Yep. IPT, VAPZ, gewoon particulier pensioensparen en dan nog wat sparen.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk BerichtenYep. IPT, VAPZ, gewoon particulier pensioensparen en dan nog wat sparen.
Ik doe ook IPT... is elk jaar wel een flinke brok van uw winst weg, maar anders is dat toch voor 50% voor de staat...
Allez, ik ga een ambtenaarspensioen hebben... alleen moet ik daarvoor werken
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichtenhaja, gij zijt ook nog niet binnen zeker .
Ik doe ook IPT... is elk jaar wel een flinke brok van uw winst weg, maar anders is dat toch voor 50% voor de staat...
Allez, ik ga een ambtenaarspensioen hebben... alleen moet ik daarvoor werken
Die verhogen jaarlijks hun uurloon. (Dokters, Advocaten, Tandartsen, Dierenartsen, Boekhouders,........)
Comment
-
heb het topic af en toe gevolgd maar heb geen zin om terug 418 blz te lezen.
Heb een vraagje voor de boekhouder en economische specialisten hier.
Ik heb nu een oude golf als bedrijfswagen. Daar deze te hogen kosten vertoond wordt hij vervangen.
Nu had ik ergens opgevangen dat als ik voor een lichte vracht (pickup) zou opteren dat ik geen VAA meer dien te betalen. En de baas ook geen co² bijdrage.
Klopt dit?
thnx
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichtenhaja, gij zijt ook nog niet binnen zeker .Oorspronkelijk geplaatst door BMWMBDat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk BerichtenDie 'IPT' moet sinds dit jaar wel extern, wat een serieus nadeel is. (en meer kost)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichtenextern...? hoe bedoel je?
Vroeger mocht je dat geld in de vennootschap houden, maar zogezegd 'reserveren'. Was gewoon een boeking in je boehouding. Je kon dat geld gewoon verder gebruiken.
Nu moet je dat doorstorten aan een externe verzekeraar/beheerder. Je bent die fondsen kwijt voor zoveel jaar + je betaalt beheersvergoeding.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenGoh, ik denk er soms over na wat het zou zijn moest ik terug in loondienst gaan werken... Maar eigenlijk staat me dat niet aan. Nu heb ik de vrijheid om mijn projecten te kiezen, kan ik al eens geld uitgeven aan een cursus die ik wil, en hoef ik enkel verantwoording aan mijn gezin af te leggen. En erbij kan ik ook nog een motorfiets bekostigen en staat er een M in de garage.
Terug in loondienst, ik heb het 10 jaar gedaan en dat zal sinds 2008 niet veranderd zijn: eco karren en het bijbehorend in de file staan, lagere budgetten, geen loonsverhogingen want "het gaat economisch niet goed", verplichte nummertjes zoals drinks en cursussen, ... Ja, ik vind het jammer dat ik niet zoals een kennis 's morgens mijn dochter naar school kan brengen en dan wat van thuis uit of in een lokaal kantoor wat kan werken, maar daarentegen zit ik ook niet met een verplichte lease-lijst, ...
Netto gezien denk ik dat tegenwoordig je financieel er niet zoveel meer bij wint om als zelfstandige te werken, maar je wint nog altijd wel aan onafhankelijkheid. En hoeveel moeite zou het kosten om een nieuwe of tweedehands krachtige wagen gewoon privé te financieren ipv op de zaak? Voor een 520d zou ik niet twijfelen en dat op de zaak zetten, zelfs een dieselende Porsche Cayenne breekt de bank nog niet. Pas als je in M of AMG gaat shoppen - CO2-waardes boven pakweg 250g/km en kostprijzen boven de 60K - begint het pijn te doen. En dan kan het lonen om dat ding gewoon privé te kopen als je ook weet dat je er meerdere jaren gaat mee rijden.
De eco-karren storen mij totaal niet, ik ben daar heel nuchter in, een auto is een auto. Zolang ik met een ruime automaat kan bollen binnen mijn budget is dat zeker geen stimulans om te veranderen van statuut. Wat betreft de vrijheid heb ik ook geen klagen, ik werk nu 4/5de met ouderschapsverlof en veel van mijn zelfstandige collega's zijn jaloers Wat ik dan weer niet snap want ze zouden dat ook perfect kunnen doen en minder belastingen betalen en nog altijd een zeer mooi loon kunnen uitkeren, maar blijkbaar is het voor veel die de overstap gemaakt hebben heel verleidelijk om net meer te gaan werken, om dan te klagen dat ze hard moeten werken en teveel belastingen moeten betalen En de vrijheid van hun projecten te kiezen wordt toch ook heel sterk bepaald door het economisch klimaat, ze blijven nu ook zitten op dingen die ze minder graag doen maar hun financiële 'zekerheid' geven.
Voor mij zou de voornaamste drijfveer zijn om over te gaan naar een zelfstandigen statuut dat ik op termijn gemakkelijker in vastgoed zou kunnen investeren. Daar heb ik ook een plan rond opgebouwd en van zodra ik aan die voorwaarden aan de slag zou kunnen gaan zal ik het ook doen. Wat mij opvalt bij mijn collega's is dat er maar enkelen zijn die in hun plan investeringen voorzien hebben die hun op lange termijn kunnen gaan opbrengen. Om hun dagprijs te bepalen hebben velen hun voorwaarden genomen van toen ze in loondienst waren en daar een 'beetje bij'. Met de huidige maatregelen is dat 'beetje bij' heel vaak 'een heel klein beetje bij' geworden.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk BerichtenOm hun dagprijs te bepalen hebben velen hun voorwaarden genomen van toen ze in loondienst waren en daar een 'beetje bij'.
Comment
-
Ik ben er zeker van dat freelancers in de IT sector in vergelijking met loontrekkenden momenteel erg goedkoop zijn geworden. Ik heb alleszins op mijn tarieven geen indexatie kunnen doen en heb een tijdje beter geboerd en een tijdje slechter, maar netto zit ik terug aan het begin, terwijl ik meer verantwoordelijkheden heb en moeilijker werk doe. Nu, dat werk is wel uitdagend, maar ik weet dat het werk dat ik toen deed, nu makkelijk 15% goedkoper betaald wordt...
Makkelijker in vastgoed investeren als zelfstandige? Goh, zolang mijn vrouw geen vaste job had, moesten we niet rekenen op investeren in vastgoed, toch niet privé. En in vastgoed investeren in je zaak lijkt me ook weer een nutteloze bedoening.
Nee, ik blijf wel zelfstandige, maar zeker qua vastgoed en mogelijks ook qua auto's ga ik meer en meer privé kopen, weliswaar bekostigd door mijn zelfstandigenstatuut maar ik ben niet een persoon om om het jaar van auto te wisselen en dat moedigt de overheid niet aan...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk BerichtenDat is inderdaad zot & onhaalbaar.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenIk ben er zeker van dat freelancers in de IT sector in vergelijking met loontrekkenden momenteel erg goedkoop zijn geworden. Ik heb alleszins op mijn tarieven geen indexatie kunnen doen en heb een tijdje beter geboerd en een tijdje slechter, maar netto zit ik terug aan het begin, terwijl ik meer verantwoordelijkheden heb en moeilijker werk doe. Nu, dat werk is wel uitdagend, maar ik weet dat het werk dat ik toen deed, nu makkelijk 15% goedkoper betaald wordt...
Makkelijker in vastgoed investeren als zelfstandige? Goh, zolang mijn vrouw geen vaste job had, moesten we niet rekenen op investeren in vastgoed, toch niet privé. En in vastgoed investeren in je zaak lijkt me ook weer een nutteloze bedoening.
Nee, ik blijf wel zelfstandige, maar zeker qua vastgoed en mogelijks ook qua auto's ga ik meer en meer privé kopen, weliswaar bekostigd door mijn zelfstandigenstatuut maar ik ben niet een persoon om om het jaar van auto te wisselen en dat moedigt de overheid niet aan...
Ik zou het vastgoed ook als een deeltijdse activiteit zien op termijn, niet puur iets kopen en verhuren. Ik ben het heel der dagen achter een bureau zitten een beetje beu
Mijn idee een jaar geleden was om een V70 te kopen voor 5000 euro als ik zelfstandige zou worden, maar nu is dat misschien niet de beste optie'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Als je nu een auto wil kopen voor 5K doe je dat inderdaad best privé.
Net voor de VAA was mijn plan om een goedkope Porsche Cayenne V8 te kopen. Die dingen van 2005 kostten niks (minder dan 20K) en waren ook niet zot in verzekering en inschrijving, maar waren ideaal voor het scenario dat ik had van in de wintermaanden toch een goeie 4x4, toch een benzine, toch genoeg vermogen en toch genoeg ruimte. Maar 2 maanden later was zo een Cayenne kopen financiële zelfmoord want je kocht dat aan 15K en moest dan belastingen betalen alsof dat ding een voordeel van 100K was.
Dus nu kijk ik naar privé zo een ding te kopen aan nog minder, of voor wat meer geld ook privé iets te kopen, en dan gewoon kilometervergoeding voor de keren dat zoiets voor de zaak buiten komt.
Zo een Cayenne kost nu nog geen 12K...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenAls je nu een auto wil kopen voor 5K doe je dat inderdaad best privé.
Net voor de VAA was mijn plan om een goedkope Porsche Cayenne V8 te kopen. Die dingen van 2005 kostten niks (minder dan 20K) en waren ook niet zot in verzekering en inschrijving, maar waren ideaal voor het scenario dat ik had van in de wintermaanden toch een goeie 4x4, toch een benzine, toch genoeg vermogen en toch genoeg ruimte. Maar 2 maanden later was zo een Cayenne kopen financiële zelfmoord want je kocht dat aan 15K en moest dan belastingen betalen alsof dat ding een voordeel van 100K was.
Dus nu kijk ik naar privé zo een ding te kopen aan nog minder, of voor wat meer geld ook privé iets te kopen, en dan gewoon kilometervergoeding voor de keren dat zoiets voor de zaak buiten komt.
Zo een Cayenne kost nu nog geen 12K...
http://nl.autoscout24.be/Details.asp...87748160000000'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Zelfs bij woon-werk is een kilometervergoeding mogelijk. Ze is alleen lager. Werk-werk is een 0,30€ per kilometer, woon-werk is 0,15€.
Ik denk dat geen enkele loontrekkende kan klagen als ik mijn krakke Porsche Cayenne 4 weken per jaar gebruik om naar Brussel te rijden doorheen de sneeuw, en mezelf dan afhankelijk van mijn werklocatie per dag 30€ of 60€ uitkeer. Het zal waarschijnlijk nog niet genoeg zijn om de naft er van te betalen, laat staan het onderhoud.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenZelfs bij woon-werk is een kilometervergoeding mogelijk. Ze is alleen lager. Werk-werk is een 0,30€ per kilometer, woon-werk is 0,15€.
Ik denk dat geen enkele loontrekkende kan klagen als ik mijn krakke Porsche Cayenne 4 weken per jaar gebruik om naar Brussel te rijden doorheen de sneeuw, en mezelf dan afhankelijk van mijn werklocatie per dag 30€ of 60€ uitkeer. Het zal waarschijnlijk nog niet genoeg zijn om de naft er van te betalen, laat staan het onderhoud.
'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk BerichtenVroeger mocht je dat geld in de vennootschap houden, maar zogezegd 'reserveren'. Was gewoon een boeking in je boehouding. Je kon dat geld gewoon verder gebruiken.
Nu moet je dat doorstorten aan een externe verzekeraar/beheerder. Je bent die fondsen kwijt voor zoveel jaar + je betaalt beheersvergoeding.
ik heb dat altijd al direct 'extern' betaald.... ik ben bezig van 2008...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk BerichtenDat is inderdaad zot & onhaalbaar.Hier stond eens mijn auto vermeld.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk BerichtenSnap niet in welke IT sector dat die dan werken? In mijn sector komen ze toch allemaal goed rond ...
edith: of beter gezegd, diegene die moeten concurreren met offshoreLast edited by josenjef; 21/12/2012, 14:30.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
Comment