Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
    Maar, hoe zou een korting nu van toepassing kunnen zijn op een factuur van een tweedehandswagen ??

Schussboelie vergeet trouwens dat er toch aardig wat vennootschappen zijn die pakweg vandaag een Porsche 996 turbo kopen uit 2005 en die dan afschrijven op 5 jaar. Koop je die privé, dan betaal je ook maar de huidige waarde, en niet die uit 2005. Waarom zou het VAA dan moeten berekend worden op de waarde uit 2005 ?
    Het systeem van de bijtelling in Nederland werkt alleszins zo. De bijtelling is ieder jaar dezelfde, ongeacht de leeftijd van de wagen. Een 996 turbo van 2005 kost evenveel privé per jaar als toen hij nieuw was, ongeacht of jij de eerste eigenaar was of niet.

De nieuwwaarde wordt op basis van lijsten bepaald indien nodig.

Comment

Schussboelie vergeet trouwens dat er toch aardig wat vennootschappen zijn die pakweg vandaag een Porsche 996 turbo kopen uit 2005 en die dan afschrijven op 5 jaar. Koop je die privé, dan betaal je ook maar de huidige waarde, en niet die uit 2005. Waarom zou het VAA dan moeten berekend worden op de waarde uit 2005 ?
      Omdat het een voordeel in natura is, en geen eigendom die je opbouwt.
      Het is géén belasting op de aankoopprijs, de aankoopprijs is louter een arbitraire basisschaal om vanuit te vertrekken, net zoals de 95gr en 115gr CO2-uitstoot dat zijn.
      Je wordt niet belast op de aankoop van het voertuig maar op het intrinsieke voordeel het voertuig de genieter van het VAA oplevert.

Het enige alternatief is volgens mij een degressiviteit op basis van leeftijd, maar NIET op het feit of een voertuig tweedehands is of niet. Het is al te makkelijk om met facturen van occasies te sjoemelen.
      Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
      Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
      If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

• let the games begin :

De Kamercommissie Financiën heeft maandag een reeks fiscale maatregelen uit het regeerakkoord van de nieuwe ploeg-Di Rupo goedgekeurd. Net als bij de pensioenhervorming in de commissie Sociale Zaken, gebeurde dat via amendementen die werden ingediend op het wetsontwerp houdende diverse bepalingen. De definitieve goedkeuring in de plenaire Kamer gebeurt donderdag of vrijdag.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
          Het enige alternatief is volgens mij een degressiviteit op basis van leeftijd, maar NIET op het feit of een voertuig tweedehands is of niet. Het is al te makkelijk om met facturen van occasies te sjoemelen.
          Klopt, want eigenlijk, na 3 jaar dienen 2dehands auto te hebben gehad, blijft de VAA ook gelijk.
          Dus de beste oplossing is idd een degressiviteit op basis van leeftijd.
          Zouden ze daar al achter gekomen zijn in Brussel ?

Comment

• Als het voordeel in natura is, en geen eigendom die je opbouwt, waarom stelt de overheid dan dat het voordeel in natura voor de gebruiker hoger kan zijn dan de waarde van het eigendom - zelfs aan nieuwprijs?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
              Klopt, want eigenlijk, na 3 jaar dienen 2dehands auto te hebben gehad, blijft de VAA ook gelijk.
              Dus de beste oplossing is idd een degressiviteit op basis van leeftijd.
              Zouden ze daar al achter gekomen zijn in Brussel ?
              in Brussel is de kous af. Donderdag stemmen en klaar is kees. We've got 10 days ...

Comment

• Toch nog...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jostevoet Bekijk Berichten
                  in Brussel is de kous af. Donderdag stemmen en klaar is kees. We've got 10 days ...
                  Laat ons hopen dat we dan echt weten waar we staan, wat er bedoelt wordt met catalogusprijs, 2dehands auto's, ...

Comment

• Dus toch catalogusprijs excl kortingen incl btw, ook al is de wagen 2de hands. Dan had ik het toch goed gelezen.
                    't Is definitief beslist blijkbaar, de gevolgen op 5 jaar zullen m.i. enorm zijn bij de eerste hernormering in jan 2013.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                      Dus toch catalogusprijs excl kortingen incl btw, ook al is de wagen 2de hands. Dan had ik het toch goed gelezen.
                      't Is definitief beslist blijkbaar, de gevolgen op 5 jaar zullen m.i. enorm zijn bij de eerste hernormering in jan 2013.
                      Ben niet 100% zeker, maar blijkbaar lees/interpreteer jij het toch ook zo, en je lijkt mij geen ezel te zijn

Comment

• Ja, we zullen afwachten, maar hoop van niet.

Comment

• Het artikel over de goedkeuring door de kamercommissie zou ik toch niet als correcte beschrijving gebruiken voor de details hé.

Dat is een beschrijving in de woorden van een journalist. Je kan toch niet verwachten dat men daar een sluitende beschrijving en nomenclatuur gaat gebruiken. Als men al op de hoogte zou zijn van de details van het voorstel.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                            Het artikel over de goedkeuring door de kamercommissie zou ik toch niet als correcte beschrijving gebruiken voor de details hé.

Dat is een beschrijving in de woorden van een journalist. Je kan toch niet verwachten dat men daar een sluitende beschrijving en nomenclatuur gaat gebruiken. Als men al op de hoogte zou zijn van de details van het voorstel.
                            Tuurlijk niet, je moet wachten op de tekst die gisteren zou zijn aangenomen (nog niet gepubliceerd op dekamer.be) en die donderdag gestemd zal worden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                              Zo erg zal het niet worden. Nu schreeuwt iedereen moord en brand. Ik ben eens benieuwd eens deze regel er is hoeveel mensen effectief hun heilige koe gaan wegdoen of inruilen voor iets goedkoper. Mensen zijn nu éénmaal gehecht aan hun wagen, en boeten niet graag in wat dat betreft.
                              Ik ken er toch een paar die van plan zijn om hun "droom auto" te verkopen hoor.

Deze die al meer dan goed geboerd hebben gaan dit misschien niet doen
                              ( of ze gaan de auto prive kopen )

Comment

Tuurlijk niet, je moet wachten op de tekst die gisteren zou zijn aangenomen (nog niet gepubliceerd op dekamer.be) en die donderdag gestemd zal worden.
                                Voila, dus waarom speculeren over de invulling van 'catalogusprijs', omdat er een goedkeuring is gekomen en die term werd bevestigd in een artikel?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                  Je vergeet dat dit sjoemelen een 2-snijdend zwaard is. Met een lager factuurbedrag verlaag je het VAA dan wel maar je kunt ook maar op basis van dit bedrag je kar gaan afschrijven.

Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten

Trouwens, over de tweedehandswagens gsproken : de tekst van het amendement (van 15.12.2011) heeft het over de cataloguswaarde die bestaat uit de gefactureerde waarde incl taksen en ZONDER kortingen.

In de verantwoording (dus niet in de wettekst zelf) wordt gesteld dat dit ook geldt voor tweedehandswagens.

Maar, hoe zou een korting nu van toepassing kunnen zijn op een factuur van een tweedehandswagen ??

Anders gezegd, volgens mij betekent de wettekst + verantwoording dat OOK voor tweedehandswagen de NIEUW factuurwaarde moet gehanteerd worden. Schussboelie springt een gat in de lucht
                                  Dergelijke interpretaties zijn toch nattevingerwerk. Ik zie hierin echt nog altijd geen bewijs of zelfs geen sterke aanwijzing dat het ook voor 2de hands geldt. Er was toch eerder ook al sprake van "factuurwaarde" in dat document dat darkie hier postte?
                                  MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

Ben niet 100% zeker, maar blijkbaar lees/interpreteer jij het toch ook zo, en je lijkt mij geen ezel te zijn
                                    Ik wist en weet ook nog altijd niet hoe het te interpreteren:

"Onder cataloguswaarde wordt verstaan de gefactureerde
                                    waarde inclusief opties en belasting over de toegevoegde
                                    waarde, zonder rekening te houden met enige korting,
                                    vermindering, rabat of restorno. Deze defi nitie is zowel van
                                    toepassing op nieuwe wagens, als op tweedehands wagens

of wagens in leasing.
                                    "

"Gefactureerde waarde": kan toch niets anders zijn dan hetgeen op de FACTUUR staat? En zonder rekening te houden met kortingen enz, betekent gewoon dat het factuurbedrag overeind blijft?

Zo ja, dan betekent dit voor 2de hands wagens de effectief betaalde prijs..
                                    Zo nee, dan betekent dit voor mij een groot vraagteken . Ze kunnen toch nooit iets de "gefactureerde waarde" noemen, als die "waarde" aan niemand "gefactureerd" werd?
                                    My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

Comment

• om heel eerlijk te zijn ben ik bijna niet meer mee wat er mij "als werknemer" boven het hoofd hangt als ik na nieuwjaar een bedrijfswagen zou 'krijgen'.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Individualizer Bekijk Berichten

"Gefactureerde waarde": kan toch niets anders zijn dan hetgeen op de FACTUUR staat? En zonder rekening te houden met kortingen enz, betekent gewoon dat het factuurbedrag overeind blijft?

Zo ja, dan betekent dit voor 2de hands wagens de effectief betaalde prijs..
                                        Zo nee, dan betekent dit voor mij een groot vraagteken . Ze kunnen toch nooit iets de "gefactureerde waarde" noemen, als die "waarde" aan niemand "gefactureerd" werd?
                                        Voila, zo zie ik het ook.
                                        Als je een 2dehands koopt, dan krijg je een factuur van die 2dehands betaalde prijs en geen factuur van de nieuwprijs.
                                        MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                                          Voila, zo zie ik het ook.
                                          Als je een 2dehands koopt, dan krijg je een factuur van die 2dehands betaalde prijs en geen factuur van de nieuwprijs.
                                          Dus opnieuw zeer interessant om toch voor een occasie auto te gaan.

Comment

Working...
                                          X