@Timmeke-Tim: je hebt gelijk jongen.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door O.P.S. Bekijk BerichtenHuh ? Dus hij stelt u voor om 50/50 in het wit en zwart te doen ; Zwart zonder BTW dus .
Gij vraagt aan hem om een factuur voor 1 helft , en een 'A4 zonder BTW' - Zwart dus - voor de andere helft ? Komt toch op hetzelfde neer of wat mis ik hier ?
Voorbeeld
Schilder maakt offerte van 5.000 euro. Zijn voorstel de helft op factuur en de ander helft in het zwart
Wat verdien ik, bij renovatie 6% van 2.500 euro = 150 euro. Zijn berekening kwam dan op 4.850 euro. Tellen kon hij wel
Wat verdiend die schilder 50 % van 2.500 euro = 1250 euro. Toen ik hem hier op aansprak werd hij boos, denk je dat ik voor niets werk soms, was zijn reactie.
Zo als altijd laat ik meerdere offertes maken en gelukkig zijn er nog eerlijke zelfstandige. Werken zijn prachtig uitgevoerd en aan een lagere som dan die jojo en volledig in het wit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk BerichtenTimmeke je kunt niet tellen. Punt
Voorbeeld
Schilder maakt offerte van 5.000 euro. Zijn voorstel de helft op factuur en de ander helft in het zwart
Wat verdien ik, bij renovatie 6% van 2.500 euro = 150 euro. Zijn berekening kwam dan op 4.850 euro. Tellen kon hij wel
Wat verdiend die schilder 50 % van 2.500 euro = 1250 euro. Toen ik hem hier op aansprak werd hij boos, denk je dat ik voor niets werk soms, was zijn reactie.
Zo als altijd laat ik meerdere offertes maken en gelukkig zijn er nog eerlijke zelfstandige. Werken zijn prachtig uitgevoerd en aan een lagere som dan die jojo en volledig in het wit.
Misschien hoor, maar jij kan in ieder geval niet lezen
Nu als het 6% BTW betreft zou ik ook niet onnozel doen en het gewoon wit houden. Als hij dan vind dat hij te weinig verdiende, moet hij zijn uurloon maar aanpassen.
In de andere vergelijkingen ging het over 21%, en dat is iets anders hé.
En BTW 50% is ook ruim genomen hoor! 50% belast worden is niet weinig, en dat wordt ook enkel op de winst gedaan. De schilder heeft in die prijs ook nog onkosten hé (rechtstreeks en onrechtstreeks) die er eerst vanaf gaan... Maar klopt: bij 6% BTW is het voor de klant niet de moeite en zou ik ook niet voor zwart gaan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk BerichtenJe citeert OPS en verwijt mij dat ik niet kan tellen
Nu als het 6% BTW betreft zou ik ook niet onnozel doen en het gewoon wit houden. Als hij dan vind dat hij te weinig verdiende, moet hij zijn uurloon maar aanpassen.
In de andere vergelijkingen ging het over 21%, en dat is iets anders hé.
En BTW 50% is ook ruim genomen hoor! 50% belast worden is niet weinig, en dat wordt ook enkel op de winst gedaan. De schilder heeft in die prijs ook nog onkosten hé (rechtstreeks en onrechtstreeks) die er eerst vanaf gaan... Maar klopt: bij 6% BTW is het voor de klant niet de moeite en zou ik ook niet voor zwart gaan.
Ik vroeg ook niet om het in het zwart te doen, hij wou dit en natuurlijk kan ik me dit voorstellen. Die 50% zijn geen BTW maar belastingen.
Men probeert veel mensen te verleiden en de mooie truc is eerst een totale som te vermelden en daarna te zeggen ik kan ook de helft in het zwart doen. Als je erin trapt pure winst voor de zelfstandige.
Want hier wordt niet vermeldt dat het uurloon zowel wit als zwart exact hetzelfde is.
Het maakt mij niet uit hoeveel onkosten hij heeft, hij moet een juiste prijs vermelden. Ik kan er niet tegen dat mensen zo proberen te profiteren van iemand. Dit is gewoon afzetterij.
Dat het wel correct kan heeft die andere schilder bewezen door alle uitgaven incl. uurloon op de offerte te vermelden. Dat die dan ook nog eens 25% goedkoper was zegt genoeg.
Comment
-
Er is hier geen misverstand , jij vind dat iemand die voor u in het zwart komt werken zijn prijs moet aanpassen omdat hij geen BTW(-21/6%) en belastingen (- +-50% volgens u) moet betalen en dus minder onkosten heeft.
Ik vind dat niet , waarom zou hij anders in het zwart komen werken ? Ik doe dat alleen om meer te verdienen , en niet om mij de last te besparen van de BTW door te storten ofzo hoor .
Wij zullen daar gewoon een verschillende mening over hebben zeker ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door O.P.S. Bekijk BerichtenEr is hier geen misverstand , jij vind dat iemand die voor u in het zwart komt werken zijn prijs moet aanpassen omdat hij geen BTW(-21/6%) en belastingen (- +-50% volgens u) moet betalen en dus minder onkosten heeft.
Ik vind dat niet , waarom zou hij anders in het zwart komen werken ? Ik doe dat alleen om meer te verdienen , en niet om mij de last te besparen van de BTW door te storten ofzo hoor .
Wij zullen daar gewoon een verschillende mening over hebben zeker ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk BerichtenNet als er veel zelfstandigen zijn waarmee in niet zou willen wisselen...
En onmogelijk?!
Wel, sinds de dag na dat ik afgestudeerd ben, werk ik en betaal is sociale bijdragen.
Ik ben nog geen dag werkloos geweest.
Ouderschapsverlof 4/5e? Ja, maar onbetaald, ik ben immers zelfstandige in bijberoep: ik mag op mijn inkomsten nog 24% RSZ betalen, extra bovenop de RSZ op mijn bediendeloon. Ik bouw daarmee geen pensioen of eenderwat op.
Dus waar en wanneer heb ik van de bijdragen al iets teruggezien tot nu toe?!
Ik hoop later nog een beetje terug te krijgen in de vorm van pensioen, al zal dat ook niet al te dik zijn als ik zelfstandige zou worden. Dat is dan eigen keuze, dus geen probleem!
Maar dan hoeft er niemand mij te komen zeggen dat ik niet of onvoldoende bijdraag aan het systeem.
En het zou ook maar erg zijn als het normaal is dat iemand langdurig "steuntrekker" is en er beter mee af is dan wij. Maar er zijn er, en meer dan je denkt hoor! En ze hoeven niet in weelde te leven: maar ze hebben een huis, water en stroom, ze kunnen roken en drinken, TV kijken en al wat ze willen, en allemaal op onze kosten. Walgelijk!
In Berlaar hebben zo ook een nieuwbouw sociale woonblok gezet op het einde van de straat van men ouders, en opendeur gehouden voor omwonenden. Een muur vol CD's en DVD's, home cinema met 52" plasma (en ik spreek van toch 5 jaar geleden) en al wat je wil. Nieuwe meubelen etc...
En iedereen mag dat van mij hebben, als ze daarvoor werken en dat verdienen.
Maar die bewoners zaten al enkele jaren tussen twee jobs, kregen nu die woning voor 125€/maand. Bij één ervan woont een kerel bij die ondertussen zijn appartement verhuurd. van nen andere weet iedereen dat die bij nen hovenier werkt in't zwart.
Nog nen andere werkt niet in't zwart en die is gewoon tevreden met zijn gratis woning en dat ze hem gerust laten zodat hij op zijne playstation kan spelen en af en toe eens op zijn sloffen naar de nachtwinkel om bier en sigaretten kan gaan.
Dikke sukkelaars inderdaad! Ik heb er echt compassie mee!
Zoveel miserie, niks hebben en veel stress waarschijnlijk...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door O.P.S. Bekijk BerichtenEr is hier geen misverstand , jij vind dat iemand die voor u in het zwart komt werken zijn prijs moet aanpassen omdat hij geen BTW(-21/6%) en belastingen (- +-50% volgens u) moet betalen en dus minder onkosten heeft.
Dus zwart werk duurder dan wit werk, komaan zeg
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door O.P.S. Bekijk BerichtenJij bent tegen zwartwerken , dan zullen wij eeuwig blijven discussieren denk ik over de win-win die er aan zwartwerken is tussen handelaar en klant .
Ochja , ieder zijn mening hé
Ik stop met de discussie. Ik heb drie schilders laten tellen, twee zaten volledig in het wit rond de 4.000 euro en die ene zat rond de 5.000 euro en die wou de helft in het zwart zodat ik een winst van 6% op de BTW had. Die zal het niet lang volhouden of trappen hier toch zo veel mensen in? Over and out.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk BerichtenJe citeert OPS en verwijt mij dat ik niet kan tellen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenEn denk je dat die steuntrekkers écht gelukkig zijn?
Denk je dat ik écht gelukkig ben als ik mag werken om 55% gelijk door te storten ten behoeve van anderen?
Om dan te zien dat die andere er dingen mee kopen die ik ook graag zou willen, maar niet kan betalen wil ik uit de schulden blijven?
Ze zijn misschien niet écht gelukkig, dus we laten dat maar begaan, dat wil ik toch niet steunen!
Ze hebben allerminst klagen, en ja, als ze al die zooi kunnen kopen en hun tijd zo kunnen verdoen vraag ik mij af of we ze niet te veel geven.
Zet ze morgen op droog zaad en ze zullen hun luie krent misschien wel verheffen als ze niet meer toe komen voor hun bier en sigaretten of de laatste DVD zeker? ! Hoe worden wij anders gemotiveerd om elke dag om 6u op te staan en 12u van huis te zijn op de job?! Voor die 3-400 euro per maand meer?!
Er is een gigantisch mentaliteitsprobleem, en als we dat systeem willen houden moeten we daar dringend iets aan doen!
Op dat gebied ben ik voorstander van het amerikaans systeem: voorzie zelf je ziekteverzekering en sociaal vangnet, doe je dat niet? PECH dan blijf je letterlijk in de goot liggen? Werk je wel? Goed! dan houd je daar ook zelf meer aan over! Love it!
En je kan tegenslag hebben of een ongeval etc, daar wordt dan ook voor gezorgd. Maar luiaardij is tot nader orde geen ziekte of ongeval hé.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk BerichtenDat weet ik niet, geluk maar je normaal zelf zeker?
Denk je dat ik écht gelukkig ben als ik mag werken om 55% gelijk door te storten ten behoeve van anderen?
Om dan te zien dat die andere er dingen mee kopen die ik ook graag zou willen, maar niet kan betalen wil ik uit de schulden blijven?
Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk BerichtenZe zijn misschien niet écht gelukkig, dus we laten dat maar begaan, dat wil ik toch niet steunen!
Ze hebben allerminst klagen, en ja, als ze al die zooi kunnen kopen en hun tijd zo kunnen verdoen vraag ik mij af of we ze niet te veel geven.
Zet ze morgen op droog zaad en ze zullen hun luie krent misschien wel verheffen als ze niet meer toe komen voor hun bier en sigaretten of de laatste DVD zeker? ! Hoe worden wij anders gemotiveerd om elke dag om 6u op te staan en 12u van huis te zijn op de job?! Voor die 3-400 euro per maand meer?!
Er is een gigantisch mentaliteitsprobleem, en als we dat systeem willen houden moeten we daar dringend iets aan doen!
Op dat gebied ben ik voorstander van het amerikaans systeem: voorzie zelf je ziekteverzekering en sociaal vangnet, doe je dat niet? PECH dan blijf je letterlijk in de goot liggen? Werk je wel? Goed! dan houd je daar ook zelf meer aan over! Love it!
En je kan tegenslag hebben of een ongeval etc, daar wordt dan ook voor gezorgd. Maar luiaardij is tot nader orde geen ziekte of ongeval hé.
Enfin, ik hoop voor u mijnheer tim, dat je nooit werkloos wordt. Oh ja, en vanaf eind dit jaar gaan de uitkeringen naar beneden. Goed nieuws hé?! Man man....
Comment
-
Jij doet je profijt door ipv 100€ wit 100€ zwart te krijgen. Van 100 € wit hoe je er misschien 55€ over, van 100€ zwart hou je alles over.
Dus de klant spaart 21€ uit, jij spaart 45€ uit.
En kunnen we dan stoppen met mijn topic te vervuilen ?
.Oorspronkelijk geplaatst door O.P.S. Bekijk BerichtenJij hebt blijkbaar een heel andere denkwijze als mij als het op zwartwerken aankomt . De klant betaalt in het wit voor een werk van €100 , €121 . Als ik hem zeg "kom we doen dat in het zwart , dan spaar je 21€ uit" dan ziet die klant €21 minder van z'n rekening afgaan . Dus hij spaart €21 , ik zie dan echt niet waarom ik nog voor minder geld zou moeten komen werken als hij er al profijt aan doet . En dat het voor mij eigenlijk meer opbrengt daar heeft hij geen zaken mee . Als het mij niet wordt gegund meer te verdienen als het voor hem ook al minder kost ; Bedankt , maar toch bedankt dan hoor . Dan zoekt ge maar iemand anders Zo werkt het niet , in uw sector misschien wel , maar bij mij heel zeker niet .2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk BerichtenGing dat hier niet over de VAA regel?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk BerichtenTim ik kan wel lezen, maar ik heb iets verkeert gelezen, ik zie het nu pas dus bij deze mijn oprechte verontschuldiging.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
En jij weet dat die mensen met hun flatscreen in hun sociale woning lui zijn? Mooi!
Enfin, ik hoop voor u mijnheer tim, dat je nooit werkloos wordt. Oh ja, en vanaf eind dit jaar gaan de uitkeringen naar beneden. Goed nieuws hé?! Man man....
Ik ben 2x mijn job kwijtgespeeld door crisismaatregelen, nooit een dag zonder werk gezeten.
Toen ik afstudeerde als IT'er heb ik 8 maanden in een bedrijf gewerkt als installateur van databekabeling: op werven in kelders en tussen plafonds kilometers kabel trekken dus. Véél uit geleerd, leuk om te doen en toen ik een job als systeemingenieur vond ook verder gegaan. Ik was ook 4 jaar gaan studeren en stond daar in het stof en gaten te kappen om er kabels door te sleuren. So?! ben ik te schoon omdat ik een diplomake heb dan?! Liever een job dan van anderen hun bijdrage leven!
Nagenoeg al mijn "collega's" zouden blijven zoeken zijn naar die propere job in hun plastronneke en ondertussen een uitkering genomen hebben. Ik dus niet:
Maar dat is helaas het grote mentaliteitsprobleem: te zwaar, te moeilijk, te ver, niet voor geschoold, ik heb een beter diploma dan dat... Alle redenen zijn goed en het scheelt je toch amper enkele euro's per dag of je er nu 8u voor werkt of in je bed blijft liggen....
Dus ja: Er zijn nog steeds tienduizenden jobs vacant en een hoop "knelpuntberoepen" waarvoor nagenoeg iedereen met wat wil zich kan omscholen. Als er dan tussen lopen die in jaren geen job vinden? Geen excuses: lui of marginaal, en in beide gevallen hebben ze dat aan zichzelf en hun mentaliteit te danken. Daar moet IK niet voor opdraaien denk ik dan... Iedereen mag van mij lui zijn of de hippie uithangen: zolang ze verder ook hun plan trekken en niet in mijn zakken zitten boeit me dat niet. Maar helaas: grote woorden over de "klote-maatschappij", maar er geen hol aan meewerken. Zo gaan we er niet komen dus.
En nee ik heb geen voorrecht, ik ben geen super hoog geschoolde, ik ben ook 8% werkonbekwaam en 16% invalide, ik spreek niet vlot alle landstalen etc. Dus het is niet vanzelfsprekend dat ik na amper 2 dagen solliciteren nieuwe voorstellen krijg. Dat moet een ander ook kunnen dus!
En bij die banken heb je zeer zeker een punt! En dat moet ook veranderen, maar daarmee kunnen we de rest ook niet minimaliseren hé.
Wat de uitkeringen betreft: tuurlijk goed nieuws: iemand tijdelijk tussen twee jobs gaat er geen last van hebben. Iemand die te kieskeurig is en te lang non-actief blijft zal langzaamaan zacht aangemoedigd worden. Toch enkel positief?!
Al wat ze daar mee besparen kunnen ze gebruiken om de VAA regeling terug te schroeven (zo, mooi on-topic)Last edited by Timmeke-Tim; 05/06/2012, 00:18.
Comment
-
Het staat de vakman die iets in het zwart wil doen natuurlijk vrij om voor alles zijn prijs te vragen. Als hij bijvoorbeeld het gedeelte zwart enkel zonder BTW wil aanrekenen, staat hem dat vrij. Net zoals het de consument vrij staat om hem daarom uit te lachen en niet op zo een voorstel in te gaan.
Als zo een zwartwerker een consument tegen komt waar hij enkel de BTW niet hoeft aan te rekenen in het zwart, dan heeft ie sjans. Als zo een zwartwerker erop staat dat ie altijd zo wil werken, zal ie op zoek moeten naar consumenten die niet zo goed kunnen tellen. Simple as that.
Het probleem aan het accepteren van een job als kabeltrekker met diploma toegepaste informatica is dat de volgende HR-verantwoordelijke jou ziet als kabeltrekker, terwijl de afgestudeerde die handenarbeid weigert en enkel een job wil als junior softwaredeveloper iets langer moet wachten, iets meer geluk moet hebben, maar zijn CV niet vervuilt met een fysieke job.
Ik heb ooit met taxi's gereden, in between jobs... Dat staat niet op mijn CV. Ik heb ook met ambulances rondgereden, dat staat daar ook niet op.
Comment
Comment