Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Tja daniel, tzijn de dikke bakken en porschkes die er uit moeten he. Iedereen een klein, groen autootje, das het doel.
Beetje zoals in de DDR, iedereen een trabant, en voor de echt rijken een wartburg.
Vervang Trabant door 1.6TDI en het klopt ongeveer in de huidige context! En voor de rijken nen BMW 4-pitter diesel, en voor de premier nen A8 natuurlijk.
Als er werknemers zijn die dan géén auto nemen => dus meer loon ( dus inkomen voor de staat ) => maar dan later krijgen die wel een hoger pensioen.
op dat hoger pensioen zou ik eerlijk gezegd niet teveel hopen, dacht dat dat in de privé afgetopt is.
Enfin, niet de hoogte van bijdrages maar wel hetgeen je krijgt uiteindelijk.
En straks stap ik met mijn kostuum in mijn 'camionnette' (hetgeen ik effectief nodig heb voor 1 van de activiteiten). Voordeel als je 2 totaal verschillende activiteiten uitvoert.
Verworpen uitgave in hoofde werkgever: dan toch op nettobedrag
Zoals bekend, moeten ook de werkgevers een deel van de extra te verwachten inkomsten uit bedrijfswagens ophoesten. Meer bepaald wordt 17% van het voordeel alle aard, berekend in hoofde van de werknemer, beschouwd als een verworpen uitgave voor de werkgever. Hierop zijn dan belastingen verschuldigd.
Tot nu toe was niet duidelijk of men bij de bepaling van het basisbedrag voor de berekening van de 17% verworpen uitgaven al dan niet rekening mocht houden met de eventuele eigen bijdrage van de werknemer.
De fiscus hakte vorige vrijdag de knoop door: de 17% verworpen uitgaven moeten berekend worden op het zogenaamde nettobedrag van het voordeel alle aard. M.a.w: op het bedrag conform de nieuwe waarderingsregels, verminderd met de tussenkomst van de werknemer-verkrijger.
Als zaakvoerder het VAA prive netto betalen aan de bvba is dus de boodschap. dat scheelt toch weer een beetje....
Wel, een M5 van 2001 gaat tegenwoordig voor minder dan 15k. Tuurlijk dat ie een economischere auto kan veroorloven, maar geen economisch gunstigere M5 misschien.
Als je nog geen M hebt gereden, kan ik begrijpen dat je het punt mist.
Nu, de korte pijn is om die M dan maar privé te gaan rijden. Ik denk dat je realistisch gezien dat moet gaan doen met auto's ouder dan 4-5 jaar.
Een M is natuurlijk eerder een sportwagen dan een bedrijfswagen, dus zo onlogisch is het niet dat je zoiets prive rijdt. Voor liefhebbers is er nog altijd de mogelijkheid om die M prive te nemen, en op de zaak iets milieuvriendelijker, waar dan het gros van de professionele km's mee gemaakt kunnen worden, ge blijft dan ook het "voordeel' houden om eens met uw tankkaart den M vol te kappen.
Een M is natuurlijk eerder een sportwagen dan een bedrijfswagen, dus zo onlogisch is het niet dat je zoiets prive rijdt. Voor liefhebbers is er nog altijd de mogelijkheid om die M prive te nemen, en op de zaak iets milieuvriendelijker, waar dan het gros van de professionele km's mee gemaakt kunnen worden, ge blijft dan ook het "voordeel' houden om eens met uw tankkaart den M vol te kappen.
Hmja, een M5 is niet echt een sportwagen. Een bruut snelle berline, maar geen sportwagen. Mijn Z4M is een sportwagen, of alleszins een roadster (en goedkoper in VAA dan een M5 van het jaar kruik) en daar kan je meer vragen naar stellen naar nut voor de firma (behalve van A naar B geraken, wat die roadster ook voortreffelijk doet voor mij).
Hmja, een M5 is niet echt een sportwagen. Een bruut snelle berline, maar geen sportwagen. Mijn Z4M is een sportwagen, of alleszins een roadster (en goedkoper in VAA dan een M5 van het jaar kruik) en daar kan je meer vragen naar stellen naar nut voor de firma (behalve van A naar B geraken, wat die roadster ook voortreffelijk doet voor mij).
Wel, een M5 van 2001 gaat tegenwoordig voor minder dan 15k. Tuurlijk dat ie een economischere auto kan veroorloven, maar geen economisch gunstigere M5 misschien.
Als je nog geen M hebt gereden, kan ik begrijpen dat je het punt mist.
Nu, de korte pijn is om die M dan maar privé te gaan rijden. Ik denk dat je realistisch gezien dat moet gaan doen met auto's ouder dan 4-5 jaar.
Dan las ik het te letterlijk. Dat hij zich geen nieuwe M5 of gelijkwaardig kan veroorloven dat is een ander verhaal.
Ik heb al AMG gereden maar nog geen M dus ik mis het punt hier volledig
Dus, een M5 is:
- geen sportwagen
- een kreng
- maar uiteraard wel de ideale bedrijfswagen!
Begrijp mij niet verkeerd, ik heb niks tegen liefhebberij en ben geen fan van de nieuwe VAA regeling, maar langs de andere kant vind ik het wel vrij normaal dat het fiscaal oninteressant wordt gemaakt om een M5 op de zaak te zetten.
Dus, een M5 is:
- geen sportwagen
- een kreng
- maar uiteraard wel de ideale bedrijfswagen!
Begrijp mij niet verkeerd, ik heb niks tegen liefhebberij en ben geen fan van de nieuwe VAA regeling, maar langs de andere kant vind ik het wel vrij normaal dat het fiscaal oninteressant wordt gemaakt om een M5 op de zaak te zetten.
Waar trek je de grens? Is een M5 te sportief?
Ik zie geen enkel probleem met een 760Li voor een bedrijfsleider/eigenaar van een groot bedrijf. Dat is net zoals een bedrijfswagen voor een werknemer een stuk vergoeding, compensatie, verloning etc, maar evengoed een stuk werkinstrument, niet alleen voor transport van zichzelf en gasten/klanten/leveranciers, maar ook voor perceptie.
Ik zie niet in waarom, bvb, Marc Coucke, fiscaal zou moeten worden gestraft omdat hij met iets duurders rijdt dan een Skoda Superb. Meer betalen doet hij toch al voor die duurdere kar, en dat is normaal.
Ik zie geen enkel probleem met een 760Li voor een bedrijfsleider/eigenaar van een groot bedrijf. Dat is net zoals een bedrijfswagen voor een werknemer een stuk vergoeding, compensatie, verloning etc, maar evengoed een stuk werkinstrument, niet alleen voor transport van zichzelf en gasten/klanten/leveranciers, maar ook voor perceptie.
Ik zie niet in waarom, bvb, Marc Coucke, fiscaal zou moeten worden gestraft omdat hij met iets duurders rijdt dan een Skoda Superb. Meer betalen doet hij toch al voor die duurdere kar, en dat is normaal.
Ik ben het volledig met je eens.
Ik vind het echter ook wel normaal dat die "vergoeding, compensatie, verloning etc." naar waarde belast wordt, en dus een M5 of 760Li zwaarder dan de Coucke zijne Superb.
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space!
Ik ben het volledig met je eens.
Ik vind het echter ook wel normaal dat die "vergoeding, compensatie, verloning etc." naar waarde belast wordt, en dus een M5 of 760Li zwaarder dan de Coucke zijne Superb.
Absoluut.
De belastingsverhoudingen zijn echter niet helemaal correct.
Ik zie geen enkel probleem met een 760Li voor een bedrijfsleider/eigenaar van een groot bedrijf. Dat is net zoals een bedrijfswagen voor een werknemer een stuk vergoeding, compensatie, verloning etc, maar evengoed een stuk werkinstrument, niet alleen voor transport van zichzelf en gasten/klanten/leveranciers, maar ook voor perceptie.
Ik zie niet in waarom, bvb, Marc Coucke, fiscaal zou moeten worden gestraft omdat hij met iets duurders rijdt dan een Skoda Superb. Meer betalen doet hij toch al voor die duurdere kar, en dat is normaal.
Zowel die 760Li als die M5 van 2001 gaan nu 18% "bijtelling" zijn. Eigenlijk 15,5% als je de 6/7 factor in rekening brengt. In het geval van een catalogusprijs 100.000 krijg je dan 100000 * 6/7 * 18% = +/- 15500 bruto VAA per jaar, of 1285/maand. Dat is veel en een zeer forse verhoging tov de oude regeling. Marc Coucke verdient 63000 bruto per maand (bron: http://www.vacature.com/carriere/hoe...nt-marc-coucke), iemand als hij zal er geen boterham minder om eten.
Een zelfstandige die zich pakweg 2000 netto uitkeert en nu plots met een VAA van 1000/maand komt te zitten, is natuurlijk wel de pineut...
Maar dan nog valt het allemaal te nuanceren, je komt aan 15,5% als maximum, waarop het wel afgetopt zit, en dat valt eigenlijk ook nog mee tov de buurlanden... je hebt ook nog de degressiviteit tot 70%, die is er afaik ook niet in 't buitenland.
Ik denk dat niemand zwaar moet klagen dat zijn nieuwe 760Li of M5 zoveel aan VAA moet kosten, maar een M5 uit het jaar kruik... Daar heb ik toch moeite mee om daar de VAA op 70% van de nieuwprijs goed te praten... Maar zoals gezegd: voordeliger om dat ding privé te rijden en kilometervergoeding uit te keren.
Ik denk dat niemand zwaar moet klagen dat zijn nieuwe 760Li of M5 zoveel aan VAA moet kosten, maar een M5 uit het jaar kruik... Daar heb ik toch moeite mee om daar de VAA op 70% van de nieuwprijs goed te praten... Maar zoals gezegd: voordeliger om dat ding privé te rijden en kilometervergoeding uit te keren.
Ik zit in dat schuitje: voordeel op basis van 70% nieuwprijs uit 2002 = 38000 euro -> wordt 5800 euro VAA!
Op een auto die 13000 euro gekost heeft in 2009 en nu wsl geen 10k meer waard is.
Waar is de logica?
Uitschrijven en prive nemen is de enige mogelijkheid, naast verkopen.
Dat is het verschil tussen het socialistische en het liberale gedachtengoed.
Ohlala
Ik probeer hier geen links gedachtengoed te verdedigen, enkel een aantal zaken te nuanceren.
Ik denk centrum-rechts, vind dat de economie gestimuleerd moet worden door lagere loonlasten en een minder sterk sociaal vangnet, er bezuinigd moet worden op allerlei zaken (die hier al eerder aangehaald zijn). Ik las bv. dat het gedoe met de asielzoekers ons 600 miljoen jaarlijks kost, 3 keer zoveel dus dan ze proberen binnen te halen met de bedrijfswagens, en dat B zowat 10% van alle Europese azielzoekers binnenkrijgt omdat het hier het aards paradijs is (dwangsommen, overnachtingen in hotels etc), dat vind ik hemeltergend!
Ik ben zelfstandig en rij ook graag met een toffe kar, maar nuchter denkend is het toch niet normaal dat enerzijds een loonsverhoging of dividenduitkering het stomste is dat je kan doen terwijl een dikke kar op de zaak tot voor kort allemaal geen probleem was.
Ik zou zo tekenen voor een belastingstelsel met een lagere aanslagvoet en een eerlijke belasting op bedrijfswagens.
Comment