Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Rueff Bekijk Berichten
    Ik begrijp het principe, maar waar ik een probleem mee had (en nog steeds heb) is dat ze (Di Rupo met steun van de liberalen) dat nieuwe VAA-systeem out of the blue en retroactief hebben ingevoerd.
    In de plaats van dit te doen ingaan voor inschrijvingen vanaf een bepaalde datum (nu met de nieuwe BIV en verkeersbelasting kan dit blijkbaar wel) werd een hele groep koud gepakt.

    Wij zaten toen van de ene dag op de andere met een naar VAA toe peperdure en onverkoopbare wagen.
    VW Phaeton van nog geen 4 jaar oud net in Duitsland gekocht voor 35k maar wel met een Belgische nieuwprijs (cataloguswaarde) van bijna 100k => de nieuwe maatstaf van heffing voor VAA

    Aan de andere kant blijven bijvoorbeeld verhuurders van vastgoed al jaren buiten schot met een belachelijke lage belasting op de huurinkomsten op basis van KI in plaats van een belasting op hun reële huurinkomsten. Daar valt per saldo voor de overheid een pak meer geld te halen, het ballonnetje werd ook al een paar keer opgelaten maar electoraal is dit huisje voor de politici blijkbaar nog tè heilig.
    Maar goed dat is weer een andere (politieke) discussie natuurlijk...
    Klopt. Hadden wij ook.

    RR van 2004 TD6. Destijds LV, dan plots geen LV meer op papier (dus volle pot betalen, maar vast tussenschot moest wel blijven zitten...) en dan weer wat later, eens de wagen 10 jaar oud is en +200.000km heeft, komen ze af met VAA berekend op de nieuwwaarde => +/- 1400 euro per maand....
    Daar sta je dan. Perfecte wagen die nog jaren mee kan gaan (wat ook de bedoeling was), maar die plots 'onbetaalbaar' is geworden. Verkoopwaarde kelderde ook op slag, op dat moment kregen we er amper 5000 euro voor. Uiteindelijk de wagen privé gezet (wat pijnlijk veel BIV met zich meebracht...) en op die wijze er toch mee blijven rijden.
    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
    Motoren & Tjeurisme

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
      Vermoed dat er nu veel meer 1.6 diesels gekocht worden dan 2.0 bvb.
      En het ergste van alles: er wordt mee gereden zoals een 2.0. Dus zeker niet goed voor het milieu. Maar juist, daar had die tax niks mee te maken ...

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
        En het ergste van alles: er wordt mee gereden zoals een 2.0. Dus zeker niet goed voor het milieu. Maar juist, daar had die tax niks mee te maken ...
        Je wordt bijna verplicht een hybrid te nemen.. 3.0 liter naft met een elektromotorke bij en je betaalt zo goed als geen VAA meer.

        Hoewel de catalogusprijs toch zwaar doorweegt.. Voor een (groene) tesla van 150k zit je toch nog op een VAA van 5000 euro.. Das netto toch een 3000 / jaar. PB en soc. Bijdragen)
        previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
        current : BMW 330D F30

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
          Je wordt bijna verplicht een hybrid te nemen.
          Daar ben ik naar aan het zien , al zal het geen 3.0 nafte worden vrees ik.
          Audi heeft daar in mijn ogen de ideale hybride ter beschikking, maar geen spek voor mijn bek vrees ik .

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
            Daar ben ik naar aan het zien , al zal het geen 3.0 nafte worden vrees ik.
            Audi heeft daar in mijn ogen de ideale hybride ter beschikking, maar geen spek voor mijn bek vrees ik .
            Q7 E-tron


            Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
              Q7 E-tron
              Inderdaad. Dijk van een wagen!

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
                Inderdaad. Dijk van een wagen!
                Ook een beetje letterlijk

                Comment


                • Ik ben er wel niets mee. Een Q7 dieseltje is/was goed genoeg voor ons.
                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                  Comment


                  • meer pics en benieuwd naar het gezuip downzizing 2.1 vs full 3.0 v6

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                      enkel als deze auto niet verkrijgbaar is in B, anders wordt een versie genomen die zo dicht mogelijk de belgische versie benaderd+ aangevuld met losse opties (dus 't mag geen versie zijn met bvb meer opties in België en dan aftrekken)
                      ik ging dit gehad hebben met de V60 mocht 't geen LV geworden zijn, auto is in B aangekocht bij officiële dealer maar was een Nordic market voorzien voor de Zweedse ambassade waardoor de summumversie(mijne is een Zweedse summum) niet overeenkomt met de Belgische summum, ze gingen dus vertrekken van een Momentum+ alle losse opties die er nog opzaten erbij tellen, waardoor de catalogusprijs vééél hoger uitkwam...
                      Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                      Gaat niet pakken.
                      Het gaat niet om wat jij ervoor betaald hebt, het gaat om de waarde van het goed dat jij gratis mag gebruiken van je werkgever voorstelt op de Belgische markt.
                      Hier toch nog eens op terug gekomen vermits de beslissingsweken nu toch stilaan dichter beginnen te komen.

                      Mijn sociaal secretariaat kan/kon hier nog steeds geen zinnig antwoord op geven.

                      Vermits er voor de bedrijfsvoorheffing er in de de wet letterlijk staat:
                      -onder cataloguswaarde wordt verstaan de gefactureerde waarde inclusief de opties en belastingover de toegevoegde waarde, zonder rekening te houden met enige korting, vermindering, rabatof restorno;

                      Vermits het buitenlands factuur een dikke € 12.000 minder zal vermelden dan een Belgisch factuur als cataloguswaarde heeft dit wel enige invloed op het VAA uiteraard. Volgens bepaalde tools zou het een verschil van € 1463 (valt ergens nog mee) op jaarbasis zijn.
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                      Comment


                      • Wat gebeurt er eigenlijk als er geen originele factuur is, enkel een verkoopdocument aan mijn vennootschap gericht (van een Belgische particulier, dus geen btw betaald)? Dus totaal geen idee wat die wagen origineel gekost heeft (Duitse import door vorige eigenaar). Nu heb ik wel een Belgische prijslijst gevonden online. Maar wat betreft opties? Hoe gaan ze ooit controleren welke opties er allemaal op zitten? Ik kan me moeilijk voorstellen dat een controleur die auto gaat bekijken en elke optie checken? Ik neem dat als je een prijs neemt die ongeveer aanleunt tegen wat erop zit het ook wel goed zal zijn?

                        Comment


                        • ze gaan uit van topmodel + fulloption als je geen factuur kan voorleggen.
                          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                          Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                          Comment


                          • Haha dat zal er gene zijn. Die discussie ga ik met plezier aan. Ik ga niet betalen voor opties die er niet op staan.

                            Comment


                            • Bedrijfswagens: referentie-CO2-uitstoot voor 2017 gekend
                              Uit het Belgisch Staatsblad van 05/12/2016
                              Berekening voordeel van alle aard 'bedrijfswagens'
                              Sinds 1 januari 2012 wordt het voordeel van alle aard 'bedrijfswagens' berekend door een CO2-coëfficiënt toe te passen op 6/7e van de cataloguswaarde van de wagen in kwestie.
                              Op deze cataloguswaarde wordt een correctiecoëfficiënt toegepast in functie van de ouderdom van de wagen.

                              De referentie-uitstoot wordt jaarlijks herzien/berekend in functie van de evolutie van de gemiddelde CO2-uitstoot van de als nieuw ingeschreven wagens t.o.v. het referentiejaar 2011.

                              De referentiecijfers van toepassing voor het inkomstenjaar 2017 werden vandaag gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. In vergelijking met 2016 stellen we opnieuw een daling vast voor alle wagens.

                              Referentie-CO2-uitstoot
                              Voor inkomstenjaar 2017 bedraagt de basis-CO2-coëfficiënt 5,5% voor een referentie-uitstoot van:
                              • 87 gr/km voor dieselvoertuigen (i.p.v. 89 gr/km voor inkomstenjaar 2016);
                              • 105 gr/km voor wagens met benzine-, LPG- of aardgasmotor (i.p.v. 107 gr/km voor inkomstenjaar 2016).

                              Ligt de CO2-uitstoot:
                              • hoger dan de referentie-uitstoot, dan wordt de coëfficiënt verhoogd met 0,1% per gram CO2 boven de referentie-uitstoot (tot een maximum van 18%);
                              • lager dan de referentie-uitstoot, dan wordt de coëfficiënt verlaagd met 0,1% per gram CO2 onder de referentie-uitstoot (tot een minimum van 4%).
                              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                              Comment


                              • Bedrijfswagens: referentie-CO2-uitstoot voor 2017 gekend
                                Uit het Belgisch Staatsblad van 05/12/2016
                                Berekening voordeel van alle aard 'bedrijfswagens'
                                Sinds 1 januari 2012 wordt het voordeel van alle aard 'bedrijfswagens' berekend door een CO2-coëfficiënt toe te passen op 6/7e van de cataloguswaarde van de wagen in kwestie.
                                Op deze cataloguswaarde wordt een correctiecoëfficiënt toegepast in functie van de ouderdom van de wagen.

                                De referentie-uitstoot wordt jaarlijks herzien/berekend in functie van de evolutie van de gemiddelde CO2-uitstoot van de als nieuw ingeschreven wagens t.o.v. het referentiejaar 2011.

                                De referentiecijfers van toepassing voor het inkomstenjaar 2017 werden vandaag gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. In vergelijking met 2016 stellen we opnieuw een daling vast voor alle wagens.

                                Referentie-CO2-uitstoot
                                Voor inkomstenjaar 2017 bedraagt de basis-CO2-coëfficiënt 5,5% voor een referentie-uitstoot van:
                                • 87 gr/km voor dieselvoertuigen (i.p.v. 89 gr/km voor inkomstenjaar 2016);
                                • 105 gr/km voor wagens met benzine-, LPG- of aardgasmotor (i.p.v. 107 gr/km voor inkomstenjaar 2016).

                                Ligt de CO2-uitstoot:
                                • hoger dan de referentie-uitstoot, dan wordt de coëfficiënt verhoogd met 0,1% per gram CO2 boven de referentie-uitstoot (tot een maximum van 18%);
                                • lager dan de referentie-uitstoot, dan wordt de coëfficiënt verlaagd met 0,1% per gram CO2 onder de referentie-uitstoot (tot een minimum van 4%).
                                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                Comment


                                • Heeft iemand de berekening in een Excel formule, ook met aftrek van leeftijd?
                                  Ik wil eens uitzoeken of jonge 2dehandse interessanter is dan nieuwe wagen.

                                  Comment


                                  • Die CO2 wordt een duur grapje. Met mijn 127gr zit ik dan aan 9,5%. Da's al de moeite.
                                    Gelukkig heb ik dan niet meer de C-Crosser met destijds 185gr

                                    Comment


                                    • Pff, eigenlijk is dienen VAA een scheefgetrokken situatie.
                                      Er is een daling van 7% zogezegd, per jaar. Maar elk jaar wordt de basis co2 naar beneden gehaald, waardoor je eigenlijk nooit aan een daling komt van 7% tov het vorig jaar.
                                      Dus je koopt een wagen, bekijkt ff wat die VAA gaat geven na 5 jaar en dan weet je dat je eigenlijk nooit aan dat cijfers zult geraken.

                                      En ja, ik begin dat echt beu te geraken. De waarde van de wagen zakt met meer dar 7% per jaar, maar toch moeten we een pak meer betalen.
                                      Wat is een wagen nog waard na 5 jaar? Als je een wagen langer dan 5 jaar zou willen houden, stijgt de VAA elk jaar :s terwijl sommige wagens echt wel een pak langer meegaan dan 5 jaar.
                                      Van een wegwerpmaatschappij gesproken.
                                      Bende onbekwame politiekers. Sorry, moest ff mijn ei kwijt :p

                                      Comment


                                      • Is een mes dat langs twee kanten snijdt, op die manier word je bijna verplicht idd om elke 5 jaar (of sneller) een nieuwe te kopen.
                                        bij de mijne viel het ook tegen, VAA op drie jaar nauwelijks gedaald tegenover wanneer hij nieuw was. Dus ik deed er wel voordeel aan om een nieuwe met minder CO2 te kopen. Dat is op zich goed voor de economie én het milieu.
                                        Ga je zeggen wegwerpmaatschappij, dat klopt en dat is al zo sinds de invoering van de geplande slijtage. Willen we een meer duurzame maatschappij, dan zou het aankopen van nieuwe dingen ontmoedigd moeten worden, en zou je beter de bedrijfswagens compleet afschaffen want stel bv als je als particulier een auto van 10 jaar hebt en die goed onderhoudt gaat ge daar ook wel elke dag mee op uw werk geraken zenne.

                                        Comment


                                        • En dan betalen we gewoon wat meer belastingen om al die werklozen extra te onderhouden. Geen probleem hoor
                                          Last edited by ; 31/03/2017, 17:23.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X