Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
    Het probleem is dat je niet verkocht krijgt geraakt dat je in goede tijden de riem strak houdt en er geen ruimte is foliekes. En blijkbaar leven we in een land waar het tijdens crisistijden niet mogelijk is om de riem aan te trekken, en de overheid enkel geld lijkt te vinden door belastingen te verhogen.

+1 +2 +3 +4 +5

Comment

• De enige reden dat mensen een crisis voelen is omdat de regering is beginnen nieuwe belastingen uitvinden. Had er daar niks veranderd, dan had iedereen zijn Porsche gehouden, en hadden de bedrijven met enkel binnenlandse klanten geen problemen.

Men heeft ervoor gekozen om de belastingen te verhogen, wat betekende dat veel hun nieuwe situatie toch nog geoptimaliseerd hebben en diegenen die dat niet hebben gedaan de vinger op de knip houden. Als niemand iets koopt, stokt je economische activiteit, en is er ook minder werk en minder geld om arbeid te bekostigen. Dan krijg je een ontslagengolf en failissementsgolf en hangt het ervan af hoeveel reserves de bedrijven en mensen hebben om financieel te overleven.

Tuurlijk, zelfs met ongewijzigde VAA-regels had Ford zijn deuren gesloten omdat de verkoop in de rest van Europa inzakte, maar toen Ford moest kiezen tussen niks doen, Genk sluiten of ergens in Spanje sluiten, heeft Ford hier voordelen zoals brugpensioen en een hele hoop andere sociale vangnetten die de bots moet opvangen. 'Tis goedkoper Genk te sluiten dan Spanje te sluiten of niks te sluiten.

Het probleem is dat wij de sluiting van Genk bekostigen, en talloze andere ontslagengolven ook. De overheid ziet dus haar uitgaven stijgen, heeft geen zin om ze te beperken en kan vervolgens niets anders dan nog meer belastingen bedenken.

De enige uitweg is dan ook door die sociale vangnetten te beperken...

En by the way, doe ook maar iets aan die onnozele ambtenarenpensioenen en talloze fiscale uitzonderingen en regeltjes waar een heel leger van ambtenaren moet voor werken om uit te pluizen. Dat betekent op korte termijn een bloedbad op binnenlands gebied, maar bedrijven op de internationale markt kunnen er wel van profiteren.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten

Ik denk echt dat we een beetje in vrije val zitten en onze welvaart ten opzichte van de rest van de wereld dalend is. Dat dit een compensatie is of niet, het is toch een vrij nieuw fenomeen.

De vraag is of het zo erg gaat worden als de gevolgen van een oorlog (down to near Zero om daarna terug op te bouwen) daar heb ik het raden naar.
        In Griekenland lijkt het er toch op.......

Een "doorstart" maken gaat niet zo evident worden.

Voorts denk ik echt dat het ergste nog moet komen, draai of keer hoe je het wil dat zal zo zijn.

- De gevolgen van de ontslagen hebben nog geen grote weerslag, dat moet nog komen (denk hierbij aan de werkloosheidsuitkeringen en pensioenen)
        - Bedrijven die reeds beslissingen genomen hebben en deze nog niet uitgevoerd hebben of nog moeten communiceren gaan de volgende maanden en jaren ook nog voor extra "impact" zorgen
        - Men is nog niet deftig begonnen aan BESPAREN langs overheidszijde, gaat ook nog enkele jaren duren.
        - Bedrijven die aan het bouwen zijn in het buitenland (bv Van Hool), waarbij de delocalisatie nog een paar maand zelfs jaar gaat duren (of denkt er nu echt iemand dat dit geen arbeidskosten gaat kosten ?)
        - Migratieproblematiek.

Ik ben sinds 2008 al meermaals uitgelachen met mijn idee maar ik vrees dat de snel escalerende crisis maar naar een ding leidt : oorlog.

Eens je Duitsland voorbij bent wil iedereen zo snel mogelijk van Europa af en eens je naar het Zuiden gaat is iedereen zonder steun van Europa virtueel failliet... Niemand is bij machte deze kloof dicht te fietsen. Het was van meet af aan dom te doen alsof Portugal hetzelfde land is als Finland...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten

En by the way, doe ook maar iets aan die onnozele ambtenarenpensioenen en talloze fiscale uitzonderingen en regeltjes waar een heel leger van ambtenaren moet voor werken om uit te pluizen. Dat betekent op korte termijn een bloedbad op binnenlands gebied, maar bedrijven op de internationale markt kunnen er wel van profiteren.
          100% mee akkoord. De overheid mag ook eens deftig beginnen besparen en ze zouden het toch wat makkelijker mogen maken hoor ipv al die regels.

Comment

• Oom en tante, beide gepensioneerde leerkrachten, regentaat dus niet echt super lang naar school voor moeten gaan, met 22 lesuren (van 50 minuten) een volle pree gehad, etc. hebben samen 4k pensioen/maand (NETTO). Zitten drie kwart van het jaar in Gran Canaria. Ze hebben gelijk en het is hun gegund, maar is dat nog normaal? Stel dat die nog 30 jaar leven (kan makkelijk), wie gaat dit blijven betalen? Vergelijk dat eens met de zelfstandigenpensioenen. Zelfstandigen zijn al lang binnen tegen dat ze aan hun pensioen zijn hoor ik dan soms. WEL VERGEET DAT MAAR. Er zullen er zeker zijn ja, maar de meerderheid NIET.
            2021 Taycan 4S
            2021 Lexus UX250h

Comment

• Gij zijt niet binnen of wat? Loser.
              Hier stond eens mijn auto vermeld.

Comment

• Heb nog ongeveer 3 decennia te gaan maar aan het huidige tempo ziet het er niet naar uit neen
                2021 Taycan 4S
                2021 Lexus UX250h

Comment

• Ook leerkracht worden hé.
                  Zelfstandige zijn heeft voor- en nadelen. Eigenlijk is het een roeping om dat te zijn. Ofwel onderneem je graag en hou je van afwisseling en avontuur (dus ook financieel), ofwel word je leerkracht.
                  OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                  Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Was bij wijze van voorbeeld over die ambtenarenpensioenen. Ik heb niets tegen leerkrachten. Ik geef trouwens zelf 1 of 2 keer per week avondles, zij het niet in een ambtenarenstatuut maar als zelfstandige Stupid me.
                    2021 Taycan 4S
                    2021 Lexus UX250h

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                      Was bij wijze van voorbeeld over die ambtenarenpensioenen. Ik heb niets tegen leerkrachten. Ik geef trouwens zelf 1 of 2 keer per week avondles, zij het niet in een ambtenarenstatuut maar als zelfstandige Stupid me.
                      ik zoek naar ne smiley die z'n vingers in een "L" houdt tegen z'n voorhoofd .

Maar 't is wel zo: ge moet half gek zijn om nu nog zelfstandige te willen zijn/worden....
                      Hmmm, les geven.... klinkt interessant

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                        Zelfstandige zijn heeft voor- en nadelen.
                        Dat is in één zin alles samen gevat!

De zelfstandigen zitten te kankeren op de ambtenaren. Ze zijn met teveel, ze kosten teveel, te dik pensioen, ze doen geen kloten,... . En de ambtenaren zitten te kankeren op de zelfstandigen, die doen niks anders dan in 't zwart werken, rijden met dikke bakken en wonen in villa's, zetten de mensen in 't zak dat het een lieve lust is,... . Leraars?! Die liggen meer thuis dan wat anders, regenten geven amper 25 uren (van 50 min.) les per week en hebben bijna vier maanden congé per jaar. Over de licentiaten in 't onderwijs zwijgen we dan nog. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Allemaal dat gezaag altijd. Mannekes toch, als 't allemaal zó enorm tegen steekt, ga morgen voor nen baas werken hé. Om 9 uur in scannen en om 5 uur schoon terug uit scannen en zonder zorgen naar huis in de Dacia Logan in de file op de E313. Iedereen is vrij in z'n doen en laten.

Comment

• Wat een gezaag

Comment

Oom en tante, beide gepensioneerde leerkrachten, regentaat dus niet echt super lang naar school voor moeten gaan, met 22 lesuren (van 50 minuten) een volle pree gehad, etc. hebben samen 4k pensioen/maand (NETTO). Zitten drie kwart van het jaar in Gran Canaria. Ze hebben gelijk en het is hun gegund, maar is dat nog normaal? Stel dat die nog 30 jaar leven (kan makkelijk), wie gaat dit blijven betalen? Vergelijk dat eens met de zelfstandigenpensioenen. Zelfstandigen zijn al lang binnen tegen dat ze aan hun pensioen zijn hoor ik dan soms. WEL VERGEET DAT MAAR. Er zullen er zeker zijn ja, maar de meerderheid NIET.
                            Sorry hoor maar de pensioenen van leerkrachten en bij uitbreiding alle ambtenaren is er toch écht wel over.
                            Dat is to-taal niet houdbaar en het eerste dat moet bijgesteld worden als er ooit een eenheidsstatuut komt.
                            Het zijn niet alleen de zelfstandigen die minder trekken.
                            Mijn schoonvader heeft als arbeider meer dan 40 jaar in 't fabriek gestaan en trekt nu netto € 1200 pensioen.
                            Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                            Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                            If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Wat een gezaag
                              Inderdaad, binnen 6 jaar is er weer geld teveel en kan iedereen weer gratis met het openbaar vervoer naar de vrijdagmarkt, what's the problem ?? gewoon even 6 jaar wachte toch ?
                              Hier stond eens mijn auto vermeld.

Comment

• Goh, ik denk er soms over na wat het zou zijn moest ik terug in loondienst gaan werken... Maar eigenlijk staat me dat niet aan. Nu heb ik de vrijheid om mijn projecten te kiezen, kan ik al eens geld uitgeven aan een cursus die ik wil, en hoef ik enkel verantwoording aan mijn gezin af te leggen. En erbij kan ik ook nog een motorfiets bekostigen en staat er een M in de garage.

Terug in loondienst, ik heb het 10 jaar gedaan en dat zal sinds 2008 niet veranderd zijn: eco karren en het bijbehorend in de file staan, lagere budgetten, geen loonsverhogingen want "het gaat economisch niet goed", verplichte nummertjes zoals drinks en cursussen, ... Ja, ik vind het jammer dat ik niet zoals een kennis 's morgens mijn dochter naar school kan brengen en dan wat van thuis uit of in een lokaal kantoor wat kan werken, maar daarentegen zit ik ook niet met een verplichte lease-lijst, ...

Netto gezien denk ik dat tegenwoordig je financieel er niet zoveel meer bij wint om als zelfstandige te werken, maar je wint nog altijd wel aan onafhankelijkheid. En hoeveel moeite zou het kosten om een nieuwe of tweedehands krachtige wagen gewoon privé te financieren ipv op de zaak? Voor een 520d zou ik niet twijfelen en dat op de zaak zetten, zelfs een dieselende Porsche Cayenne breekt de bank nog niet. Pas als je in M of AMG gaat shoppen - CO2-waardes boven pakweg 250g/km en kostprijzen boven de 60K - begint het pijn te doen. En dan kan het lonen om dat ding gewoon privé te kopen als je ook weet dat je er meerdere jaren gaat mee rijden.

Comment

• Ik zit net wat verder te klikken en VAA te berekenen op wat andere karren, wat normalere... Een X6 met 3.0 diesel van de eerste generatie komt iets goedkoper uit in aankoop, maar in VAA zit je toch nog heel kort bij de VAA van een X6M. So why bother...

Comment

• Awel ik zal ook er nog eens een woord over zeggen. 48 jaar. Buiten gezet op het werk. Een mooie regeling zodat ik genoeg dopgeld heb zonder zorgen. Een mooie spaarpot zodat ik er niet van wakker moet liggen als ze wat veranderen. VDAB zegt zelf dat ik te oud ben voor werk te vinden. Zelfs nu de Vlaamse regering premies geeft voor ouderen aan het werk te krijgen is het kans op werk nul (of ik moet smerig en heel weinig betaald werk aanvaarden dat niemand anders wil doen, ook de jongeren niet). Bij de VDAB zeiden ze nu zelfs : "ga gerust in Spanje overwinteren. Geef een telefoonnummer of e-mailadres op zodat we u kunnen bereiken. Maar ik zal dat in uw dossier zetten zodat ze u niet voor werk gaan lastig vallen. Het zou te zot zijn dat ge voor een gesprek naar België zou moeten komen wetende dat de kans op aanwerving toch nihil is". Dat is dus België en hun systeem! Mogen ze dat sociaal vangnet of hoe je het ook wil noemen afschaffen? Ja van mij mag dat als ze dat dan voor iedereen doen. Zolang ze het niet doen profiteer ik van dat systeem. En waarom zou ik het niet doen? Ze geven het op een gouden schotel zonder ook maar één vraag te stellen.

Comment

Ons bedrijf bestaat 85 jaar en ging altijd tegenovergesteld aan de crisis qua rendement.

-Crisis : hoog rendement (vaste waarde, men valt terug op mensen met voorraad en lange termijn beleid) door stijging van de omzet
                                      - Geen crisis: laag rendement door stabilisatie (geen groei) of licht dalende omzet (het kan niet op sfeer en nieuw is beter en sexy, die nieuwe concurrenten verdwijnen dan weer bij een crisis waardoor meer omzet).

Zo ging het altijd op en neer. En dat merken we nu ook, er is nu een serieuze omzetstijging MAAR er is een enorme MAAR, deze keer is er echt wel een verschil.
                                      Het rendement is er niet, ons competitief nadeel is van die aard dat ook hier een groot stuk delocalisatie zich aandient.
                                      Deze is onomkeerbaar, weg is weg. Er is ook onvoldoende aangroei van kapitaal door de enorme loons en belastingsdruk wat investeringen remt.

Ik verschil hier van mening en minimaliseer deze crisis niet, wat je volgens mij toch wat doet (al is het tussen de lijnen gelezen van mij ).

Naar mijn mening gaan we nu toch wel naar een echte verarming in deze crisis en dat structureel.

Kan alleen maar voor mijn bedrijf spreken hé, maar mocht de economie om een (voor mij) onverklaarbare reden straks aantrekken dan komen er hier geen extra arbeidsplaatsen bij, toch wel een serieus verschil met al die andere "crisissen".......

De manier waarop de staat ons nu komt beroven met een inlijving van meer dan 50% van het BNP is ook een nieuw fenomeen.
                                      Het niet structureel hervormen en overheidsinkomsten verhogen door nog meer belastingen zit aan zijn absolute grens en nieuwe maatregelen (waaronder de VAA aanpassingen) krijgen een omgekeerd effect.

Ik denk echt dat we een beetje in vrije val zitten en onze welvaart ten opzichte van de rest van de wereld dalend is. Dat dit een compensatie is of niet, het is toch een vrij nieuw fenomeen.

De vraag is of het zo erg gaat worden als de gevolgen van een oorlog (down to near Zero om daarna terug op te bouwen) daar heb ik het raden naar.
                                      In Griekenland lijkt het er toch op.......

Een "doorstart" maken gaat niet zo evident worden.

Voorts denk ik echt dat het ergste nog moet komen, draai of keer hoe je het wil dat zal zo zijn.

- De gevolgen van de ontslagen hebben nog geen grote weerslag, dat moet nog komen (denk hierbij aan de werkloosheidsuitkeringen en pensioenen)
                                      - Bedrijven die reeds beslissingen genomen hebben en deze nog niet uitgevoerd hebben of nog moeten communiceren gaan de volgende maanden en jaren ook nog voor extra "impact" zorgen
                                      - Men is nog niet deftig begonnen aan BESPAREN langs overheidszijde, gaat ook nog enkele jaren duren.
                                      - Bedrijven die aan het bouwen zijn in het buitenland (bv Van Hool), waarbij de delocalisatie nog een paar maand zelfs jaar gaat duren (of denkt er nu echt iemand dat dit geen arbeidskosten gaat kosten ?)
                                      - Migratieproblematiek.

Betreft dat laatste. Gisterenavond oudercontact. Voor mij nieuwe Belgen, een oudercontact met een overheidshulp (tolk?), de directrice en de leerkracht. 3 mensen in diens van onze overheid om de beste zorgen te geven aan dat kindje..... mijn kind en wij zijn bij de leerkracht een 10minuutjes binnen, terwijl ze zegt: ja papa tis erg hoor wij moeten altijd "wachten" in de klas omdat de juffrouw altijd met X moet bezig zijn. Ik bedoel maar: het heeft onmiskenbaar ook impact op de kwaliteit van onze ooit zo geroemde opleiding in België.

Geen probleem voor mij, maar we moeten beseffen dat deze kosten door iemand gefinancieerd worden...... de vlieger gaat zo toch niet kunnen blijven opgaan? als jouw "concurrenten" uit andere werelden er helemaal anders tegen aan gaan......
                                      Je kan het geld echt niet blijven "opsossen"
                                      Hey J,

Ik begrijp je standpunt, en het houdt steek. Het is wel zo dat ik ook in eerdere van je posts me niet kan ontdoen van een pessimistische en bijna fatalistische visie van jouw kant. Ik kan niet de oplossingen bieden voor jouw specifieke situatie, maar geloof niet dat we voor een dramatische en permanente ommekeer staan. Niet dat ik zeg dat er niets zal of kan veranderen, maar wel dat er na die verandering nog veranderingen zullen komen. What goes up, must come down. En vice versa. Hoe en wanneer zich dat zal manifesteren, weet ik ook niet.

Dat cyclisch effect gaat verder dan een grote crisis iedere 10j. (2010 banken, 2000 dotcom, 1990 golfoorlog, 1980 oliecrisis, ...) Op een langere termijn toont zich dit ook. Hoe lang is het geleden dat de Nederlanden een wereldmacht waren? Dat Engeland een Empire was? Spaanse heersers Europa en Midden-, Zuid-Amerika in hun macht hadden? Nog langer geleden, het oude Griekenland? De Romeinen in Italië, de Egyptische farao's? Waar staan die landen nu?

Dus in dat opzicht, nee, ik denk niet dat we nu voor een radical change staan die de rijke westerse/Europese wereld voor de komende honderd jaar van hun huidige rijkdom zal ontdoen. De crisis is misschien structureel, maar niet van die grootte-orde.

Maar opnieuw, zoals gezegd, de crisis van het moment wordt steeds als de ergste beschouwd.

In '29 pleegden mensen zelfmoord. Gelukkig doen we dit nu niet meer. (nog niet?)

Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                      Ik ben niet echt helemaal mee vrees ik. Bedoel je nu dat je die 15000 van privé geld naar de vennootschap stort? Da's toch geen oplossing? Of mis ik hier iets?
                                      Toch. Cfr Wooter.

Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                      Bedoel je met teruggeven dan storten op je rekening courant zaakvoerder? Maar dit strookt dan niet met wat hierboven staat dat je weer belasting moet betalen als je het er weer moet uithalen?
                                      Niet aan je R/C zaakvoerder, maar aan de vennootschap zelf. Die R/C is namelijk je eigen geld uiteraard. Je transfereert het VAA bedrag van privé naar de venootschap als vergoeding voor het voordeel in natura wat je hebt genoten. Case closed.

Uiteraard, als je nog een credit R/C hebt (een vordering tov de vennootschap), kan je dat daar van verminderen en hoef je geen geld te transfereren. Het omgekeerde van wat ik meen te verstaan uit jouw post dus.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten

Eens je Duitsland voorbij bent wil iedereen zo snel mogelijk van Europa af
                                        Is dat zo? Ik kom wel eens in Polen, Tsjechie en Slovenie. Alles wat de bedrijven ginder willen is meer en meer de weg van Duitsland volgen. En is Europa niet Duitsland?

Comment

Oom en tante, beide gepensioneerde leerkrachten, regentaat dus niet echt super lang naar school voor moeten gaan, met 22 lesuren (van 50 minuten) een volle pree gehad, etc. hebben samen 4k pensioen/maand (NETTO). Zitten drie kwart van het jaar in Gran Canaria. Ze hebben gelijk en het is hun gegund, maar is dat nog normaal? Stel dat die nog 30 jaar leven (kan makkelijk), wie gaat dit blijven betalen? Vergelijk dat eens met de zelfstandigenpensioenen. Zelfstandigen zijn al lang binnen tegen dat ze aan hun pensioen zijn hoor ik dan soms. WEL VERGEET DAT MAAR. Er zullen er zeker zijn ja, maar de meerderheid NIET.
                                          Zorg zelf voor later… Gouden Tip.

Mijn echtgenote en drie kinderen zijn allen zelfstandig (vrij beroep) en alle vier hebben een aanvullende verzekering om hun levenstandaard na hun pensioen te kunnen verzekeren.
                                          Deze zijn ook nog eens fiscaal interessant.
                                          Mijn echtgenote is haar heel leven zelfstandige geweest en haar pensioen zal binnen 8 jaar boven de 2.000 euro netto uitkomen.

Dus.
                                          Waarom geen IPT (Individuele Pensioentoezegging) afsluiten.
                                          Of Vrij aanvullend pensioen voor zelfstandige VAPZ.

Dus die 2.000 euro kunnen ook voor jouw weggelegd worden.
                                          Last edited by ; 21/12/2012, 11:41.

Comment

Working...
                                          X