eens een vraagje, ik heb een S-Max van +- 40.000 euro op de zaak gekocht 2 jaar geleden. Moet ik nu een vaa van +- 4000 euro betalen op die 40.000 euro of is het op 40.000-12% ?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens
Collapse
X
-
2014 Bmw 118d Estorill //M
2000 Bmw 320d
2008 Bmw 335i touring Alpinweiss //M Sport 361pk 541 Nm by BR Performance
2011 Bmw 1M Coupé (Verkocht, dank u wel Di Rupo.)
https://www.facebook.com/Food-Factory-486630784806254/
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Gelieve volgende link eens te lezen,het kost je maar een minuutje...
http://www.autoforum.be/showthread.p...-met-de-wereld
Rekening nummer: Lieve Van Hove BE26 3770 7528 0929
-
RECHTVAARDIGHEID
De nieuwe regeling die wordt voorgesteld, is een kwestie van rechtvaardigheid. Rechtvaardigheid tussen werknemers onderling. Wanneer een werknemer een middenklasse gezinswagen koopt om zich naar zijn werk te begeven, dan kost die wagen hem bij een gemiddelde van 16.000 km/jaar met inbegrip woon/werkverkeer ongeveer 0,50 euro/km of 8.000 euro/jaar. Zijn collega die wel een bedrijfswagen krijgt van de werkgever, komt er van af met een belastingkost van amper 765 euro (bij een CO2-uitstoot van 133 gr/km).
Rechtvaardigheid ook tussen genieters van een bedrijfswagen.
In het oude stelsel wordt het voordeel bepaald in functie van de CO2-uitstoot en op basis van een forfaitair aantal kilometers. Zo is het voordeel voor een luxewagen soms maar even groot als voor een kleine wagen. Voorbeeld: BMW 528i (kostprijs met opties 56.600 euro) met 152 gr CO2- uitstoot, wordt in het oude stelsel minder zwaar belast dan een Ford Fiesta 1,4 (catalogusprijs 16.300 euro) met 154 gr CO2-uitstoot. Dit lijkt mij niet zo rechtvaardig.
Gelijkheid tussen occasiewagens en wagens die nieuw gekocht zijn.
Het zou ook discriminerend zijn indien enkel de factuurprijs van een tweedehandswagen zou in rekening worden gebracht. Dan zou een zelfde wagen van een zelfde bouwjaar en een zelfde waarde zwaarder worden belast indien die wagen nieuw is aangekocht ten opzichte van de wagen die tweedehands zou zijn aangekocht. Waarom zou men als voordeel voor een BMW van 3jaar oud die nieuw is aangekocht voor 50.000 euro, dubbel zoveel moeten betalen dan voor een zelfde BMW met dezelfde specificaties, die ook 3 jaar oud is en pas als occasie voor 25.000 euro is gekocht?
Rechtvaardigheid ten opzichte van de waarde van het voertuig.
Door de nieuwwaarde als basis te nemen voor de berekening, wordt ook veel beter rekening gehouden met de werkelijke waarde van het voordeel. De wagen daalt immers in waarde wanneer hij ouder wordt en het is nogal logisch dat daar ook rekening wordt mee gehouden. Na het eerste jaar gaat er immers 6% per jaar van het voordeel af. Er wordt evenwel niet lager gegaan dan 70% om milieuoverwegingen. Er mag immers geen incentive ontstaan om met steeds ouder wordende auto’s rond te rijden omwille van fiscale redenen.
Ten slotte wens ik ook nog te wijzen op het feit dat de belastingheffing op bedrijfswagens nog altijd een van de laagste van Europa zal zijn. De percentages die worden toegepast op de cataloguswaarde bedragen tussen de 4% en de 18%. Ter vergelijking: in Duitsland bedraagt dit 12%, in Luxemburg 18%, in Frankrijk 20%, in Nederland 25% en in het Verenigd Koninkrijk zelfs tussen de 15% en de 35%. Het is ook duidelijk dat de nieuwe regeling voor zeer veel wagens goedkoper wordt. Vooral voor milieuvriendelijke wagens (lage CO2-uitstoot) van lage en middenklasse daalt het belastbare voordeel. Uit de vergelijking blijkt dat in vele gevallen tot en met de klasse Audi A4 en zelfs Mercedes C, het voordeel lager uitvalt.
bron kabinet ministerie van Financiën
Na lang aandringen heb ik bovenstaand antwoord gekregen :
''t is verdomme allemaal de schuld van die charletans die 'frauduleuze'constructies opzetten, dat ik nu (veel) meer moet betalen voor mijn tweedehandswagen!"
...zo dat is ook weer gezegd
Comment
-
Rechtvaardigheid zou dan zijn dat diezelfde werknemer en diezelfde zelfstandige ook diezelfde 0,50 euro per kilometer in zijn bewezen beroepsonkosten mag steken...My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichtenik vervolg:
PS-senator Philippe Moureaux sluit niet uit dat de regering een btw-verhoging zal doorvoeren om de begrotingsdoelstellingen op het spoor te houden. Moreaux is geen voorstander van zo'n verhoging, maar laat verstaan dat de regering mogelijk niet anders zal kunnen.
Dus: Mondje open en slikken maar!
moehaha
/edit:
Die LV regel zou ik eerlijk vinden. If you don't use it, you don't need it. Maar een Porsche kon je sowieso niet als LV inschrijven als ik mij niet vergis. Dat poortje hebben ze x jaar geleden al gesloten toen de heksenjacht begonnen was naar SUV's
Comment
-
Hmja, ik heb naar aanleiding van de VAA ook wat rondgekeken in het buitenland, en van die percentages is niet veel gelogen... Luxemburg is 18%, Duitsland 12%, ... En allebei op de nieuwprijs van de wagen, in plaats van 6% per jaar eraf.
Het grote verschil: in het buitenland zijn de lasten op arbeid lager. In Luxemburg wordt je maar 1/3e belast op die VAA, in België is dat korter bij 2/3e...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Individualizer Bekijk BerichtenRechtvaardigheid zou dan zijn dat diezelfde werknemer en diezelfde zelfstandige ook diezelfde 0,50 euro per kilometer in zijn bewezen beroepsonkosten mag steken...
Ze vergelijken appels met peren natuurlijk wan:
1) de loonkost en belastingen zijn in BE hoger dan alle vermelde landen. Dat wordt verzwegen natuurlijk, maar van mij mogen ze de belastingen dan ook direct gelijktrekken met die landen als ze er zo hameren op die Europese vergelijkingen. Dan betaal ik graag VAA ernaast. Waar is de rechtvaardigheid ?
2) Ze vergeten gemakkelijkheidshalve ook dat de de wagen deel uitmaakt van een verloningssysteem die gekozen werd toen het contract getekend werd, nu belast de staat eenzijdig dat beloningssysteem waar het hetzelfde systeem heeft aangeprezen de jaren ervoor. Waar is de rechtvaardigheid ?
3) Dat het voordeel inderdaad anders is tussen tweedehands en nieuw. De persoon die nieuw gekocht heeft heeft ook nieuw gereden waar de persoon die 2de hands gekocht heeft nooit nieuw gereden heeft natuurlijk. Worden ook duurder naarmate de ouderdom van de wagen stijgt, zoals het verbruik.Waar is de rechtvaardigheid ?
4) De persoon die zijn wagen privé gekocht heeft ook de keuze gehad heeft om de wagen te kiezen. Hij kon dus zo goedkoop / duurkoop gaan als hij wou naargelang zijn budget rekening houdend met verbruik, CO2 en opties. De bedrijfswagen komt uit een pool of uit een beperkt aantal wagens met een vast optiepakket.Waar is de rechtvaardigheid ?
5) Door de onmiddellijke ingang geven ze mensen ook de kans niet om zich aan te passen. Waar is de rechtvaardigheid ?
6) Als een auto boekhoudkundig niets waard is, zou je ook geen VAA moeten aangerekend worden. Want daar zit nu ook een verschil.
7) enzovoort. bende fokers.
Sowieso, ze moeten kijken naar hoe het HIER in elkaar zit, niet ergens anders. En plus, die vergelijkingen met het buitenland worden enkel gebruik om hun gelijk te halen maar worden nooit aanvaard als ze ongelijk hebben, want België is specifiek in zovele gevallen toch?.. das ook heel rechtvaardig. Om een stijging van de lasten te rechtvaardigen is het steeds 'het het kan nog duurder', daar zijn we vet mee.
Rechtvaardigheid is ver te zoeken als je het mij vraagt. Als je mij in PM eens dat email adres geeft, stuur ik ze ook een mail.Last edited by fblade; 01/02/2012, 14:56.Hier stond eens mijn auto vermeld.
Comment
-
Gezien dit antwoord moeten we er dus blijkbaar niet meer op rekenen dat er nog iets zal veranderen aan die percentages?
Enfin, er is misschien een koper gevonden voor de Phaeton...
Weet iemand hier of we nu 21% BTW moeten aanrekenen of slechts de helft, want dit is ook recent veranderd blijkbaar? Boekhoudster moest het "eens uitzoeken"...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk BerichtenGezien dit antwoord moeten we er dus blijkbaar niet meer op rekenen dat er nog iets zal veranderen aan die percentages?
Enfin, er is misschien een koper gevonden voor de Phaeton...
Weet iemand hier of we nu 21% BTW moeten aanrekenen of slechts de helft, want dit is ook recent veranderd blijkbaar? Boekhoudster moest het "eens uitzoeken"...
Zou wel leuk zijn als dat in de toekomst 10,5% wordt.
Comment
-
Mijn boekhouder zei dat ik gewoon met de helft BTW mocht verkopen. Reden: de nieuwe BTW regeling is wel opgeschort, maar als de BTW er moeilijk over doet, kan je gewoon verwijzen naar het Europese Bakcsi arrest.
Wel was het nog niet duidelijk hoe het juist op de factuur geformuleerd moet worden. Het kan zijn dat je gewoon op de factuur 21% BTW moet aanrekenen, maar slechts de helft ervan moet afdragen bij kwartaalafsluiting, je hebt namelijk ook maar de helft teruggetrokken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichtenhet is ook geweten dat in bepaalde regios de controles zeer laks zijn. Antwerpen en Brussel zijn notoire voorbeelden. De kans dat je een grote controle krijgt is daar 1 maal op 20 jaar of zoiets.
Ik moet er geen tekeninkske bij makenmijn autootjes:
Volvo V60 D3 R-Design 2021
Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513
Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenHmja, ik heb naar aanleiding van de VAA ook wat rondgekeken in het buitenland, en van die percentages is niet veel gelogen... Luxemburg is 18%, Duitsland 12%, ... En allebei op de nieuwprijs van de wagen, in plaats van 6% per jaar eraf.
Het grote verschil: in het buitenland zijn de lasten op arbeid lager. In Luxemburg wordt je maar 1/3e belast op die VAA, in België is dat korter bij 2/3e...
Hoe rechtvaardig is het dat ik en vele meedeburgers de putten van ETHIAS, DEXIA en andere politiek mis gemanagede bedrijven/projecten dien te vullen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenMijn boekhouder zei dat ik gewoon met de helft BTW mocht verkopen. Reden: de nieuwe BTW regeling is wel opgeschort, maar als de BTW er moeilijk over doet, kan je gewoon verwijzen naar het Europese Bakcsi arrest.
Ge moet de wetgeving volgen, en niet een of ander arrest
Mijn advies: opgeschort is opgeschort, misschien komt het er nog wel van maar nu nog niet; dus 21% aanrekenen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenMijn boekhouder zei dat ik gewoon met de helft BTW mocht verkopen. Reden: de nieuwe BTW regeling is wel opgeschort, maar als de BTW er moeilijk over doet, kan je gewoon verwijzen naar het Europese Bakcsi arrest.
Wel was het nog niet duidelijk hoe het juist op de factuur geformuleerd moet worden. Het kan zijn dat je gewoon op de factuur 21% BTW moet aanrekenen, maar slechts de helft ervan moet afdragen bij kwartaalafsluiting, je hebt namelijk ook maar de helft teruggetrokken.
Beslissing E.T.119.650 dd.20/10/2011
Het lijkt me rechtvaardig dat wij deze regel allen correct toepassen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Janneman9940 Bekijk Berichten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichtenzit achter slotje dat artikel
2de link, na de Ads.
Edit: afgeprint. Meenemen naar boekhouder vanavond. Scheelt al een hoop als een particulier mijn auto wil kopen.
Comment
-
Dit interesseert me ook wel, 2 auto's te verkopen voor eind april...My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Scorchio Bekijk BerichtenNiet als ge via Google om gaat: http://www.google.com/search?sourcei...+minder+BTW%3F
2de link, na de Ads.
Edit: afgeprint. Meenemen naar boekhouder vanavond. Scheelt al een hoop als een particulier mijn auto wil kopen.
via google zoeken "minder BTW auto"
inderdaad u moet een abonnement hebben ....
Zal het eens navragen bij het kabinet hoe het hiermee zit, zo kunnen ze bij de begrotingscontrole alvast rekening houden met één auto minder VAA 5600,- euro
Comment
-
De boekhouder heeft het zelf naar mij gemaild, dus niks af te printen
Trouwens, wie werkt er nog met papier tegenwoordig?
Bij mij ga het trouwens om een 2000€ BTW, die ga ik ni aanvechten voor de rechtbank, als ooit blijkt dak ze echt moet afdragen zal 'k ze betalen, ma mij wel weer eens "genaaid" voelen door dit onduidelijke systeem.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten3) Dat het voordeel inderdaad anders is tussen tweedehands en nieuw. De persoon die nieuw gekocht heeft heeft ook nieuw gereden waar de persoon die 2de hands gekocht heeft nooit nieuw gereden heeft natuurlijk. Worden ook duurder naarmate de ouderdom van de wagen stijgt, zoals het verbruik.Waar is de rechtvaardigheid ?
Het voordeel van een nieuwe wagen is toch geen voordeel van blijvende aard?
Een auto van een jaar oud is toch een auto van een jaar? Het voordeel van daar mee te mogen rijden is op het moment dat die auto een jaar oud is toch niet anders omdat je die het jaar daarvoor al had of niet?
Het voordeel dat jij beschrijft heeft puur te maken met leeftijd en dat wordt (in tegenstelling tot in andere Europese landen) toch grotendeels opgevangen met die 6% vermindering per jaar na de eerste inschrijving?Oorspronkelijk geplaatst door BMWMBDat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
Comment
Comment