Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
    Gestraft, helaas ja, 't is niet aan mij om dat te gaan ontkennen.
    Wat voor iets is het dan, uw kreng?
    E39 M5 van 2001

    Comment


    • Bij mij is dat ook Fonny, ik wou na de verkoop van de 1M de E34 M5 inschrijven op de zaak maar door deze maatregel is dat ook onmogelijk gemaakt. 7000 euro vaa betalen voor een auto van 23 jaar oud en die ik 9000 euro betaald heb is er echt wel over!
      2014 Bmw 118d Estorill //M
      2000 Bmw 320d
      2008 Bmw 335i touring Alpinweiss //M Sport 361pk 541 Nm by BR Performance
      2011 Bmw 1M Coupé (Verkocht, dank u wel Di Rupo.)
      https://www.facebook.com/Food-Factory-486630784806254/

      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
      Gelieve volgende link eens te lezen,het kost je maar een minuutje...
      http://www.autoforum.be/showthread.p...-met-de-wereld
      Rekening nummer: Lieve Van Hove BE26 3770 7528 0929

      Comment


      • Wat? Al 12 uur geen updates meer?

        Dus, het ziet ernaar uit dat de verkoop met 50% BTW er toch gaat doorkomen. Ik laat dit nog nakijken door 2 onafhankelijke bronnen (BTW controleur via boekhouder, privé BTW consultancy bureau).

        Nog eens de tekst hieronder. Het artikel is op te zoeken door te googelen op "Auto verkopen met minder BTW?" of met een account bij Indicator.

        Auto verkopen met minder BTW?

        Bij de aankoop van een auto is de BTW voor maximaal 50% aftrekbaar. Bij de verkoop ervan moest u echter BTW rekenen op 100%. Voortaan niet meer?

        Auto's en BTW.*Daarover is er al veel te doen geweest de laatste tijd. Oorzaak is uiteraard de recente beslissing van de BTW waarin er kortweg gezegd wordt dat de BTW op autokosten voortaan van bij het begin beperkt moet worden tot de mate waarin de auto beroepsmatig gebruikt wordt. Auto's die voor méér dan 50% privé gebruikt worden, worden daardoor m.a.w. merkelijk duurder.

        Tip.*Die beslissing is inmiddels opgeschort. Het was immers voor niemand duidelijk hoe die nieuwe spelregels praktisch toegepast moesten worden. Opgeschort is echter niet afgeschaft. Dit wordt dus vervolgd.

        Ook gevolgen bij wederverkoop!*Tot nu toe was het inderdaad zo dat er bij de verkoop van een auto steeds BTW gerekend moest worden op de volledige verkoopprijs (100%), niettegenstaande er bij de aankoop dus maximaal 50% BTW gerecupereerd kon worden. Dat dit niet helemaal correct was, omdat er zo deels BTW op BTW gerekend werd, was Europa al een tijdje geleden opgevallen (zgn. Bakcsi-arrest) én werd nu ook door de BTW in België aanvaard in die recente beslissing.

        Ook voor uw vennootschap?*Jawel! Verkoopt uw BVBA m.a.w. een auto die ze bv. vier jaar geleden gekocht heeft, dan moet ze slechts BTW rekenen op 50% van de verkoopprijs, gelet dat ze destijds zelf ook maar 50% van de aankoop-BTW heeft kunnen recupereren. Het beste verwijst u op de factuur dan wel naar de beslissing E.T. 119.650 d.d. 20.10.2011.

        Let op!*Is de koper zelf BTW-plichtig, dan gelden bij hem opnieuw de algemene regels. Hij kan die aangerekende BTW dus slechts recupereren ten belope van zijn beroepsgebruik met een maximum van 50%.

        Ook een voordeel!*Het nieuwe principe luidt immers dat de BTW op autokosten slechts aftrekbaar is in functie van het beroepsgebruik. Gebruikt u de auto dus voor 80% privé, dan is de BTW m.a.w. nog slechts voor 20% recupereerbaar. Bij de verkoop van die auto binnen de vijf jaar heeft u dan een bijkomend recht op aftrek van 30% via een zgn. herziening, zij het wel beperkt in functie van de leeftijd van de auto.

        Reken bij de wederverkoop van een auto voortaan slechts BTW op 50% van de prijs. De BTW heeft dit onlangs immers op basis van een principe uit een Europees arrest formeel aanvaard.

        Bron: Indicator Tips&Advies Ondernemingsdatabank

        Comment


        • Het is me al een deel keer opgevallen dat velen hier eigenlijk geen idee hebben wat een wagen als werkelijke kost heeft voor de zelfstandige ondernemers hier, mezelf incluis... Aftrekbaarheid, VAA erbij, afschrijving,... ???

          Dus dacht ik mss eens een rekenvoorbeeldje ertussen te gooien...

          Stel dat ik het morgen in mn krollen krijg ne nieuwe A4 2.0 tdi te gaan kopen (favo leaseslet van de maatschappijen) dan zou me dat prive zo'n dikke 600€ netto/maand kosten (zie berekening)

          Aankoop: 40000€
          Restwaarde: 15000€
          BIV: 750€
          Rijtaks: 400€
          Onderhoud: 600€
          Verbruik: 25000km à 6,5l/100km
          Verzekering: 1000€


          --> Totaal op 5j 36650€ oftewel 612,5€/maand


          Wat zou dezelfde wagen kosten met de nieuwe VAA regeling voor een zelfstandig eenmansonderneming? Of voor de werknemer met een leasewagen?

          Kan handig zijn vooraleer ik mezelf een mening vorm over deze aanpassingen

          Comment


          • Ja das wel waar, een gewone loontrekkende betaalt de eerste euro tot de laatste voor zn auto.

            Maar nogmaals, voor velen is/was die wagen een vorm van loon he! Ik weet niet of bedrijven lonen gevoelig gaan optrekken als de wagen wordt ingediend.

            Wat er wel uitgaat zijn de dikke bakken en de tweede en derde weekend wagen op de bvba.

            Ps: wie is je verzekeraar? 1000eu op 5 j?

            Ps2: voor eenmanszaak geldt vaa niet

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Reppst Bekijk Berichten
              Ps: wie is je verzekeraar? 1000eu op 5 j?
              Verzekering, rijtaks en onderhoud zijn bedragen per jaar --> x5 dus...

              Oorspronkelijk geplaatst door Reppst Bekijk Berichten
              Ps2: voor eenmanszaak geldt vaa niet
              Ach zo!

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Reppst Bekijk Berichten
                Maar nogmaals, voor velen is/was die wagen een vorm van loon he!
                euhm, ik heb mijn loon óók nodig om een wagen te kopen hoor!

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Fonny Bekijk Berichten
                  E39 M5 van 2001
                  Dus jij kan het je veroorloven om een M5 in je zaak te hebben, maar een economischer model kan je je niet veroorloven? Die snap ik niet helemaal als ik eerlijk moet zijn.
                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                  '15 Volvo XC60 D3

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door erq Bekijk Berichten
                    euhm, ik heb mijn loon óók nodig om een wagen te kopen hoor!
                    idd, ik begrijp de boosheid ivm vaa maar al te goed. Mijn vriendin haar wagen wordt ook duurder maar ze troost zich met de gedachte dat ze voor dat maandbedrag nooit privé een gelijkwaardige wagen kan kopen.

                    Dirupo doet iedereen pijn qua vervoer. Bij ons: mij vriendin met haar vaa, mijzelf aan de pomp (tanken begint toch pijn te doen in het budget)

                    Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                      Dus jij kan het je veroorloven om een M5 in je zaak te hebben, maar een economischer model kan je je niet veroorloven? Die snap ik niet helemaal als ik eerlijk moet zijn.
                      Wel, een M5 van 2001 gaat tegenwoordig voor minder dan 15k. Tuurlijk dat ie een economischere auto kan veroorloven, maar geen economisch gunstigere M5 misschien.

                      Als je nog geen M hebt gereden, kan ik begrijpen dat je het punt mist.

                      Nu, de korte pijn is om die M dan maar privé te gaan rijden. Ik denk dat je realistisch gezien dat moet gaan doen met auto's ouder dan 4-5 jaar.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door erq Bekijk Berichten
                        Het is me al een deel keer opgevallen dat velen hier eigenlijk geen idee hebben wat een wagen als werkelijke kost heeft voor de zelfstandige ondernemers hier, mezelf incluis... Aftrekbaarheid, VAA erbij, afschrijving,... ???

                        Dus dacht ik mss eens een rekenvoorbeeldje ertussen te gooien...

                        Stel dat ik het morgen in mn krollen krijg ne nieuwe A4 2.0 tdi te gaan kopen (favo leaseslet van de maatschappijen) dan zou me dat prive zo'n dikke 600€ netto/maand kosten (zie berekening)

                        Aankoop: 40000€
                        Restwaarde: 15000€
                        BIV: 750€
                        Rijtaks: 400€
                        Onderhoud: 600€
                        Verbruik: 25000km à 6,5l/100km
                        Verzekering: 1000€


                        --> Totaal op 5j 36650€ oftewel 612,5€/maand


                        Wat zou dezelfde wagen kosten met de nieuwe VAA regeling voor een zelfstandig eenmansonderneming? Of voor de werknemer met een leasewagen?

                        Kan handig zijn vooraleer ik mezelf een mening vorm over deze aanpassingen
                        Wij hebben zo een A4 van het werk en die kost iets van een 130 per maand netto nu, dat is wat we nu hebben doorgekregen van het bedrijf uit als schatting.

                        Of dit redelijk is of niet hangt natuurlijk van de verhouding privé/werk af. In ons geval doen we amper kilometers met de A4 op dit moment, 6000 in de eerste 6 maand ... Maar als je de regel van 80 dagen bij zelfde klant toepast is dat 6000 kilometer woon/werk, dus privé.
                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door allalin Bekijk Berichten
                          idd, ik begrijp de boosheid ivm vaa maar al te goed.
                          Ik ben niet boos om de veranderingen in de VAA. Persoonlijk voel ik er niets van. Mijn zus en schoonzus hun bijdrage zal zelfs dalen... Maar dat wil niet zeggen dat ik het een goede tendens vind dat onze regering hier veel tijd en energie insteekt voor "ocharme" 200 miljoen... Want dat wil zeggen dat ze de echte problemen weer eens niet willen/durven aanpakken...

                          Ik heb deze berekening gewoon eens geplaatst om voor mezelf te achterhalen of er hier gewoon veel geklaagd wordt omdat een zeker verworven recht (mooie wagen op de zaak) wordt afgenomen, of dat het werkelijk zo disproportioneel hard wordt afgestrafd tov een wagen voor de doorsnee werknemer.

                          Comment


                          • Het komt neer op een verworven recht of een voordeel dat plots wegvalt, en das nooit leuk.
                            En inderdaad, velen zouden zo n auto nooit prive (kunnen) kopen.

                            Alleen vind ik de bruuske en overdreven maatregelen kortzichtig en verkeerd en deze zullen contraproductief werken.

                            Minder verkoop duurdere wagens, dus minder inkomsten

                            Voor bedrijven waren die wagens ook interessant, minder bijdragen. En de loonkost is al zo zwaar!


                            Ik heb altijd respect gehad voor mensen die hun wagen voor iedere euro zelf moeten betalen, er gaan er inderdaad veel verschieten wat een auto kost.

                            Ikzelf prijs mij gelukkig met mijn LV, tziet er misschien niet uit, maar de kosten zijn bijzonder laag!
                            Ale, voor zolang t nog zal duren he, ik zet mij al schrap

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                              Maar als je de regel van 80 dagen bij zelfde klant toepast is dat 6000 kilometer woon/werk, dus privé.
                              Regel van 80 dagen? Enlighten me please

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door erq Bekijk Berichten
                                Regel van 80 dagen? Enlighten me please
                                40 dagen.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                                  40 dagen.
                                  Ik had hier al beide gelezen en ging voor de meest optimistische versie
                                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                  '15 Volvo XC60 D3

                                  Comment


                                  • Voila!! Als zelfstandige kom ik net van mijn accountant en we hebben de wagens die ik in het bedrijf heb eens doorgenomen en ik snap niet dat er hier moet geklaagd worden, althans niet door mij

                                    Mijn Berlingo + DS3 + Peugeot 3008 komen me allen goedkoper uit door deze nieuwe maatregel Dank u Dirupoff...

                                    De Hyundai Sante fe die ik 3 weken geleden heb verkocht was een goede beslissing want deze was wel degelijk in prijs gestegen met 2500€

                                    Ook de net bestelde Beetle 2.0L tsi sport is beslist om op de zaak te kopen ( ik wou ook wel privé moest dit voordeliger uitkomen ) omdat het fiscaal een best zuinige wagen is ( bedankt groen ) Als ik dus de Beetle op d ezaak koop mag ik van de 5000€ btw toch direct 2500€ terugkrijgen wat mijn vaa van he teerste jaar al direct in het niets doet verdwijnen

                                    Nadien nog even doorgepraat met mijn accountant waarbij hij toch wel vaststelt dat deze nieuwe regeling eigenlijk niet echt slim is van onze regering, weliswaar wel voor de eerst komende 2 jaar omdat de meeste leasings nog wel 3j zullen blijven lopen maar vanaf dan is het puur inkomstenverlies voor onze socio...

                                    Eindelijk is het voor mij nu een helder beeld, tot ze weer met wat anders afkomen zekers?



                                    .
                                    Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door daniell Bekijk Berichten
                                      Voila!! Als zelfstandige kom ik net van mijn accountant en we hebben de wagens die ik in het bedrijf heb eens doorgenomen en ik snap niet dat er hier moet geklaagd worden, althans niet door mij

                                      Mijn Berlingo + DS3 + Peugeot 3008 komen me allen goedkoper uit door deze nieuwe maatregel Dank u Dirupoff...

                                      De Hyundai Sante fe die ik 3 weken geleden heb verkocht was een goede beslissing want deze was wel degelijk in prijs gestegen met 2500€

                                      Ook de net bestelde Beetle 2.0L tsi sport is beslist om op de zaak te kopen ( ik wou ook wel privé moest dit voordeliger uitkomen ) omdat het fiscaal een best zuinige wagen is ( bedankt groen ) Als ik dus de Beetle op d ezaak koop mag ik van de 5000€ btw toch direct 2500€ terugkrijgen wat mijn vaa van he teerste jaar al direct in het niets doet verdwijnen

                                      Nadien nog even doorgepraat met mijn accountant waarbij hij toch wel vaststelt dat deze nieuwe regeling eigenlijk niet echt slim is van onze regering, weliswaar wel voor de eerst komende 2 jaar omdat de meeste leasings nog wel 3j zullen blijven lopen maar vanaf dan is het puur inkomstenverlies voor onze socio...

                                      Eindelijk is het voor mij nu een helder beeld, tot ze weer met wat anders afkomen zekers?
                                      .
                                      Dergelijke auto's gaan de staatskas niet vullen hoor maar dat merken ze binnen een paar jaar wel als er minder BIV binnenkomt en er minder getankt wordt!!

                                      Comment


                                      • Tja daniel, tzijn de dikke bakken en porschkes die er uit moeten he. Iedereen een klein, groen autootje, das het doel.

                                        Beetje zoals in de DDR, iedereen een trabant, en voor de echt rijken een wartburg.

                                        Comment


                                        • Alleen vind ik de bruuske en overdreven maatregelen kortzichtig en verkeerd en deze zullen contraproductief werken.

                                          Das het probleem met veel nieuwe maatregelen, korte termijn want er is nu geld nodig.

                                          Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk

                                          Comment

                                          Working...
                                          X