Oorspronkelijk geplaatst door erik219
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens
Collapse
X
-
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk BerichtenIk heb alvast geen korting gekregen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk BerichtenEn ik blijf het verdacht vinden dat we belast worden op belastingen (VAA op BTW ... schandalig)
BTW over accijnzen voor brandstoffen aan de pomp?
3% crisisbelasting over de 33% vennootschapsbelasting?
Comment
-
-
Ze doen ook op een heel geniepige manier aan perceptie-building door in de media totaal van de pot gerukte voorbeelden op te voeren zoals figuren met een Lambo, Ferrari, Porsche, Aston...op de zaak.
Dit bevestigt dan weer de overtuiging van de gemiddelde HLN-lezer/VT4-kijker/SPa-Groen stemmer dat de belastingverhoging terecht is2.0 JTDm
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk BerichtenNee: het is de cataloguswaarde excl BTW (zonder kortingen dus) met de werkelijk betaalde BTW (dus op het bedrag met korting).
Weer iets typisch Belgisch....
En ik blijf het verdacht vinden dat we belast worden op belastingen (VAA op BTW ... schandalig)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door g003090 Bekijk BerichtenHoe zit dat dan voor een tweedehandse?
Mn wagen was nieuw 90.000 excl. BTW maar heb hem voor 45.000 excl BTW gekocht (1 jaar oud!!)
Wordt de VAA dan berekend op 90.000 + (45.000*0,21) ?
Comment
-
Nog een vraag mbt VAA
Ik heb in januari een nieuwe (tweedehandse) wagen gekocht bij NNCC. Het betreft een voertuig dat 1j oud is en 45 ex BTW werd betaald (cataloguswaarde nieuw icl opties is 90 ex BTW). Ik had de gestemde nieuwe regeles ontleed en op basis daarvan besloten van mn recente RR autobio (112 excl. BTW) weg te doen om te kunnen ontsnappen aan de exorbitante VAA.
Iedereen kent het verhaal wel, 2 maand later de nieuwe spelregels komen uit. Maw, m'n probleem is dus nog identiek hetzelfde. Ik heb dus ongeveer 1,5 maand geleden besloten van de wagen privé over te nemen en heb het voertuig volledig terugbetaald aan de vennootschap. Zit ik natuurlijk nog met de BIV.
Nu mijn vraag; Is het mogelijk dat je persoonlijk eigenaar bent van een voertuig, het inschrijft (in mijn geval ingeschreven houd) in de vennootschap en alle kosten zoals verzekering, benzine, onderhoud en wegentaks laat betalen door deze vennootschap maar al deze kosten compenseert door de kilometervergoeding die je mag aanrekenen oftewel deze kosten als een voordeel laten belasten (en à rato van hoeveel?)
Mocht hier iemand een ideetje hebben hoor ik het graag. Dank bij voorbaat.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door g003090 Bekijk BerichtenIk heb in januari een nieuwe (tweedehandse) wagen gekocht bij NNCC. Het betreft een voertuig dat 1j oud is en 45 ex BTW werd betaald (cataloguswaarde nieuw icl opties is 90 ex BTW). Ik had de gestemde nieuwe regeles ontleed en op basis daarvan besloten van mn recente RR autobio (112 excl. BTW) weg te doen om te kunnen ontsnappen aan de exorbitante VAA.
Iedereen kent het verhaal wel, 2 maand later de nieuwe spelregels komen uit. Maw, m'n probleem is dus nog identiek hetzelfde. Ik heb dus ongeveer 1,5 maand geleden besloten van de wagen privé over te nemen en heb het voertuig volledig terugbetaald aan de vennootschap. Zit ik natuurlijk nog met de BIV.
Nu mijn vraag; Is het mogelijk dat je persoonlijk eigenaar bent van een voertuig, het inschrijft (in mijn geval ingeschreven houd) in de vennootschap en alle kosten zoals verzekering, benzine, onderhoud en wegentaks laat betalen door deze vennootschap maar al deze kosten compenseert door de kilometervergoeding die je mag aanrekenen oftewel deze kosten als een voordeel laten belasten (en à rato van hoeveel?)
Mocht hier iemand een ideetje hebben hoor ik het graag. Dank bij voorbaat.
Hoeveel bedraagt de huurprijs? Check met boekhouder ()
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk BerichtenZe doen ook op een heel geniepige manier aan perceptie-building door in de media totaal van de pot gerukte voorbeelden op te voeren zoals figuren met een Lambo, Ferrari, Porsche, Aston...op de zaak.
Dit bevestigt dan weer de overtuiging van de gemiddelde HLN-lezer/VT4-kijker/SPa-Groen stemmer dat de belastingverhoging terecht is
Dat van die Lambo's, ... is inderdaad overdreven (oké je werkt ervoor). Maar er zijn er toch ook veel die rondrijden met een zware naft op de zaak?
Als die dan plots voor de VAA staan vormt dat een probleem.
Je kan die toch nog steeds privé kopen? Maar dan wordt het voor sommigen toch te duur om met zo'n auto rond te rijden....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door g003090 Bekijk BerichtenNu mijn vraag; Is het mogelijk dat je persoonlijk eigenaar bent van een voertuig, het inschrijft (in mijn geval ingeschreven houd)
Oorspronkelijk geplaatst door g003090 Bekijk Berichten...in de vennootschap en alle kosten zoals verzekering, benzine, onderhoud en wegentaks laat betalen door deze vennootschap maar al deze kosten compenseert door de kilometervergoeding die je mag aanrekenen oftewel deze kosten als een voordeel laten belasten (en à rato van hoeveel?)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door g003090 Bekijk BerichtenHoe zit dat dan voor een tweedehandse?
Mn wagen was nieuw 90.000 excl. BTW maar heb hem voor 45.000 excl BTW gekocht (1 jaar oud!!)
Wordt de VAA dan berekend op 90.000 + (45.000*0,21) ?
Het is dus niet de BTW dat toen betaald is, maar de btw welke je nu betaald hebt dat telt.
Dus idd 90k+21% van de 45k.
Blijkbaar staat er vandaag een voorbeeld van de berekening in Tips en advies.
Comment
-
Heb een artikel gelezen dat ze al ferm teleurgesteld zijn in hun VAA regeling, ze dachten dat de KMO'r het ging blijven slikken om meer belast te zijn.
Ze hadden een enquête gedaan of de zakelijke rijder berijdt was iets meer belasting te betalen mochten ze met dergelijke auto kunnen blijven rijden van de zaak.
Het antwoord was 65% ja.
Ze hebben alleen het 'iets' niet begrepen, nu die extra belasting plots zo hoog is verkoopt iedereen massaal of bouwt hem om naar LV.
Dus zien ze nu al een misloop van inkomsten van 25% van wat ze gerekend hadden in het eerste kwartaal te ontvangen.. SUKKEL mee zijn rode strik!
De honderde post die ik al gelezen heb van mensen die dit allemaal terecht vinden voor de zelfstandige die nu zwaarder belast worden op hun bolides is het dikke onzin.
Kleine schets waarom :
- De wet liet het toe
- Als de wet het toe laat, waarom zou je er geen gebruik van maken ?
- Veel werknemers hebben een auto gekregen ipv loonopslag, maar die hoor je nu niet kraaien van ontevree (weer omdat de wet het toeliet de werknemers op deze manier te bevoordelen)
- dwz als kleine KMO'r kan je je net iets meer permiteren kwa auto dan je inkomsten toelaten omdat deze toch op de zaak staat.
Dat ze een regeling invoege brengen voor deze groep er beetje uit te krijgen kan ik nu nog verstaan, daarom zijn de LV regels ook aangescherpt (anders was alles Lichte Vracht )
Maar de puur zakelijke rijders worden hier zwaar gestraft, waar zo'n auto soms nodig is voor status af te dwingen. Denk maar aan zakenmensen die internationale klanten ontvangen, als deze mensen aankomen in belgië en opgehaald worden met een dikke 750i dan gaan die klanten denken, bedrijf zit er goed voor daar kunnen we zaken mee doen. ( als voorbeeld hé )
Ik verkies echter een systeem zoals in Nederland, kilometer registratie.
Een systeem dat je kilometers opneemt die je voor de zaak rijdt en op deze ben je dan ook niet belast. Dan moet er nog een maximum op onbelaste privé kilometers komen en al de rest die je privé rijdt ben je wel belast.
Tot voor kort was je gelukkig als je een eenmanszaak hebt ipv nv of bvba, maar daar is nu ook al een einde aan gekomen met de vernieuwde regel omtrend btw aftrek voor gemengd gebruik van de zakelijke auto.
just my 2cent
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk BerichtenWel, ik stond er niet bij stil, maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben.
Het is dus niet de BTW dat toen betaald is, maar de btw welke je nu betaald hebt dat telt.
Dus idd 90k+21% van de 45k.
Blijkbaar staat er vandaag een voorbeeld van de berekening in Tips en advies.2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK
Comment
-
populariteit
enquête wijst uit dat :
- 61% of zo zwaardere belasting bedrijfswagens een goede zaak vindt
- Steven Vanackere de derde meest populaire politicus is
tja, als we recidivistisch blunderende hersendonoren nog gaan belonen omdat hunne kop er toevallig wat meer door op TV komt zullen we vlug over de afgrond gaan met dit land
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenJe mag ervan uit gaan dat iedereen die geen firmawagen heeft voor de belastingverhoging is...
10% heeft een firmawagen en de overige 90 % is er jaloers op.2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK
Comment
-
Dutry
Tot voor kort was je gelukkig als je een eenmanszaak hebt ipv nv of bvba, maar daar is nu ook al een einde aan gekomen met de vernieuwde regel omtrend btw aftrek voor gemengd gebruik van de zakelijke auto.
Tot nader order geldt toch nog steeds de oude regeling? Wat verandert er? Bron?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dutry R Bekijk Berichten
Maar de puur zakelijke rijders worden hier zwaar gestraft, waar zo'n auto soms nodig is voor status af te dwingen. Denk maar aan zakenmensen die internationale klanten ontvangen, als deze mensen aankomen in belgië en opgehaald worden met een dikke 750i dan gaan die klanten denken, bedrijf zit er goed voor daar kunnen we zaken mee doen. ( als voorbeeld hé )
just my 2cent
Toen er bij mij vertegenwoordigers van bouwfirma's langs kwamen , kon ik gewoon aan de hand van hun wagen al inschatten hoe hun prijs lag, echt geen grap hoor.
Heb dan ook getekend bij de man met Ford Mondeo en niet bij de man met de BMW 520 die was maar liefst 25% duurder.
Comment
Comment