoortjes hebben gesloten. Ze kunnen wel in hun toekomstige wet schrijven dat indien er geen oorspronkelijke nieuwwaarde factuur is, men wel naar de catalogusprijs kan gaan kijken. Ze hadden even goed kunnen zeggen dat er zou worden gekeken naar de richtprijzen van deze occasiewagens . Elke autohandelaar heeft zo'n boekjes liggen en dat was dan wel eerlijker geweest dan een 10 jaar oude wagen te belasten op 70% van de nieuwwaarde .

                                        Ps: heb uit eerdere van je reacties opgemaakt dat je nogal op de hoogte bent van deze zaken
                                        kan jij dan ook met duidelijkheid zeggen hoe een occasiewagen wordt belast?
                                        aankoop wagen van 2008 in 2010 . vaa op 76% of op 88% . Vanaf de eerste inschrijving of vanaf MIJN
                                        eerste inschrijving ?
                                        wtf heb ik ermee te maken?

                                        Ik snap je punt ook wel, maar het zijn inderdaad 2 verschillende legale entiteiten, dus so be it.
                                        Ik heb mij erbij neergelegd, geen grote auto, de huidige blijft.

                                        Zo te zien is 'above average' tegenwoordig 'luxe' voor onze PS vrienden.
                                        En dat is natuurlijk was ze willen, iedereen gelijk, iedereen arm.
                                        (vandaag nog gelezen, dat iemand die heel zijn level aan de dop zit een hoger pensioen heeft dan een zelfstandige, altijg fun om zo'n dingen te lezen ...)
                                        Hier stond eens mijn auto vermeld.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                                          Uw inkomen uit Ierland moet dan wel ooit nog bij jou toekomen.
                                          En zolang je privé je "zetel van fortuin" in België hebt, zal dit dus in België belast worden.
                                          Je mag dan nog in Ierland je domicilie hebben, als je meeste tijd in België doorbrengt, je kinderen hier naar school gaan, je vrouw hier naar de wekelijkse zumba-les gaat, etc. dan telt dat niet voor de fiscus.
                                          Hier wonen en leven = zetel van fortuin hier.

                                          Het is eigenlijk zo simpel als iets, ofwel verhuis je effectief (zoals de Swede) ofwel betaal je hier je belastingen. Een tussenweg is er in principe niet. Je kunt tijdelijk wel geld "oppotten" in het buitenland maar dat moet er dan vroeg of laat wel uit (en ben je alsnog gejost)
                                          Domme vraag... maar

                                          Ik ben 200 dagen op 300 in het buitenland (aantoonbaar hotel/vluchten enzo) wat dan met je zetel van fortuin?

                                          Mijn gf woont hier en die kost mij een fortuin .. maar das geen uitleg zeker

                                          Sowieso, als ik mij niet vergis, ook al ga je naar Ierland, je moet op je belastingaangifte aangeven of je buitenlandse rekeningen hebt toch? Doe je dat niet ! fraude !

                                          Ook moet je buitenlandse inkomens aangeven, dus ook al is 'loon' daar goedkoper ,het wordt nog eens belast eens je het op je belastingaangifte schrijft. anders, fraude!

                                          ze hebben het hier gemakkelijk schrijven 'ik vertrek naar ierland/lux' maar as said hierboven, enkel bij echt verhuizen kan je besparen en anders niet (off mss met mijn 200 dagen buitenland)
                                          Hier stond eens mijn auto vermeld.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X