Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
    Haa, het aantal posts stijgt weer .
    Gisteren ook gezien .... heb 2 bedenkingen:

    (1)die gast met zijn 4 sportwagens ging er wel wat over .... anderzijds, die wagens zijn maar voor 50% aftrekbaar dus nog altijd kassa-kassa voor de staat bij belastingen.

    (2) dat koppel met hun firmawagens: sorry he, maar die gast reed met een dikke 5-GT en betaalt nu maar 475€ per maand of zoiets. Dat is dus alles in he: wagen, onderhoud, banden, verzekering, DIESEL !! En dan zal zijn loon ook wel navenant zijn he... Die heeft zeker 4.000 netto...
    Zelf ben ik al voor een dikke 300€ per maand kwijt aan diesel!!!
    Als het hem niet aanstaat mag em altijd eens proberen die wagen prive te kopen en zelf te zorgen voor onderhoud etc, dan is em minstens 2000€/maand kwijt.

    IMO rijdt de doornsee werknemer met firmawagen nog steeds goedkoop rond!

    Wat wel niet fair is, dat is dat een firmawagen uiteindelijk 2 keer betaald wordt: 1 keer in de vennootschap, en nog ne keer prive. En dat is natuurlijk voor de 'kleine zelfstandigen' een kostelijke zaak...
    (en laat ik nu net tot die groep behoren, dus mss ben ik wel biased )

    die GT die jij aanhaalt, dat is nu een mooi vb waarom regel VERKEERD is

    die wagen is deel van zijn loon, en als je hier nu zomaar iets gaat aan veranderen zijn er 2 mogelijkheden :

    - bedrijf past verschil bij en betaalt dus HEEEL veel meer brutto om loon netto iets te laten stijgen

    - werknemer past verschil bij : contract tussen werkgever en werknemer is aangepast !!! dit kan enkel met wederzijdse toestemming



    ik geef je 100 % gelijk, mensen met firmawagen rijden goedkoop rond MAAR het is de overheid die al JAREN de bedrijven in die richting heeft gestuurd, idem met diesel tov benzine

    en verkeerde dingen proberen rechtzetten met andere verkeerde regels ... loopt zelden goed af ??
    Last edited by Stef69; 08/02/2012, 17:53.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door purepleasureseeker Bekijk Berichten
      Afgezwakt voor nieuwe auto's ? Wat heb ik gemist ?
      Die 6% vermindering per jaar, of wat bedoel je ?
      Ja, dat bedoel ik. Is toch goedkoper dan 4 jaar belast worden op basis van de initiële prijs?

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten

        die wagen is deel van zijn loon, en als je hier nu zomaar iets gaat aan veranderen zijn er 2 mogelijkheden :

        - bedrijf past verschil bij en betaalt dus HEEEL veel meer brutto om loon netto iets te laten stijgen

        - werknemer past verschil bij : contract tussen werkgever en werknemer is aangepast !!! dit kan enkel met wederzijdse toestemming
        Ik heb toch geen contract met mijn werkgever over welke belastingen de overheid mag heffen op mijn verloning?
        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
        '15 Volvo XC60 D3

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
          ik geef je 100 % gelijk, mensen met firmawagen rijden goedkoop rond MAAR het is de overheid die al JAREN de bedrijven in die richting heeft gestuurd, idem met diesel tov benzine

          en verkeerde dingen proberen rechtzetten met andere verkeerde regels ... loopt zelden goed af ??
          Heel juist, ze hebben de situatie zelf zo gecreëerd door firmawagens voor werkgever en werknemer kunstmatig aantrekkelijk te maken OMDAT loon zo zwaar belast wordt.
          MAAR nu wordt loon even zwaar belast en firmawagens OOK.
          MY 2011 Lexus IS250 Aut.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Dav1d Bekijk Berichten
            Die dingen zijn de laatste jaren al flink aangepakt. Kosten op die wagens kan je maar
            voor een klein deel aftrekken. Volgens mij gaan ze er op termijn aan verliezen.

            Bekijk het zo'n beetje als in Griekenland: Daar is de btw verhoogt van 19 naar 23%.
            4% meer inkomsten, Dat is toch een simpel rekensommetje?
            Alleen blijkt nu dat de gemiddelde Griek minder koopt dan voorheen waardoor ze minder inkomsten hebben en het de economie geen goed doet.
            Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
            +1

            en dat is toch logisch? de gemiddelde Griek verdiend nog altijd even weinig als een jaar terug, dus hij kan gewoon niet meer uitgeven, moet enkel de kosten anders gaan verdelen ?!?
            In Januari 2010 was het daar inderdaad nog max 19% in Juli van hetzelfde jaar ging het al naar 21% en nu zitten ze daar al aan 23%.

            Probleem is daar dat ze ook de lonen (min €600/maand) en pensioenen (-20%) drastisch naar beneden aan het halen zijn. De mensen die in de grootsteden wonen zoals Athene en Saloniki zijn hiervan het grootste slachtoffer. En waarom? omdat zij het meest naar onze compsuptie wereld neigen. Op de eilanden zal je hiervan minder weerslag hebben omdat de meesten nog een bescheiden leven er op na houden met o.a. wrakken van auto's.
            Erger wordt het natuurlijk als ze ook de tegemoetkoming voor medische verzorging minderen of gaan wegnemen. Zo krijgen ze nog slechts € 23 / maand terug voor hun medicijnen, al de rest mogen ze zelf bijleggen.

            En wij zijn hier ook goed op weg, geloof me. Weet niet wie als eerst heeft gezegd: België is het Griekenland van/aan de Noordzee. Die mens had/heeft gelijk. grote vergelijkenissen zijn er allesinds, vooral dan op politiekvlak...
            Last edited by Metaxa; 08/02/2012, 18:42.
            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Dav1d Bekijk Berichten
              Dan moet je de commentaren op de site van Het Laagste Nieuws over dit artikel eens lezen:

              HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.


              Ongelooflijk wat je daar allemaal leest. Blijkbaar trekt een zelfstandige terug van de belastingen en is dat dus hun geld.
              Ik dacht altijd dat wij onze belastingen een jaar op voorhand betaalden en je kan enkel terugtrekken hetgeen je zelf te veel betaald hebt. Niet waar dus.... Weer iets dat ik bijgeleerd heb (da's sarcasme eh mensen)
              Dat is nu het mooiste voorbeeld van een pure rioolgazet van en voor het rioolvolk! Kijk daar soms ook naar en nergens vind je meer mislukkelingen en idioten dan op de fora van dat gazetje

              Comment


              • ik heb mss toch goed nieuws ...

                Waarom luxewagens gedumpt worden op de tweedehandsmarkt

                De maatregel om het voordeel van alle aard te koppelen aan de catalogusprijs inclusief opties én CO2-uitstoot veroorzaakt paniekreacties bij ondernemers met een dure bedrijfswagen. BMW X6, Porsche Cayenne, Audi A8 en andere Mercedes-Benz S-Klasse worden halsoverkop verkocht.

                De fiscale grensbedragen voor 2012
                "De tweedehandsmarkt wordt vandaag overspoeld met luxewagens", zegt Pascal Raes van Yourcar.be, gespecialiseerd in luxueuze tweedehandswagens. De grote aanvoer van nieuwe en jonge tweedehandse sport- en luxewagens heeft uiteraard een negatief effect op de prijzen. "De laatste twee maanden zag je de prijs van die auto's toch al afkalven met 15 tot 20 procent", zegt Raes. Die auto's zijn vooral bestemd voor particulieren en het buitenland, want door de aanpassing van de berekening van het voordeel van alle aard, waarbij een tweedehandswagen per jaar slechts 6 procent van zijn waarde verliest, is de tweedehandsmarkt geen interessante optie voor bedrijven die op zoek zijn naar een nieuwe luxewagen.
                Emotionele paniekreactie?

                Auto-invoerders spreken over een emotionele paniekreactie bij de ondernemers met een dure bedrijfswagen, die van voorbijgaande aard is. Een redenering waarmee Pascal Raes het niet eens is: "Wie zijn rekening maakt, neemt dat soort beslissingen. Misschien in eerste instantie emotioneel, maar daarna ook rationeel."
                Jean-François Dinant, van de afdeling Handelaars in Tweedehandse voertuigen (GVO) van Federauto, is zich ook bewust van een dumpingscenario voor luxewagens op de tweedehandsmarkt. "Bedrijven en zelfstandigen willen geen auto met een duur voordeel van alle aard. En zij nemen dan ook het eerste aanbod aan. Handelaars in tweedehandsauto's zijn natuurlijk ook niet enthousiast om die wagens in te kopen, omdat ze die ook weer moeilijk aan de man kunnen brengen", zegt Dinant.
                Volgens hem zullen tweedehandsverkopers in de toekomst andere normen aan de dag moeten leggen voor het in- en verkopen van dat soort voertuigen. Maar wat die normen zullen zijn, is op dit moment nog koffiedik kijken. Federauto heeft alvast een lobby opgestart om de jaarlijkse waardevermindering van een tweedehandsvoertuig te laten optrekken van 6 naar 10 procent. "En ook het grensbedrag van 70 procent moet volgens ons zakken tot 50 procent", aldus Dinant, die aangeeft dat mensen best meer willen betalen voor hun voordeel van alle aard, maar dat die stijging wel binnen de normen moet zijn. Iets wat volgens hem nu echt niet het geval is.
                Technologie haalt waardevermindering in

                Die 6 procent is ook niet echt een speelbaar cijfer om zaakjes mee te doen door te kiezen voor een jonge tweedehandse wagen. "Zeker in de hogere prijsklasse gaat de technologische wedloop zo snel, dat een voertuig van een jaar later een zoveel lagere CO2-uitstoot zal hebben, dat die bij de berekening van het voordeel van alle aard waarschijnlijk toch goedkoper zal uitkomen dan een tweedehandse wagen van dezelfde klasse van één jaar oud", zegt Helen Van Nuffelen, woordvoerster van Mercedes-Benz. Vandaar dat zij veeleer pessimistisch is over het effect van de aanpassing van het voordeel van alle aard op de duurdere Mercedes-Benz-modellen op de tweedehandsmarkt.
                En toch...

                Toch lijkt het rijk van de dure sport- of luxewagen nog niet helemaal ten einde, omdat Porsche, ondanks enig pessimisme vooraf, kan terugkijken op zeer goede verkoopresultaten voor hun nieuwe wagens. Al is het daarbij wel onduidelijk hoe belangrijk de inbreng van bedrijfswagens voor zelfstandigen of vennootschappen daarin is.
                Bron:


                6% --> 10%
                70% --> 50%

                zou de dingen toch al leefbaarder maken ..
                Hier stond eens mijn auto vermeld.

                Comment


                • Een pak leefbaarder zelfs...
                  Daarom, als het enigszins kan de kat uit de boom kijken en zeker niet verkopen aan de eerste de beste opportunist. Voorlopig ben ik nog "gered" met het voorstel van eind december op basis van catalogusprijs. Het is pas vanaf mei dat die beperking van 6% per jaar tot min. 70% in voege gaat. Desnoods gaan inruilen in het buitenland.
                  MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                    Een pak leefbaarder zelfs...
                    Daarom, als het enigszins kan de kat uit de boom kijken en zeker niet verkopen aan de eerste de beste opportunist. Voorlopig ben ik nog "gered" met het voorstel van eind december op basis van catalogusprijs. Het is pas vanaf mei dat die beperking van 6% per jaar tot min. 70% in voege gaat. Desnoods gaan inruilen in het buitenland.
                    Het is maar een voorstel van Federauto, dus nog lang geen realiteit.
                    Ik geloof nooit dat dat ze de wet voor een 3de keer gaan wijzigen.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Peba Bekijk Berichten
                      Gelet op uw beroep, hoop ik voor u dat dergelijke wagens privé verkocht gaan worden. Maar het klimaat dat ze nu aan het creëren zijn in de propaganda-organen van de SP.a (VRT en zo) is van die aard dat men het pad aan het effenen is voor de gelijkstelling: "rijden met een Porsche = vogelvrije belastingfraudeur". Al die mensen die nu hun dure auto's dumpen, kunnen die meestal nog wel betalen, nieuwe VAA en al erbij geteld, maar ze voelen gewoon aan dat dit nog maar een begin is en dat rondrijden met een auto die de jaloezie van Crombez opwekt gelijk staat aan een schietschijf op je eigen rug schilderen.

                      +1



                      ghr

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door ecurie Bekijk Berichten
                        Het is maar een voorstel van Federauto, dus nog lang geen realiteit.
                        Ik geloof nooit dat dat ze de wet voor een 3de keer gaan wijzigen.
                        is nog geen wet he
                        voorlopig alleen maar ontwerpteksten
                        MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Ampire Bekijk Berichten
                          Dus als ik jouw standpunt begrijp is het die mensen hun eigen schuld dat ze nu zoveel extra moeten betalen en zijn de nietverkozen politiekers die dat nu allemaal aan het doen zijn de echte helden? Waarom dan niet ineens iedereen 99% van hun loon afnemen en alles verbieden? Of nog beter doen dan zoals nu de VAA dat ook met het KI van de huizen. Doe dat ineens maal tien. De mensen hadden maar geen huis moeten kopen of bouwen. In een tent slapen kan ook. Als ik ergens niet tegen kan dan is het jaloezie en afgunst van mensen.
                          100% akkoord

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door 911PJ Bekijk Berichten
                            Daar heb je ergens wel gelijk in, nochthans is het vroeger altijd zo geweest. Een Porsche of Ferrari op de zaak was automatisch een rode lap voor iedere belastingcontroleur. Die tijd leek even voorbij te zijn geweest maar is nu meer dan ooit terug actueel.
                            Zoals de woordvoerder van de FOD Fin. gisteren ook zei in de reportage: waarom moet een bedrijfsleider in tijden van crisis met een Porsche of een Aston rondrijden??
                            Nu waar gaat men de grens trekken ? Waarom moet je een Rolex dragen terwijl je op een Swatch van 35 euro evenwel de tijd kan aflezen ?? Waarom moet je een maatpak van Armani dragen en geen van de C&A ? Ik vrees dat we in de richting van het communisme evolueren met deze regering...

                            ... strik en co is dat niet het zelfde als communisme ?

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                              Een pak leefbaarder zelfs...
                              Daarom, als het enigszins kan de kat uit de boom kijken en zeker niet verkopen aan de eerste de beste opportunist. Voorlopig ben ik nog "gered" met het voorstel van eind december op basis van catalogusprijs. Het is pas vanaf mei dat die beperking van 6% per jaar tot min. 70% in voege gaat. Desnoods gaan inruilen in het buitenland.
                              Ik denk dat net daarom vele fiscalisten nu tegen hun klanten zeggen van enkel de nummerplaat terug te zenden. Dan bij je al vrij van VAA want het staat zo wankel als iets en er wordt overal nog gepraat en gepusht dat het mss toch leefbaar zal worden. Dan is het gewoon kwestie van een plaat aanvragen en weer te rijden, zonder verlies te moeten nemen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door ecurie Bekijk Berichten
                              Het is maar een voorstel van Federauto, dus nog lang geen realiteit.
                              Ik geloof nooit dat dat ze de wet voor een 3de keer gaan wijzigen.
                              ik verschiet van niets, maar als ze het doen, dan ben ik wel game om eentje kopen. Sowieso, is dat uberhaupt al in het staatsblad verschenen? Want tot dan doen ze wat ze willen dacht ik? Kunnen ze 30 aanpassen zelf.

                              Als federauto cijfers op tafel kan leggen met hoeveel wagen geannuleerd werden en aantonen dat dat een impact heeft, dan kan het snel gaan. Luxe merken zullen nooit publiekelijk bekennen dat ze annulaties hebben want enkel 'rijke' mensen rijden ermee.. snappie? maar achter de schermen zullen ze 2 keer zo hard duwen want ze leggen meer $$ in de schaal.

                              Wetende dat de huidige regering enkel uit is op geld en niet op lange termijn, als je kan aantonen dat ze 100milj meer hebben met een andere regel, zullen ze snel stemmen mij denkt.

                              Zoals de woordvoerder van de FOD Fin. gisteren ook zei in de reportage: waarom moet een bedrijfsleider in tijden van crisis met een Porsche of een Aston rondrijden??
                              Nu waar gaat men de grens trekken ? Waarom moet je een Rolex dragen terwijl je op een Swatch van 35 euro evenwel de tijd kan aflezen ?? Waarom moet je een maatpak van Armani dragen en geen van de C&A ? Ik vrees dat we in de richting van het communisme evolueren met deze regering...
                              Als ik mij niet vergis mogen ze geen opportuniteitsbeoordelingen doen toch? Sowieso, ik denk dat iemand met 4 Ferraris gerust een klantenbezoek kan doen met een Ferrari, want het lijkt mij ook dat de klanten waar hij naartoe gaat ze waarschijnlijk nog meer voor de deur zullen hebben staan. Dan toekomen met een micra schept niet echt een band denk ik, een gemeenschappelijke hobby wel of gaan ze gold abonnementen ook al verbieden als ze de lijn doortrekken?
                              Last edited by fblade; 08/02/2012, 19:52.
                              Hier stond eens mijn auto vermeld.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
                                http://trends.knack.be/economie/nieu...ter-08-02-2012

                                die zien precies geen probleem maar de prijs zal wel met 30% dalen? lol


                                zoals ik een paar dagen geleden al geschreven heb : catalogus prijs 10% lager en korting ook 10% lager, of meer als het mogelijk is

                                toch niet moeilijk voor de autosector ?

                                wetgeving vraagt om aanpassing

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Ampire Bekijk Berichten
                                  Mijn sympathie heeft hij. De man heeft er de nodige studies voor gedaan, de risico's genomen, hij zal wel veel meer uren dan een werknemer zoals ik kloppen, een gejaagder en veel drukker leven enzovoort. Het systeem was er toen hij die wagens aanschafte. Dat een paljas van een politieker nu denkt het warm water uitgevonden te hebben en opeens een jaloezietaks uitvindt? Met terugwerkende kracht op bestaande bedrijfswagens nog wel. Zoiets kan er bij mij niet in. Dit is gewoon één van de vele middelen dat ze doen om het land zo snel mogelijk naar de kloten te helpen. Maar die politiekers liggen daar niet van wakker. De koek is allang tussen hun verdeeld.

                                  die van mij ook, volgens mij heeft hij gewerkt en met hij verdiende heeft hij economie en VOORAL ook de staat een dienst bewezen (BTW, BIV, verbruik, ...)

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                                    Klopt, zeker in Zeeuws-Vlaanderen en Zeeland. Ken zo verschillende reserve Belgen die hun huizen staan al een jaar te koop, en dat zijn dan nog niet van die "kastelen" zoals hier...triest.
                                    woningmarkt in NL is gewoon niet te vergelijken met Belgie, totaal anders

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                                      die GT die jij aanhaalt, dat is nu een mooi vb waarom regel VERKEERD is

                                      die wagen is deel van zijn loon, en als je hier nu zomaar iets gaat aan veranderen zijn er 2 mogelijkheden :

                                      - bedrijf past verschil bij en betaalt dus HEEEL veel meer brutto om loon netto iets te laten stijgen

                                      - werknemer past verschil bij : contract tussen werkgever en werknemer is aangepast !!! dit kan enkel met wederzijdse toestemming
                                      sinds wanneer is een werkgever verantwoordelijk voor de belastingen (dat is het VAA) van de werknemer?????

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                        Ik heb toch geen contract met mijn werkgever over welke belastingen de overheid mag heffen op mijn verloning?

                                        heb jij contract waar bruto in staat ???

                                        en morgen zegt je baas, ik voer een extra belasting in? 50% voor mijzelf ...



                                        en jij gaat morgen met even veel zin gaan werken?



                                        budget voor je wagen is vast? dan rij je vandaag met een passat en binnen 10 jaar met een 2e handse polo ???

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                                          woningmarkt in NL is gewoon niet te vergelijken met Belgie, totaal anders
                                          Veel West- en Oost-vlamingen gaan tegenwoordig in Zeeland shoppen omdat het daar goedkoper is las ik recent nog. Geen idee of dat klopt. In Holland gaan wonen stel je voor
                                          MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X