wat onze vrienden politici niet beseffen, is dat het belangrijkste effect het volgende is: de loonkloof tussen overheid en privé zal hierdoor nog verder stijgen. Waardoor de beste mensen enkel nog voor de overheid zullen willen werken. En vooralsnog wordt welvaart niet gecreeerd door ambtenaren, wat de PS ook moge denken...
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk BerichtenEen VAA van 1510 per maand.
http://www.dailybits.be/item/bereken-het-nieuwe-fiscaal-voordeel-van-je-bedrijfswagen
Dit topic zien passeren in mijn stats en zo nog een foutje uit de code kunnen halen.
De formule uit de begroting heeft gelukkig ingebouwde aftoppingsgrenzen van 85-220gr uitstoot, dus het bovenstaande geval komt dan op 1118€/maand. Ik heb de code hieraan aangepast.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door herman dailybits Bekijk BerichtenDit topic zien passeren in mijn stats en zo nog een foutje uit de code kunnen halen.
De formule uit de begroting heeft gelukkig ingebouwde aftoppingsgrenzen van 85-220gr uitstoot, dus het bovenstaande geval komt dan op 1118€/maand. Ik heb de code hieraan aangepast.
nog 2 fouten in je tool: je houdt geen rekening met de CO2 coefficient voor benzinewagens, en ook niet van het absolute minimum van het VAA van 1200/jaar. De regels die worden uitgelegd op http://www.unizo.be/viewobj.jsp?id=4802126 zijn nochtans vrij duidelijk:
Het voordeel van alle aard zal niet langer rekening houden met het aantal kilometers maar zal worden berekend op basis van de cataloguswaarde en de CO2-uitstoot van de wagen. De cataloguswaarde is de gefactureerde waarde met inbegrip van de BTW en de opties maar zonder rekening te houden met kortingen, verminderingen, afslagen en ristorno’s.
De basis-CO2- coëfficiënt bedraagt 5,5 % voor een CO2-uitstoot van 95 g/km voor de dieselvoertuigen en 115 g/km voor benzinevoertuigen. Wanneer de uitstoot hoger ligt zal de coëfficiënt verhogen met 0,1 % per CO2-gram, met een maximum percentage van 18%. Ligt de uitstoot lager dan wordt de coëfficiënt verminderd met 0,1% per CO2-gram met een minimum percentage van 4%. Het belastbaar voordeel bedraagt minstens 1.200 euro per jaar (bedrag 2012).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk BerichtenHang gewoon reclame op alle firmawagens. Het privé gegeven bestaat dan niet meer.
Kijk maar naar ING, Coca Cola en andere, hoe die dat hebben opgelost...
welke notie van de wet is dit juist, lijkt me bijzonder interessant !
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door herman dailybits Bekijk BerichtenDit topic zien passeren in mijn stats en zo nog een foutje uit de code kunnen halen.
De formule uit de begroting heeft gelukkig ingebouwde aftoppingsgrenzen van 85-220gr uitstoot, dus het bovenstaande geval komt dan op 1118€/maand. Ik heb de code hieraan aangepast.
iemand een Q7 kopen ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenBeste Herman,
nog 2 fouten in je tool: je houdt geen rekening met de CO2 coefficient voor benzinewagens, en ook niet van het absolute minimum van het VAA van 1200/jaar. De regels die worden uitgelegd op http://www.unizo.be/viewobj.jsp?id=4802126 zijn nochtans vrij duidelijk:
Benzine is inderdaad niet ingebouwd (meerendeel is diesel weet ik als payroll consultant) en heb wel ingebouwd dat maandbedrag niet onder de 100€ kan uitkomen.
Comment
-
Niet alleen gaat het voordeel alle aard omhoog (x3) er komt ook nog een 17% extra verworpen uitgaven bij, bovenop hetgeen al verworpen was (want auto maar 90 tot 50% aftrekbaar, brandstof 75%, ...)
Zelfstandigen mogen dus 2 keer betalen ?
Auto prive overkopen en afrekenen bij de volgende verkiezingen.
Comment
-
Uw auto prive is fiscaal ook niet de beste oplossing aangezien je maar 0,32 cent de km als onkosten uit je zaak kan halen en daar moet je dan alles mee betalen. Uzelf een hoger loon uitkeren is ook misselijkmakend want daar wordt je ook al 2 x op belast. k Vrees dat er veel nieuwe wagens gaan gekocht worden en de 2dehands markt grotendeels export gericht zal zijn.U hoeft dit niet te lezen.
Comment
-
Ik hoor her en der stemmen alsof deze regeling zo van de pot gerukt is dat hij er nooit 'zal doorgeraken' ... maar aangezien alle partijcongressen het regeerakkoord hebben goedgekeurd, zie ik toch geen enkele reden waarom het parlement dit niet zou stemmen ? Of zie ik dat totaal verkeerd ?
Ik vrees echt dit op 1 januari gewoon de werkelijkheid is ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jostevoet Bekijk BerichtenIk hoor her en der stemmen alsof deze regeling zo van de pot gerukt is dat hij er nooit 'zal doorgeraken' ... maar aangezien alle partijcongressen het regeerakkoord hebben goedgekeurd, zie ik toch geen enkele reden waarom het parlement dit niet zou stemmen ? Of zie ik dat totaal verkeerd ?
Ik vrees echt dit op 1 januari gewoon de werkelijkheid is ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wabe Bekijk BerichtenIk zit nog altijd aan het hopen dat het niet waar zal zijn... maar ik vrees er voor.
trouwens, als je verder redeneert : dan moet je bij aankoop van een 2de hands wagen die je op de firma zet, ook het originele aankoopfactuur van de eerste eigenaar vragen ? want hierop wordt de belasting berekend ? (factuur is specifiek per voertuig want de opties zitten bij in de berekeningsgrondslag)
Dit is toch echt te zot voor woorden ....
Comment
-
Uiteindelijk vind ik het wel raar dat er hier zo een reacties komen. Dit is toch iets dat er al langer zat aan te komen. Het is toch niet de eerste keer dat men aan de fiscaliteit van bedrijfswagens sleutelt. De snelheid van invoeren is voor mij ook een tegenvaller, maar dat het kwam was overduidelijk.
De helft van mijn collega's zijn zelfstandigen, de andere helft loontrekkenden zoals ik. Als ik dan kijk wat voor mij de impact zou zijn als ik van statuut zou veranderen, dan is die wagen daar toch een groot stuk van. In die zin dat een duurdere wagen op dit moment "interessant" is als verloning door de gunstige fiscaliteit.
Uiteindelijk is dit een beetje een rechtzetting van wat in het verleden misschien minder goed was aangepakt door de overheid ...'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jostevoet Bekijk Berichtenjij gaat iets voor hebben met uw F10 M5
trouwens, als je verder redeneert : dan moet je bij aankoop van een 2de hands wagen die je op de firma zet, ook het originele aankoopfactuur van de eerste eigenaar vragen ? want hierop wordt de belasting berekend ? (factuur is specifiek per voertuig want de opties zitten bij in de berekeningsgrondslag)
Dit is toch echt te zot voor woorden ....
Comment
-
Een wagen prive maken is ook niet altijd evident want dan mag je nogmaals biv betalen wegens andere eigenaar en wat met de cardoenw wagens of occasie direktie wagens van 1 of 2 jaar oud. Een voordeel in natura toekennen op een occasie wagen van 3 jaar oud op basis van de nieuwwaarde zonder korting: wie gaat dat allemaal controleren wat de nieuwwaarde is en wat met de cardoen wagen die a priori buitenlandse spec wagens zijn voorbeeld uit polen die met grote korting verkocht worden en dan een belgische prijs krijgen zonder korting. Is het de poolse catalogus prijs die telt zonder korting of de belgische prijs die eigenlijk een prijs met korting is (en wat als de wagens specs zelfs niet overeenkomen met belgische specs en er voo dat type geen belgische prijs of equivalent bestaat). Een occasie wagen is ook meestal al wa&t meer versleten en bezit geen of gedeeltelijke garanties, die running kosten zijn wat hoger maar toch ga je belast worden op de nieuwwaarde dat klopt toch ook niet echt. De economische waarde is lager dan de nieuwwaarde en in bepaalde gevallen scheelt dat 50 procent. Dan wordt je een voordeel toegekend dat dubbel zo hoog is als de werkelijke waarde van dat voordeel dat klopt toch aan geen kanten? Je wordt ook fiscaal afgestraft om als goede beheerder zuinig te zijn en een occasie wagen te kopen. Als iedereen plots occasie wagens gaat buitensmijten gaat men ook een overaanbod krijgen en serieus dalende prijzen. Veel tweedehands marchants gaat met een enorm verlies opgezadeld zitten: je zal maar voorbeeld 150 wagens in stock staan hebben die plots met 2 a 3 ooo euro verlagen in waarde. Wie gaat die mensen vergoeden want de daling is duidelijk gebeurd wegens de regelgeving wijziging (zonder overgangs regeling die toelaat dat bedrijven zich aanpassen en indekken) en niet via normale markt krachten. Er gaan nogal wat bedrijven in de problemen komen. Heel goed voor onze economie allemaal.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk BerichtenHang gewoon reclame op alle firmawagens. Het privé gegeven bestaat dan niet meer.
Kijk maar naar ING, Coca Cola en andere, hoe die dat hebben opgelost...
Oorspronkelijk geplaatst door skelle Bekijk BerichtenHmm hoop dat dit voor mijn renault kangoo 1.5 die ik prive rijd, niet te veel zal uitmaken...
Oorspronkelijk geplaatst door Wabe Bekijk BerichtenHeb net gebeld of ik hem nog kon afzeggen... de wagen is onderweg
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk BerichtenUiteindelijk vind ik het wel raar dat er hier zo een reacties komen. Dit is toch iets dat er al langer zat aan te komen. Het is toch niet de eerste keer dat men aan de fiscaliteit van bedrijfswagens sleutelt. De snelheid van invoeren is voor mij ook een tegenvaller, maar dat het kwam was overduidelijk.
De helft van mijn collega's zijn zelfstandigen, de andere helft loontrekkenden zoals ik. Als ik dan kijk wat voor mij de impact zou zijn als ik van statuut zou veranderen, dan is die wagen daar toch een groot stuk van. In die zin dat een duurdere wagen op dit moment "interessant" is als verloning door de gunstige fiscaliteit.
Uiteindelijk is dit een beetje een rechtzetting van wat in het verleden misschien minder goed was aangepakt door de overheid ...
Comment
-
Ge ziet nu al komen dat er in de 6 maand na de invoering van zo'n stunts het aantal ongevallen of diefstallen met totaal verlies met 300% gaat stijgen, verzekeringen hun polisprijzen verdubbelen, en er honderden zelfstandige autoverkopers op de fles gaan. Daarnaast nog honderden kleine zelfstandigen die gewoon de boeken toe doen, omdat er niks meer overblijft.
Voor grote firma's is zo'n extra belasting nog op te vangen, voor de kleine zelfstandige is dat gewoon moord.
Sociaal bloedbad, heel rood gekleurd... Schoon zenne...----------------------------------------------------------------------------------
2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
Pictures here: BMW 7 Series1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
Pictures here: Diablo
--------------------------------------------------------------------------------------------
It's like being in command of the Battlestar Galactica:
It might need half a starsystem to turn around,
but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
Cylons have respect for it...
--------------------------------------------------------------------------------------------
Comment
-
Dit slaat toch helemaal nergens op?
Stel nu een KMO-bedrijfsleider die een VW Phaeton met een nieuwprijs (catalogus) van 100000 euro na enkele jaren 2de hands heeft gekocht voor een derde van die prijs (een volstrekt realistische situatie)
Die wordt dan 18% belast op die 100000 catalogusprijs ofte jaarlijks 18000 euro ofte maandelijks 1500 euro? Dit kan toch niet ernstig zijn?
Comment
Comment