Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
    Nee: het is de cataloguswaarde excl BTW (zonder kortingen dus) met de werkelijk betaalde BTW (dus op het bedrag met korting).

    Weer iets typisch Belgisch....
    En ik blijf het verdacht vinden dat we belast worden op belastingen (VAA op BTW ... schandalig)
    Als ze zich gaan baseren op de werkelijk betaalde BTW (dus inderdaad op het bedrag met korting) kan dat nooit de cataloguswaarde zijn hé. Ik heb alvast geen korting gekregen...
    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
      Ik heb alvast geen korting gekregen...
      Goed zo

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
        En ik blijf het verdacht vinden dat we belast worden op belastingen (VAA op BTW ... schandalig)
        Dat is niets bijzonders.

        BTW over accijnzen voor brandstoffen aan de pomp?
        3% crisisbelasting over de 33% vennootschapsbelasting?

        Comment


        • Socialistjes vinden dat ondernemertjes geld genoeg hebben.
          1991 BMW E30 318is

          Comment


          • Ze doen ook op een heel geniepige manier aan perceptie-building door in de media totaal van de pot gerukte voorbeelden op te voeren zoals figuren met een Lambo, Ferrari, Porsche, Aston...op de zaak.

            Dit bevestigt dan weer de overtuiging van de gemiddelde HLN-lezer/VT4-kijker/SPa-Groen stemmer dat de belastingverhoging terecht is
            2.0 JTDm

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
              Nee: het is de cataloguswaarde excl BTW (zonder kortingen dus) met de werkelijk betaalde BTW (dus op het bedrag met korting).

              Weer iets typisch Belgisch....
              En ik blijf het verdacht vinden dat we belast worden op belastingen (VAA op BTW ... schandalig)
              Enig idee hoe dat dan werkt voor mij? Mijn wagen is van 1997 en heb ik in Duitsland gekocht. Ik ken de Duitse nieuwprijs die je daar als particulier betaalde (47900DM of 24500€) . Kan ik van die prijs 21% aftrekken, dan de werkelijk betaalde BTW bijtellen en daar dan 70% van rekenen omdat hij meer dan 6 jaaroud is? Dan scheelt dat opnieuw een stukje en kom ik op een VAA van ongeveer 180€.

              Comment


              • Werkelijk betaalde BTW

                Hoe zit dat dan voor een tweedehandse?

                Mn wagen was nieuw 90.000 excl. BTW maar heb hem voor 45.000 excl BTW gekocht (1 jaar oud!!)

                Wordt de VAA dan berekend op 90.000 + (45.000*0,21) ?

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door g003090 Bekijk Berichten
                  Hoe zit dat dan voor een tweedehandse?

                  Mn wagen was nieuw 90.000 excl. BTW maar heb hem voor 45.000 excl BTW gekocht (1 jaar oud!!)

                  Wordt de VAA dan berekend op 90.000 + (45.000*0,21) ?
                  Eigenlijk moet je de nieuwprijsfaktuur te pakken krijgen. Je zal normaal gezien belast worden op die 90k. Je bent eigenlijk een van die gevallen waarvan niemand praktisch weet wat je nu eigenlijk moet doen als je niet exact weet wat die catalogusprijs is......

                  Comment


                  • Nog een vraag mbt VAA

                    Ik heb in januari een nieuwe (tweedehandse) wagen gekocht bij NNCC. Het betreft een voertuig dat 1j oud is en 45 ex BTW werd betaald (cataloguswaarde nieuw icl opties is 90 ex BTW). Ik had de gestemde nieuwe regeles ontleed en op basis daarvan besloten van mn recente RR autobio (112 excl. BTW) weg te doen om te kunnen ontsnappen aan de exorbitante VAA.

                    Iedereen kent het verhaal wel, 2 maand later de nieuwe spelregels komen uit. Maw, m'n probleem is dus nog identiek hetzelfde. Ik heb dus ongeveer 1,5 maand geleden besloten van de wagen privé over te nemen en heb het voertuig volledig terugbetaald aan de vennootschap. Zit ik natuurlijk nog met de BIV.

                    Nu mijn vraag; Is het mogelijk dat je persoonlijk eigenaar bent van een voertuig, het inschrijft (in mijn geval ingeschreven houd) in de vennootschap en alle kosten zoals verzekering, benzine, onderhoud en wegentaks laat betalen door deze vennootschap maar al deze kosten compenseert door de kilometervergoeding die je mag aanrekenen oftewel deze kosten als een voordeel laten belasten (en à rato van hoeveel?)

                    Mocht hier iemand een ideetje hebben hoor ik het graag. Dank bij voorbaat.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door g003090 Bekijk Berichten
                      Ik heb in januari een nieuwe (tweedehandse) wagen gekocht bij NNCC. Het betreft een voertuig dat 1j oud is en 45 ex BTW werd betaald (cataloguswaarde nieuw icl opties is 90 ex BTW). Ik had de gestemde nieuwe regeles ontleed en op basis daarvan besloten van mn recente RR autobio (112 excl. BTW) weg te doen om te kunnen ontsnappen aan de exorbitante VAA.

                      Iedereen kent het verhaal wel, 2 maand later de nieuwe spelregels komen uit. Maw, m'n probleem is dus nog identiek hetzelfde. Ik heb dus ongeveer 1,5 maand geleden besloten van de wagen privé over te nemen en heb het voertuig volledig terugbetaald aan de vennootschap. Zit ik natuurlijk nog met de BIV.

                      Nu mijn vraag; Is het mogelijk dat je persoonlijk eigenaar bent van een voertuig, het inschrijft (in mijn geval ingeschreven houd) in de vennootschap en alle kosten zoals verzekering, benzine, onderhoud en wegentaks laat betalen door deze vennootschap maar al deze kosten compenseert door de kilometervergoeding die je mag aanrekenen oftewel deze kosten als een voordeel laten belasten (en à rato van hoeveel?)

                      Mocht hier iemand een ideetje hebben hoor ik het graag. Dank bij voorbaat.
                      je kan je privewagen verhuren aan je vennootschap. daar betaal je 21% RV op. Daarna kan je de wagen volledig als een bedrijfswagen gebruiken en dus alle kosten in de vennootschap rekenen. Je zal wel VAA betalen.

                      Hoeveel bedraagt de huurprijs? Check met boekhouder ()

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                        Ze doen ook op een heel geniepige manier aan perceptie-building door in de media totaal van de pot gerukte voorbeelden op te voeren zoals figuren met een Lambo, Ferrari, Porsche, Aston...op de zaak.

                        Dit bevestigt dan weer de overtuiging van de gemiddelde HLN-lezer/VT4-kijker/SPa-Groen stemmer dat de belastingverhoging terecht is
                        Echte perceptie-building zou ik het ook niet durven noemen.
                        Dat van die Lambo's, ... is inderdaad overdreven (oké je werkt ervoor). Maar er zijn er toch ook veel die rondrijden met een zware naft op de zaak?
                        Als die dan plots voor de VAA staan vormt dat een probleem.

                        Je kan die toch nog steeds privé kopen? Maar dan wordt het voor sommigen toch te duur om met zo'n auto rond te rijden....

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door g003090 Bekijk Berichten
                          Nu mijn vraag; Is het mogelijk dat je persoonlijk eigenaar bent van een voertuig, het inschrijft (in mijn geval ingeschreven houd)
                          De fiscus gaat natuurlijk moeilijk doen, maar de naam van de inschrijver op het roze formulier is helemaal niet de facto de eigenaar van het voertuig. Bij de meeste merken mogen werknemers een wagen met een fikse korting aankopen als ze de wagen 6 maanden op hun naam geregistreerd houden. In werkelijkheid rijdt zoon- of dochterlief of nog zotter nonkel en tante ermee rond nadat ze zelf de wagen betaald hebben. Zoon, dochter, nonkel of tante zijn eigenaar hoewel de registratie op naam van de werknemer staat.

                          Oorspronkelijk geplaatst door g003090 Bekijk Berichten
                          ...in de vennootschap en alle kosten zoals verzekering, benzine, onderhoud en wegentaks laat betalen door deze vennootschap maar al deze kosten compenseert door de kilometervergoeding die je mag aanrekenen oftewel deze kosten als een voordeel laten belasten (en à rato van hoeveel?)
                          Vanaf het moment dat de vennootschap ook nog alle kosten moet ophoesten moet je ervoor zorgen dat je privé die kosten ook nog vergoed, anders wordt VAA nog een groter spook. Eigenlijk moet je dan VAA gaan rekenen op alle onkosten die de firma doet om die wagen te laten rijden.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door g003090 Bekijk Berichten
                            Hoe zit dat dan voor een tweedehandse?

                            Mn wagen was nieuw 90.000 excl. BTW maar heb hem voor 45.000 excl BTW gekocht (1 jaar oud!!)

                            Wordt de VAA dan berekend op 90.000 + (45.000*0,21) ?
                            Wel, ik stond er niet bij stil, maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben.
                            Het is dus niet de BTW dat toen betaald is, maar de btw welke je nu betaald hebt dat telt.
                            Dus idd 90k+21% van de 45k.

                            Blijkbaar staat er vandaag een voorbeeld van de berekening in Tips en advies.

                            Comment


                            • Heb een artikel gelezen dat ze al ferm teleurgesteld zijn in hun VAA regeling, ze dachten dat de KMO'r het ging blijven slikken om meer belast te zijn.
                              Ze hadden een enquête gedaan of de zakelijke rijder berijdt was iets meer belasting te betalen mochten ze met dergelijke auto kunnen blijven rijden van de zaak.
                              Het antwoord was 65% ja.

                              Ze hebben alleen het 'iets' niet begrepen, nu die extra belasting plots zo hoog is verkoopt iedereen massaal of bouwt hem om naar LV.

                              Dus zien ze nu al een misloop van inkomsten van 25% van wat ze gerekend hadden in het eerste kwartaal te ontvangen.. SUKKEL mee zijn rode strik!

                              De honderde post die ik al gelezen heb van mensen die dit allemaal terecht vinden voor de zelfstandige die nu zwaarder belast worden op hun bolides is het dikke onzin.

                              Kleine schets waarom :
                              - De wet liet het toe
                              - Als de wet het toe laat, waarom zou je er geen gebruik van maken ?
                              - Veel werknemers hebben een auto gekregen ipv loonopslag, maar die hoor je nu niet kraaien van ontevree (weer omdat de wet het toeliet de werknemers op deze manier te bevoordelen)
                              - dwz als kleine KMO'r kan je je net iets meer permiteren kwa auto dan je inkomsten toelaten omdat deze toch op de zaak staat.

                              Dat ze een regeling invoege brengen voor deze groep er beetje uit te krijgen kan ik nu nog verstaan, daarom zijn de LV regels ook aangescherpt (anders was alles Lichte Vracht )
                              Maar de puur zakelijke rijders worden hier zwaar gestraft, waar zo'n auto soms nodig is voor status af te dwingen. Denk maar aan zakenmensen die internationale klanten ontvangen, als deze mensen aankomen in belgië en opgehaald worden met een dikke 750i dan gaan die klanten denken, bedrijf zit er goed voor daar kunnen we zaken mee doen. ( als voorbeeld hé )

                              Ik verkies echter een systeem zoals in Nederland, kilometer registratie.
                              Een systeem dat je kilometers opneemt die je voor de zaak rijdt en op deze ben je dan ook niet belast. Dan moet er nog een maximum op onbelaste privé kilometers komen en al de rest die je privé rijdt ben je wel belast.

                              Tot voor kort was je gelukkig als je een eenmanszaak hebt ipv nv of bvba, maar daar is nu ook al een einde aan gekomen met de vernieuwde regel omtrend btw aftrek voor gemengd gebruik van de zakelijke auto.

                              just my 2cent
                              Last edited by ; 16/03/2012, 09:03.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
                                Wel, ik stond er niet bij stil, maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben.
                                Het is dus niet de BTW dat toen betaald is, maar de btw welke je nu betaald hebt dat telt.
                                Dus idd 90k+21% van de 45k.

                                Blijkbaar staat er vandaag een voorbeeld van de berekening in Tips en advies.
                                Is inderdaad zo. Het is iets minder slecht.
                                2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                                2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                                2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

                                Comment


                                • populariteit

                                  enquête wijst uit dat :
                                  - 61% of zo zwaardere belasting bedrijfswagens een goede zaak vindt
                                  - Steven Vanackere de derde meest populaire politicus is

                                  tja, als we recidivistisch blunderende hersendonoren nog gaan belonen omdat hunne kop er toevallig wat meer door op TV komt zullen we vlug over de afgrond gaan met dit land

                                  Comment


                                  • Je mag ervan uit gaan dat iedereen die geen firmawagen heeft voor de belastingverhoging is...

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                      Je mag ervan uit gaan dat iedereen die geen firmawagen heeft voor de belastingverhoging is...
                                      Zoals ik altijd zeg:

                                      10% heeft een firmawagen en de overige 90 % is er jaloers op.
                                      2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                                      2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                                      2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

                                      Comment


                                      • Dutry

                                        Tot voor kort was je gelukkig als je een eenmanszaak hebt ipv nv of bvba, maar daar is nu ook al een einde aan gekomen met de vernieuwde regel omtrend btw aftrek voor gemengd gebruik van de zakelijke auto.





                                        Tot nader order geldt toch nog steeds de oude regeling? Wat verandert er? Bron?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Dutry R Bekijk Berichten

                                          Maar de puur zakelijke rijders worden hier zwaar gestraft, waar zo'n auto soms nodig is voor status af te dwingen. Denk maar aan zakenmensen die internationale klanten ontvangen, als deze mensen aankomen in belgië en opgehaald worden met een dikke 750i dan gaan die klanten denken, bedrijf zit er goed voor daar kunnen we zaken mee doen. ( als voorbeeld hé )

                                          just my 2cent
                                          Dit geeft bij mij net het omgekeerde idee , hoe dikker de wagen hoe meer ik op mijn tellen pas. Zo een wagen moet verrekend worden in de kost van je produkt die je aanbied.

                                          Toen er bij mij vertegenwoordigers van bouwfirma's langs kwamen , kon ik gewoon aan de hand van hun wagen al inschatten hoe hun prijs lag, echt geen grap hoor.

                                          Heb dan ook getekend bij de man met Ford Mondeo en niet bij de man met de BMW 520 die was maar liefst 25% duurder.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X