Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door A5fan Bekijk Berichten
    Het is vrij moeilijk om de hele discussie hier te doorworstelen dus hopelijk kan iemand me wat helpen.

    Ik rijd momenteel met een A5 2.7 (quasi full option) die bijna afgeschreven is na 4 jaar (intensief) gebruik. De wagen staat ingeschreven op m'n vennootschap.

    Aanvankelijk was het m'n bedoeling om binnenkort over te stappen naar de A7 maar door de catalogusprijs en minder mate CO2 wordt me dat toch wat te gortig qua VAA. Met m'n huidige A5 nog wat langer verder rijden heb ik overwogen maar ik kan de auto binnenkort niet meer aftrekken en vind ik het toch wat ridicuul om die verhoogde VAA ervoor te gaan betalen terwijl de auto toch al op 150.000 km zit. Want met de CO2 uitstoot van 169 gr (2.7 multitronic) valt dat nog best tegen met een A5 van 4 jaar oud die een vrij grote aankoopprijs had. (inclusief opties en BTW)

    Mijn grote vraag is nu hoe juist de cataloguswaarde bepaald wordt bij een 2de handswagen die bijvoorbeeld geïmporteerd wordt uit Duitsland zonder dat de originele factuur nog bestaat. Stel ik kan een 2L A5 cabrio op de 2de handsmarkt vinden dan heeft die maar een CO2 uitstoot van 132 voor de multitronic. Als ik dan de catalogus prijs "onder controle" kan houden zou het qua VAA nog meevallen en heb ik toch terug een leuke bak. Maar het is me hoogst onduidelijk hoe die catalogusprijs voor 2de hands wagens gaat bepaald worden, zeker rekening houdende met de optie prijzen die een wagen fors duurder kunnen maken zoals met m'n huidige A5. M'n grote vraag is dus of je daar wat "speelruimte" mee hebt en de catalogus prijs +- kan beperken tot de prijs van een naakte A5 cabrio. Ook al is dat niet zo :-) Of gaat er iemand mijn opties komen controleren ?
    Ik vroeg me hetzelfde af en heb eens wat opgezocht. Mijn beperkte bevindingen leren mij het volgende: Het is zo dat men voor wagens van verschillende merken via het chassisnummer (ook VIN of Vehicle Identification Number genoemd) de volledige wagengegevens incl. de fabrieksopties online kan opvragen (ook van importwagens). Zie bijvoorbeeld deze discussie voor Audi. Dit opvragen is niet altijd gratis (soms moet je enkele EUR betalen voor de detailgegevens), maar bon, in principe is het mogelijk. Ik weet niet OF men dit zo gaat doen, maar ik zie weinig echte alternatieven: als men dit niet makkelijk kan achterhalen, had het m.i. niet veel zin om dit begrip "catalogusprijs-alle-opties-incl" in de wet op te nemen? Ik kan mij vergissen, natuurlijk...
    Last edited by lexe; 30/01/2012, 23:11.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door A5fan Bekijk Berichten
      Het is vrij moeilijk om de hele discussie hier te doorworstelen dus hopelijk kan iemand me wat helpen.

      Ik rijd momenteel met een A5 2.7 (quasi full option) die bijna afgeschreven is na 4 jaar (intensief) gebruik. De wagen staat ingeschreven op m'n vennootschap.

      Aanvankelijk was het m'n bedoeling om binnenkort over te stappen naar de A7 maar door de catalogusprijs en minder mate CO2 wordt me dat toch wat te gortig qua VAA. Met m'n huidige A5 nog wat langer verder rijden heb ik overwogen maar ik kan de auto binnenkort niet meer aftrekken en vind ik het toch wat ridicuul om die verhoogde VAA ervoor te gaan betalen terwijl de auto toch al op 150.000 km zit. Want met de CO2 uitstoot van 169 gr (2.7 multitronic) valt dat nog best tegen met een A5 van 4 jaar oud die een vrij grote aankoopprijs had. (inclusief opties en BTW)

      Mijn grote vraag is nu hoe juist de cataloguswaarde bepaald wordt bij een 2de handswagen die bijvoorbeeld geïmporteerd wordt uit Duitsland zonder dat de originele factuur nog bestaat. Stel ik kan een 2L A5 cabrio op de 2de handsmarkt vinden dan heeft die maar een CO2 uitstoot van 132 voor de multitronic. Als ik dan de catalogus prijs "onder controle" kan houden zou het qua VAA nog meevallen en heb ik toch terug een leuke bak. Maar het is me hoogst onduidelijk hoe die catalogusprijs voor 2de hands wagens gaat bepaald worden, zeker rekening houdende met de optie prijzen die een wagen fors duurder kunnen maken zoals met m'n huidige A5. M'n grote vraag is dus of je daar wat "speelruimte" mee hebt en de catalogus prijs +- kan beperken tot de prijs van een naakte A5 cabrio. Ook al is dat niet zo :-) Of gaat er iemand mijn opties komen controleren ?

      Als je een aantrekkelijke wagen wilt, zijn er geen 25 oplossingen (en achterpoortjes) meer, vrees ik.

      1. Koop gewoon de auto privé en dan heb je die hele heisa niet.

      2. Alsnog een deftige wagen op het bedrijf zetten en dan natuurlijk wel de belasting. Op zich geen ramp als je bedenkt dat een goed uitgeruste A7 3.0TDi een 70K gaat kosten en dat een 7000 Euro in VAA betekent. Voor een auto die een serieus stuk meer dan 1000 Euro in Leasing per maand zal kosten, is de belasting te betalen op het voordeel in natura nog steeds laag.

      Of er in België ook de optie bestaat een wagen als "poole wagen" in te schrijven, weet ik niet. Dan mag je hem natuurlijk niet privé gebruiken, enkel werk-werk.
      Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
        Zoals ik eerder al aangaf zou de huidige regeling nooit stand kunnen houden voor het grondwettelijk hof omwille van de schending van het gelijkheidsbeginsel.
        Het feit of een auto tweedehands is of niet heeft geen enkele invloed op het voordeel dat de ontvanger geniet, wel de oorspronkelijke waarde (veel of weinig opties, duurder model), de CO2-uitstoot (op een iet of wat perverse manier representatief voor verbruikskosten) en eventueel de leeftijd.
        Een auto van twee jaar is een auto van twee jaar, ongeacht of die ooit enkel nieuw gekocht werd dan wel toen ie 22 maanden was.
        En die "nieuwe" regeling van vorige week is geen schending van het gelijkheidsbeginsel misschien? "eventueel" schrijf je, hoezo eventueel, da's nu toch zo klaar als een klontje!
        Als je een budget uittrekt voor een 2de hands dan wordt het vaa niet op de factuurprijs maar op de nieuwprijs berekend (hoe hoog die ook is en hoe oud die kar ook is!) min 6%/jaar tot 70%. Maar besteed hetzelfde budget aan een nieuwe en dan is het plots wél de factuurprijs.
        Moest ik een verkoper van luxe jonge 2de hands zijn ik zou met een paar lotgenoten zeker juridische stappen ondernemen. Die mannen mogen indien de huidige regeling stand houdt de boeken sluiten.
        2021 Taycan 4S
        2021 Lexus UX250h

        Comment


        • Ik hou me de komende 2 jaren gedeisd en koop zeker geen nieuwe wagen(s) meer.
          Wie weet wat gaat er in die tijd nog allemaal veranderen?

          Nu iedereen aanmoedigen om hybride wagens aan te schaffen en binnen x aantal tijd heft men een 'batterij-tax' omdat heel dat hybride gedoe toch niet zo milieu-vriendelijk is als eerst gedacht werd.

          Nog een mogelijk scenario:
          - We zetten nu alle zelfstandigen het mes op de keel. Die verkopen massaal hun zware wagens maar ze kunnen niet zonder een wagen en zijn dus verplicht om een andere -veel lichtere- wagen aan te kopen.
          - Binnen 2 jaar versoepelen we deze wet opnieuw. Gevolg: Al die zelfstandigen smijten dat licht autootje terug buiten en schaffen zich opnieuw een 'dikke' bak aan...

          2 x jackpot voor de staat...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Janneman9940 Bekijk Berichten
            Waarom wordt dit dan door Minister Vanackere eerst anders voorgesteld? lees bevestiging uitspraak in de commissie 15/12/2011

            Hebben zij dan werkelijk zo maar iets in elkaar geflanst zonder na te denken over de mogelijke gevolgen ...
            Ik vrees er voor ja.

            Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
            En die "nieuwe" regeling van vorige week is geen schending van het gelijkheidsbeginsel misschien? "eventueel" schrijf je, hoezo eventueel, da's nu toch zo klaar als een klontje!
            Als je een budget uittrekt voor een 2de hands dan wordt het vaa niet op de factuurprijs maar op de nieuwprijs berekend (hoe hoog die ook is en hoe oud die kar ook is!) min 6%/jaar tot 70%. Maar besteed hetzelfde budget aan een nieuwe en dan is het plots wél de factuurprijs.
            Moest ik een verkoper van luxe jonge 2de hands zijn ik zou met een paar lotgenoten zeker juridische stappen ondernemen. Die mannen mogen indien de huidige regeling stand houdt de boeken sluiten.
            Euh, een auto die tweedehands nog evenveel kost als een andere nieuw betekent toch wel degelijk een groter voordeel in natura voor degene die er op kosten van zijn werkgever mee mag rijden?
            Ik vrees dat ik je probleem niet snap...
            Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
            Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
            If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
              En die "nieuwe" regeling van vorige week is geen schending van het gelijkheidsbeginsel misschien? "eventueel" schrijf je, hoezo eventueel, da's nu toch zo klaar als een klontje!
              Als je een budget uittrekt voor een 2de hands dan wordt het vaa niet op de factuurprijs maar op de nieuwprijs berekend (hoe hoog die ook is en hoe oud die kar ook is!) min 6%/jaar tot 70%. Maar besteed hetzelfde budget aan een nieuwe en dan is het plots wél de factuurprijs.
              Moest ik een verkoper van luxe jonge 2de hands zijn ik zou met een paar lotgenoten zeker juridische stappen ondernemen. Die mannen mogen indien de huidige regeling stand houdt de boeken sluiten.

              Het klopt inderdaad dat een dealer van jonge tweedehandswagen hier ongelijk wordt behandeld en het marktmechanisme helemaal wordt genegeerd.

              Dat gezegd zijnde, als je bedrijf je zegt "je krijgt een budget van 40000 Euro", dan heb je de keuze: ofwel koop je een nieuwe wagen, en betaal je belasting net op die 40000 waarde, of je kiest een leukere wagen tweedehands en je betaald, proportioneel, meer belasting.

              Ik denk dat degene die een tweedehands verkiest boven een nieuwe wagen, al een autoliefhebber is die al bewust een keuze maakt voor een leuker wagen. Dus die zal de kleine meerprijs qua belasting de wel bijnemen.
              Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                Euh, een auto die tweedehands nog evenveel kost als een andere nieuw betekent toch wel degelijk een groter voordeel in natura voor degene die er op kosten van zijn werkgever mee mag rijden?
                Vind je?
                Ook als de 2de hands 5j. oud is (of ouder)?
                Ik niet.
                Benieuwd hoe jij dit voordeel dan exact kwantificeert.
                Waarom wordt de 2de handskoper bestraft tegenover de nieuwkoper?
                Hij heeft maar evenveel uitgegeven, schrijft even veel af,...
                Is dat dan wel "gelijkheidsbeginsel" volgens jou?
                2021 Taycan 4S
                2021 Lexus UX250h

                Comment


                • Hoe zit dat eigenlijk met poole-wagens in België, i.e. wagens die er staan en waar ge inkruipt om naar uw klant te gaan en 's avonds weer op het bedrijf afzet? Is dat mogelijk? Belastingvrij?
                  Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                    Dus die zal de kleine meerprijs qua belasting de wel bijnemen.
                    Nu ja, klein

                    Stel a) een kar van 80k nieuwprijs, na 4 j gekocht voor 40k
                    b) een nieuwe van 40k

                    Het vaa van a) zal op basis van 60,8 k worden berekend, vanaf jaar 5 en alle volgende jaren op 56k
                    Dat van b)op 40k en tot jaar 5 telkens 6% minder

                    Alleen al op de prijscomponent zit hier meer dan 50% verschil. en dan hebben we het nog niet over de co2-component...
                    Het is niet aan de fiscus om te beslissen of nieuw of 2dehands in het kader van goed bedrijfsbeheer opportuun is.
                    2021 Taycan 4S
                    2021 Lexus UX250h

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                      Hoe zit dat eigenlijk met poole-wagens in België, i.e. wagens die er staan en waar ge inkruipt om naar uw klant te gaan en 's avonds weer op het bedrijf afzet? Is dat mogelijk? Belastingvrij?
                      ja, wettelijk gezien wel, je moet een logboek bijhouden van alle verplaatsingen en fiskaal gezien is dat dan 100% aftrekbaar. Het is het principe van een dienstwagen waar onze ministers mee rondrijden. Blijkbaar zitten de verpleegsters van het wit-gele kruis ook in zo'n systeem, die betalen geen VAA om met hun Clio rond te crossen. Blijkbaar krijgen ze welke strikte regels en mogen ze zelfs niet stoppen om een brood te gaan halen. Ik denk dat het er sterk van afhangt van welke controleur je tegen komt als je dit probeert als zelfstandige

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                        Nu ja, klein

                        Stel a) een kar van 80k nieuwprijs, na 4 j gekocht voor 40k
                        b) een nieuwe van 40k

                        Het vaa van a) zal op basis van 60,8 k worden berekend, vanaf jaar 5 en alle volgende jaren op 56k
                        Dat van b)op 40k en tot jaar 5 telkens 6% minder

                        Alleen al op de prijscomponent zit hier meer dan 50% verschil. en dan hebben we het nog niet over de co2-component...
                        Het is niet aan de fiscus om te beslissen of nieuw of 2dehands in het kader van goed bedrijfsbeheer opportuun is.
                        Ja, maar tussen die wagen van 60 en 40K (volgens de staat), daar zit een verschil op van 2000 Euro VAA als ik 170gr CO2 neem.
                        Dat kost de gebruiker dus 1000 Euro meer per jaar netto. Peanuts als je bekijkt wat je in de plaats kan krijgen.
                        Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten
                          ja, wettelijk gezien wel, je moet een logboek bijhouden van alle verplaatsingen en fiskaal gezien is dat dan 100% aftrekbaar. Het is het principe van een dienstwagen waar onze ministers mee rondrijden. Blijkbaar zitten de verpleegsters van het wit-gele kruis ook in zo'n systeem, die betalen geen VAA om met hun Clio rond te crossen. Blijkbaar krijgen ze welke strikte regels en mogen ze zelfs niet stoppen om een brood te gaan halen. Ik denk dat het er sterk van afhangt van welke controleur je tegen komt als je dit probeert als zelfstandige
                          Heb je daar meer uitleg over dit lijkt me wel een alternatief.

                          'k Heb mijn bedrijfswagen enkel nodig voor het transporteren van grotere volumes, ....daarnaast kan ik naar de bakker en slager met mijn fiets

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten
                            de verpleegsters van het wit-gele kruis ook in zo'n systeem, die betalen geen VAA om met hun Clio rond te crossen. Blijkbaar krijgen ze welke strikte regels en mogen ze zelfs niet stoppen om een brood te gaan halen.
                            Ik zie onze buurvrouw toch vaak haar kinderen naar het school brengen en afhalen met dat autoke.

                            Comment


                            • de profiteuse
                              2021 Taycan 4S
                              2021 Lexus UX250h

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
                                Ik zie onze buurvrouw toch vaak haar kinderen naar het school brengen en afhalen met dat autoke.
                                Het is niet omdat het niet mag dat het ook niet gedaan wordt.

                                En misschien betaalt zij wel VAA

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
                                  Het is niet omdat het niet mag dat het ook niet gedaan wordt.

                                  En misschien betaalt zij wel VAA
                                  Zeg, het was een vaststelling, geen veroordeling he, dat zij is doet wat ze wil !!!
                                  Heb daar geen moeite mee.
                                  Zulke mensen hebben we allemaal wel is nodig en veel profiteren doen die niet hoor.
                                  T'is trouwens een pruts groot da ottoke.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                    Hoe zit dat eigenlijk met poole-wagens in België, i.e. wagens die er staan en waar ge inkruipt om naar uw klant te gaan en 's avonds weer op het bedrijf afzet? Is dat mogelijk? Belastingvrij?
                                    Ons kan je inhuren voor min. 3.00h. Kom je bvb 's morgens halen en 's avonds weer afzetten, einde van de maand faktuurtje met BTW aan 6% voor prestatie geleverd in België.

                                    Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten
                                    ja, wettelijk gezien wel, je moet een logboek bijhouden van alle verplaatsingen en fiskaal gezien is dat dan 100% aftrekbaar. Het is het principe van een dienstwagen waar onze ministers mee rondrijden. Blijkbaar zitten de verpleegsters van het wit-gele kruis ook in zo'n systeem, die betalen geen VAA om met hun Clio rond te crossen. Blijkbaar krijgen ze welke strikte regels en mogen ze zelfs niet stoppen om een brood te gaan halen. Ik denk dat het er sterk van afhangt van welke controleur je tegen komt als je dit probeert als zelfstandige
                                    Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
                                    Ik zie onze buurvrouw toch vaak haar kinderen naar het school brengen en afhalen met dat autoke.
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                                    de profiteuse
                                    Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
                                    Het is niet omdat het niet mag dat het ook niet gedaan wordt.

                                    En misschien betaalt zij wel VAA
                                    Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
                                    Zeg, het was een vaststelling, geen veroordeling he, dat zij is doet wat ze wil !!!
                                    Heb daar geen moeite mee.
                                    Zulke mensen hebben we allemaal wel is nodig en veel profiteren doen die niet hoor.
                                    T'is trouwens een pruts groot da ottoke.
                                    Fiscus gaat er vanuit dat, als je "iets" voor de deur hebt staan je er ook gebruikt van maakt. Dus VAA of prive een wrak kopen voor € 500 en hem verder laten wegroesten op straat...
                                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                    Comment


                                    • Loonbrief binnen en ikv VAA privé :

                                      Eigen bijdrage wagen is iets omhoog omwille van jaarlijkse indexering
                                      + voorlopige schatting VAA : 43 euro netto eraf

                                      Dit voor A6 2.0 Tdie met wat opties

                                      R
                                      Audi A6 Avant 2.0 tdie - Avonturienblauw - 2010

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
                                        Zeg, het was een vaststelling, geen veroordeling he, dat zij is doet wat ze wil !!!
                                        Heb daar geen moeite mee.
                                        Zulke mensen hebben we allemaal wel is nodig en veel profiteren doen die niet hoor.
                                        T'is trouwens een pruts groot da ottoke.
                                        Als zij geen VAA betaalt en toch haar kinderen gaat afhalen aan school dan profiteert zij ook. Hoe klein haar koekedoos ook mag zijn

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                                          Vind je?
                                          Ook als de 2de hands 5j. oud is (of ouder)?
                                          Ik niet.
                                          Benieuwd hoe jij dit voordeel dan exact kwantificeert.
                                          Waarom wordt de 2de handskoper bestraft tegenover de nieuwkoper?
                                          Hij heeft maar evenveel uitgegeven, schrijft even veel af,...
                                          Is dat dan wel "gelijkheidsbeginsel" volgens jou?
                                          Vnadaar die 6% vermindering per jaar zeker?
                                          En weer, het afschrijven gebeurt NIET door degene die VAA betaalt. Afschrijving en VAA hebben geen fluit met elkaar te maken.
                                          Twee totaal verschillende zaken.
                                          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X