Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Zo voorspelbaar als wat, jakkes. De discussie verengen tot de 309% regel de nota wat afzwakken en hopen dat de domme Belg en de naïeve brave zelfstandige het slikt.

    Comment


    • en iemand anders probeert met de pluimen te gaan lopen;

      "Open VLD-Kamerlid Gwendolyn Rutten reageerde opgelucht. 'De blinde, strikte toepassing van de disproportionele sanctie is hiermee van de baan.'"
      Hier stond eens mijn auto vermeld.

      Comment


      • ze beseffen niet dat voor de meeste zelfstandigen het kalf al lang verzopen is...

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
          Ze moeten echt eens die boel simplifieren.

          Ik blijf zweren bij het UK model. Daar betaal je dezelde belastingen op je bedrijfswagen alsof je de lease als loon kreeg, met een klein voordeel als je een milieuvriendelijke wagen kiest voor dat budget.

          Nadien betaal je zelf brandstof en krijg je een km-vergoeding voor elke rit voor het bedrijf, dus geen gezever meer met tankkaarten en andere die ook privé kunnen gebruikt worden.

          Wat is daar verkeerd mee?

          Een bedrijfswagen blijft een relatief goedkoop onderdeel van het loonpakket in België, en zeker in corporate bedrijfsomgevingen.
          Jouw hele theorie mbt aftrekbaarheid van loonkosten vs aftrekbaarheid van leasewagen is correct,maar je moet het ook vanuit een ander standpunt kunnen bekijken.

          Stel: Je krijgt alswerknemer een Citroën DS5 Hybrid in financiële lease (all-in, dus ook tankkaart, en mét aankoopoptie van 16%). Dit kost de werkgever een 1.000€ per maand. Deze trekt hij voor 90% af, en na 48 maanden kan hij de wagen in kwestie kopen voor (uitgaande van een catalogusprijs van 40k) voor 6.400€. De werkgever heeft dan nog eens de keuze om de wagen te verkopen (bijvoorbeeld aan de werknemer), en met een beetje geluk aan meer dan 6.400€. Soit, het kost de werkgever 12k per jaar, die hij eerst cash op tafel moet leggen alvorens hij eventueel 10,8k kan aftrekken vanzijn winst.
          De werknemer betaalt een netto VAA van een 75€ Daarmee is voor hem de kous af. Voor deze prijs rijdt hij tijdens de week naar zijn klanten en tijdens het weekend naar de GB en de voetbal.

          Stel nu dat er geen leasewagen gegeven wordt, omdat bv. het firmawagen gebeuren gesimplifieerd wordt en er geen privé voordeel meer gedaan wordt bij het krijgen van een firmawagen. De werknemer ziet zijn welvaart achteruit gaan en wil dit gecompenseerd zien in veel cash, want hij wil privé een gelijk(w)aardige auto(40k) kunnen kopen. Zoniet bolt hij het af. De werkgever verliest niet graag een waardevolle kracht en ziet zich dus genoodzaakt een bruto loonsverhoging van 2.000€ per maand toe te kennen. Eigenlijk kost dit hem 3.000€ want de patronale bijdragen verhogen ook nog eens. En dan is er nog het vakantiegeld en de eindejaarspremie... . Op jaarbasis kost dit de werkgever 40k, die hij kanaftrekken, akkoord. Maar hij moet ze wel eerst elke maand op tafel kunnen leggen he. En als hij meerdere zulke gevallen heeft, zal er op het einde vanhet jaar niet veel belastbare winst meer zijn om kosten van te kunnen aftrekken... En laat dat nu net de essentie zijn voor veel bedrijven en hun aandeelhouders: winst maken, en daarbij liefst van al elk jaar een forse winstgroei zodat de aandelenprijs stijgt.

          De berekeningen worden hier voor het gemak nogal simpel voorgesteld en zijn zeker nog vatbaarvoor interpretatie, maar je snapt het punt wel vermoed ik. Veel firmawagens maken deel uit van de fleet van (middel-)grote bedrijven. Vervang deze door hogere lonen en je zal de gevolgen op de bediendenmarkt niet kunnen overzien.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Stijn28 Bekijk Berichten
            Een bedrijfswagen blijft een relatief goedkoop onderdeel van het loonpakket in België, en zeker in corporate bedrijfsomgevingen.
            Jouw hele theorie mbt aftrekbaarheid van loonkosten vs aftrekbaarheid van leasewagen is correct,maar je moet het ook vanuit een ander standpunt kunnen bekijken.

            Stel: Je krijgt alswerknemer een Citroën DS5 Hybrid in financiële lease (all-in, dus ook tankkaart, en mét aankoopoptie van 16%). Dit kost de werkgever een 1.000€ per maand. Deze trekt hij voor 90% af, en na 48 maanden kan hij de wagen in kwestie kopen voor (uitgaande van een catalogusprijs van 40k) voor 6.400€. De werkgever heeft dan nog eens de keuze om de wagen te verkopen (bijvoorbeeld aan de werknemer), en met een beetje geluk aan meer dan 6.400€. Soit, het kost de werkgever 12k per jaar, die hij eerst cash op tafel moet leggen alvorens hij eventueel 10,8k kan aftrekken vanzijn winst.
            De werknemer betaalt een netto VAA van een 75€ Daarmee is voor hem de kous af. Voor deze prijs rijdt hij tijdens de week naar zijn klanten en tijdens het weekend naar de GB en de voetbal.

            Stel nu dat er geen leasewagen gegeven wordt, omdat bv. het firmawagen gebeuren gesimplifieerd wordt en er geen privé voordeel meer gedaan wordt bij het krijgen van een firmawagen. De werknemer ziet zijn welvaart achteruit gaan en wil dit gecompenseerd zien in veel cash, want hij wil privé een gelijk(w)aardige auto(40k) kunnen kopen. Zoniet bolt hij het af. De werkgever verliest niet graag een waardevolle kracht en ziet zich dus genoodzaakt een bruto loonsverhoging van 2.000€ per maand toe te kennen. Eigenlijk kost dit hem 3.000€ want de patronale bijdragen verhogen ook nog eens. En dan is er nog het vakantiegeld en de eindejaarspremie... . Op jaarbasis kost dit de werkgever 40k, die hij kanaftrekken, akkoord. Maar hij moet ze wel eerst elke maand op tafel kunnen leggen he. En als hij meerdere zulke gevallen heeft, zal er op het einde vanhet jaar niet veel belastbare winst meer zijn om kosten van te kunnen aftrekken... En laat dat nu net de essentie zijn voor veel bedrijven en hun aandeelhouders: winst maken, en daarbij liefst van al elk jaar een forse winstgroei zodat de aandelenprijs stijgt.

            De berekeningen worden hier voor het gemak nogal simpel voorgesteld en zijn zeker nog vatbaarvoor interpretatie, maar je snapt het punt wel vermoed ik. Veel firmawagens maken deel uit van de fleet van (middel-)grote bedrijven. Vervang deze door hogere lonen en je zal de gevolgen op de bediendenmarkt niet kunnen overzien.
            Je mag gemiddeld tellen dat, als je een firmwagen wil vervangen door loon, je een factor 2.5 à 3 aan kost voor de firma mag tellen...
            Vb. een wagen die de firma 1000€ per maand kost (lease + brandstof), dan moet je in de plaats een dikke 2.500 tot 3.000€ voorzien ...

            Van die 2500€ valt dan al ±600€ af aan sociale bijdragen. De bediende krijgt dus 1900€ bruto en daar houdt hij dan met wat geluk 950€ netto van over. Net genoeg om de lening te betalen, onderhoud, banden, brandstof, ... voor een even dikke bak.
            Hangt natuurlijk ook weer af van de CO2 etc (aftrekbaarheid, verworpen kost VAA voor firma, etc), maar 't is een ruw gemiddelde denk ik...

            Ik denk niet dat de meeste firma's staan te springen voor zo'n meerkost...

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Stijn28 Bekijk Berichten
              Een bedrijfswagen blijft een relatief goedkoop onderdeel van het loonpakket in België, en zeker in corporate bedrijfsomgevingen.
              Jouw hele theorie mbt aftrekbaarheid van loonkosten vs aftrekbaarheid van leasewagen is correct,maar je moet het ook vanuit een ander standpunt kunnen bekijken.

              Stel: Je krijgt alswerknemer een Citroën DS5 Hybrid in financiële lease (all-in, dus ook tankkaart, en mét aankoopoptie van 16%). Dit kost de werkgever een 1.000€ per maand. Deze trekt hij voor 90% af, en na 48 maanden kan hij de wagen in kwestie kopen voor (uitgaande van een catalogusprijs van 40k) voor 6.400€. De werkgever heeft dan nog eens de keuze om de wagen te verkopen (bijvoorbeeld aan de werknemer), en met een beetje geluk aan meer dan 6.400€. Soit, het kost de werkgever 12k per jaar, die hij eerst cash op tafel moet leggen alvorens hij eventueel 10,8k kan aftrekken vanzijn winst.
              De werknemer betaalt een netto VAA van een 75€ Daarmee is voor hem de kous af. Voor deze prijs rijdt hij tijdens de week naar zijn klanten en tijdens het weekend naar de GB en de voetbal.

              Stel nu dat er geen leasewagen gegeven wordt, omdat bv. het firmawagen gebeuren gesimplifieerd wordt en er geen privé voordeel meer gedaan wordt bij het krijgen van een firmawagen. De werknemer ziet zijn welvaart achteruit gaan en wil dit gecompenseerd zien in veel cash, want hij wil privé een gelijk(w)aardige auto(40k) kunnen kopen. Zoniet bolt hij het af. De werkgever verliest niet graag een waardevolle kracht en ziet zich dus genoodzaakt een bruto loonsverhoging van 2.000€ per maand toe te kennen. Eigenlijk kost dit hem 3.000€ want de patronale bijdragen verhogen ook nog eens. En dan is er nog het vakantiegeld en de eindejaarspremie... . Op jaarbasis kost dit de werkgever 40k, die hij kanaftrekken, akkoord. Maar hij moet ze wel eerst elke maand op tafel kunnen leggen he. En als hij meerdere zulke gevallen heeft, zal er op het einde vanhet jaar niet veel belastbare winst meer zijn om kosten van te kunnen aftrekken... En laat dat nu net de essentie zijn voor veel bedrijven en hun aandeelhouders: winst maken, en daarbij liefst van al elk jaar een forse winstgroei zodat de aandelenprijs stijgt.

              De berekeningen worden hier voor het gemak nogal simpel voorgesteld en zijn zeker nog vatbaarvoor interpretatie, maar je snapt het punt wel vermoed ik. Veel firmawagens maken deel uit van de fleet van (middel-)grote bedrijven. Vervang deze door hogere lonen en je zal de gevolgen op de bediendenmarkt niet kunnen overzien.
              Je punt klopt.

              (behalve dat je spreekt over financiële lease, terwijl het een operationele lease wordt genoemd en eigenlijk een operationele renting heet)

              Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
              Je mag gemiddeld tellen dat, als je een firmwagen wil vervangen door loon, je een factor 2.5 à 3 aan kost voor de firma mag tellen...
              Vb. een wagen die de firma 1000€ per maand kost (lease + brandstof), dan moet je in de plaats een dikke 2.500 tot 3.000€ voorzien ...

              Van die 2500€ valt dan al ±600€ af aan sociale bijdragen. De bediende krijgt dus 1900€ bruto en daar houdt hij dan met wat geluk 950€ netto van over. Net genoeg om de lening te betalen, onderhoud, banden, brandstof, ... voor een even dikke bak.
              Hangt natuurlijk ook weer af van de CO2 etc (aftrekbaarheid, verworpen kost VAA voor firma, etc), maar 't is een ruw gemiddelde denk ik...

              Ik denk niet dat de meeste firma's staan te springen voor zo'n meerkost...
              Bij ons krijgen ze de keuze tussen een wagenbudget van €550 per maand + tankkaart of €375 bruto loon.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                Als het vroeger kon tegen een aanvaardbare kost, waarom niet? Ik had in hun plaats als autoliefhebber net hetzelfde gedaan. Maar als dan plots de regels, met terugwerkende kracht (AANKOOPprijs) worden veranderd, dan ben je plots een dommerik en moet je het maar weten, moet je de gevolgen zonder morren dragen en mag je zeker niet komen klagen op een forum. Ik snap deze redenering niet goed eerlijk gezegd.
                +1

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                  Een professor vertelde dat in zijn klas nog nooit een student een onvoldoende kreeg.

                  Slechts één keer ging het fout en faalde heel de klas.

                  Die klas was ervan overtuigd dat socialisme werkte en was daarom bereid om alles gelijk te delen.

                  Heel de klas zou dus het gemiddelde cijfer ontvangen.

                  Bij de eerste test was er geen vuiltje aan de lucht.

                  Het gemiddelde cijfer was een acht. Toch waren de meningen over het succes van dit experiment nu al verdeeld.

                  Alle studenten die hoger scoorden, waren er toch niet zo over te spreken, maar vooral de studenten die een onvoldoende hadden waren zeer in hun nopjes.

                  Voor hen was dit het bewijs dat het experiment werkte.

                  Bij de tweede test bleek de klas gemiddeld slechts op een mager zesje uit te komen.

                  Niemand haalde nog een tien. De bollebozen van de klas hadden namelijk ingezien dat al hun studiewerk toch niet beloond werd en besloten het rustiger aan te doen.

                  De studenten die al eerder een onvoldoende haalden, maar beloond werden met een acht, werkten niet harder dan de vorige keer. Ze behaalden echter wederom een voldoende omdat het klasgemiddelde een zes was.

                  Bij de derde test was het een dikke onvoldoende.

                  Slechts een vier en hoger dan dat scoorde de klas dat jaar nooit meer.

                  Er ontstonden enorme ruzies en eindelijk is heel de klas gezakt.

                  ==> Socialisme legt misschien de lat voor iedereen gelijk maar de lat zelf komt onaanvaardbaar laag te liggen.

                  Mensen die hard werken en het beter doen dan anderen, worden er niet meer voor beloond maar zien hun inspanningen verdwijnen in de portefeuille van de underperformers.

                  Probleem is echter dat de groep die betaalt voor de rest, steeds kleiner wordt. Mensen die aan de kar trekken, keihard werken en vooruit willen in het leven, plukken nog amper de vruchten van hun inspanningen.
                  chapeau!

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten

                    Bij ons krijgen ze de keuze tussen een wagenbudget van €550 per maand + tankkaart of €375 bruto loon.

                    Ben benieuwd: hoeveel mensen kiezen voor die 375€ bruto?

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
                      Ben benieuwd: hoeveel mensen kiezen voor die 375€ bruto?
                      Die paar gekken die met de fiets komen werken. Groene jongens die toch geen ruk geven om salaris. Vier van de 120 of zo.

                      Comment


                      • Een wagen in het loonpakket is dus vooral voor de baas interessant, de werknemer beseft het niet altijd omdat hij verblind wordt door bet feit dat hij dan in wagen mag bollen die hij zich eigenlijk niet (minstens niet onmiddelijk...) anders kan permitteren; hij neemt slechte gewoonten...
                        Maar dat vergift kadootje zal hij maar later aanvoelen, wanneer hij dan wel genoodzaakt zal zijn zijn rollend materiaal zelf te bekostigen, en op dat ogenblik zal hij nog geconfronteerd worden met het feit dat de voordelen die hij vroeger had als (in de plaats van...) loon niet meegeteld worden voor zijn pensioen
                        Hopelijk zal hij (maar ik ben het niet zo zeker van ...) iets op zij gedaan hebben om niet deel uit te maken van de nieuwe armen
                        there is no free lunch...
                        Last edited by guyugy; 11/07/2012, 15:39.

                        Comment


                        • quantité negligeable

                          van dat extraatje op hun salaris moeten ze dan nog een jaar sparen voor nen deftige fiets...
                          maar die zullen wel ne gepikte studentenfiets nemen (in't oranje, of kaki groen) waarschijnlijk...

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
                            quantité negligeable

                            van dat extraatje op hun salaris moeten ze dan nog een jaar sparen voor nen deftige fiets...
                            maar die zullen wel ne gepikte studentenfiets nemen (in't oranje, of kaki groen) waarschijnlijk...

                            Mutatis mutandis is het hetzelfde voor een zelfstandige, hoor !

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                              Mutatis mutandis is het hetzelfde voor een zelfstandige, hoor !
                              Voor de zelfstandigen is het nog een beetje anders: wij verliezen al winst uit de vennootschap omdat die wagen daar ook nog es bekostigd wordt, dus dat zit nog anders in mekaar.

                              Ik heb voor mezelf een excelleke gemaakt waar ik de kost voor een wagen kan uittellen: in sommige gevallen, als je veel professionele KM's doet en je een vergoeding uitbetaalt (0.33€/km of zoiets?) dan kan je sommige wagens beter prive kopen...

                              Comment


                              • VAA volgens nieuwe berekening nu toch vanaf 01/01/12???

                                Ik verneem zojuist van mijn boekhouder dat voor AJ2013 het VAA personenwagens dus vanaf 01/01/12 de nieuwe regels volgt (x% per ouderdomjaar etc maar op nieuwwaarde catalogusprijs) en niet de periode 01/01/12-30/04/12 en dan 01/05/12 -> infinity..

                                WTF??? Iemand hier meer info over.

                                Comment


                                • Ik vrees dat jouw boekhouder het bij het rechte eind heeft.
                                  Er is hier lange tijd onduidelijkheid over geweest (ook bij de sociale secretariaten zelf) maar het is wel degelijk vanaf 1/1/12 de nieuwwaarde die telt. Alles wat tussen januari en april op basis van de catalogusprijs werd berekend (wat gunstig was voor 2de handswagens), moet worden geregulariseerd. Is dat in je nadeel en je "vergeet" het, dan riskeer je in theorie 309% boete.
                                  2021 Taycan 4S
                                  2021 Lexus UX250h

                                  Comment


                                  • Ik ben eens serieus aan het rekenen gegaan en als ik effectief ooit van de 320dA Touring wil overstappen naar een jonge 530d GT dan kan ik dat ook beter privé doen, zelfs ondanks de BIV die privé 3 tot 4 keer zo duur is (met of zonder X-Drive).
                                    Verrassend resultaat toch vind ik.

                                    Voor een nieuwe geldt overigens hetzelfde.
                                    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                    Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                    If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                      Ik ben eens serieus aan het rekenen gegaan.
                                      Ik ben gestopt met rekenen en denken.

                                      Optie 1) Betalen (maar dan een Audi met laag CO2)
                                      Optie 2) Huidige houden en veel geld besparen op een leasing dat ik 'an zich' niet nodig heb omdat ik 4/5 in het buitenland ben

                                      Optie 2 begint meer en meer de overhand te hebben, spijtige zaak voor mijzelf en de economie.
                                      Hier stond eens mijn auto vermeld.

                                      Comment


                                      • Optie 3 die je ook zou moeten overwegen is je vennootschap in BE stopzetten en ergens anders vestigen. Ik doe in mijn vennootschap geen investeringen meer groter dan een laptop of een rol wc-papier, en hoop zelfs die laptop in een buitenlandse vennootschap te steken.

                                        Comment


                                        • Klopt helemaal.
                                          Diensten KMO's met een internationale klantenbasis hebben hier al lang niets meer te zoeken.
                                          Als je hier met lokale productie of een lokaal klantenbestand zit (winkeltje of zo) dan ligt het wel iets minder eenvoudig.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X