Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo
Bekijk Berichten
Dit doet mij zo hard denken aan de mijn sector he (transport).
De belgische transporteurs vallen als vliegen. Het was al een sector met hoge concurrentie en scherpe marges, dat wist iedereen.
Sinds het openstellen van de grenzen worden we echter overspoelt door de oostblokkers. Met als gevolg dat indien je als belgische internationale transporteur rendabel wil zijn je wel verplicht bent een oostblokvestiging te hebben.
Deze vestiging moet dan evenwel zelfstandig werken. En hier wringt het schoentje. Vrijwel alle belgische tranporteurs met zo'n 'vestiging' hebben daar enkel een doorverbonden telefoon en een postbus staan. Zo werken ze compleet illegaal. Het is echter noodgedwongen want anders kunnen de boeken onmiddelijk toe. Bijkomend probleem is dan uiteraard de crisis. Minder te vervoeren = nog hogere prijsdruk.
Zo'n oostblokker mag in 1 week dan ook nog 3 binnenlandse ritten in een ander land uitvoeren. Hier is echter totaal geen controle op, bijgevolg zijn er oostblokkers die hier quasi permanent rijden.
Resultaat is dat zelfs de transporteur die enkel binnenlands transport (zoals ik) doet last heeft van de prijsdruk van de oostblokkers.
En die oostblokkers zijn dan uiteraard in dienst van de belgische concurrenten. Hierdoor loopt de belgische staat natuurlijk ook een pak inkomsten mis doordat de sociale last etc..... compleet wegvallen.
Ondertussen moet de belgische chauffeur wel sinds kort 35u nascholing volgen om de 5 jaar. Heeft Crevits een safety charter opgesteld voor de belgische transporteur etc.... Kortom regelgeving tot en met. Al heb ik uiteraard ook niks tegen veiligheid. Maar het wringt wel wetende dat de gemiddelde oostblokker zijn prestaties als 'chauffeur' omzeggens niks voorstellen.
Bijkomend probleem is dat de belgische chauffeur aartsmoeilijk te vinden is. Vroeger waren er veel met een rijbewijs van in het leger destijds. Nu ben je als aspirant-chauffeur ofwel verplicht een vdab cursus te volgen (met ongelooflijke wachttijd) ofwel ca. 2500 € (als het meezit) te leggen voor een rijbewijs
Dus:
Richt in het oostblok een kantoor op,huur u een paar oostblokkers in, die werken aan de helft van het geld, geen regelgevingen of opleidingen, geen controle of jaarlijkse keuring en 'chauffeurs' genoeg = maak winst.
Dank u België
Comment